Bałwankowe przygody.Scenariusz zajęcia przedszkolnego (grupa dzieci czteroletnich) Temat: Bałwankowe przygody. Cele: -wyrabianie umiejętności określania wielkości przedmiotów: duży, mały, -próby łączenia elementów w całość Pomoce: -Trzy papierowe kule:(małą, średnią, dużą) do prezentacji bałwanka na tablicy. -Powycinane kółka różnej wielkości do ułożenia bałwanka (dla każdego dziecka trzy kółka) -Kolorowe kartony Przebieg zajęcia: 1.Nauczycielka gromadzi wokół siebie dzieci. Ma przygotowane kule. Rozpoczyna opowiadanie pt. ,,Jak dzieci lepiły bałwana” B. Formy. ,, Jak dzieci lepiły bałwana” ,, W nocy zima pokryła świat lekką pierzynką. Ania, Ola i Piotruś pobiegli do parku. -Jak tu pięknie, ile śniegu. -Lepimy bałwana- krzyknął Piotruś. Dzieci zaczęły toczyć śniegowe kule. -Na dole będzie moja. Jest największa – zdecydował Piotruś. -Teraz moja. Ola złapała najmniejszą bryłę śniegu. Na górze wspólnymi siłami umieścili kulę średnią. Dzieci wcisnęły bałwankowi patyk zamiast nosa, kamyk w miejsce oka i pobiegły do domu. Na drzewie usiadła sroka. -Ha, ha, ha, co to za pokraka! Jedno oko, krótka szyja, nos jak haczyk wykrzywiony. Śmieszna głowa, zaraz spadnie, kiwa się na wszystkie strony. Smutno zrobiło się bałwankowi. Tymczasem do parku przyszła grupa dzieci z przedszkola. -Popatrzcie!- krzyknęła Marta- Jaki dziwny bałwan. Biedak, trzeba mu pomóc. Dzieci wyjęły nos i oczy. Przełożyły małą kulę na samą górę. Poprosiły panią kucharkę o dorodną marchew> Z sali zabrały małe kamyki. Po chwili bałwan był jak nowy. - To ochroni go przed wiatrem- pani otuliła bałwanka szalikiem. Znalazł się nawet stary kosz wiklinowy. W nim dzieci ułożyły śniegowe bułeczki. Zrobiły duże koło i zaśpiewały zimową piosenkę. Kiedy odchodziły bałwan lekko skinął głową i szepnął- ,, bardzo dziękuję”. 2.Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat opowiadania. Zadaje dzieciom pytania związane z treścią: –Co postanowiły zrobić dzieci? -Dlaczego z bałwanka śmiała się sroka? -Jaką kulę ulepił Piotruś? 3.Po wypowiedziach dzieci nauczycielka przyczepia do tablicy kule. -Jaką kulę ulepiła Ola? -Jaką kulę ulepiła Asia? -Jak wyglądał bałwan, którego ulepiły dzieci? -Co zrobiły dzieci z przedszkola? Następnie przyczepia poszczególne kule według wielkości i wymienia głowę. 4.Zabawa ruchowa ,,Lepimy bałwanka” Dzieci zajmują dowolne miejsca w sali. Poruszają się w dowolnych kierunkach. Na sygnał ,,lepimy bałwanka” dzieci naśladują toczenie kul śniegowych. Na sygnał ,,bałwan gotowy” , w powietrzu rysują kontur bałwana. 5.Dzieci zajmują miejsca przy stolikach . Z przygotowanych przez nauczycielkę kółek różnej wielkości układają bałwanka. Następnie naklejają je na kolorowy karton. Brakujące elementy jak oczy i nos dzieci dorysowują.
aducha179