METODY, RODZAJE I TYPY DIAGNOZ PEDAGOGICZNYCH
1. Wyjaśnienie pojęć: diagnoza, diagnoza pedagogiczna, metoda diagnozy
3. Metody stawiania diagnozy
1. Praca w grupach (4 osobowych) 10 min.
· każdy wypisuje na kartce skojarzenia z pojęciem DIAGNOZA
· podkreślenie określeń najczęściej powtarzających się
· zaprezentowanie pracy w grupie
2. Przedstawienie definicji pojęcia DIAGNOZA wg różnych autorów
· diagnoza pochodzi z języka greckiego (diagnosis) - oznacza rozróżnianie, wyróżnianie, osądzanie
· diagnostikos - umiejącego rozpoznawać
· diagnostika techne - sztuka odróżniania, umiejętność stawiania diagnozy
Na początku wiązał się jedynie z medycyną i oznaczał „rozpoznanie patologicznego stanu organizmu",
z czasem przyjął się w orzecznictwie lekarskim
Do nauk społecznych wprowadziła go Maria Richmond (1917 r.)
DIAGNOZA to:
„rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów), w
oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie". (S. Ziemski)
„oznacza zebranie w odpowiedni sposób danych, które wymagają interpretacji, oceny, a następnie określenie badanego złożonego stanu rzeczy, co odróżnia diagnozę od prostego zbierania informacji i ich porządkowania" (E. Mazurkiewicz)
· zebranie potrzebnych danych
· krytyczne opracowanie danych w drodze rozumowania
Z definicji tej jasno wynika, że mamy do czynienia z dwiema podstawowymi czynnościami diagnostycznymi, a są to:
· zebranie w odpowiedni sposób danych, które wymagają interpretacji
· określenia na ich podstawie badanego stanu rzeczy
„Postawienie hipotezy dającej podstawę do zmiany stanów faktycznych, ustalonych na podstawie wyczerpującego opisu i oceny badanych sytuacji empirycznych (A. Podgórecki)
ZŁOŻONA STRUKTURA DIAGNOZY - DIAGNOZA PEŁNA - ROZWINIĘTA (S. Ziemski)
„rozpoznanie na podstawie zebranych objawów i znanych ogólnych prawidłowości badanego złożonego stanu rzeczy przez przyporządkowanie go do typu albo gatunku, przez wyjaśnienie genetyczne i celowościowe, określenie fazy obecnej oraz przewidywanie rozwoju"
(S. Ziemski, s. 212)
DIAGNOZY CZĄSTOWE (ASPEKTY DIAGNOZY)
1. diagnoza klasyfikacyjna - odpowiada na pytanie Do jakiego znanego typu należy badany stan rzeczy?
2. diagnoza genetyczna - odpowiada na pytanie jaki ciąg zdarzeń doprowadził do stanu obecnego? jakie są przyczyny badanego stanu rzeczy?
3. diagnoza znaczenia dla całości - odpowiada na pytanie jakie znaczenie dla całości, w której znajduje się dany przedmiot czy proces ma jego stan obecny?
4. diagnoza fazy - odpowiada na pytanie w jakiej fazie rozwoju znajduje się ten stan?
5. diagnoza rozwojowa (prognostyczna) - odpowiada na pytanie w co ten stan rozwinie się w przyszłości?
Typy diagnoz:
1. diagnoza przyporządkowująca (identyfikacyjna)do gatunku lub typu - określa czym jestdane zjawisko, na podstawie literatury fachowej lub i doświadczenia zalicza się badany stanrzeczy do danego typu lub gatunku.
· przyporządkowująca klasyfikacyjna
o najbardziej rozwinięta w naukach przyrodniczych (np. botanice, zoologii) ze względu na konieczność znalezienia w badanych przedmiotach, gatunkach cech specyficznie istotnych i zarazem podstawowych pozwalających odróżnić dany gatunek od drugiego
o diagnoza ta posiada sztywne bariery (obowiązuje posiadanie lub nie posiadanie pewnych cech przez gatunki)
· przyporządkowująca typologiczna
o znajduje zastosowanie w naukach społecznych, humanistycznych i częściowo przyrodniczych (np. psychologii, socjologii, literaturze, pedagogice, medycynie, archeologii)
o charakteryzuje się dużymi walorami opisowymi i wyjaśniającymi
o nie ma tak sztywnych barier j ak diagnoza klasyfikacyjna
· Do jakiego znanego typu należy badany stan rzeczy?
2. diagnoza genetyczna (kauzalna) - przyczynowe wyjaśnienie badanego zjawiska przezodkrycie jego uwarunkowań, przyczyn
o pozwala wyjaśnić rozwój danego procesu, czy stanu badanego przedmiotu
o ujawnia ciąg rozwojowy, który doprowadził do stanu obecnego
o niezbędna jest do podjęcia właściwego leczenia
· Jakie są przyczyny badanego stanu rzeczy?
3. diagnoza znaczenia (celowościowa, teleołogiczna) - określa, jakie znaczenie ma pojedynczyskładnik badanego stanu rzeczy dla całości tego stanu rzeczy
o wyjaśnia jakie zmiany w funkcjonowaniu układu całości wywołuje dany proces, czy stan rzeczy i jak całość na niego oddziałuje
· Jakie ma znaczenie dany pojedynczy składnik badanego stanu rzeczy dla całości badanegostanu?
4. diagnoza fazy - określa w jakiej fazie znajduje się badany stan rzeczy, jest to rozpoznaniestadium badanego zjawiska
o znajduje zastosowanie w rozwijających się dynamicznie zjawiskach, organizmach, psychikach, zbiorowiskach ludzkich, chorobach gdzie ustalenie fazy pozwala określić stopień rozwoju badanych procesów i stanowi podstawę do przewidywania dalszego ich rozwoju
· W jakiej fazie przebiegu znajduje się badany stan rzeczy?
5. diagnoza rozwojowa (prognostyczna) - opisuje, jak będzie rozwijać się dany proces, co byłoby gdyby pozostawić go samemu sobie, a co osiągniemy kierując nim
o przewidywanie dalszego rozwoju badanego procesu, czy stanu rzeczy
o opiera się na poprzednich etapach - częściach diagnozy i jest ich bezpośrednim
wynikiem
o na podstawie przeszłych stadiów, wnioskuje się o rozwoju stadiów przyszłych
· Jak dalej będzie rozwijał się badany stan rzeczy?
· Nie w każdym przypadku diagnozowania występują wszystkie aspekty diagnozy rozwiniętej
· Nie w każdym przypadku wszystkie sąjednakowo ważne i znaczące
· Dwa etapy powinny wystąpić zawsze!
o diagnoza klasyfikacyjna (niezbędne jest zaklasyfikowanie danego stanu rzeczy)
o diagnoza genetyczna (wyjaśnienie uwarunkowań istniejącego stanu rzeczy) Zanim podejmiemy działalność praktyczną należy:
1. wstępnie rozpoznać sytuację, aby uzyskać odpowiedź dotyczącą istnienia i kierunków rozbieżności między tym, co złożone - co być powinno i tym co rzeczywiste - co jest faktyczne
W diagnozie chodzi przede wszystkim o:
· odkrycie czynników
· odkrycie związków przyczynowych między czynnikami, które kształtują analizowaną sytuację
· jeśli to konieczne wskazanie sposobów zmiany tej sytuacji
Celem studiów diagnostycznych jest:
· opis tego co jest
· wykrycie, dlaczego to coś jest
· co może w związku z tym być zrobione (A. Podgórecki)
Diagnoza w szerszym - pełnym znaczeniu, obejmuje następujące, wzajemnie warunkujące się etapy. Etapy diagnozy wg Podgóreckiego:
1. Opis - zestawienie danych empirycznych, co do których zachodzi ewentualność postępowania celowościowego
2. Ocena - zastosowanie ocen związane jest z zebranymi danymi empirycznymi, co pozwala na porównanie istniejących stanów rzeczy z postulowanymi lub niechcianymi, czyli wyrażenia aprobaty czy dezaprobaty badanych stanów, określenia rozbieżności miedzy istniejącymi stanami a jakimiś układami odniesienia np. celami
3. Konkluzja - stwierdzenie potrzeby podjęcia postępowania celowościowego lub jej brak
4. Tłumaczenie - wyjaśnienie genetyczne, przyczynowego istniejącego stanu rzeczy
5. Postulowanie - zobrazowanie tych stanów, które mają być realizowane, zreferowane bądź usunięte
6. Stawianie hipotez - tj. swoistych twierdzeń dotyczących związku miedzy projektem a czynnikiem przyczynowym
Diagnoza w znaczeniu węższym obejmuje pierwsze cztery etapy.
Podsumowanie:
Cel diagnozy:
· opis (zjawiska należy opisywać takimi, jakimi one są, a nie, jakimi być powinny lub spodziewamy się, że będą)
· wyjaśnienie
· przewidywanie przebiegu zjawisk
· kierowanie zjawiskami
Poznanie diagnostyczne opiera się na dwóch głównych elementach (filarach):
· doświadczeniu - gromadzi dane empiryczne, które stanowią postawę opisu
· rozumowaniu (wiedzy)
Opis możliwie wielostronny cech i objawów danego zjawiska, uzyskany w drodze obserwacji, badań specjalnych i eksperymentów, ma na celu zebranie danych, dotyczących badanego przedmiotu i jego otoczenia. Stanowią one podstawę dalszych rozumowań prowadzących do diagnozy.
Podział diagnozy z uwzględnieniem kryterium celu badań (rodzaje problemów: poznawcze i decyzyjne)
1. diagnoza poznawcza - odpowiada na pytanie jak jest? i polega na opisie badanej rzeczywistości napodstawie badań empirycznych lub (i) studiów teoretycznych literatury z danego zakresu.
· wykrycie zgodności lub niezgodności faktu z teorią
· sprawdzenie (weryfikacja, falsyflkacja) danej teorii z teoriami alternatywnymi
o sytuacja, gdy pedagog podejmuje badanie aby sprawdzić skuteczność stosowania określonej metody działania pedagogicznego
o ...
kacha1982