Jest to konspekt do edukacji polonistycznej w klasie II nauczania zintegrowanego. Konspekt dotyczy opracowania lektury pt: "Karolcia" Marii Krüger.
Autor: Iwona UrbańczykKonspekt
do zajęć zintegrowanych w klasie II
Temat: Dłuższe wypowiedzi dzieci i redagowanie zdań na temat wrażeń z lektury „ Karolcia” M. Krűger.
Cele:
Poznawczy- bogacenie czynnego słownika uczniów o wyrazy: humor, fantazja, komizm, magia; zapoznanie z sylwetką pisarki;
Kształcący- wdrażanie do wypowiadania się w formie kilku logicznych powiązanych zdań, rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
Wychowawczy- utrwalenie przekonań, że szczęście daje nie tylko spełnianie własnych zachcianek, ale obdarowywanie innych, kształtowanie przekonania o potrzebie na rzecz innych.
Metody: pogadanka, praca z książką, rozmowa.
Formy pracy: zbiorowa, jednolita.
Przebieg zajęć
1. Wypowiedzi uczniów na temat zorganizowanej wystawy książek Marii Krűger i okładek zamieszczonych w podręczniku ( s. 47)
- odczytanie tytułów zgromadzonych książek,
- zwrócenie uwagi na książkę „ Karolcia ”
2. Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „ Karolcia”
3.Uporządkowanie w kolejności alfabetycznej tytułów przedstawionych w podręczniku książek (polecenie s .47)
- Wyjaśnienie znaczenia wyrazu fantazja.
- Tworzenie czasownika i przymiotnika od wyrazu fantazja.
4. Informacja o utworze i jego autorze.
Sporządzenie metryczki książki( w oparciu o lekturę).
Autor: Maria Krűger
Tytuł: Karolcia
Ilustrator: Halina Bielińska
Wydawca: Siedmioróg, Wrocław 2004
Karolcia”- jedna z najbardziej popularnych książek tej autorki- pierwszy raz ukazała się w 1959 roku. Opowiada o przygodach, jakie chłopiec i dziewczynka przeżywają dzięki czarodziejskiemu koralikowi. Korali ten mam niezwykła moc spełniania wszystkich życzeń, co powoduje wiele zabawnych zdarzeń.
Dalsze przygody Karolci Maria Krűger opisała w książce” Witaj Karolciu”
5. Ekspozycja utworu
Odczytanie przez nauczyciela fragmentów lektury zawierających pierwiastki;
Komizmu- przemiana małej Karolci w dorosłą.
Fantastyki- podróż nad miastem.
Magii- rozmowa z koralikiem w łazience.
6. Analiza i interpretacja utworu
Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat przeczytanej lektury:
- Czy się podobała, co najbardziej i dlaczego?
- Kto jest głównym bohaterem, a które postacie są drugorzędne?
- Które z przedstawionych sytuacji są śmieszne?
- Które mogą być prawdziwe, a które zmyślone(fantastyczne)?
7.Aktywność(praca) własna uczniów wyrażająca główną ideę utworu
Ułożenie z rozspanki wyrazowej zdań i zapisanie ich do zeszytu.
Głównymi bohaterami książki są Karolcia i Piotr.
Dzięki czarodziejskiemu koralikowi przeżywają zabawne i fantastyczne przygody.
8. Zadanie pracy domowej
Przedstawienie środkami plastycznymi wybranej postaci z lektury.
. Ile lat ma Karolcia?
7 lat i 10 miesięcy
4 lata i pół
12 lat
8 lat i 8 miesięcy
2. Kto mieszka z Karolcią w domu?
mama, tata, ciocia i kotek
z mamą
z babcią i dziadkiem
mieszka sama
3. Jak koralik tracił moc?
robił się czarny
bladł
znikał
spełniał życzenia na odwrót
4. Jaki kolor włosów ma Karolcia?
czarny
rudy
zielony
blond
5. Jak na imię ma ciocia Karolci?
Basia
Agata
Klaudia
Kasia
6. Jaki kolor ma koralik?
czerwony
srebrny
złoty
błękitny
7. Co Karolcia ma czarodziejskiego?
koralik
naszyjnik
pierścionek
różdżkę
8. Do której klasy chodzi najlepszy przyjaciel Karolci?
jeszcze nie chodzi do szkoły
do 4
do1
do 2
9. Jak miał na imię przyjaciel Karolci?
Piotr
Kuba
Adam
Rafał
10. Jakie Karolcia ma zwierzę?
psa
kota
rybkę
chomika
Przygotowałam test sprawdzający znajomość lektury „Karolcia” Marii Krüger. Proponuję wykorzystać ten zestaw pytań do pracy na lekcji z dziećmi z klasy II.
Test na podstawie lektury „Karolcia” Marii Krüger 1. Kto jest autorem książki „Karolcia”?a) Jan Brzechwab) Maria Krugerc) Tom Grimm 2. Książka opowiada o:a) piesku i kotkub) przygodach 3-letniej Karolci i o rok młodszego Piotrac) przygodach 8-letniej Karolci i o rok starszego Piotra 3. Czy Karolcia miała miała rodzeństwo?a) Tak, miała brata b) Nie, była jedynaczkąc) Tak, miała siostrę 4. Nowe mieszkanie znajdowało się na:a) ulicy Kwiatowej b) ulicy Morskiejc) ulicy Szerokiej 5. Gdzie Karolcia znalazła koralik?a) na chodniku przed domemb) w szparze drewnianej podłogi w starym mieszkaniuc) na dywanie 6 Pierwszy „czar” koralika to:a) latający dywanb) latająca taksówka c) latający smok 7. Najbardziej chytra z czarownic w książce pt. ”Karolcia” to:a) Baba Jagab) Filemonac) Florencja 8. Co kupiła ciotka Agata dla siebie w Domu Towarowym?a) koraleb) kapelusz z żywymi fiołkamic) szalik 9. Koralik stał się kiedyś:a) bańką mydlanąb) dużą piłkąc) kamieniem 10. Mama nie poznała Karolci, gdy:a) przebrała się za staruszkęb) zamieniła się w dorosłą paniąc) ubrała maskę 11. Do obowiązków Karolci należało:a) zmywanie naczyńb) podlewanie kwiatówc) przynoszenie ze sklepu bułek na śniadanie 12. Karolcia rozmawiała pierwszy raz z koralikiem:a) gdy myła ręceb) gdy go znalazła c) gdy poszła spać 13. Karolcia wyczarowała kiedyś dla ciotki Agaty:a) kaczkę na obiadb) indyka na obiadc) kurę na obiad 14. Ciotka Agata mając koralik w ręku wyczarowała:a) wiele tac z ciastkami z krememb) kilka tortówc) górę owoców 15. Piotrek, aby uwierzyć, że Karolcia ma „zaczarowany” koralik zażądał, by:a) zjadła 100 pączkówb) fruwała w pokojuc) stała się niewidzialna i podniosła krzesło do góry 16. Karolcia i Piotrek sprawili, że buty w Domu Towarowym same tańczyły:a) aby zachęcić ludzi do zakupówb) bo chcieli je kupićc) bo sprzedawczyni nie była grzeczna dla kupujących 17. W dziale zabawek wiele osób chciało kupić „chodzące” lalki, gdyż:a) Karolcia zamieniła się w lalkęb) Piotrek ponakręcał lalkic) Karolcia i Piotrek byli niewidzialni i poruszali lalkami 18. Czym poczęstowała Baba Jaga Karolcię i Piotrka?a) czekoladąb) lukrowanymi pierniczkamic) czekoladowymi pierniczkami w kształcie serc 19. Ten kto zjadł piernikowe serduszko w czekoladzie:a) stawał się lepszyb) stawał się złośliwyc) stawał się niewidzialny 20. Gdzie Karolcia schowała bezpiecznie koralik w Domu Towarowym przed Filomeną?a) w torebce mamy b) w kieszeni płaszcza mamyc) w kieszeni płaszcza taty 21. Gdyby Filomena dostała w swoje ręce koralik, mogłaby:a) zrobić dużo złego na świecieb) wiele dobrych rzeczyc) wyczarować smakołyki 22. Skąd tatuś dowiedział się o niezwykłych rzeczach, które działy się w Domu Towarowym?a) od sąsiadab) z telewizjic) z popołudniowej gazety 23. Każde życzenie, które spełniał koralik osłabiało go tak, że:a) malał, kurczył sięb) powiększał się c) tracił kolor, bladł 24. W jakiej sprawie Karolcia i Piotrek wybrali się do Prezydenta Miasta?a) w sprawie ratowania ogrodu dla wszystkich dziecib) w sprawie ratowania zwierząt c) w sprawie budowy placu zabaw dla wszystkich dzieci 25. Kto pomógł dostać się Karolci i Piotrkowi do Prezydenta Miasta?a) sekretarkab) woźnyc) kamienne lwy 26. Początkowo zamiast do gabinetu Prezydenta Miasta Karolcia i Piotrek trafili:a) do muzeum miejskiegob) do baru c) do biblioteki 27. Sekretarką Prezydenta Miasta była:a) mama Karolci b) sąsiadka Piotrkac) Filomena 28. Jak Karolcia i Piotrek udowodnili panu Prezydentowi Miasta, że są niewidzialni?a) zabrali mu kapeluszb) zapalili mu papierosa i go uszczypnęlic) zaparzyli mu kawę 29. Kto był w klatce w ZOO z napisem „Dziwne zwieże”?a) orangutanb) jednorożecc) Filomena 30. Kto pomógł uwolnić dwa lwy z klatki z ZOO?a) wszystkie zwierzęta z ZOOb) „dziwne zwieże”c) dyrektor ZOO 31. Kto zabronił urzędnikowi zamknąć na klucz ogród dla dzieci z całej dzielnicy?a) tatuś Karolci b) tatuś Piotrkac) Prezydent Miasta 32. Co zostało w ogrodzie dla dzieci na pamiątkę wspólnych przygód?...
megan22