Wergiliusz - Eneida - opracowanie.doc

(418 KB) Pobierz

Publiusz Wergiliusz Maro, Eneida,

przeł. Tadeusz Karyłowski, oprac. Stanisław Stabryła, wyd. 3 zm.,

BN II 29, 1980.

 

WSTĘP

I.                     Wergiliusz i jego czasy.

1.      Republika rzymska od początku I w. p.n.e. do pryncypatu Augusta.

-          nowy porządek społeczny.

-          ostra walka między popularami a optymatami.

-          reformy Grakchów.

-          reforma wojskowa Mariusza.

-          wojna Mariusza i Sulli.

-          I triumvirat.

-          ustawy agrarne Cezara.

-          wojna domowa Cezara i Pompejusza.

-          zamordowanie Cezara w 44 r.

-          II triumvirat.

-          wojna domowa Antoniusza i Oktawiana.

-          Oktawian jedynowładcą, „princeps senatus”, „Augustus”.

2.      Ogólne cechy rozwoju kultury rzymskiej w epoce schyłku republiki.

-          wstrząsy polityczne nie zahamowały rozwoju kultury i sztuki.

-          tradycje italsko-rzymskie oraz hellenistyczne.

-          mówcy: Cyceron, Kwintus Hortensjusz Hortalus, Gajusz Juliusz Cezar, Marek Juniusz Brutus.

-          historyk Gajusz Sallustiusz Krispus, prace naukowe: Marek Terencjusz Warron.

-          Lukrecjusz, Waleriusz Katullus.

-          najwybitniejsi: Wergiliusz i Horacy.

-          rozwój architektury.

3.      Sytuacja literatury rzymskiej w czasach Wergiliusza.

-          w utworach odgłosy walk.

-          akcenty ugodowości.

-          uformował się mecenat literacki: Mecenas, Azyniusz Pollion, Waleriusz Messala.

-          poezja narzędziem propagandy.

-          „moda” na pisanie wierszy.

-          Wergiliusz, Horacy, Gallus, Lucjusz Wariusz Rufus, Propercjusz, Tibullus, Owidiusz.

-          gatunki: elegia, liryka, sielanka, epopeja, satyra, poemat dydaktyczny, list poetycki; zastój w dramacie.

-          wymowa straciła na znaczeniu; obumarcie publicystyki, historiografia – idealizacja odległej przeszłości.

4.      Życie Wergiliusza: dzieciństwo, młodość i pierwsze próby poetyckie.

-          ur. 15,10,70 we wsi Andes, niedaleko Mantuy, ojciec garncarzem lub posłańcem.

-          rodzice zamożni – nauka w Kremonie.

-          po 55 r. do Mediolanu, ok. 52 r. w Rzymie, pierwsze próby poetyckie, przyjaźń z neoterykami.

-          młodzieńcze próby poetyckie – „Appendix Vergiliana” („Dodatek do Wergiliusza”) – prawdo-podobnie część oryginalnych, ale to zbiór utworów różnych poetów.

5.      Dzieła wieku dojrzałego: „Bukoliki” i „Georgiki”.

-          wywłaszczenie majątku rodzinnego 42/41, odzyskanie dzięki Polionowi.

-          Bukoliki” – poezja o tematyce wiejsko-pasterskiej; 10 utworów, wpływ Teokryta, motywy ak-tualne (I, IX i IV); głęboka i niefałszowana miłość do ziemi, pasterstwa i prostego życia na wsi.

-          „Georgiki” – 36-29 r., poemat typu dydaktycznego, wpływ Hezjoda („Prace i dni”), dzieła astronomicznego Aratosa (III w.), Nikandra z Kolofony (II, „Georgiki”), pism rolniczych Warro-na i Katona; wykład dotyczący poszczególnych dziedzin pracy na wsi, wyraz zaangażowania w aktualne sprawy narodu i dążeń ideowych poety oraz jego linii politycznych.

6.      Ostatnie lata Wergiliusza: „Eneida”. Analiza treści.

-          pisana w latach 29-19.

-          podróż do Grecji, by pogłębić swoją wiedzę w zakresie kultury i filozofii, Oktawian August, spotkany w drodze, namówił Wergiliusza na powrót, poeta zmarł po wylądowaniu w Brundi-zjum 21,09,19, zwłoki wysłane do Neapolu, pogrzebany przy drodze do Puteali, tekst z grobo-wca: „Urodziłem się w Mantui, porwali mnie Kalabrowie, dziś więzi Partenope; opiewałem pa-stwiska, wieś, wodzów”.

-          znaczny majątek, dzieło nie spalone, mimo prośby Wergiliusza, już w 17 r. ukazało się publi-cznie.

-          treść poszczególnych ksiąg.

7.      Miejsce Wergiliusza w literaturze rzymskiej.

-          najwybitniejszy, obok Horacego, poeta epoki augustowskiej.

 

II.                   „Eneida” – narodowa epopeja rzymska.

1.      Epika rzymska przed Wergiliuszem.

-          grecka epika mitologiczna i rzymska epika historyczna.

-          „Bellum Poenicum” Newiusza, III w.

-          „Annales” Enniusza, II w.

-          „Bellum Histricum” Hostiusza, k. II w.

-          „Annales” Furiusza.

-          „Bellum Sequanicum” Warrona Atacinusa, ok. poł. I w.

-          „De rerum natura” Lukrecjusza.

-          Lucjusz Wariusz Rufus, Rabiriusz, Albinowanus Pedon.

-          zagrożenie dla poetów epoki augustowskiej – jawny panegiryzm w stosunku do Augusta.

2.      Tendencje ideowe epoki i cele poematu Wergiliusza.

-          dążenie do stworzenia w postaci Eneasza symbolu idealnego władcy.

-          pozytywny stosunek do jedynowładztwa.

-          naród rzymski nieśmiertelny, niezniszczalny, zasługuje na panowanie nad światem.

-          stoicyzm, a nie epikureizm „Bukolik” i „Georgik”.

3.      Patriotyzm i duma narodowa Wergiliusza.

-          przedstawianie wielkości Rzymu – patriotyzm Wergiliusza i literacki odpowiednik linii politycz-nej Augusta.

-          raczej nie szowinizm – sympatia dla Dydony, Ewandra i Pallasa.

4.      związki „Eneidy” z rzeczywistością społeczno-polityczną Rzymu czasów Augusta.

-          mimo osadzenia akcji w odległej, mitologicznej przeszłości, wyraźne powiązania z aktualną rzeczywistością społeczną i polityczną, np. przegląd dusz nienarodzonych jeszcze bohaterów Rzymu (VI), opis tarczy Eneasza (VIII).

 

III.                 Świat poetycki „Eneidy”.

1.      Legenda o Eneaszu przed Wergiliuszem i w „Eneidzie”.

-          w „Iliadzie” Homera: na równi z Hektorem (V), nazwany bogiem (XI), walka z Achillesem (XX).

-          Stezychor z Sycylii (VI w.) – pierwsza wzmianka o osiedleniu się Trojan w Italii.

-          grecki poeta Hellanikos z Lesbos (V w.) – Eneasz dotarł do Lacjum.

-          Kefalon z Gergis (IV w.) – Rzym założony przez Romulusa, syna Eneasza.

-          Timaios (III w.) i Newiusz – zarys legendy o Eneaszu.

-          chaotyczna legenda o wędrówkach Eneasza – ogromna ilość nowych epizodów wprowadzo-nych przez Wergiliusza.

2.      Światopogląd i idee religijne Wergiliusza.

-          oscylowanie między epikureizmem a stoicyzmem.

-          wskrzeszenie pierwotnej religii italskiej, mniej sympatii dla bóstw państwowych.

3.      Hierarchia wartości etycznych w „Eneidzie”.

-          najważniejsza miłość do najbliższych, ojczyzny i bogów (pietas).

-          miłość rozumiana jako uczucie mężczyzny do kobiety nie mieściła się w pojęciu pietas.

-          virtus w połączeniu z humanitas.

4.      Miłość, przyjaźń, gniew i nienawiść.

-          u Wergiliusza miłość to nie przemożna siła, która całkowicie pochłania mężczyznę.

-          poza historią Dydony i Eneasza, bardzo blado pozostałe wątki erotyczne.

-          gwałtowna i pełna poświęceń miłość Turnusa do Lawinii, piękny wizerunek miłość małżeń-skiej Andromachy.

-          ważna przyjaźń.

-          pozytywne uczucia zmieniają się w negatywne: u Dydony miłość w nienawiść, u Eneasza współczucie dla pokonanych w nienawiść i chęć mordu (Turnus).

5.      Krajobraz i przyroda.

-          jedynie tło, które ma uwypuklić prawdziwy sens pewnych zdarzeń.

-          w porównaniu z Homerem stosunkowo mało opisów krajobrazu.

6.      Eneasz – bohater poematu.

-          ogólna bierność, marionetka w rękach bogów i Przeznaczenia.

-          całe jego życie służy wypełnieniu posłannictwa.

-          uległość wobec bogów, często niezgodna z poczuciem honoru osobistego.

-          czułość i brak egoizmu w stosunku do rodziny i najbliższych.

-          brak wyrazistych rysów indywidualnych.

-          ideał Rzymianina.

7.      Eneasz a inni bohaterowie.

-          dwie grupy bohaterów: ci, którzy przyczyniają się do zrealizowania misji Eneasza, oraz ci, którzy utrudniają ją.

-          sugestywny sposób przedstawienia Dydony i Turnusa, którzy przeciwstawiają się Przezna-czeniu, dlatego też giną.

8.      Świat bogów i świat ludzi.

-          inspiracja homerycka.

-          konflikt Junony i Wenus.

-          między boginiami Jowisz – mocodawca czy wykonawca przeznaczenia?

-          mitologia italska.

9.      Realizm i fantastyka świata poetyckiego „Eneidy”.

-          szeroki, panoramiczny obraz świata + legendarny świat pierwotnych plemion italskich.

-          realizm w przedstawianiu stosunków międzyludzkich i obyczajów społecznych wyparty przez idealizację.

-          element fantastyczny: świat bogów + system znaków, wróżb, snów proroczych.

 

IV.                Struktura poematu.

1.      Koncepcja kompozycyjna: fuzja „Iliady” i „Odysei”.

-          księgi I – VI – „Odyseja”, „pieśni klęski, nieszczęścia, cierpienia”, wojna jest źródłem wszel-kich nieszczęść ludzkich i gniewu bogów (tułaczka Odyseusza i Eneasza).

-          księgi VII – XII – „Iliada”, „pieśni walki, żywotności i zwycięstwa”.

2.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin