diagnoza wiezi.pdf

(88 KB) Pobierz
(Microsoft Word - diagnoza wi\352zi, obserwacja interakcji rodzice-dziecko)
OBSERWACJAINTERAKCJIRODZICEDZIECKO.ROZWÓJWIĘZI.
Treść:Obserwacjaianalizainterakcjirodzicedziecko(literaturadodatkowa).Klasyfikacjawięzi.
DlastudentówIIIrokupsychologiidziennejizaocznejSWPSweWrocławiu,opracowała mgrMirosława
Niewiarowska.
Klasyfikacjawięzi
(Pomiarprzywiązania:ProceduraObcejSytuacji,jakjąwykorzystaćwpraktyce).
Zachowaniedziecka Przy
separacji
Ponowne
spotkanie
Emocje
Modelwychowania
B
E
Z
P
I
E
C
Z
N
E
traktujeopiekunajako
podstawędo
odkrywaniaotoczenia,
rodzicjakobezpieczna
baza,wjegoobecności
swobodnaeksploracja
moŜe
odczuwać
dyskomfort,
mniej
eksploracji
miłowita
opiekuna,dąŜy
dozadowolenia,
wkrótce
kontynuuje
zabawęczy
odkrycia
wzachowaniu
widoczne
emocje
pozytywnei
negatywne
wraŜliwynasygnały
dziecka,odpowiadający
najegopotrzeby,szybka
reakcjanadyskomfort,
dobreradzeniesobiez
negatywnymiemocjami
U
N
I
K
A
J
Ą
C
E
odkrywaotoczenie
przymałych
powiązaniachz
opiekunem,
dyskomfortprzy
fizycznymkontakcie
niewielki
dyskomfort,
małooznak
stresu
unikalub
ignoruje
opiekunai
ponowne
spotkanie
wogóle
pokazujemało
emocji
rodziceaktywnie
odrzucającywięzilub
bezwzględnienatarczywi,
brakczułości,odrzucanie
potrzebybliskościprzez
rodzica,stłumionazłość
rodziców
A
M
B
I
W
A
L
E
N
T
N
E
słabepragnienie
poznawaniaotoczenia
głębokistres
zpowodu
separacji
ztrudnością
uspokajasię,
przyjmuje
wówczas
postawę
ambiwalentną–
mieszaninęchęci
zbliŜeniasięi
złości
więcejemocji
negatywnychw
zachowaniu
słabalubniestała
wraŜliwość,brak
spójnościwzachowaniu
matki,wahaniazwłaszcza
wresponsywności
(dostrojeniudo
zachowaniapartnera
interakcji)
Z
D
E
Z
O
R
G
A
N
I
Z
O
W
A
N
E
brakspójnych
wzorców,strachi
zmieszanie,wyraŜane
przypomocy
zachowań,np.
kołysaniasię,
zakrywaniatwarzy,
zamierania,
nieoczekiwanych
zmian:przybliŜaniasię
ioddalaniaod
opiekuna
brak
spójnych
wzorców
brakspójnych
wzorców
jednoczesne
doświadczanie
przezdziecko
lękui
przywiązania
zachowaniarodziców
budząstrachudzieckai
sąnieprzewidywalne,nie
odpowiadająnajego
sygnały,lekcewaŜą
kontaktyiceledziecka,
kierujądodziecka
podwójnekomunikaty,
np.wyciągająręcei
cofają,ryzyko
wystąpieniaprzemocy
8196802.001.png 8196802.002.png 8196802.003.png
Obserwacja i analiza interakcji rodzicedziecko – jest istotnym elementem diagnozy
psychologicznej niemowląt i małych dzieci. Na zajęciach skupimy się krótko na
monachijskimmodeluanalizyinterakcji(technikamikroanalizy,wzorceinterakcji,krótkoo
zaburzeniach interakcji i jakie mogą być ich konsekwencje). Co do wykształcenia
umiejętnościobserwacji–trzebapoprostuswojeokoiuchoszkolić,szkolićijeszczeraz
szkolić.Istotnajest praktykaobserwacji .
___________________________________________________________________________
Zainteresowanychtemateminterakcjirodzicedzieckoodsyłamdoliteraturydodatkowej:
1. Brinkmeyer, M., Eyberg, S. (2006). Terapia interakcji rodzicdziecko dla dzieci z zachowaniami
opozycyjnymi.W:A.Kazdin,J.Weisz,PsychoterapiadzieciimłodzieŜy.Kraków:WydawnictwoUniwersytetu
Jagiellońskiego(dladzieciprzedszkolnych).
2. Cozolino, L. (2004). Interpersonalne formowanie mózgu społecznego. W: L. Cozolino, Neuronauka w
psychoterapii.Poznań:Wyd.ZyskiSka.
3.Cramer,B.(2003).Pierwszedwalata.Cosiędziejepomiędzymatką,ojcemidzieckiem.Gdańsk:Gdańskie
WydawnictwoPsychologiczne(podejściepsychoanalityczne).
4.Cramer,B.,Stern,D.N.(1990).Ocenazmianwkrótkoterminowejterapiidiadymatkadziecko.Nowiny
Psychologiczne,nr56,s.92120.
5.Jasiński,T.(2005).Dzieckoniemówi…Badanieprzymierzarodzinnegowtriadziematka–ojciec–dziecko.
Warszawa:Wyd.UniwersytetuWarszawskiego.
6. Kmita, G. (2002). Rodzice i ich przedwcześnie urodzone dziecko. W: E. Helwich (red.), Wcześniak.
Warszawa:WydawnictwoLekarskiePZWL(dzieckourodzoneprzedwcześniejakopartnerinterakcji,s.111
125).
7.Pisula,E.(2003).Autyzmiprzywiązanie.Studianadinterakcjamidziecizautyzmemiichmatek.Gdańsk:
GdańskieWydawnictwoPsychologiczne.
8. Senator, D. (2004). Więź w triadzie matkaojciecdziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka.
PsychologiaRozwojowa,tom9nr2,s.1116.
9.Strelau,J.(2001).Psychologiatemperamentu.Warszawa:PWN(InterakcyjnateoriatemperamentuThomasai
Chess,s.105115).
10.Vasta,R.,Haith,M.M.,Mille,S.A.(1995).Psychologiadziecka.Warszawa:Wyd.SzkolneiPedagogiczne
(rozdz.12.Rozwójspołecznyiemocjonalnywewczesnymdzieciństwie–owzajemnejregulacjistosunków
pomiędzymałymidziećmiiopiekunamis.448454).
11.Zalewska,M.(1998).Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń
rozwoju toŜsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Warszawa: Wyd. Jacek
Santorski.
8196802.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin