Scenariusz zajęcia w grupie 4-5latków. Temat zajęcia: Dary jesieni – owoce i warzywa. Scenariusz zajęcia z kształtowania mowy i myślenia w grupie 4-5latków Temat zajęcia: Dary jesieni – owoce i warzywa. Cel ogólny:
· Kształcenie mowy dziecka poprzez stosowanie różnych form aktywności i sytuacji sprzyjających rozwojowi mowy.
· Pogłębianie wiadomości o warzywach i owocach.
Cele operacyjne: (wg taksonomii celów B. Niemierki) Dziecko:
· rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce;
· tworzy zbiory owoców i warzyw, przelicza liczebności zbiorów;
· rozwija narządy zmysłów w toku proponowanych zabaw i ćwiczeń;
· rozwija impresję ruchową poprzez naśladowanie różnych czynności;
· rozwija logiczne myślenie poprzez rozwiązywanie zagadek oraz udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;
· wypowiada się pełnymi zdaniami,
· zwraca uwagę na walory zdrowotne warzyw i owoców oraz na konieczność mycia ich przed jedzeniem.
Metody pracy: (wg podziału W. Okonia)
· podające;
· problemowe;
· praktyczne.
Formy pracy:
· zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
· naturalne okazy warzyw i owoców;
· ilustracje: ogrodu jesienią i sadu jesienią – do przypięcia na tablicy;
· sylwety dwóch koszy – do przypięcia na tablicy;
· sylwety popularnych warzyw i owoców – do przypięcia na tablicy;
· zagadki o owocach i warzywach;
· kartki papieru z wykropkowanymi konturami warzyw i owoców, kredki – dla każdego dziecka.
Przebieg zajęcia: Część wstępna:
Część zasadnicza (realizacyjna):
Część podsumowująca: Podsumowanie zajęcia: Nauczycielka zadaje pytania będące syntezą całego zajęcia, mówi o walorach zdrowotnych owoców i warzyw, zawartości witamin. Zachęca do zjadania warzyw i owoców na surowo, mówi o konieczności mycia ich przed spożyciem. Dzieci siadają do stolików i otrzymują do spożycia jabłka. Nauczyciel dokonuje ewaluacji zajęć. Literatura: R. Folejewska: Program wychowania przedszkolnego Rośnij z DIDASKO wraz z materiałami pomocniczymi dla nauczycieli
aducha179