Mediacja- pochodzi z języka greckiego medos – pośredniczącego, nie przynależnego do żadnych ze stron, kiedy występuje spór/konflikt u podstaw mediacji leży orientacja na rozwiązanie problemu.
Mediator- neutralna osoba trzecia, która modeluje proces komunikacji, koncentruje się na interesach i potrzebach a nie na dowodach, argumentach w sporze głównym celem są negocjacje stron prowadzące do wypracowania wzajemnie akceptowanego rozwiązania.
vbv
- strony z pomocą mediatora zmierzają do zaakceptowania istnienia faktów i zdarzeń odmienności, innych ludzi oraz wzięcia odpowiedzialności za stan w jakim obecnie są i szukania rozwiązania
- mediator nie osądza wyboru rozwiązania przez strony
- podczas mediacji dopuszczalne jest wyrażanie emocji
- mediator zachęca strony do dyskusji o wzajemnych interakcjach a nie tylko przez pryzmat kwestii spornej
- mediator dopuszcza rozmowy o przeszłość (źródła i przyczyny konfliktu)
Konflikt- sytuacja w której dwie lub więcej osób spostrzegają niemożliwe do pogodzenia różnic interesów, niemożność do zdobycia ważnych zasobów lub realizacji istotnych potrzeb podejmują działania aby sytuacje zmienić
Rodzaje konfliktów i podział ze względu
a. Podmiot- interapersonalny (wewnętrzny), interpersonalny ( międzyludzki), intergrupowy
b. przedmiot- konflikt o dobra materialne, symboliczne
c. aktywność stron- bierny, czynny
Konflikt relacji- błędne postrzeganie i stereotypy, ograniczona komunikacja lub jej brak, postarzające się negatywne postrzegane stron
Konflikt wartości-różne kryteria oceny idei lub zachowań, wyłącznie subiektywnie dające się wartościować cele, odmienny sposób życia, ideologie, uznawana religia
Konflikt danych- odrębna interpretacja danych i faktów, odmienne stanowiska co do procedury w sporze, bak lub błędne informacje
Konflikt strukturalny- destruktywne wzory zachowań lub interakcje, uwarunkowanie czasowe, geograficzne lub środowiskowe czynniki, które powstrzymują korporacje stron.
Konflikt interesów- odmienne potrzeby i interesy stron, postrzeganie jako rywali we wzajemnych interesach stron.
Style reagowania na konflikt: unikanie, ignorowanie, wycofanie, łagodzenie, konkurencja, kompromis, kooperacja, negocjacje,
Procedury rozwiązywania konfliktu- dyskusja, negocjacje (mechanizm, który reguluje zachowanie osób, celem jest zaprowadzeniem równowagi bez przemocy, przymusu wobec strony), mediacje, arbitraz ( polubowne rozwiązanie sporu), sąd.
Mediacja w sprawach karych- przemoc, znęcanie się, naruszenie nietykalności cielesnej, groźby karalne.
Mediacja w sprawach cywilnych- roszczenia, odszkodowania, ubezpieczenia, sprawy gospodarcze i rodzinne, konflikty zbiorowe ( pracownik- dyrektor), konflikty sąsiedzkie.
Proces mediacji- umożliwienie komunikacji między stronami, nie decyduje o wynikach sporu, nie faworyzuje żadnej ze stron, wyrównywanie pozycji, pomaga zachować twarz strony w rozwiązywaniu sporu, kieruje dynamiką dyskusji, zachęca strony do ewentualnej konwersacji z ekspertem, uznaje punkt widzenia każdej ze stron, zachęca do oglądania kwestii spornych z różnych stron, pomaga podchodzić twórczo do rozwiązania sporu, edukuje w zakresie mediacji, pomaga stronom w bezpośredniej komunikacji, pomaga uświadomić nierealnych celów lub nieosiąganych propozycji rozwiązań.
Etapy mediacji- przygotowanie ( zapoznanie się każdej sprawie ze stron), wprowadzenie stron w proces mediacji ( otwarte wypowiedzi stron), gromadzenie informacji, identyfikacja problemu interesów stron, ustalenie porządku i zakresu rozmów, przygotowanie pewnych opcji rozwiązań, zawarcie porozumienia, zakończenie ( zamknięcie procesu)
kacha1982