HoI3.Instrukcja.pdf

(3789 KB) Pobierz
2 Wojna manual
Spis treÊci
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Wymagania systemowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Instalacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Wprowadzenie do gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Tworzenie jednostek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Dyplomacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Technologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Koszt rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Interfejs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Ekran poczàtkowy . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Ekran scenariusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Przygotowanie scenariusza . . . . . . . . . . . . 7
G∏ówny ekran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wojownicy II Wojny Âwiatowej . . . . . . 18
Walka na làdzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Ocena strat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Ekran produkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Dyplomacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Zmienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Minister wojny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Minister bezpieczeƒstwa . . . . . . . . . . . . 43
Szef wywiadu wojskowego . . . . . . . . . . . 43
Szef sztabu generalnego . . . . . . . . . . . . . 44
Dowódca armii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Dowódca floty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Dowódca lotnictwa . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Niezadowolenie spo∏eczne . . . . . . . . . . . 46
Druga Wojna Âwiatowa:
geneza i konsekwencje . . . . . . . . . . . . . . . 47
Droga do globalnego konfliktu:
kalendarium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1919 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1920 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1921 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
1922 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
1923 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
1924 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1925 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1926 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1927 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
1928 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
1929 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
1930 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
1931 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
1932 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
1933 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
1934 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
1935 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
1936 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
1937 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
1938 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Rozwój technologii wojennej . . . . . . . 54
Wybuch wojny . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Ameryka w obliczu wojny . . . . . . . . . 56
Poczàtki wojny . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
1939 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
1940 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Bitwa o Francj´ . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Bitwa o Angli´ . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Japonia i Daleki Wschód . . . . . . . . . 57
Morze Âródziemne i Bliski Wschód . . 57
1941 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Japonia szykuje si´ do wojny . . . . . . . 58
1942 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Bitwa o Midway . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Bitwa o Atlantyk . . . . . . . . . . . . . . . 59
Bitwa o Egipt . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Afryka Pó∏nocna . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Front Wschodni . . . . . . . . . . . . . . . . 60
1943 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Zwyci´stwo Aliantów
w rejonie Morza Âródziemnego . . . . . 60
Radziecki kontratak i wojna na morzu 60
Wojna w powietrzu . . . . . . . . . . . . . 61
1944 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Ofensywa radziecka . . . . . . . . . . . . . 61
Ostatnie chwile III Rzeszy . . . . . . . . . 62
1945 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Pokonanie Japonii . . . . . . . . . . . . . . 62
Dodatek A: Jednostki II Wojny Âwiatowej . . 63
Autorzy gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Pomoc techniczna CD Projekt . . . . . . . . . . . 68
1
124369629.002.png
Wst´p
II Wojna Âwiatowa to gra strategiczna, na jakà wszyscy czekaliÊmy. To prawdopodobnie najbardziej rozbu-
dowana gra strategiczna z okresu II Wojny Âwiatowej, pozwalajàca graczom na pe∏ne kontrolowanie
wybranego paƒstwa.
Mo˝esz tutaj dokonywaç inwazji, zawiàzywaç sojusze, zdobywaç nowe technologie, najmowaç i zwalniaç
dyplomatów... mo˝liwoÊci sà wr´cz nieograniczone, ale wp∏ywajà te˝ na skomplikowanie gry. Nie jest to
oczywiÊcie sztuka dla sztuki, lecz raczej skomplikowanie wynik∏e z bogactwa rozgrywki i g∏´bi tematu. Tak
czy inaczej, poznanie gry wymaga wi´cej ni˝ przelotnego zaznajomienia si´ z jej opcjami. Potrzebna ci jest
szczegó∏owa instrukcja. Tak wi´c bez zb´dnych wst´pów, przejdêmy do rzeczy.
Wymagania systemowe
AbyÊ móg∏ graç w gr´ II Wojna Âwiatowa, twój komputer musi spe∏niaç nast´pujàce wymagania:
• Windows 95/98/Me/2000/XP
• Pentium II 300 MHz
• 64 MB pami´ci RAM
• 500 MB miejsca na dysku twardym
• 16 bitowa karta graficzna z 2MB pami´ci RAM
• DirectX 8.1 lub nowszy
• Karta dêwi´kowa zgodna z DirectX
• CD-ROM x4
Instalacja
• UmieÊç p∏yt´ z grà w nap´dzie CD-ROM. Powinien uruchomiç si´ system autoodtwarzania oraz
wyÊwietliç ekran instalacyjny gry II Wojna Âwiatowa. Aby zainstalowaç gr´, post´puj zgodnie
ze wskazówkami.
• JeÊli funkcja autoodtwarzania nie dzia∏a, po w∏o˝eniu p∏yty do nap´du, instalacj´ nale˝y uruchomiç
samodzielnie. Dokonuje si´ tego poprzez wybranie nap´du CD-ROM (podwójne klikni´cie na ikonie),
z którego nast´puje instalacja. Nast´pnie nale˝y kliknàç dwukrotnie na pliku „setup.exe”.
• Po zainstalowaniu gry mo˝esz jà uruchomiç z Menu Start, klikajàc na Programy > Paradox Entertainment
> II Wojna Âwiatowa > II Wojna Âwiatowa PL lub II Wojna Âwiatowa ANG
• Uruchamianie gry w systemie Windows XP
W niektórych przypadkach program odtwarzajàcy filmy w standardzie Bink, który u˝ywany jest
dowyÊwietlania intra, mo˝e zawiesiç si´ w czasie uruchamiania gry w systemie Windows XP. JeÊli tak si´
stanie, otwórz Menad˝era Zadaƒ, wciskajàc klawisze Ctrl + Shift + Esc. Nast´pnie znajdê i zaznacz Bink-
play. exe w zak∏adce i kliknij na „Zamknij zadanie”. Mo˝liwe, ˝e trzeba b´dzie zrobiç to dwukrotnie.
2
124369629.003.png
Wprowadzenie do gry
II Wojna Âwiatowa to skomplikowana i z∏o˝ona gra, w której mo˝esz zmieniaç bieg historii. Dlatego w tym
rozdziale przygotowaliÊmy kilka wskazówek na poczàtek. Nie opanujesz dzi´ki nim od razu wszystkich niu-
ansów gry, ale b´dziesz mieç doÊç informacji, by móc walczyç o panowanie nad ca∏ym Êwiatem. Przejdêmy
jednak do rzeczy. Po zakoƒczeniu intra do gry, pojawi si´ ekran poczàtkowy. Wybierz opcj´ „Jeden gracz”,
aby wyÊwietliç ekran scenariuszy. Dost´pnych jest tu wiele ró˝nych opcji, ale na razie si´ nimi nie przejmuj.
Kliknij na scenariuszu „Droga do wojny”, a nast´pnie wybierz flag´ Niemiec (czerwono-bia∏o-czarna). Je-
Êli chcesz, zapoznaj si´ z informacjami wyÊwietlonymi po lewej stronie czerwonego or∏a. Jest to t∏o histo-
ryczne opisujàce zarys aktualnej sytuacji.
Uwaga: Twój wybór nie jest ograniczony do oÊmiu paƒstw, których flagi widoczne sà na ekranie scena-
riusza. JeÊli klikniesz prawym przyciskiem myszki na jednej z nich, pojawi si´ przewijalne menu, które
pozwala na wybór wielu innych paƒstw. Mo˝esz graç jednym z oÊmiu mocarstw lub dowolnym innym
paƒstwem.
Kiedy ju˝ zapoznasz si´ z informacjami historycznymi na temat Niemiec, kliknij na przycisku Start umiesz-
czonym w lewym dolnym rogu ekranu.
Kiedy scenariusz zostanie wczytany, przeniesiesz si´ na g∏ówny ekran gry. To w∏aÊnie tutaj b´dziesz toczyç
bitwy i podejmowaç decyzje, które b´dà wp∏ywaç na przysz∏oÊç Êwiata. Aby dowiedzieç si´ wi´cej na temat
tego ekranu, zapoznaj si´ z rozdzia∏em o interfejsie. Poczàtkowo, na Êrodku ekranu widoczne jest okno za-
wierajàce opis celów gry. Mo˝esz si´ z niego dowiedzieç, ˝e wygrasz rozgrywk´, jeÊli zdob´dziesz najwi´cej
punktów zwyci´stwa do dnia 30 grudnia 1947 roku. Punkty zwyci´stwa otrzymuje si´ za podbój innych
paƒstw oraz (w mniejszym stopniu) za tworzenie sojuszy. Punkty zwyci´stwa przyznawane za ka˝dà z pro-
wincji wyÊwietlone sà na gwieêdzie, widocznej w prawym górnym rogu menu prowincji. Kliknij na przyci-
sku „Rozpocznij gr´” u do∏u okna.
Celem gry II Wojna Âwiatowa jest podbój Êwiata, a to wymaga umiej´tnoÊci walki. Nauczymy si´ tego,
dokonujàc inwazji na Polsk´. Najpierw wciÊnij klawisz Pause lub kliknij na ma∏ym bràzowym zegarku
w prawej cz´Êci paska statusu u góry ekranu. Teraz przytrzymaj lewy przycisk myszki i zakreÊl prostokàt
wokó∏ swoich jednostek w Berlinie (dwie dywizje piechoty i 3 dywizje pancerne). Kliknij prawym
przyciskiem na Szczecinie, a jednostki wyruszà do tej prowincji, kiedy tylko wznowisz gr´.
Kiedy dywizje dotrà do Szczecina, ponownie zatrzymaj gr´. Kliknij lewym przyciskiem i zakreÊl prostokàt
wokó∏ nowo przyby∏ych oddzia∏ów oraz trzech dywizji piechoty czekajàcych ju˝ w Szczecinie. Pojawi si´
ekran si∏ zbrojnych. U do∏u panelu kliknij na przycisku „Po∏àcz jednostki”. Spowoduje to stworzenie no-
wej armii sk∏adajàcej si´ z twoich oÊmiu dywizji. Kliknij na armii. Na panelu po prawej stronie znajduje si´
lista dywizji wchodzàcych w sk∏ad tej armii.
Pod ka˝dà z dywizji znajdujà si´ jej statystyki. WyjaÊnimy ich znaczenie w sekcji poÊwi´conej interfejsowi
i si∏om zbrojnym, ale na razie spójrz na dwie liczby w pierwszym rz´dzie. Liczba po lewej stronie opisuje
si∏´ jednostki, zaÊ liczba po prawej – jej organizacj´. Si∏a odzwierciedla liczebnoÊç i materia∏ jednostki. Or-
ganizacja wskazuje na gotowoÊç bojowà jednostki. Obie te wartoÊci mogà si´ zmniejszyç w czasie walki.
Mo˝esz odnowiç si∏y jednostki, klikajàc na niej, a nast´pnie wybierajàc opcj´ „Wzmocnienie do maksymal-
nej si∏y” u do∏u ekranu si∏ zbrojnych. Organizacja zwi´ksza si´ tak d∏ugo, jak d∏ugo jednostka si´ nie rusza
lub nie anga˝uje w walk´. Si∏a oraz organizacja stanowià dobre wskazówki co do zdolnoÊci bojowych two-
jej jednostki. U góry ekranu si∏ zbrojnych znajduje si´ portret dowódcy. UmieÊç nad nim kursor, aby wy-
Êwietliç okno z jego charakterystykà. Szybko zorientujesz si´, ˝e twój dowódca nie mo˝e kontrolowaç
wszystkich dywizji i choç wcià˝ mo˝esz wydawaç im rozkazy, w takim stanie nie b´dà skutecznie funkcjo-
nowaç. Wobec tego zmieƒmy dowódc´. Kliknij na nim lewym przyciskiem myszki. Pojawi si´ lista wszyst-
kich dost´pnych przywódców. Wybierz Genera∏a Rommla. To prawdziwy geniusz dowodzenia i mo˝e kon-
3
124369629.004.png
trolowaç a˝ do 9 jednostek bez ˝adnych ograniczeƒ. Kliknij na Luftflotte III (w Halle) i Luftflotte I
(w Mannheim) i rozka˝ im przemieÊciç si´ do Berlina. Kiedy tam dotrà, po∏àcz cztery dywizjony.
Dobrze, jesteÊ gotów do rozpocz´cia inwazji na Polsk´. Kliknij na przycisku dyplomacji po prawej stronie
ekranu (to ten przycisk z kopertà). Kliknij na Gdaƒsku i wybierz opcj´ „Wypowiedz wojn´” z menu dyplo-
matycznego w panelu po prawej stronie. Potwierdê swój wybór, a znajdziesz si´ w stanie wojny z Polskà.
Kliknij na „Powrót” u do∏u menu dyplomatycznego, aby powróciç do g∏ównego ekranu. Nast´pnie kliknij
lewym przyciskiem myszki na armii w Szczecinie, a nast´pnie prawym przyciskiem na prowincji gdaƒskiej.
Pojawi si´ okno rozkazów, które opiszemy dok∏adnie w dalszej cz´Êci instrukcji.
Na razie rozka˝ swojej armii przybyç do Gdaƒska 4 stycznia o godzinie 8.00. Kliknij na OK, aby zamknàç
okno. Mo˝esz ustaliç czas przybycia twoich jednostek, klikajàc na plusie lub minusie obok godziny, dnia
lub miesiàca.
Uwaga: DomyÊlnie gra II Wojna Âwiatowa u˝ywa animowanych modeli do przedstawienia twoich wojsk.
Mo˝esz je zmieniç na standardowe symbole NATO, klikajàc na ikon´ Ustawieƒ Gry. Nast´pnie wybierz
Opcje>U˝yj ˝etonów i kliknij na przycisku „W∏.”.
Wybierz swoje dywizjony Luftwaffe w Berlinie i wydaj im rozkaz ataku na Gdaƒsk. Ka˝ im zaatakowaç
o godzinie 7.00 tego samego dnia co armia làdowa.
Wskazówka: Bombowce taktyczne mogà nie zmniejszyç si∏y polskich jednostek. Z drugiej jednak stro-
ny, spowodujà zmniejszenie organizacji tych jednostek, co sprawi, ˝e b´dà wra˝liwe na ataki twoich wojsk
làdowych. Wznów rozgrywk´. Po chwili twoje bombowce zaatakujà polskie si∏y w Gdaƒsku.
Zaraz po nalocie bombowców, do walki w∏àczà si´ twoje jednostki làdowe. Taki po∏àczony atak
najprawdopodobniej pokona polskie wojska. Otrzymasz stosowny komunikat, a Polacy si´ wycofajà.
Po osiàgni´ciu pierwszego zwyci´stwa przyjrzyjmy si´ pozosta∏ym aspektom gry.
4
124369629.005.png
Tworzenie jednostek
Zbudujmy jeszcze jednà dywizj´ pancernà, aby wzmocniç naszà inwazj´ na Polsk´. Ponownie otwórz ekran
si∏ zbrojnych, klikajàc na okràg∏ej ikonie z czo∏giem. U do∏u ekranu pojawià si´ trzy opcje: „Za∏ó˝ nowà
dywizj´”, „Zamów nowy okr´t/flotyll´” oraz „Zbuduj nowy dywizjon samolotów”.
Kliknij na „Za∏ó˝ nowà dywizj´”. Pojawi si´ lista wszystkich dost´pnych jednostek làdowych. Kliknij na
ikonie czo∏gu. Pojawià si´ statystyki dywizji pancernej. Pod nimi widoczna jest tabela zawierajàca dane na
temat kosztu dywizji w potencjale przemys∏owym (PP) oraz potencjale ludzkim (PL), a tak˝e przewidywa-
na data zakoƒczenia produkcji. Klikajàc na przycisku „OK”, zatwierdzasz decyzj´ stworzenia nowej dywi-
zji. Ale poczekajmy z tym jeszcze chwil´.
Gra II Wojna Âwiatowa pozwala na tworzenie ró˝nych dywizji, a tak˝e do∏àczanie do nich dodatkowych
brygad. Pomi´dzy nazwà rodzaju dywizji oraz jej statystykami znajduje si´ rzàd czterech ikon. Przedstawia-
jà one brygady, jakie mogà zostaç do niej do∏àczone. Kliknij na ikonie artylerii, aby do∏àczyç odpowiednià
brygad´, po czym kliknij na OK. Kiedy dywizja pancerna b´dzie gotowa (zajmie to oko∏o 210 dni), mo˝esz
kliknàç na przycisku 'RozmieÊç' i umieÊciç jà w dowolnej prowincji twojego paƒstwa.
Uwaga: Do stworzenia jednostek wojskowych potrzeba zarówno potencja∏u ludzkiego, jak i potencja∏u
przemys∏owego (PP). PP zu˝ywa si´ w czasie budowy jednostki. Potencja∏ ludzki na sta∏e odejmowany jest
z dost´pnej puli.
To z∏e wieÊci. Dobre wieÊci to fakt, ˝e do puli potencja∏u ludzkiego ca∏y czas nap∏ywajà nowi rekruci, wi´c
zastàpienie wykorzystanego potencja∏u nie trwa d∏ugo.
Dyplomacja
W pewnym momencie wojny zwrócisz zapewne oczy na zachód. Koniec koƒców, wojna z Francjà jest nie-
unikniona. Jednak zaatakowanie francuskich prowincji Colmar, Strasbourh i Chaumont to trudne zadanie.
Wszystkie te prowincje posiadajà rozbudowane fortyfikacje, znane pod nazwà Linia Maginota. Z drugiej
strony, Belgia i Holandia nie posiadajà takich umocnieƒ.
Czy˝ nie ∏atwiej by∏oby zaatakowaç te paƒstwa, aby dostaç si´ do Francji? Poka˝emy ci, jak tego dokonaç.
Otwórz okno dyplomacji, klikajàc na ikonie z kopertà w prawej, górnej cz´Êci g∏ównego ekranu. Kliknij na
Arnhem i wybierz opcj´ „Wypowiedz wojn´” z menu dyplomatycznego w panelu po prawej stronie. Klik-
nij na jakiejÊ prowincji w Belgii (wszystko jedno której) i wypowiedz wojn´ temu paƒstwu. Teraz mo˝esz
wys∏aç swoje dywizje pancerne, by przejecha∏y przez kraje Beneluksu i dosta∏y si´ do Francji za plecami
oddzia∏ów pilnujàcych Linii Maginota.
Technologia
Chcàc wygraç wojn´, potrzebujesz nie tylko dobrych dowódców, ale tak˝e oddzia∏ów korzystajàcych z naj-
nowszych technologii. Aby uzyskaç do nich dost´p, musisz najpierw przeprowadziç odpowiednie badania.
Zobaczmy, jak mo˝emy tego dokonaç. Otwórz okno technologii klikajàc, na ikonie z ko∏em z´batym
w prawej górnej cz´Êci g∏ównego ekranu. W dalszej cz´Êci instrukcji omówimy ten dzia∏ bardzo dok∏adnie,
ale na razie nauczymy si´ opracowywaç pojedynczà technologi´.
W górnej cz´Êci ekranu technologii widoczny jest rzàd ikon. Symbolizujà one dost´pne dziedziny badaƒ.
Pod ka˝dà z kategorii dost´pnych jest wiele projektów badawczych. Kliknij na skrajnej ikonie po lewej stro-
nie. To dziedzina badaƒ nad piechotà. Kliknij na „Rusznice przeciwpancerne” w Êrodkowym panelu,
a nast´pnie kliknij na przycisku „Rozpocznij projekt” u do∏u ekranu. Projekt zostanie ustawiony w kolejce
po prawej stronie. Zauwa˝, ˝e opracowanie tej technologii zu˝yje 8 PP przez 90 dni. Co pozwala nam
przejÊç do nast´pnego tematu...
5
124369629.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin