8.Wydział Lotnictwa Komendy Głównej Armii Krajowej.pdf

(163 KB) Pobierz
Copyright © Kolo Byłych Żołnierzy Armii Krajowej - Oddział Londyn
Copyright © Koło Byłych Żołnierzy Armii Krajowej - Oddział Londyn
Kopiowanie dozwolone z podaniem źródła i autora
www.polishresistance-ak.org
Artykuł 8
Dr Andrzej Suchcitz,
Wydział Lotnictwa Komendy Głównej Armii Krajowej
P oczątki Wydziału Lotnictwa Armii Krajowej datują się na marzec 1940r. Wówczas to powołano
Sekcję Lotniczą AK (kryptonimy „Bociany” następnie „Parasol”).
P oczątkowo jako cześć Oddziału V Łączności Komendy Głównej Armii Krajowej, w roku 1942
została przekształcona w Wydział Lotniczy, który z kolei przeniesiono do III Oddziału
Operacyjnego KG AK.
P rzez prawie cały czas okupacji szefem Sekcji, a następnie Wydziału był pułkownik pilot Bernard
Adamecki, który w czasie walk w 1939 roku był zastępcą dowódcy lotnictwa armii „Modlin”.
W pierwszym okresie istnienia, głównym zadaniem Sekcji Lotniczej - utworzonej przez oficerów
lotnictwa, którzy pozostali w Polsce po klęsce wrześniowej - była ewakuacja z kraju na Zachód
jak największej ilości zdolnych do służby lotników.
W krótce zostało ono zastąpione długo-terminowymi przygotowaniami do powstania zbrojnego,
którego wybuch planowano w momencie odwrotu Niemców na frontach II wojny światowej.
S ekcja Lotnictwa była podzielona na referaty:
Organizacyjny
Informacyjno – Wywiadowczy
Łączności
R eferat Organizacyjny zajmował się – do upadku Francji w czerwcu 1940r. - wspomnianą już
ewakuacją lotników oraz pełnił funkcję komórki legalizacyjnej dla tych, którzy pozostali w Polsce.
R eferat Informacyjno - Wywiadowczy był najważniejszą częścią Wydziału Lotniczego. Zajmował
się głównie gromadzeniem informacji na temat sieci lotnisk nieprzyjaciela na terenie kraju.
Opracowane plany ich rozmieszczenia i organizacji przesyłane były poprzez Warszawę do
Sztabu NW w Londynie. Stąd materiał trafiał do Aliantów.
Z adaniem Referatu Łączności było przygotowanie lotniczych szlaków komunikacyjnych między
okupowaną Polską a Francją i – po jej upadku – Anglią. Ten pomysł okazał się jednak trudny w
realizacji i zaczęto rozpracowywać możliwości zrzutów lotniczych, co wymagało z kolei
przygotowania placówek odbioru, szkolenia oddziałów, opracowania łączności radiowej,
sygnalizacji naziemnej etc.
W roku 1943 polskim władzom w Londynie udało się uzyskać poparcie dla stworzenia
wydzielonej eskadry 1586 (Special Duty Flight No 1586) przeznaczonej do operacji zrzutów na
teren Polski.
P rzy reorganizacji w 1942 r. Sekcji Lotniczej w Wydział Lotnictwa Oddziału III KG AK jej
dotychczasowy Referat Łączności wydzielono i przekształcono w niezależny Wydział.
N owoutworzona jednostka została przeorganizowana. W jej skład weszły:
1
Sekretariat Wydziału
Komenda Bazy Lotniczej „Łużyce” (Warszawskie Okęcie)
Referat Obrony Przeciwlotniczej
Referat Meteorologiczny
Dział Operacyjny
Referat Łączności Radiowej.
Z aczęły również działać terenowe Wydziały Lotnictwa przy Komendach Okręgów AK; m.in. w
Lublinie, Krakowie i Okręgu Rdomsko-Kieleckim.
Z adania niezależnego Wydziału Lotnictwa w zasadzie pozostały te same.
Wobec zmieniającej się sytuacji politycznej i wojskowej (niepowodzenia Niemiec na frontach)
zwiększono jednak nacisk na, ściśle powiązaną z przygotowaniami do ogólnego powstania, pracę
wywiadowczą.
O pracowywano plany zdobycia, kontroli i zapewnienia podstawowej sprawności operacyjnej
obiektów lotniczych po przejęciu ich z rąk nieprzyjaciela.
W ychodząc z założenia, iż wobec przeważających sił wroga ich realizacja będzie bardzo trudna,
zgromadzony na mikrofilmach materiał wywiadowczy przekazywano do Londynu.
Liczono w zamian za informacje na lotnicze wsparcie Aliantów (bombardowania) podczas
powstańczych ataków na poszczególne obiekty.
P lanowano nawet – po zdobyciu i przeprowadzeniu niezbędnych remontów - ich udostępnienie
Sprzymierzonym. W tym celu lokalne oddziały AK miały za zadanie magazynowanie w pobliżu
wytypowanych lotnisk, zapasów paliwa i materiałów budowlanych do przeprowadzenia
ewentualnych prac naprawczych uszkodzonej w czasie działań zbrojnych infrastruktury.
P oza intensyfikacją działań związanych z powstaniem powszechnym w dalszym ciągu
przyjmowano zrzuty, organizowano akcje dywersyjno-sabotażowe na lotniskach, a w 1944 roku
trzykrotnie przeprowadzono operację lądowania samolotów „Dakota” znanych pod kryptonimem
„Most”.
K olejna reorganizacja sił lotniczych AK miała miejsce na w 1944r.
Wówczas to niezależny Wydział Lotnictwa przemianowany został na Komendę Lotnictwa, która w
sierpniu 1944 r. wraz z innymi oddziałami wzięła czynny udział w Powstaniu Warszawskim;
między innymi w (nieudanej niestety) próbie opanowania lotniska na Okęciu.
W pozostałych częściach Kraju plutony lotnicze przygotowywane przez cały okres okupacji do
akcji zdobycia lotnisk ostatecznie zostały przydzielone do lokalnych liniowych oddziałów Armii
Krajowej.
P odczas blisko 6-o letniej okupacji Wydział Lotnictwa AK wykonywał – w niezwykle trudnych
warunkach okupacyjnych - zadania nietypowe, znacznie odbiegające od wykonywanych przez
jednostki tego typu w klasycznych warunkach bojowych.
Z bierając – w ramach przygotowań do powstania powszechnego i reorganizacji Polskich Sił
Powietrznych - informacje wywiadowcze o sieci lotnisk niemieckiej Luftwaffe i przekazując je
Aliantom oddał im nieocenione usługi.
2
W 1943 roku cała strukturę rozszerzono o:
Referat Techniczno – Transportowy
Referat Sanitarny
N ależy również pamiętać, iż ta nietypowa i mało efektowna, lecz bez wątpienia niezwykle
efektywna i potrzebna służba lotników AK, okupiona została niejednokrotnie ich zdrowiem i
życiem.
Andrzej Suchcitz, IPMS Londyn
Tłum. z j. angielskiego: T. Kasperkiewicz i K. Bożejewicz
Literatura:
1. Halszka Szołdarska , Lotnictwo Podziemne, czyli dzieje Wydziału Lotniczego KG AK,
Warszawa 1986
2. Andrzej Przemyski , Z pomocą żołnierzom Podziemia, Warszawa 1991
3. Antoni Kurowski , Lotnicy Podziemia, „Skrzydlata Polska Nr 30 1981
4. Antoni Kunert (oprac.)., Lotnictwa Armii Krajowej. Raport pułkownika Bernarda
Adameckiego, „Kierunki: Nr 24-26, 1988
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin