Wymiana Łańcucha.doc

(64 KB) Pobierz
Wymiana Łańcucha

Wymiana Łańcucha



W życiu każdego rowerzysty przychodzi czas kiedy należy wymienić łańcuch. Wielu użytkowników rowerów robi jednak to już za późno wtedy gdy napęd jest już zbytnio zużyty. Pojawia się pytanie: Kiedy wymieniać łańcuch? Sprawa jest względna i zależy od wielu czynników. Za granicę kiedy trzeba to zrobić można przyjąć że to będzie około 1500-2000 km. Powyżej tych odległości nowy łańcuch może się nie przyjąć, to znaczy że tryby będą już na tyle wyrobione że nowy łańcuch będzie przeskakiwać.

Wybór łańcucha

Po pierwsze należy sprawdzić ile przełożeń posiada rower. W zależności od tego będzie można wybrać łańcuch. Łańcuchy do kaset 7,8,9 rzędowych są niekompatybilne. Oczywiście może się zdarzyć że komuś będzie działać na przykład kombinacja 8-rzędowego łańcucha z 7-rzędowym wolnobiegiem, jednak takie kombinacje mogą powodować szybsze zużywanie napędu oraz niedokładną zmianę przełożeń. Drugą sprawą jaką trzeba się zająć przed kupnem łańcucha to trzeba sprawdzić czy łańcuch który posiadamy jest spięty spinką. Jeśli nie, należy zakupić dodatkowo skuwacz do łańcucha. Przy kupnie łańcucha warto poprosić dodatkowo o spinkę, kosztuje ona niewiele, a w razie potrzeby będzie można w przyszłości bez użycia narzędzi i osłabiania struktury łańcucha szybko rozpiąć go.

Wymiana łańcucha

Rozkucie łańcucha skuwaczem jest stosunkowo proste. Skuwacz wygląda jak małe imadełko. Wystarczy odpowiednie miejsce włożyć łańcuch i skręcić imadełko. Pin łączący ogniwa łańcucha powinien bez problemu wyjść. Ze starego łańcucha można zrobić jakąś ozdobę ;) a jeśli uważasz że nie jest to dobry pomysł po prostu wyrzucić. Nowy łańcuch należy odpowiednio przepleść przez przerzutkę i spiąć spinką. W razie jeśli okazało by się ze łańcuch jest za luźny, można go skrócić skuwaczem o kilka oczek. przy skracaniu należy zwrócić uwagę by rozpiąć parzystą liczbę oczek ponieważ jedne wchodzą do środka a inne na zewnątrz. Spinka jest oczkiem zewnętrznym więc obie końcówki spinanego łańcucha powinny być oczkami wewnętrznymi. Teraz nowy łańcuch warto dobrze naoliwić ponieważ smar "seryjny" jest po to aby łańcuch nie rdzewiał w trakcie oczekiwania na właściciela :) i nie nadaje się najlepiej jako oliwka łańcuchowa ;) To jak dbać o swój łańcuch w innym artykule: Konserwacja łańcucha

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin