Scenariusz zabawy „Z wizytą w krainie figur”
Cele: utrwalenie podstawowych cech figur geometrycznych: koła, trójkąta, kwadratu, prostokąta. Doskonalenie logicznego myślenia. Budzenie zainteresowań kompozycjami artystycznymi z prostych figur geometrycznych. Przyzwyczajenie dzieci do dokładnego i ścisłego wykonywania poleceń. Pomoce: elementy do dekoracji sali figury geometryczne, magnetofon, strój wróżki dla nauczycielki, pacynka „Wesołek”, modele figur do pokazu.Przebieg: sala udekorowana modelami figur geometrycznych. Nauczycielka przedstawia swojego pomocnika pacynkę „Wesołka” i zaprasza dzieci do wędrówki po czarodziejskiej Krainie figur. Dzieci słuchają cichej muzyki, nagle słychać stukanie. Wróżka-nauczycielka z pacynką idą sprawdzić za drzwi przynoszą trójkąt który mówi:
Smutny jest żywot trójkąta,Kiedy łza płynie z każdego kątaJeśli ktoś mnie rozweseli w tej krainieMoże wtedy łza już nie popłynie.
Dzieci odgadują co to za gość i określają jego wygląd. Potem wypowiadają się na temat jakich przyjaciół (figury) ma trójkąt. Pacynka wesołek wypowiada zaklęcie:
Abra-kadabra, Abra-kadabraPrzyjaciele przybywajcie,i trójkąt pocieszajcie.
Wybrane dziecko odszukuje jednego z przyjaciół trójkąta kwadrat ukryty w sali i zawiesza na tablicy. Następnie dzieci określają wygląd kwadratu i różnice względem trójkąta. Inne wybrane dziecko szuka w sali prostokąta, a po jego odnalezieniu zawiesza na tablicy. Dzieci rozwiązują również zagadki wypowiadane przez nauczycielkę:
Mam równe boki i cztery rogi. Zgadnijcie kim jestem? Pokażcie mnie moi drodzy.Mam cztery boki:dwa dłuższe, a dwa krótsze.Nie jestem kwadratem,no wiec kim - moi drodzy?
Pacynka-wesołek zwraca dzieciom uwagę na to, że trójkąt jest nadal smutny. Czyżby jeszcze kogoś brakowało? Jedno z dzieci szuka koła ukrytego w sali, a znalezione wiesza na tablicy. Wtedy nauczycielka mówi wesoło: jestem koło, ładne koło, wszystkim razem będzie nam wesoło”.Dzieci biegają w rożnych kierunkach w rytm tamburyna. Na przerwę zatrzymują się przed stojakiem z taką samą figurą jaką ma dziecko ustawiają się w rzędzie. Wybrane dziecko przelicza ile jest dzieci przy znaku zaczynając liczyć od siebie. Każde dziecko na swoim miejscu przy stoliku ma podzieloną na cztery części kartkę, części są ponumerowane od 1 do 4 gdy dzieci nie znają cyfr każda jest w innym kolorze. Na środku stolików leżą kredki, gazety, małe i duże prostokąty. Trzecie pole na planszy jest przykryte kartką. Dzieci siedzą w kole na dywanie na środku stoi kosz z klockowymi figurami geometrycznymi. Wybranemu dziecku nauczycielka zasłania oczy a ono wyjmuje z koszyka przedmioty i określa ich kształt. Zabawa trwa dotąd aż dziecko wybierze kwadrat.Zadaniem dzieci jest podejście do swoich miejsc przy stolikach i w polu nr 1 każdy rysuje figurę kwadrat. Dzieci mają znaczki z figurami geometrycznymi w czterech kolorach. Na dywanie są 4 obręcze w takich kolorach jak znaczki, dzieci tworzą koło tańczą w rytm muzyki.Gdy muzyka milknie dzieci siadają, zamykają oczy a nauczycielka w tym czasie zmienia miejsca obręczy. Ponownie gra muzyka, dzieci szukają obręczy w kolorze swojego znaczka i tańcząc tworzą koło wokół niej. Następnie dzieci przeliczają koła na dywanie oraz określają ich kolor. Potem w polu nr 2 swojej planszy każde dziecko rysuje te koła.
Nauczycielka recytuje wiersz Danuty Wawiłow"Trójkątna bajka”Była raz sobie skala bardzo dziwna, trójkątna.Stał na tej skale pałac bardzo dziwny, trójkątny.W pałacu tym na tronie bardzo dziwnym trójkątnymzasiadł król w koronie bardzo dziwnej trójkątnej.I patrzy z okien wieży bardzo dziwnej trójkątnejna dzielnych swoich rycerzy bardzo dziwnych trójkątnych.
Nauczycielka pyta dzieci, o czym opowiada wiersz i co w tym wierszu miało kształt trójkąta. Następnie dzieci podchodzą do stolików i zdejmują z kartki zasłony pola 3 na swoich planszach. Są tam wykropkowane kształty zawierające trójkąty, zadaniem dzieci jest połączyć kropki przy pomocy kredki i zobaczyć, co się tam ukryło.Zadaniem dzieci jest chwycić za jeden róg gazetę i jedną ręką uderzać tak, jakby padał deszcz. Raz mają uderzać delikatnie a raz tak, jakby padał rzęsisty deszcz. Następnie dzieci z przygotowanych prostokątów mają nakleić w polu nr 4 mały deszcz i duży deszcz.Na zakończenie dzieci w grupach 3-4 osobowych układają z klocków figur geometrycznych dowolne wzory. Towarzyszy im przy tym muzyka z taśmy. Gdy muzyka milknie dzieci podchodzą na chwilkę do dowolnej figury zawieszonej na nitce. Dmuchają w nią, by wprawić ją w lekkie kołysanie.
aducha179