Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patofizjologii organizmu człowieka.pdf

(657 KB) Pobierz
Technik_farmaceutyczny_322[10].O1.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Alina Krawczak
Ewa Łoś
Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patofizjologii
organizmu człowieka 322[10].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
397407427.001.png 397407427.002.png 397407427.003.png
Recenzenci:
dr hab. Anna Gumieniczek
dr Dorota Kowalczuk
Opracowanie redakcyjne:
mgr Ewa Łoś
mgr Alina Krawczak
Konsultacja:
dr hab. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[10].O1.03
„Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patofizjologii organizmu człowieka”, zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
4. Materiał nauczania
8
4.1. Organizm jako całość
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
11
4.2. Budowa i czynność narządów układu ruchu
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
12
4.2.3. Ćwiczenia
25
4.2.4. Sprawdzian postępów
29
4.3. Budowa i czynność układu nerwowego
30
4.3.1. Materiał nauczania
30
4.3.2. Pytania sprawdzające
38
4.3.3. Ćwiczenia
39
4.3.4. Sprawdzian postępów
40
4.4. Budowa i czynność układu krążenia
41
4.4.1. Materiał nauczania
41
4.4.2. Pytania sprawdzające
47
4.4.3. Ćwiczenia
48
4.4.4. Sprawdzian postępów
51
4.5. Budowa i czynność układu oddechowego
52
4.5.1. Materiał nauczania
52
4.5.2. Pytania sprawdzające
54
4.5.3. Ćwiczenia
54
4.5.4. Sprawdzian postępów
55
4.6. Budowa i czynność układu moczowego
56
4.6.1. Materiał nauczania
56
4.6.2. Pytania sprawdzające
57
4.6.3. Ćwiczenia
57
4.6.4. Sprawdzian postępów
58
4.7. Budowa i czynność układu rozrodczego
59
4.7.1. Materiał nauczania
59
4.7.2. Pytania sprawdzające
61
4.7.3. Ćwiczenia
61
4.7.4. Sprawdzian postępów
62
4.8. Budowa i czynność układu trawiennego
63
4.8.1. Materiał nauczania
63
4.8.2. Pytania sprawdzające
66
4.8.3. Ćwiczenia
66
4.8.4. Sprawdzian postępów
67
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
3. Cele kształcenia
7
4.2.1. Materiał nauczania
24
4.9. Budowa i czynność układu endokrynologicznego
68
4.9.1. Materiał nauczania
68
4.9.2. Pytania sprawdzające
71
4.9.4. Sprawdzian postępów
72
4.10. Budowa i czynność skóry i narządów zmysłu
73
4.10.1. Materiał nauczania
73
4.10.2. Pytania sprawdzające
74
4.10.3. Ćwiczenia
74
4.10.4. Sprawdzian postępów
75
4.11. Podstawowe procesy patologiczne
76
4.11.1. Materiał nauczania
76
4.11.2. Pytania sprawdzające
80
4.11.3. Ćwiczenia
80
4.11.4. Sprawdzian postępów
81
4.12. Patologia układowa
82
4.12.1. Materiał nauczania
82
4.12.2. Pytania sprawdzające
91
4.12.3. Ćwiczenia
92
4.12.4. Sprawdzian postępów
94
5.Sprawdzian osiągnięć
95
6.Literatura
102
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
4.9.3. Ćwiczenia
71
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o budowie, czynności
i zaburzeniach w funkcjonowaniu organizmu człowieka.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi opanowanie
materiału całej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin