Scenariusz zajęć dla grupy 4-5 latków
Data: 29.02.2008
Prowadzący: Liszka Katarzyna
TEMAT DNIA:
I. „Pająk i muchy”- spontaniczna i żywiołowa zabawa dzieci. Utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze.
II. 1) Wskazanie różnicy między dźwiękami głośnymi i cichymi (forte-piano). Zajęcia plastyczne- pobudzenia twórczej aktywności dzieci(wydzieranie obrazka). Kolorowanie obrazków identycznych.
2)Zajęcia ruchowe- pobudzenie aktywności ruchowej.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko zna:
· zasady bezpieczeństwa na drodze
· znaczenie słów głośny, cichy
· słowa piosenki „Wlazł kotek na płotek”
Dziecko potrafi:
· zastosować słowa głośno, cicho
· zastosować się do polecenia nauczyciela
· bawić się zgodnie z innymi dziećmi
· wskazać obrazki identyczne
· rozróżnić dźwięk głośny od cichego
METODY:
· słowna: pogadanka, opowiadanie, praca z książką
· oglądowa: pokaz
· praktyczno-ćwiczeniowa
FORMY ORGANIZACYJNE:
· indywidualna-jednolita
· zbiorowa
POMOCE:
· gazety
· tamburyn
· kolorowy papier lub bibuła
· kredki
· klej
· obrazek „4 autka”
· obrazek z konturem samochodu
· szarfy
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)
2. Zabawa ze śpiewem „Pająk i muchy”
Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując muchy. Na słowo „pająk” zastygają w bezruchu. Zadaniem „pająka” jest złapanie jak największej ilości much, które się poruszają.
3. Utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze
· Jak powinno się jeździć: szybko czy wolno?
· Gdzie siedzą dzieci w samochodzie: z tyłu czy z przodu?
· W czym siedzą dzieci?
· Co to jest mandat?
4. Wskazanie różnicy między dźwiękiem głośnym(forte) i cichym(piano):
· Zabawa „Wiosenny deszczyk”
Na podłodze rozłożonych jest tyle gazet ile dzieci. Zadaniem dzieci jest na sygnał „pada deszczyk” cichutko pukać paluszkami w gazetę. Na sygnał „grzmot” uderzanie rękami w gazetę.
· Ciche chodzenie na palcach- głośne tupanie
· Pukanie palcem w stolik-głośne uderzanie dłonią
· Naśladowanie polującego kotka- ciche skradanie się na czworakach
· Naśladowanie słonia- tąpanie, głośny chód
5. Zajęcia plastyczne
· Wyklejanie kolorową bibułą/kolorowym papierem konturu samochodu (dla każdego dziecka taki sam obrazek samochodu)
· Wskazywanie podobieństwa – wybieranie spośród czterech obrazków dwóch identycznych i pokolorowanie ich
6. Zabawa ruchowa „Lawina”
Dziecko, które ma na sobie szarfę łapie inne dzieci. Dotknięte dziecko pomaga łapać inne dzieci łapiącemu.
milpac