SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE PIERWSZEJ
TEMAT OŚRODKA TYGODNIOWEGO:Kto gdzie pracuje?
CELE OGÓLNE: Zapoznanie z nazwami zawodów ludzi i wykonywaną przez nich pracą.
Budzenie szacunku dla ludzkiej pracy.
TEMATY OŚRODKÓW DZIENNYCH:
1. Praca mojego taty.
2. Zanim wyjdę do szkoły.
3. Sekrety telewizji.
4. Co potrafi moja mama?
5. Ja też pracuję.
Opracowanie : Ewa Burdan i Katarzyna Bryłowska
Temat dnia: Zanim wyjdę do szkoły
Cele ogólne:
1. Nauka pisania dwuznaku ,,dz”.
2. Respektowanie umów i zwyczajów ustalonych w rodzinie.
Cele szczegółowe.
- rozpoznaje i pisze dwuznak ,,dz”,
- wskazuje sylaby, samogłoski , spółgłoski w wyrazach,
- potrafi wypowiadać się na podany temat,
- opowiada treść obrazków,
- potrafi ułożyć dialog z rozsypanki zdaniowej,
- czyta z podziałem na role,
- tworzy zbiory wg podanego warunku,
- potrafi dokonać pomiaru dowolną miarką,
- potrafi poruszać się zgodnie z akompaniamentem,
- próbuje grać na melodycznym instrumencie perkusyjnym ( dzwonki )
- wie, jak tworzyć kompozycję rytmiczną w układzie pasowym,
- łączy elementy papierowe za pomocą taśmy w przestrzenną formę użytkową ,
- zgodnie i efektywnie współpracuje w zespole.
OGNIWA ZAJĘĆ I EDUKACJE
KLUCZOWE KOMPETENCJE
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Część wstępna
E- społeczna / ruchowa
E – polonistyczna
E- ruchowa
E- matematyczna
CZĘŚĆ GŁOWNA
E- polonistyczno/ środowiskowa
E- muzyczna/ polonistyczna
Nawiązywanie i podtrzymywanie więzi koleżeńskich.
Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów
Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w zakresie mówienia.
Percepcja elementów akustyki środowiska człowieka
1. Powitanie: zabawa słowno- ruchowa: Dzieci dobierają się parami, uderzają o swoje dłonie, rytmicznie recytują wyliczankę: Wszyscy są , witam was , zaczynamy , już czas. Jesteś ty, jestem ja. Raz, dwa, trzy ! Zmiana partnera i zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
2. Opowiadanie nauczyciela:
- Budzi się nowy dzień . W maleńkiej wiosce Smerfów dyżurny budzi mieszkańców. Smerfy
przygotowują się do wyjścia. Zajrzyjmy do chatki. Zobaczymy co robi Laluś przed wyjściem do szkoły.
3 Pokaz ilustracji. Omówienie treści.
- Jakie czynności wykonał Laluś przed wyjściem do szkoły?
- Co zapomniał zrobić ?
- Co zrobił źle ? Dlaczego ?
3. Zabawa ruchowa : Gimnastyka poranna Smerfów. Dziecko – Papa Smerf wykonuje ruchy, ćwiczenia dowolne, pozostali uczniowie naśladują czynności.
4. Segregowanie ilustracji . Tworzenie zbiorów rzeczy potrzebnych i niepotrzebnych rano. Sprawdzenie pracy : uczniowie podają nazwy elementów należących do zbioru rzeczy niepotrzebnych, uzasadniają wybór.
5. Omówienie zajęć porannych bohaterów historyjki obrazkowej.
- Wiemy już co robił rano Laluś, zobaczmy , co dzieje się rano w domu Eli.
- Skąd Ela wiedziała, że czas wstawać ?
- Kto budził Elę ?
- Dlaczego mama musiała ją popędzać ?
- Jakie czynności wykonała Ela ?
- Jakie czynności wykonywała w tym czasie mama ?
- Dokąd spieszyła się mama ?
- Dokąd spieszyła się Ela?
- Co oznajmia w szkole czas rozpoczęcia zajęć ?
6. Wysłuchanie z kasety magnetofonowej efektów dźwiękowych ( dzwonek : do drzwi, telefon,dzwon kościelny, budzik). Po każdej prezentacji dzieci odgadują źródło dźwięku i podnoszą odpowiednią ilustrację. Nadają wspólną nazwę wysłuchanym efektom: dzwonek.
7.Wyodrębnienie wyrazu podstawowego.
Załącznik - 1
Zestaw ilustracji dla każdego ucznia.
Załącznik – 2
,,Mój pierwszy elementarz”
A. Czochra,
I. Tarkowska str.61
Ilustracje dla każdego ucznia. Załącznik –3
(ilust.: dzwonek do drzwi, telefon, dzwon kościelny, budzik, dzwonek ręczny)
E- zabawa przeżywanie
A-
opowiadanie n-la, pokaz
A- pogadanka
E- ekspresja ruchowa
P – problemowa.
O- działanie
A- pokaz, rozmowa kierowana.
A- pokaz,
P- problem
E- muzyczno- ruchowa
...
milpac