eksperymenty.docx

(25 KB) Pobierz

 

 

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

„Ćwiczę zmysły, bo chcę wiedzieć i rozumieć więcej”

 

Program zajęć pozalekcyjnych „Ćwiczę zmysły, bo chcę wiedzieć i rozumieć więcej” jest skierowany do uczniów klasy IIb, którzy interesują się tematyką przyrodniczą i geograficzną. Jest to program, który powstał w odpowiedzi na potrzeby „młodych naukowców” zasypujących pytaniami nauczyciela, np. dlaczego?, jak to się dzieje?, skąd to się bierze?

 

Program będzie realizowany na zajęciach pozalekcyjnych (w ramach godzin kartowych)        

w   kl. IIb, które odbywać się będą raz w tygodniu (wtorek).

 

Prowadząca: Małgorzata Witkowska

 

W realizacji programu będą wykorzystane :

ü   gry dydaktyczne np. ”Powietrze i woda”, „Magnetyzm”, „Grawitacja”,  „Światło”

ü   wydawnictwa popularnonaukowe będące na wyposażeniu biblioteki szkolnej „Młody naukowiec”- eksperymenty i doświadczenia z parą wodną i roztworami wodnymi, eksperymenty i doświadczenia dotyczące powietrza, światła, równowagi i grawitacji.

ü   wydawnictwa popularnonaukowe (inne)- „Księga eksperymentów. Pouczające doświadczenia i proste urządzenia do samodzielnego wykonania”, „101 eksperymentów z roślinami”, „365 eksperymentów na każdy dzień roku”

 

 

 

 

CELE EDUKACYJNE

1. Cel główny:

- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych,

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych uczniów.

2. Cele szczegółowe:

·      kształtowanie umiejętności twórczego myślenia i modyfikowanie zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i rozwiązywanie problemów;

·      rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności;

·      rozwijanie i wzmacnianie naturalnego pędu do poznawania świata planowania własnych badań;

·      doskonalenie uwagi i logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków na podstawie doświadczeń i własnych obserwacji;

·      zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji;

·      kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych kolegów.

 

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA

W wyniku realizacji programu uczeń powinien:

·         rozwijać swoje zainteresowania,

·         całościowo postrzegać rzeczywistość przyrodniczą,

·         umieć rozwiązywać nurtujące problemy w sposób twórczy,

·         umieć wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń,

·         być wrażliwym na piękno otaczającego go świata, dostrzegać jego zagrożenia i umieć go chronić,

·         umieć poszukiwać wiadomości we wszystkich dostępnych źródłach informacji,

·         umieć współpracować w grupie, dzielić się swoimi doświadczeniami ,

·         powinien rozumieć podstawowe zjawiska omawiane na zajęciach i umieć je wytłumaczyć.

 

Plan szczegółowy zajęć:

  • Eksperymenty dotyczące równowagi i grawitacji.

1.     Bezwładność, równowaga.

2.     Spokój i ruch - stabilny most, zaczarowane pudełko, książka na rolkach.

3.     Co przeszkadza, a co pomaga w ruchu ciał? Jak pokonać siłę tarcia?

4.     Co to jest środek ciężkości ciała?

5.     Co to jest siła grawitacji? –wirujący wąż, fruwająca kula, idealna równowaga.

 

  • Eksperymenty dotyczące powietrza.

1.     Powietrze istnieje ale go nie widać- duch w butelce, suchy banknot, zaczarowany balon.

2.     Powietrze zajmuje dużo miejsca, bo ciepło rozszerza jego cząsteczki – rosnący balon, zabawa ze strzykawką.

3.     Co to jest ruch powietrza? Jak powstaje wiatr? – trzepocący duszek, pędzący balon.

4.     Wykonujemy wiatromierze. Praca z kompasem. Ustalanie kierunków geograficznych.

5.     Dzięki czemu ptaki latają? Co sprawia, że ciężki samolot unosi się w górę?

 

  • Eksperymenty dotyczące wody.

1.     Czegoż to woda nie potrafi? Stan ciekły,  stały i gazowy wody- ruchomy atrament, wodna góra, pływający lód.

2.     Nurek Kartezjusza – kiedy nurek opada na dno a kiedy wypływa. Wyciągamy wnioski na podstawie obserwacji.

3.     Co to jest ciecz nienewtonowska ? Jakie ma właściwości?

4.     Napięcie powierzchniowe -niewidoczna błona, sucha woda, klej wodny, wodna góra.

5.     Co się rozpuszcza w wodzie? Praca w grupach.

 

  • Eksperymenty dotyczące magnetyzmu.  

1.     Co to jest magnetyzm – magiczny grzebień, naprawdę przyciągające, podwodny magnes.

2.     Kiedy magnesy się przyciągają, a kiedy odpychają?

3.     Co to jest kompas? -magnesujemy igły.

4.     Do czego można wykorzystać zjawisko magnetyzmu? projekty wymyślnych maszyn.

 

 

 

 

  • Eksperymenty dotyczące światła.

1.   Dlaczego w nocy jest ciemno, a w dzień jasno? Co dzieje się z naszą źrenicą pod wpływem światła?

2.   Co to jest światło białe? – wirujące bączki.

3.   Jak oszukać oko – budujemy kalejdoskop.

4.   Co to jest tęcza? Jak działa pryzmat?

 

  • Eksperymenty z roślinami.

1.     Liście, nasiona, owoce, zapachowe moce-badamy co w sobie kryją.

2.     Co się dzieje wiosną  z nasionami roślin? – fasolowe torebki, prowadzenie obserwacji.

3.     Czy światło jest potrzebne roślinom? Barwnik liści – chlorofil. Czy trawa farbuje też papier? Pędy ziemniaka w labiryncie.

4.     Komórki cebuli. Czy przez lupę można też zobaczyć komórki cebuli?

5.     Hodowla rzeżuchy. Co może przeszkadzać zarodkowi?

6.     Hodowanie grzyba. Czy grzyby rosną tylko w lesie?

7.     Korzenie. Czy korzenie są windą dla wody? Jak wędruje woda w łodydze roślinnej?

8.     Drzewa. Jak poznać wiek drzewa? Czy kora wszystkich drzew wygląda tak samo?

9.     Zielnik z liści roślin zielnych, drzew i krzewów.

 

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin