Witaminy naturlane.doc

(285 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH

KOMPUTER  W  NAUCZANIU  ZINTEGROWANYM.

 

               Dydaktyka to wdzięczny obszar do stosowania technologii komputerowej. Wzbogaca ona, urozmaica i przyspiesza proces dydaktyczny. Oprogramowanie komputera może w szerokim zakresie rozszerzyć korzystanie ze standardowych przyborów, takich jak: przybory do pisania, malowania, instrumenty muzyczne itp.

Przedstawiony przeze mnie scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie drugiej ukazuje te możliwości. Uczniowie mojej klasy bardzo sprawnie radzą sobie z pracą na komputerze. Wielu z nich uczęszcza na zajęcia dodatkowe prowadzone w ramach koła komputerowego. Spora część uczniów posiada też swoje komputery. Potrafią tworzyć rysunki, odpowiednio wstawiając teksty. Korzystają też z komputera, jako źródła informacji. Sprawnie wyszukują potrzebnych informacji w encyklopedii multimedialnej. Te umiejętności moich uczniów pozwalają mi na korzystanie z technologii informacyjnej w nauczaniu zintegrowanym.

Przedstawiając scenariusz takich zajęć, pragnę ukazać nauczycielom prosty, ale jakże skuteczny mechanizm procesu dydaktycznego z wykorzystaniem elementów pracy na komputerze. Wielu z nas, niekiedy posiada pewne opory przed wprowadzeniem tego środka dydaktycznego. Mam nadzieję, że lektura tego scenariusza rozwieje te obawy.

Życzę wszystkim nauczycielom nauczania zintegrowanego wielu sukcesów w pracy pedagogicznej, wspieranej skutecznym środkiem dydaktycznym, jakim jest komputer.

 

                                                                                   Marzena Jaskulska     

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ      ZAJĘĆ  ZINTEGROWANYCH

KLASA    IIa

 

Data:  22.XI. 2001r.

Prowadząca:  Marzena  Jaskulska

Temat  kręgu:  Dbamy  o  swoje  zdrowie.

Temat  dnia:  Witaminy  naturalne.

 

ZAKRES  EDUKACJI

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA:

1.    Wypowiadanie się w rozwiniętej formie na tematy związane z wierszem.

2.    Kształtowanie cichego czytania ze zrozumieniem.

3.    Wyszukiwanie odpowiednich fragmentów wiersza do poparcia swoich wypowiedzi.

4.    Utrwalenie pisowni wyrazów z „rz” wymiennym.

5.    Prawidłowa intonacja głosu podczas czytania zdań wykrzyknikowych i pytających.

6.    Przymiotniki jako wyrazy określające cechy i walory smakowe.

 

EDUKACJA  PROZDROWOTNA:

1.    Mój organizm potrzebuje witamin do prawidłowego funkcjonowania.

2.    Witaminy w postaci tabletek zażywam pod kontrolą dorosłych.

3.    Owoce i warzywa – źródłem naturalnych witamin.

4.    Owoce i warzywa myjemy przed spożyciem.

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZA:

1.    Zmiany pogodowe zachodzące jesienią.

 

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA:

1.    Utrwalenie wiadomości o liczbach parzystych

    i nieparzystych.

2.    Dodawanie liczb w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

3.    Wykorzystanie programów komputerowych w edukacji matematycznej.

 

EDUKACJA  PLASTYCZNO – TECHNICZNA:

1.    Stosowanie prawidłowych kolorów kredek ołówkowych do graficznej prezentacji owoców i warzyw.

2.    Projektowanie i wykonanie ilustracji przedstawiających talerze pełne owoców i warzyw z wykorzystaniem komputerowych wydruków.

 

EDUKACJA  RUCHOWO – MUZYCZNA:

1.    Inscenizowanie ruchem ciała słów śpiewanych piosenek.

2.    Naśladowanie ruchem rąk przygotowań do spożycia owoców i warzyw.

 

ZADANIA  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

·       sprawne tworzenie wyrazów z sylab i zdań z wyrazów;

·       wiązanie treści utworu z własnymi doświadczeniami;

·       odwoływanie się w wypowiedziach do tekstu;

·       kształtowanie cichego czytania ze zrozumieniem;

·       poznanie wiersza pt. „Witaminki”;

·       poznanie różnych rodzajów witamin dostępnych w aptece;

·       poznanie owoców i warzyw jako źródła naturalnych witamin;

·       utrwalenie pisowni wyrazów z „rz” wymiennym;

·       utrwalenie poprawnego wypowiadania zdań wykrzyknikowych i pytających;

·       kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;

·       wykonanie ilustracji talerzy z owocami i warzywami;

·       umiejętne wykorzystanie wydruków komputerowych;

·       pisanie przymiotników określających cechy i walory smakowe danych owoców i warzyw;

·       efektywne współdziałanie i skuteczne porozumiewanie się w grupie;

·       pokonywanie zahamowań przed występami publicznymi w zespole klasowym;

·       oswojenie się z pracą na komputerze.

 

CELE  OPERACYJNE  W  KATEGORIACH  CZYNNOŚCI  UCZNIÓW:

 

UCZEŃ  ZAPAMIĘTA:

·       rodzaje witamin dostępnych w aptece;

·       informacje encyklopedyczne na temat witamin, warzyw i owoców;

·       prawidłowe intonowanie głosu podczas czytania różnych rodzajów zdań;

·       znaczenie określenia „witaminy naturalne”;

·       pisownię wyrazu „straganiarz”;

·       naturalne kolory owoców i warzyw.

UCZEŃ  ZROZUMIE:

·       potrzebę dostarczania swojemu organizmowi witamin;

·       zakaz spożywania tabletek bez nadzoru rodziców;

·       wiersz pt. „Witaminki”;

·       zasadę pisowni wyrazów z „rz” wymiennym;

·       polecenia i pytania kierowane przez nauczyciela;

·       metodę szybkiego wykonywania dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego poprzez stosowanie przemienności dodawania;

·       sposoby wykonywania zadań z poszczególnych edukacji;

·       kolejność wykonywanych działań prowadzących do wydrukowania karty pracy z pamięci komputera.

UCZEŃ  ZASTOSUJE  WIEDZĘ  W  SYTUACJACH  TYPOWYCH:

·       wysłucha wiersz pt. „Witaminki”;

·       ułoży hasło z sylab;

·       wykona działania matematyczne w zakresie 20;

·       zaśpiewa piosenkę;

·       zilustruje słowa piosenki poprzez odpowiedni ruch.

UCZEŃ  ZASTOSUJE  WIEDZĘ  W  SYTUACJACH  PROBLEMOWYCH:

·       rozwiąże zadanie tekstowe i ułoży odpowiedź;

·       udzieli wielozdaniowych wypowiedzi na zadane pytania, które poprze odpowiednimi fragmentami z wiersza;

·       odczyta hasło według szyfru matematycznego;

·       napisze wyrazy określające cechy i walory smakowe owoców i warzyw;

·       grupowo wykona pracę plastyczno – techniczną;

·       dokończy rozpoczęte zdanie;

·       wydrukuje odpowiednią kartę pracy z pamięci komputera.

 

METODY:  ćwiczeń praktycznych, eksponujące, rozmowa,        zabawa dydaktyczna.

 

FORMY  PRACY:  zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE: 

·       wiersz pt. „Witaminki” -  autor Marzena Jaskulska;

·       karty pracy ucznia;

·       karteczki do podziału na grupy;

·       zdania pytające na paskach papieru;

·       wyraz z trudnością ortograficzną;

·       informacje o witaminach, warzywach i owocach;

·       rozsypanka sylabowa;

·       kartki z wizerunkiem talerzy;

·       naturalne okazy owoców i warzyw;

·       witaminy w tabletkach dostępne w aptece;

·       komputer, drukarka.

 

 

 

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

WPROWADZENIE

 

1.    Rozmowa na temat jesiennej pogody i związanej z nią ochroną swojego zdrowia:

-         ochrona swojego zdrowia poprzez dostarczanie swojemu organizmowi witamin;

-         pokaz witamin dostępnych w aptece;

-         odczytanie informacji encyklopedycznych na temat witamin; (załącznik nr 1)

-         przestrzeganie uczniów przed spożywaniem witamin bez nadzoru rodziców.

2.    Podział na grupy według znaków oznaczających zmiany pogodowe jesienią:

 



 

gr.I                                               gr.II     

 







 

 

3.    Praca w grupach:

 

gr.I – układanie kolejnych liczb parzystych;

gr.II – układanie kolejnych liczb nieparzystych.

 

Na odwrocie karteczek znajdują się sylaby. Po prawidłowym wykonaniu zadania liderzy grup odwracają karteczki i odczytują wyrazy utworzone z sylab. Następnie układają z nich hasło:

 

NE

RAL

TU

NA

7

5

3

1

NY

MI

TA

WI

6

4

2

0

gr.I                                                    gr.II

 

 

 

 

 

 

 

-        zawieszenie utworzonego hasła na tablicy, jako zapowiedź tematyki zajęć;

-        rozmowa na temat utworzonego hasła – pytania n-la:

Co znaczy określenie „witaminy naturalne” ?

Czy istnieją „witaminy nienaturalne” ?

Gdzie można znaleźć „witaminy naturalne” ?

-        wysłuchanie odpowiedzi uczniów.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin