Ośrodek tematyczny: Kubuś Puchatek naszym przyjacielem
Temat dnia: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.
Zapis w dzienniku: Twórcze muzykowanie do wybranych tekstów z lektury. zapoznanie z trąbką.
Cele:Uczeń potrafi:
· porządkować wyrazy według alfabetu,
· opowiadać przygody głównych bohaterów z lektury,
· podać charakterystyczne cechy postaci,
· czytać ze zrozumieniem polecenie podane w formie zaproszenia,
· rozwiązywać zadania matematyczne dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100,
· opisać wygląd instrumentu w oparciu o ilustrację,
· wyróżnić słuchem dźwięk brzmienia trąbki,
· znaleźć informacje na podany temat,
· kulturalnie zachowywać się w czasie przyjęcia: zorganizowanie poczęstunku, kulturalne spożywanie posiłku,
· pracować w małych grupach, zespołowo i indywidualnie.
Metody:
· oparte na słowie (rozmowa, opis, praca z tekstem),
· oparte na przeżyciach i działaniu.
Formy pracy:
· zbiorowa jednolita,
· w grupach zróżnicowana,
· ndywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:zabawki - pluszaki z filmu "Kubuś Puchatek", dwufunkcyjne domino matematyczne - obrazkowe, nagrania piosenek, instrumenty perkusyjne, plansza przedstawiająca trąbkę, różne źródła zawierające informacje o instrumencie ( mały słownik muzyczny, czasopisma dziecięce itp.), małe "co nieco" przygotowane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach, będące poczęstunkiem dla gości i gospodarzy.
1. Zabawa terapeutycznaNauczyciel proponuje zabawę terapeutyczną "Tajemniczy miniżyciorys". W czasie zabawy chodzi pomiędzy dziećmi i wsłuchuje się w ich wypowiedzi. Poprzez dotyk ręką wskazuje, do którego stolika mają podejść wyznaczone dzieci.Uczniowie w czasie słuchania melodii o Kubusiu Puchatku chodzą swobodnie po sali, mówiąc do siebie, co chcą na temat wybranego przez siebie bohatera z lektury, nie podają jego imienia. Gdy muzyka ucichnie, wypowiadają się już w grupach, starając się wsłuchiwać w swoje wypowiedzi, tak aby nie powtarzały się informacje. Zabawa kończy się, gdy uczniowie usłyszą dźwięk instrumentu, aby ustalić powód, dla którego spotkały się w takich zespołach.
2. Lista osóbNauczyciel zaprasza do ułożenia listy osób w poszczególnych grupach. Wyjaśnia cel tego zadania: ocenianie aktywności za pomocą wartości rytmicznych poznanych nutek:- pełna wypowiedź - cała nuta,- częściowa wypowiedź - półnuta,- krótka wypowiedź - ćwierćnuta,- dopełnienie do wypowiedzi - ósemka.Uczniowie przyklejają na arkusz papieru swoje imiona i nazwiska według kolejności alfabetycznej. Kapitanowie przywieszają listy na tablicy magnetycznej według oznaczeń: grupa Kubusiów Puchatków, grupa Tygrysków, grupa Prosiaczków, grupa Kłapouchów.
3. Prezentacja ulubionej postaciNauczyciel proponuje prezentację ulubionej postaci, w dowolny sposób, przez poszczególne grupy.Uczniowie w grupach opisują swoją ulubioną postać w dowolny sposób:- wypowiadają się przy planszach charakteryzujących bohaterów,- opowiadają ciekawe wydarzenia, będące typowymi dla danych postaci,- pokazują sposób poruszania się - pantomima,- wydają charakterystyczne dźwięki dla danej postaci (mogą używać instrumentów perkusyjnych).
4. Zabawy mateamtyczneNauczyciel zaprasza do zabaw matematycznych, w których uczestniczą przyjaciele Kubusia Puchatka.Uczniowie rozwiązują w pamięci proste działania matematyczne, według stopnia trudności, następnie rozwiązują proste zadania tekstowe, których treść dotyczy bohaterów lektury, następnie sami układają zadania i poprzez podanie piłki koledze, proszą o podanie rozwiązania i odpowiedzi.Przy stolikach układają wspólnie domino i samodzielnie dokonują kontroli poprzez odczytanie hasła umieszczonego na odwrocie domina. Domino przygotowane jest według stopnia trudności.Grupa I - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 8, 15 + 4Hasło: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.Grupa II - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 9, 55 + 7Hasło: Mruczanki Kubusia PuchatkaGrupa III - mnożenie i dzielenie w zakresie 50Hasło: Uroczy śpiew TygryskaGrupa IV - działania mieszane do 100Hasło: Koncert Tygryska na trąbce
5. ZaproszeniaNauczyciel rozdaje grupom zaproszenia i prosi o ich ciche przeczytanie, a następnie wykonanie zadania zgodnie z poleceniem.Uczniowie odczytują zaproszenia, dzielą się w grupie pracą, po czym zgłaszają swoją gotowość do prezentacji (podział na nowe grupy wynika z wcześniejszego przygotowania: grupa I ustawienie krzesełek, grupa II - przygotowanie się do występu, grupa III - ustawienie teatrzyku i potrzebnych rekwizytów, grupa IV - przygotowanie planszy, wiadomości o trąbce i nagrań magnetofonowych).
6. Prezentacja zadańNauczyciel prosi o przedstawienie przez dzieci z poszczególnych grup przygotowanych zadań.Uczniowie z poszczególnych grup dokonują prezentacji w zakresie:- twórczego muzykowania do tekstów mruczanek Kubusia,- stworzenia teatrzyku muzycznego z wykorzystaniem pacynek,- zaznajomienia pozostałych dzieci z nowym instrumentem - ulubioną trąbką Tygryska.
7. Myzkowanie z pluszakamiNauczyciel zachęca do wspólnego muzykowania z zabawkami-pluszakami.Uczniowie stając w kole zaczynają bez podania sygnału nucić dowolną melodię dla swojej zabawki-przytulanki.
8. NotatakaNauczyciel prosi o przygotowanie notesów Kubusia Puchatka i o zapisanie kilku zdań na temat: za co lubię swojego bohatera(-ów). Prosi też kilkoro dzieci o głośne odczytanie notatek, a następnie o wzajemne sprawdzenie błędów w zapisie, korzystając ze słowników ortograficznych.Uczniowie zapisują do samodzielnie wykonanego notesu kilka zdań dotyczących przyjaźni z wybranym bohaterem, starając się motywować swój wybór. Głośno odczytują swoje zdania, a następnie wzajemnie sprawdzają sobie błędy w zapisie korzystając ze słowników ortograficznych i podpowiedzi nauczyciela.
9. SamoocenaNauczyciel zaprasza do samooceny pracy dzieci.Uczniowie dokonują samooceny własnej aktywności na zajęciach, utrwalając przy tym wiedzę dotyczącą podziału wartości rytmicznych w obrębie całej nuty. Zapisują na tablicy ilość zdobytych "nutek" i przeliczają, kto w klasie był najbardziej zaangażowany w zajęcia.
10. PoczęstunekNauczyciel proponuje małe "co nieco" Kubusia Puchatka, wspólnie z gośćmi do piosenki "Kubuś Puchatek".Uczniowie w czasie słuchania piosenki częstują przybyłych gości ulubionymi smakołykami Kubusia Puchatka, według jego receptury (w oparciu o "Książkę kucharską Kubusia Puchatka"). Zwracają uwagę na kulturalne zachowanie się podczas częstowania i spożywania posiłku.
11. PorządkiNauczyciel prosi o uporządkowanie miejsc pracy dziękując dzieciom za wspólną zabawę.Uczniowie porządkują miejsca pracy i żegnają się z gośćmi dziękując im za przybycie.
Piosenka "Kubuś Puchatek"
1. Kubuś Puchatek, wesoły miś,Grono przyjaciół miał liczne,Dla nich z radością po całych dniachMruczanki układał śliczne.Tra, la, la, tra, la, bum,Właśnie dla Prosiaczka,Tra, la, la, tra, la, bum,Nie ma jak zgrana paczka.
2. Kubuś Puchatek wesoły miś,Lubił jeść małe "co nieco",A w chwilach wolnych od zajęć swychLulał nieznośne maleństwo.Tra, la, la, tra, la, bumFajnie u Prosiaczka,Tra, la, la, tra, la bu,Nie ma jak zgrana paczka.
3. Kubuś Puchatek, wesoły miś,Prawdziwy był to mądrala,Żeby przyjaciół oddanych mieć,Brał mało, a wiele dawał.Tra, la, la, tra, la bumWspomnij tez Prosiaczka, Tra, la, la, tra, la bum,Nie ma jak zgrana paczka.
Teatrzyk "Śpiew Tygryska"
Krzyś książeczkę dzisiaj czyta,Tygrys siedzi zasłuchany,Wiersz o panu Tralalińskim,Który był śpiewakiem znanym.- Też śpiewakiem, tra-la-la-la,będę znanym - Tygrys drze się -choć nie mieszkam w Śpiewowicach,tylko w Stumilowym Lesie.Ruch się zrobił w całej kniei,Wszyscy zatykają uszy,Bo tygrysek mknie w podskokachWyśpiewując z całej duszy.Kłapouchy się opalał,Gdy go dobiegł głos mruczanki.- Milcz, Tygrysie, bo tak śpiewasz,Że pękają w łapach szklanki.Idź gdzie indziej brykać sobieI wydawać dzikie ryki.Nie zamierzam tego słuchać!Od śpiewania są słowiki.A po chwili u PuchatkaSłoik miodu pęka z trzaskiem.- Spójrz, Prosiaczku - woła Kubuś.- Ktoś nam rozlał miód swym wrzaskiem!Tygrys krzyknął: - Muszę ćwiczyć,By śpiewakiem być wybitnym!- Wiesz, Kubusiu - rzekł Prosiaczek.- Tygrys zawsze był ambitny.Lecz gdy tylko śpiew usłyszał,Jęknął całkiem załamany:- Trzeba będzie zaraz wyjąćWszystko z opakowań szklanych.Obudzona rykiem SowaRzekła: - Nie da się wytrzymać!Tygrys musi przestać śpiewać.Trzeba jakoś go zatrzymać.Podszedł Królik do Tygryska,Gdyż znudziło mu się gniewać,Lecz nim zdążył się odezwać,Tygrys znowu zaczął śpiewać.Nagle słyszą - o c h r y p ł śpiewakI nie może rzec ni słowa.- Wreszcie zapanuje spokój!- widząc to, huknęła Sowa.Lecz ich radość była krótka,Bo Tygrysek zmienił planyI chcąc sławnym być tancerzem,Już w szalone ruszył tany.
dyzio1983