Przygotowanie zwierząt do zimy.pdf

(132 KB) Pobierz
(Dzie\361 czwarty przygotowanie zwierz\271t do zimy)
Opracowaþa: Barbara Niczyporowicz
Temat dnia: Przygotowanie zwierzĢt do zimy
Cele operacyjne:
Uczeı potrafi:
- poprawnie odpowiadaę na pytania dotyczĢce treĻci czytanki i popieraę swoje wypowiedzi odpowiednim fragmentem
tekstu,
- podaę nazwy ptakw odlatujĢcych do ciepþych krajw,
- wymienię nazwy ptakw spħdzajĢcych u nas zimħ,
- wyliczyę sposoby przystosowania siħ zwierzĢt do zimy,
- swobodnie wypowiadaę siħ na podany temat
- przeczytaę i dobraę wyrazy w pary wedþug podanego warunku,
- zorganizowaę pomoc zwierzħtom: przygotowaę pokarm ptakom lub stoþwkħ,
- bezbþħdnie przepisaę wyrazy i podzielię je na sylaby i gþoski,
- wyrazię siebie w twrczej ekspresji,
- nadawaę tytuþy wydarzeniom i ilustracjom w formie rwnowaŇnikw zdania,
- uþoŇyę zadanie tekstowe na porwnywanie rŇnicowe do rysunkw i rozwiĢzaę je,
- wspþdziaþaę z innymi podczas zabawy i pracy w grupie,
- utrzymaę siħ w postawach rwnowaŇnych po ruchu,
- dbaę o prawidþowĢ postawħ ciaþa,
- wzorowaę siħ na prowadzĢcym podczas wykonywania ęwiczeı.
1
Rodzaje
edukacji
Kompetencje
kluczowe
Sytuacje dydaktyczne. Formy pracy
ĺrodki
dydaktyczne
Metody-
strategia
I CzħĻę
wstħpna
1. Powitanie dzieci
CzynnoĻci
organizacyjno-
porzĢdkowe
Ksztaþtowanie
pozytywnych
wiħzi miedzy
uczniami
Zabawy wprowadzajĢce.
áWdzieranie siħ do koþaÑ
Tworzymy dwa koþa: wewnħtrzne i zewnħtrzne.
Wewnħtrzne tworzĢ dzieci, ktrych numery w
dzienniku sĢ parzyste, zewnħtrzne te ktre majĢ
numer nieparzysty.
W kole wewnħtrznym uczestnicy trzymajĢ siħ za
rħce, zaĻ tworzĢcy koþo zewnħtrzne prbujĢ wedrzeę
siħ do Ļrodka koþa wewnħtrznego. Koþo wewnħtrzne
ástara siħÑ temu zapobiec.
E Î zabawa
ruchowa
Edukacja
matematyczno-
ruchowa
2. Sprawdzenie obecnoĻci Î ustawienie siħ dzieci
wedþug listy zapisanej w dzienniku.
áNajsþabsza myszÑ
Jedna z osb jest kotem, pozostaþe - myszami. Kot
i myszy stojĢ naprzeciwko siebie. Myszy uzgadniajĢ
szeptem, ktra z nich jest najsþabsza. Musi byę ona
chroniona przez pozostaþe tak, aby kot zþapaþ jĢ jako
ostatniĢ. Mysz dotkniħta przez kota odpada z gry.
JeĻli myszy wymyĻliþy na tyle sprytna taktykħ, Ňe
najsþabsza z nich zostaþa zþapana ostatnia -
wygrywajĢ. Zabawħ przeprowadzamy kilkakrotnie,
Wczuwanie siħ w
sytuacjħ innego
czþowieka.
Wspþdziaþanie
i wspþŇycie
z innymi ludŅmi.
2
68489153.009.png 68489153.010.png 68489153.011.png
Rodzaje
edukacji
Kompetencje
kluczowe
Sytuacje dydaktyczne. Formy pracy
ĺrodki
dydaktyczne
Metody-
strategia
aŇ myszy wypracujĢ taktykħ skutecznej ochrony
najsþabszej z nich.
/praca zbiorowa/
NawiĢzanie do
tematu zajħę
3. Sprawdzenie pracy domowej
Ilustracje,
czasopisma,
Encyklopedia
dla dzieci,
wiersz
A Î
pogadanka
- Jakie informacje miħliĻcie przygotowaę na
dzisiejsze zajħcia?
Edukacja
przyrodnicza.
- O czym mieliĻcie siħ dowiedzieę?
Stworzenie
sytuacji
dydaktycznej
przygotowujĢ-
cej do
sformuþowania
tematu
Wykorzystywanie
jħzyka muzyki do
opisywania
rzeczywistoĻci.
Zebranie przyniesionych ilustracji, czasopism,
wierszy.
Edukacja
muzyczno
ruchowa
4. Sþuchanie utworu Kamila Sainta-Saensa pt.
áPtaszarniaÑ z cyklu áKarnawaþ zwierzĢtÑ. Prby
odgadywania tytuþu utworu. NaĻladowanie gþosem
i ruchem rŇnych ptakw.
Magnetofon,
kaseta
E Î drama
ekspresja
Edukacja
przyrodnicza
5. W jakich warunkach ŇyjĢ zwierzħta?
Trudnych, nie mogĢ zdobyę pokarmu, brak im traw,
P - pogadanka
problemowa
3
Jak zwierzħta przygotowujĢ siħ do zimy?
68489153.012.png 68489153.001.png 68489153.002.png
Rodzaje
edukacji
Kompetencje
kluczowe
Sytuacje dydaktyczne. Formy pracy
ĺrodki
dydaktyczne
Metody-
strategia
liĻci, ŇyjĢ w gromadzie, niektre zasypiajĢ, niektre
odlatujĢ do ciepþych krajw
ZnajdujĢ schronienie pod opadþymi z drzew liĻęmi
- Jak zdobywajĢ poŇywienie?
/wygrzebujĢ spod liĻci, szukajĢ zapasw,
obgryzajĢ korħ drzew/
P Î pogadanka
problemowa
/praca zbiorowa/
Edukacja
przyrodniczo-
polonistyczna
6. Przygotowanie i prezentacja prostych scenek
dramatycznych ilustrujĢcych rŇne sposoby
przystosowania siħ zwierzĢt do zimy.
Nauczyciel wyjaĻnia ęwiczenie dramowe odsþania
pytanie problemowe umieszczone na tablicy
E - drama
W jaki sposb zwierzħta chroniĢ siħ przed
zimnem?
Przygotowanie
dramy
Praca w grupie.
OsiĢganie
Porozumienia.
Uczniowie dzielĢ siħ na trzy grupy, wedþug koloru
wyciĢgniħtych przez siebie karteczek i otrzymujĢ
koperty z zadaniami.
Kartki do
losowania Ňþta,
zielona,
niebieska
koperty
z
nazwami
zwierzĢt zaþ. nr1
4
68489153.003.png 68489153.004.png 68489153.005.png
Rodzaje
edukacji
Kompetencje
kluczowe
Sytuacje dydaktyczne. Formy pracy
ĺrodki
dydaktyczne
Metody-
strategia
Edukacja
polonistyczno-
przyrodnicza
NawiĢzywanie i
podtrzymywanie
kontaktw.
Podczas cichej narady wykonujĢ nastħpujĢce
czynnoĻci:
a) odczytujĢ wyrazy na kartkach,
b) dzielĢ siħ rolami
c) ustalajĢ sposb grupowej prezentacji
P Î gieþda
pomysþw
Wchodzenie
w role. Drama.
Twrcza
ekspresja.
Nauczyciel obserwuje pracħ grup, doradza pomaga,
ukierunkowuje.
Grupa 1 (Ňþta koperta)
Ptaki odlatujĢce bocian, szpak, sþowik, kukuþka,
jaskþka, skowronek, Ňurawie
- Uczniowie naĻladujĢ odgþosy ptakw i ich
odlot do ciepþych krajw (miejsce z napisem
AFRYKA)
DuŇy napis
AFRYKA
E - drama
Organizowanie
pracy wþasnej
i innych.
Grupa 2 (niebieska koperta)
Zwierzħta zasypiajĢce -biedronka, borsuk, jeŇ,
niedŅwiedŅ, mrwka,
nietoperz
- Uczniowie naĻladujĢ sen zimowy zwierzĢt
ájasiek, pidŇama
5
68489153.006.png 68489153.007.png 68489153.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin