Obrona psychiczna - autor anonimowy przekł A Mioduchowska.pdf

(2180 KB) Pobierz
757886621 UNPDF
757886621.001.png
757886621.002.png
OBRONA PSYCHICZNA
Tytuł oryginału: Principy sovremiennoj psichiczeskoj samozaszczity.
Autor anonimowy
przekład: Antonina Mioduchowska
Rok wydania 1983 : Verbum :Katowice 1994
Spis treści
1. Patogenne systemy wierzeń....................................................................................................3
2. Obrona absolutna i jej względność.........................................................................................4
3. Mechanizmy ataku psychicznego...........................................................................................5
4. O naturze negatywnej dominanty...........................................................................................7
5. Ogólne zasady obrony przez koncentrację..............................................................................8
6. Metodyka budowania "osłon ochronnych".............................................................................9
7. Inne formy obrony poprzez koncentrację.............................................................................10
8. Ogólne zasady obrony poprzez medytację............................................................................10
9. O kontruderzeniach...............................................................................................................11
10. Obrona centrów...................................................................................................................11
11. Obrona rytualna...................................................................................................................12
12. Zasady obrony ze zmianą podmiotu percepcji....................................................................13
13. Egregory - fikcja czy rzeczywistość...................................................................................15
14. Obrona egregorialna............................................................................................................17
15. Nadegregorialność..............................................................................................................20
16. Witalne ataki i witalna obrona.............................................................................................21
17. Astralne ataki i astralna obrona...........................................................................................23
18. Obrona przed atakami we śnie............................................................................................24
19. Antyobrona..........................................................................................................................26
20. Obrona w sytuacji przed halucynacyjnej............................................................................28
21. Ogólna obrona w sytuacjach halucynacji............................................................................31
1. Patogenne systemy wierzeń
Obrona psychiczna to obrona przed tak zwanymi "atakami psychicznymi". Ataki psychiczne są to
rozmaite negatywne stany psychofizjologiczne rozpatrywane przez "poszkodowanych" jako atak z
zewnątrz, jako coś wychodzącego od innego człowieka, z którym "poszkodowany" w momencie
ataku znajdował się w kontakcie bezpośrednim. Temat jest nadzwyczaj śliski, ponieważ w
psychiatrii "ataki psychiczne" są określane jako "omam obcego wpływu psychicznego".
Atak psychiczny okazuje się możliwy jedynie w tym przypadku, gdy potencjalna ofiara również
podziela ten sam system wierzeń co agresor, zakładający ewentualną możliwość ataku
psychicznego, mogącego wpłynąć na zdrowie człowieka.. A wiec obrona psychiczna prezentuje
sobą w istocie obronę przed patogennymi systemami wierzeń. Od razu należy uściślić, że nie ma
systemów całkowicie patogennych. Systemy wierzeń mogą być patogenne jedynie w swych
szczególnych aspektach, zakładających zasadniczą możliwość "ataku". Współcześnie można
wskazać trzy główne patogenne systemy wierzeń:
• ludowy (używane są tu takie patogenne pojęcia jak "złe oko", "rzucanie uroku" itp.),
• okultystyczny ("sznury astralne", "larwy", "inwoltacja"),
• psychotroniczny ("wpływy telepatyczne", "promieniowanie", "strumienie energii", "ładunki
negatywnej informacji" itp., itd.).
Ludowy system wierzeń patogennych cechuje brak własnej bazy konceptualnej: jest to system
wierzeń w znaczeniu dosłownym, aczkolwiek do tłumaczenia pojęć takich jak np. "złe oczy" mogą
być używane pojęcia okultystyczne i psychotroniczne.
Okultystyczny system wierzeń - przeciwnie, opiera się na solidnym fundamencie teorii
okultystycznych i jest ich wynikiem logicznym; aby odczuć na sobie patogenny wpływ
okultystycznego systemu wierzeń, człowiek najpierw musi przyswoić sobie te teorie.
Głównym przedmiotem naszych dociekań będą ataki psychiczne i obrona przed nimi w ramach
współczesnego psychotronicznego systemu wierzeń . Współcześni okultyści twierdzą, że
psychotroniczny system wierzeń nie posiada specyfiki wewnętrznej, będąc po prostu
"przełożeniem" idei okultystycznych na nowy paranaukowy język, że jakoby zmienił się jedynie
kształt idei, nie zaś ich treść.
Jednak przy baczniejszym zgłębieniu zagadnienia ujawnia się coś przeciwnego; mimo oczywistych
wspólnych niektórych cech formalnych poglądów okultystycznych i psychotronicznych, te ostatnie
niosą w sobie jakościowo nową treść. Wszechstronna analiza tych różnic jakościowych nie jest
celem niniejszej pracy. Wykażemy jedynie, jak te różnice wpływają na patogenne aspekty teorii
psychotronicznych. Specyfika psychotronicznego systemu wierzeń patogennych polega przede
wszystkim na tym, ze rzeczywisty materiał, którym się ten system zajmuje, dotyczy głownie odczuć
ciała (natury somatycznej i emocjonalnej) i wahań ogólnego psychofizycznego tonusu organizmu,
nie zaś wizualizacji, jak w tradycyjnym systemie wierzeń.
Specyfika tego systemu polega również na tym, że odwołuje się on nie do animistycznych sił i istot
z zaświatów, lecz do obiektywnych procesów biofizycznych. I wreszcie na tym, że psychotroniczny
system wierzeń, w odróżnieniu od tradycyjnego, okultystycznego, nie jest ezoteryczny, lecz
egzoteryczny. Nie przeciwstawia się on popularno-naukowemu obrazowi świata, do którego
przyzwyczailiśmy się i nie "nadbudowuje się" nad nim, lecz wyrasta z niego organicznie. I dlatego
ten system w odróżnieniu od systemu wierzeń tradycyjnego okultyzmu o wiele trudniej jest
rozpatrywać jako system wierzeń.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin