mediacje.doc

(33 KB) Pobierz

Mediacja- pochodzi z języka greckiego medos – pośredniczącego, nie przynależnego do żadnych ze stron, kiedy występuje spór/konflikt u podstaw mediacji leży orientacja na rozwiązanie problemu.

Mediator- neutralna osoba trzecia, która modeluje proces komunikacji, koncentruje się na interesach i potrzebach a nie na dowodach, argumentach w sporze głównym celem są negocjacje stron prowadzące do wypracowania wzajemnie akceptowanego rozwiązania.

vbv

- strony z pomocą mediatora zmierzają do zaakceptowania istnienia faktów i zdarzeń odmienności, innych ludzi oraz wzięcia odpowiedzialności za stan w jakim obecnie są i szukania rozwiązania

- mediator nie osądza wyboru rozwiązania przez strony

- podczas mediacji dopuszczalne jest wyrażanie emocji

- mediator zachęca strony do dyskusji o wzajemnych interakcjach a nie tylko przez pryzmat kwestii spornej

- mediator dopuszcza rozmowy o przeszłość (źródła i przyczyny konfliktu)

Konflikt- sytuacja w której dwie lub więcej osób spostrzegają niemożliwe do pogodzenia różnic interesów, niemożność do zdobycia ważnych zasobów lub realizacji istotnych potrzeb podejmują działania aby sytuacje zmienić

Rodzaje konfliktów i podział ze względu

a. Podmiot- interapersonalny (wewnętrzny), interpersonalny ( międzyludzki), intergrupowy

b. przedmiot- konflikt o dobra materialne, symboliczne

c. aktywność stron- bierny, czynny

Konflikt relacji- błędne postrzeganie i stereotypy, ograniczona komunikacja lub jej brak, postarzające się negatywne postrzegane stron

Konflikt wartości-różne kryteria oceny idei lub zachowań, wyłącznie subiektywnie dające się wartościować cele, odmienny sposób życia, ideologie, uznawana religia

Konflikt danych- odrębna interpretacja danych i faktów, odmienne stanowiska co do procedury w sporze, bak  lub błędne informacje

Konflikt strukturalny- destruktywne wzory zachowań lub interakcje, uwarunkowanie czasowe, geograficzne  lub środowiskowe czynniki, które powstrzymują korporacje stron.

Konflikt interesów- odmienne potrzeby i interesy stron, postrzeganie jako rywali we wzajemnych interesach stron.

Style reagowania na konflikt: unikanie, ignorowanie, wycofanie, łagodzenie, konkurencja, kompromis, kooperacja, negocjacje,

Procedury rozwiązywania konfliktu- dyskusja, negocjacje (mechanizm, który reguluje zachowanie osób, celem jest zaprowadzeniem równowagi bez przemocy, przymusu wobec strony), mediacje, arbitraz ( polubowne rozwiązanie sporu), sąd.

Mediacja w sprawach karych- przemoc, znęcanie się, naruszenie nietykalności cielesnej, groźby karalne.

Mediacja w sprawach cywilnych- roszczenia, odszkodowania, ubezpieczenia, sprawy gospodarcze i rodzinne, konflikty zbiorowe ( pracownik- dyrektor), konflikty sąsiedzkie.

Proces mediacji- umożliwienie komunikacji między stronami, nie decyduje o wynikach sporu, nie faworyzuje żadnej ze stron, wyrównywanie pozycji, pomaga zachować twarz strony w rozwiązywaniu sporu, kieruje dynamiką  dyskusji,  zachęca strony do ewentualnej konwersacji z ekspertem, uznaje punkt widzenia każdej ze stron, zachęca do oglądania kwestii spornych z różnych stron, pomaga podchodzić twórczo do rozwiązania sporu, edukuje w zakresie mediacji, pomaga stronom w bezpośredniej komunikacji, pomaga uświadomić nierealnych celów lub nieosiąganych propozycji rozwiązań.

Etapy mediacji- przygotowanie ( zapoznanie się każdej sprawie ze stron), wprowadzenie stron w proces mediacji ( otwarte wypowiedzi stron), gromadzenie informacji, identyfikacja problemu interesów stron, ustalenie porządku i zakresu rozmów, przygotowanie pewnych opcji rozwiązań, zawarcie porozumienia, zakończenie ( zamknięcie procesu)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin