KOMPUTER W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM.
Dydaktyka to wdzięczny obszar do stosowania technologii komputerowej. Wzbogaca ona, urozmaica i przyspiesza proces dydaktyczny. Oprogramowanie komputera może w szerokim zakresie rozszerzyć korzystanie ze standardowych przyborów, takich jak: przybory do pisania, malowania, instrumenty muzyczne itp.
Przedstawiony przeze mnie scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie drugiej ukazuje te możliwości. Uczniowie mojej klasy bardzo sprawnie radzą sobie z pracą na komputerze. Wielu z nich uczęszcza na zajęcia dodatkowe prowadzone w ramach koła komputerowego. Spora część uczniów posiada też swoje komputery. Potrafią tworzyć rysunki, odpowiednio wstawiając teksty. Korzystają też z komputera, jako źródła informacji. Sprawnie wyszukują potrzebnych informacji w encyklopedii multimedialnej. Te umiejętności moich uczniów pozwalają mi na korzystanie z technologii informacyjnej w nauczaniu zintegrowanym.
Przedstawiając scenariusz takich zajęć, pragnę ukazać nauczycielom prosty, ale jakże skuteczny mechanizm procesu dydaktycznego z wykorzystaniem elementów pracy na komputerze. Wielu z nas, niekiedy posiada pewne opory przed wprowadzeniem tego środka dydaktycznego. Mam nadzieję, że lektura tego scenariusza rozwieje te obawy.
Życzę wszystkim nauczycielom nauczania zintegrowanego wielu sukcesów w pracy pedagogicznej, wspieranej skutecznym środkiem dydaktycznym, jakim jest komputer.
Marzena Jaskulska
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
KLASA IIa
Data: 22.XI. 2001r.
Prowadząca: Marzena Jaskulska
Temat kręgu: Dbamy o swoje zdrowie.
Temat dnia: Witaminy naturalne.
1. Wypowiadanie się w rozwiniętej formie na tematy związane z wierszem.
2. Kształtowanie cichego czytania ze zrozumieniem.
3. Wyszukiwanie odpowiednich fragmentów wiersza do poparcia swoich wypowiedzi.
4. Utrwalenie pisowni wyrazów z „rz” wymiennym.
5. Prawidłowa intonacja głosu podczas czytania zdań wykrzyknikowych i pytających.
6. Przymiotniki jako wyrazy określające cechy i walory smakowe.
1. Mój organizm potrzebuje witamin do prawidłowego funkcjonowania.
2. Witaminy w postaci tabletek zażywam pod kontrolą dorosłych.
3. Owoce i warzywa – źródłem naturalnych witamin.
4. Owoce i warzywa myjemy przed spożyciem.
EDUKACJA PRZYRODNICZA:
1. Zmiany pogodowe zachodzące jesienią.
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
1. Utrwalenie wiadomości o liczbach parzystych
i nieparzystych.
2. Dodawanie liczb w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
3. Wykorzystanie programów komputerowych w edukacji matematycznej.
EDUKACJA PLASTYCZNO – TECHNICZNA:
1. Stosowanie prawidłowych kolorów kredek ołówkowych do graficznej prezentacji owoców i warzyw.
2. Projektowanie i wykonanie ilustracji przedstawiających talerze pełne owoców i warzyw z wykorzystaniem komputerowych wydruków.
EDUKACJA RUCHOWO – MUZYCZNA:
1. Inscenizowanie ruchem ciała słów śpiewanych piosenek.
2. Naśladowanie ruchem rąk przygotowań do spożycia owoców i warzyw.
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
· sprawne tworzenie wyrazów z sylab i zdań z wyrazów;
· wiązanie treści utworu z własnymi doświadczeniami;
· odwoływanie się w wypowiedziach do tekstu;
· kształtowanie cichego czytania ze zrozumieniem;
· poznanie wiersza pt. „Witaminki”;
· poznanie różnych rodzajów witamin dostępnych w aptece;
· poznanie owoców i warzyw jako źródła naturalnych witamin;
· utrwalenie pisowni wyrazów z „rz” wymiennym;
· utrwalenie poprawnego wypowiadania zdań wykrzyknikowych i pytających;
· kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
· wykonanie ilustracji talerzy z owocami i warzywami;
· umiejętne wykorzystanie wydruków komputerowych;
· pisanie przymiotników określających cechy i walory smakowe danych owoców i warzyw;
· efektywne współdziałanie i skuteczne porozumiewanie się w grupie;
· pokonywanie zahamowań przed występami publicznymi w zespole klasowym;
· oswojenie się z pracą na komputerze.
CELE OPERACYJNE W KATEGORIACH CZYNNOŚCI UCZNIÓW:
UCZEŃ ZAPAMIĘTA:
· rodzaje witamin dostępnych w aptece;
· informacje encyklopedyczne na temat witamin, warzyw i owoców;
· prawidłowe intonowanie głosu podczas czytania różnych rodzajów zdań;
· znaczenie określenia „witaminy naturalne”;
· pisownię wyrazu „straganiarz”;
· naturalne kolory owoców i warzyw.
UCZEŃ ZROZUMIE:
· potrzebę dostarczania swojemu organizmowi witamin;
· zakaz spożywania tabletek bez nadzoru rodziców;
· wiersz pt. „Witaminki”;
· zasadę pisowni wyrazów z „rz” wymiennym;
· polecenia i pytania kierowane przez nauczyciela;
· metodę szybkiego wykonywania dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego poprzez stosowanie przemienności dodawania;
· sposoby wykonywania zadań z poszczególnych edukacji;
· kolejność wykonywanych działań prowadzących do wydrukowania karty pracy z pamięci komputera.
UCZEŃ ZASTOSUJE WIEDZĘ W SYTUACJACH TYPOWYCH:
· wysłucha wiersz pt. „Witaminki”;
· ułoży hasło z sylab;
· wykona działania matematyczne w zakresie 20;
· zaśpiewa piosenkę;
· zilustruje słowa piosenki poprzez odpowiedni ruch.
UCZEŃ ZASTOSUJE WIEDZĘ W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH:
· rozwiąże zadanie tekstowe i ułoży odpowiedź;
· udzieli wielozdaniowych wypowiedzi na zadane pytania, które poprze odpowiednimi fragmentami z wiersza;
· odczyta hasło według szyfru matematycznego;
· napisze wyrazy określające cechy i walory smakowe owoców i warzyw;
· grupowo wykona pracę plastyczno – techniczną;
· dokończy rozpoczęte zdanie;
· wydrukuje odpowiednią kartę pracy z pamięci komputera.
METODY: ćwiczeń praktycznych, eksponujące, rozmowa, zabawa dydaktyczna.
FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· wiersz pt. „Witaminki” - autor Marzena Jaskulska;
· karty pracy ucznia;
· karteczki do podziału na grupy;
· zdania pytające na paskach papieru;
· wyraz z trudnością ortograficzną;
· informacje o witaminach, warzywach i owocach;
· rozsypanka sylabowa;
· kartki z wizerunkiem talerzy;
· naturalne okazy owoców i warzyw;
· witaminy w tabletkach dostępne w aptece;
· komputer, drukarka.
1. Rozmowa na temat jesiennej pogody i związanej z nią ochroną swojego zdrowia:
- ochrona swojego zdrowia poprzez dostarczanie swojemu organizmowi witamin;
- pokaz witamin dostępnych w aptece;
- odczytanie informacji encyklopedycznych na temat witamin; (załącznik nr 1)
- przestrzeganie uczniów przed spożywaniem witamin bez nadzoru rodziców.
2. Podział na grupy według znaków oznaczających zmiany pogodowe jesienią:
gr.I gr.II
3. Praca w grupach:
gr.I – układanie kolejnych liczb parzystych;
gr.II – układanie kolejnych liczb nieparzystych.
Na odwrocie karteczek znajdują się sylaby. Po prawidłowym wykonaniu zadania liderzy grup odwracają karteczki i odczytują wyrazy utworzone z sylab. Następnie układają z nich hasło:
7
5
3
1
6
4
2
0
- zawieszenie utworzonego hasła na tablicy, jako zapowiedź tematyki zajęć;
- rozmowa na temat utworzonego hasła – pytania n-la:
Co znaczy określenie „witaminy naturalne” ?
Czy istnieją „witaminy nienaturalne” ?
Gdzie można znaleźć „witaminy naturalne” ?
- wysłuchanie odpowiedzi uczniów.
...
milpac