CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
„Ćwiczę zmysły, bo chcę wiedzieć i rozumieć więcej”
Program zajęć pozalekcyjnych „Ćwiczę zmysły, bo chcę wiedzieć i rozumieć więcej” jest skierowany do uczniów klasy IIb, którzy interesują się tematyką przyrodniczą i geograficzną. Jest to program, który powstał w odpowiedzi na potrzeby „młodych naukowców” zasypujących pytaniami nauczyciela, np. dlaczego?, jak to się dzieje?, skąd to się bierze?
Program będzie realizowany na zajęciach pozalekcyjnych (w ramach godzin „kartowych”)
w kl. IIb, które odbywać się będą raz w tygodniu (wtorek).
Prowadząca: Małgorzata Witkowska
W realizacji programu będą wykorzystane :
ü gry dydaktyczne np. ”Powietrze i woda”, „Magnetyzm”, „Grawitacja”, „Światło”
ü wydawnictwa popularnonaukowe będące na wyposażeniu biblioteki szkolnej „Młody naukowiec”- eksperymenty i doświadczenia z parą wodną i roztworami wodnymi, eksperymenty i doświadczenia dotyczące powietrza, światła, równowagi i grawitacji.
ü wydawnictwa popularnonaukowe (inne)- „Księga eksperymentów. Pouczające doświadczenia i proste urządzenia do samodzielnego wykonania”, „101 eksperymentów z roślinami”, „365 eksperymentów na każdy dzień roku”
CELE EDUKACYJNE
1. Cel główny:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych uczniów.
2. Cele szczegółowe:
· kształtowanie umiejętności twórczego myślenia i modyfikowanie zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i rozwiązywanie problemów;
· rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności;
· rozwijanie i wzmacnianie naturalnego pędu do poznawania świata planowania własnych badań;
· doskonalenie uwagi i logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków na podstawie doświadczeń i własnych obserwacji;
· zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji;
· kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych kolegów.
OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA
W wyniku realizacji programu uczeń powinien:
· rozwijać swoje zainteresowania,
· całościowo postrzegać rzeczywistość przyrodniczą,
· umieć rozwiązywać nurtujące problemy w sposób twórczy,
· umieć wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń,
· być wrażliwym na piękno otaczającego go świata, dostrzegać jego zagrożenia i umieć go chronić,
· umieć poszukiwać wiadomości we wszystkich dostępnych źródłach informacji,
· umieć współpracować w grupie, dzielić się swoimi doświadczeniami ,
· powinien rozumieć podstawowe zjawiska omawiane na zajęciach i umieć je wytłumaczyć.
Plan szczegółowy zajęć:
1. Bezwładność, równowaga.
2. Spokój i ruch - stabilny most, zaczarowane pudełko, książka na rolkach.
3. Co przeszkadza, a co pomaga w ruchu ciał? Jak pokonać siłę tarcia?
4. Co to jest środek ciężkości ciała?
5. Co to jest siła grawitacji? –wirujący wąż, fruwająca kula, idealna równowaga.
1. Powietrze istnieje ale go nie widać- duch w butelce, suchy banknot, zaczarowany balon.
2. Powietrze zajmuje dużo miejsca, bo ciepło rozszerza jego cząsteczki – rosnący balon, zabawa ze strzykawką.
3. Co to jest ruch powietrza? Jak powstaje wiatr? – trzepocący duszek, pędzący balon.
4. Wykonujemy wiatromierze. Praca z kompasem. Ustalanie kierunków geograficznych.
5. Dzięki czemu ptaki latają? Co sprawia, że ciężki samolot unosi się w górę?
1. Czegoż to woda nie potrafi? Stan ciekły, stały i gazowy wody- ruchomy atrament, wodna góra, pływający lód.
2. Nurek Kartezjusza – kiedy nurek opada na dno a kiedy wypływa. Wyciągamy wnioski na podstawie obserwacji.
3. Co to jest ciecz nienewtonowska ? Jakie ma właściwości?
4. Napięcie powierzchniowe -niewidoczna błona, sucha woda, klej wodny, wodna góra.
5. Co się rozpuszcza w wodzie? Praca w grupach.
1. Co to jest magnetyzm – magiczny grzebień, naprawdę przyciągające, podwodny magnes.
2. Kiedy magnesy się przyciągają, a kiedy odpychają?
3. Co to jest kompas? -magnesujemy igły.
4. Do czego można wykorzystać zjawisko magnetyzmu? – projekty wymyślnych maszyn.
1. Dlaczego w nocy jest ciemno, a w dzień jasno? Co dzieje się z naszą źrenicą pod wpływem światła?
2. Co to jest światło białe? – wirujące bączki.
3. Jak oszukać oko – budujemy kalejdoskop.
4. Co to jest tęcza? Jak działa pryzmat?
1. Liście, nasiona, owoce, zapachowe moce-badamy co w sobie kryją.
2. Co się dzieje wiosną z nasionami roślin? – fasolowe torebki, prowadzenie obserwacji.
3. Czy światło jest potrzebne roślinom? Barwnik liści – chlorofil. Czy trawa farbuje też papier? Pędy ziemniaka w labiryncie.
4. Komórki cebuli. Czy przez lupę można też zobaczyć komórki cebuli?
5. Hodowla rzeżuchy. Co może przeszkadzać zarodkowi?
6. Hodowanie grzyba. Czy grzyby rosną tylko w lesie?
7. Korzenie. Czy korzenie są windą dla wody? Jak wędruje woda w łodydze roślinnej?
8. Drzewa. Jak poznać wiek drzewa? Czy kora wszystkich drzew wygląda tak samo?
9. Zielnik z liści roślin zielnych, drzew i krzewów.
3
Kabanka64