Wózki inwalidzkie.doc

(73 KB) Pobierz

 

 

WÓZKI INWALIDZKIE

 

Literatura:

  • M. Sudor- „Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego”

 

 

 



WÓZKI INWALIDZKIE







 

 

 

Napęd ręczny                            Napęd elektryczny                            Hybrydowe                            Prowadzone przez                                                                                                                                                           opiekuna

  • zaniki mięśni
  • osoby starsze

 

 





WÓZKI Z NAPĘDEM RĘCZNYM









 

 

Aktywne              Specjalne              Uniwersalne              Rowery z                             Sportowe              Z napędem

                                          do pionizacji                                          napędem ręcznym                                          dźwigniowo-

                                          toaletowy                                                                                                                korbowym

 

 

Wózek uniwersalny:

  • wczesny okres rehabilitacji
  • pacjenci starsi
  • pacjenci jednoręczni
  • krótkotrwałe korzystanie
  • transport w obrębie szpitala

 

  • duży stopień uzależnienia od osób trzecich
  • niewielki zasięg wykorzystania
  • mały stopień zintegrowania z otoczeniem
  • statyczna pozycja ciała w czasie jazdy
  • stosunek obciążenia kół przednich do tylnych 40% - 60%

 

Wózek aktywny:

 

Ma aktywizować pacjenta, pomagać mu budować relacje społeczne.

 

  • osoby po urazie rdzenia
  • uszkodzenia aparatu ruchu (amputanci)

 

 

  • uniezależnia od osób trzecich
  • bardzo duży zasięg wykorzystania, pokonywanie barier architektonicznych
  • optymalne zintegrowanie z otoczeniem
  • zredukowanie elementów dodatkowych
  • dokładnie dopasowany do użytkownika
  • obciążenie kół przednich do tylnych 15%- 85%

 

Konstrukcja wózka:

  • stała rama
  • koła tylne
  • koła przednie → wypełnione twardym tworzywem
  • widelce → ustawiają się zależnie od tyłu/ przodu
  • siedzisko
  • oparcie
  • rączka do asekuracji

 

Wózka nie dopasowujemy do osoby ze względu na wysokość uszkodzenia rdzenia tylko na jakość uszkodzenia i funkcjonalność.

 

Dopasowanie wózka:

  • Stopnień naciągnięcia taśm w siedzisku i oparciu
  • wysokość siedziska → im bardziej zachowana funkcja mięśni klatki piersiowej – wyższa
  • wysokość siedziska od podłoża → im mniejsza stabilizacja tym niżej

·         kąt nachylenia siedziska → im pacjent sprawniejszy tym bliżej 90o

  • wysokość podnóżka → stopy na podnóżku, doły podkolanowe nie wbijają się w siedzisko
  • szerokość podnóżka → nie obciera łydek
  • długość siedziska → siedzenie głęboko, całe uda na siedzisku
  • szerokość wózka → taka by swobodnie można było włożyć tylko ręce
  • ciągi → aluminiowe, dla tetraplegików pokryte gumą (chropowate) w celu zwiększenia tarcia
  • camber → pochylenie kół do podłoża, lepsza zwrotność i stabilizacja (3o → do użytku codziennego; 12o → wózki sportowe)

 

Wózek aktywny- zalety:

  • lekki
  • mały opór
  • koła bezdętkowe
  • łatwe manewrowanie
  • atrakcyjny wygląd

 

Wózek aktywny- wady:

  • nieskładana rama
  • nie sprawdzają się w terenie górskim
  • mniejsza możliwość tłumienia drgań

 

 

 

 

Wózek inwalidzki

 

Wózek inwalidzki – to pojazd specjalny przeznaczony dla osoby niepełnosprawnej motorycznie. Wózki inwalidzkie zastępują lub kompensują ich użytkownikom dwie całkowicie zniesione lub częściowo upośledzone funkcje:

 

    * lokomocyjną (umożliwiają przemieszczanie się),

    * związaną ze stabilizacją pozycji ciała (pełnią funkcję ortezy, czyli utrzymują ciało użytkownika w przestrzeni).

 

Każdy wózek składa się więc z dwóch podstawowych systemów: odpowiedzialnego za lokomocję oraz służącego do stabilizacji ciała.

 

Rodzaje

 

Wózki inwalidzkie można rozmaicie klasyfikować:

 

   1. Ze względu na pochodzenie energii napędowej[1].

          * napędzane przez jego użytkownika (zwykle za pomocą ramion lub bardzo rzadko za pomocą nóg),

          * napędzane silnikiem (bardzo często elektrycznym),

          * napędzane hybrydowo (np. siłą mięśni użytkownika i wspomagającymi silnikami elektrycznymi),

          * napędzane przez osobę drugą.

   2. Ze względu na przeznaczenie i związaną z tym konstrukcję[1].

          * Wózki z napędem elektrycznym - dla osób ze znaczą niepełnosprawnością, przeznaczone do przemieszczania się wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń. Szczególnym typem tego rodzaju wózka jest mechatroniczny iBOT.

          * Skutery elektryczne - tylko do przemieszczania się w przestrzeni zurbanizowanej dla osób z niewielkim stopniem niepełnosprawności (mogących samodzielnie chodzić).

          * Wózki dźwigniowe - do wydajnego i stosunkowo szybkiego przemieszczania się na zewnątrz pomieszczeń.

          * Wózki wielofunkcyjne - pełnią dodatkowe funkcje terapeutyczne (np. możliwość pionizacji użytkownika).

          * Wózki pasywne - są dobierane do wymiarów antropometrycznych ich użytkownika, są jednak skonfigurowane w sposób zapewniający jak największą stabilność siedzenia i możliwość asysty osoby drugiej kosztem zmniejszenia mobilności,

          * Rowery z napędem ręcznym - są wyposażone w korbowy mechanizm napędowy, służą do rekreacji i nie nadają się do przemieszczania wewnątrz pomieszczeń.

          * Wózki uniwersalne służą do doraźnego transportu wewnątrz instytucji (np. szpitale, lotniska).

          * Wózki terenowe są wyposażone w szerokie niskociśnieniowe opony umożliwiające poruszanie się w trudnym terenie.

          * Wózki sportowe produkuje się w wielu odmianach, każda jest dedykowana do uprawiania konkretnej dyscypliny sportu (np. tenisa, koszykówki, rugby, szermierki, wyścigów szosowych, zjazdów górskich itd.),

          * Wózki aktywne są indywidualnie dopasowywane do ich użytkownika, a ich konfiguracja ułatwia samodzielne pokonywanie niektórych przeszkód architektonicznych, urbanistycznych i terenowych. Zwiększona mobilność jest uzyskana kosztem zmniejszonej funkcji ortotycznej wózka. Podstawowe narzędzie rewalidacji osób po urazach rdzenia kręgowego.

          * Wózki dla dzieci są indywidualnie dopasowane do użytkownika. Ich konstrukcja zakłada zwiększoną stabilność oraz możliwość popychania przez osobę towarzyszącą.

 

Budowa modułowa

 

Współczesny wózek inwalidzki, zarówno z napędem ręcznym, elektrycznym, hybrydowym, czy napędzany przez osobę opiekującą się jego niepełnosprawnym użytkownikiem składa się z modułów konstrukcyjnych. Niektóre z nich muszą zostać zastosowane (moduły podstawowe, np. koła czy rama) inne mogą być użyte w razie potrzeby (moduły dodatkowe, np. podpórka pod głowę). Funkcje poszczególnych modułów mogą się nakładać na siebie (tzn. dwa różne moduły mogą pełnić tą samą funkcję - podnóżek i siedzisko służą do podpierania ciała) lub częściowo pokrywać. Wózek inwalidzki składa się wg PN-ISO 6440:2001 z czterech funkcjonalnych podsystemów:

 

    * układu podparcia ciała (siedzisko, oparcie, oparcia boczne, podnóżek, podpórka pod głowę, dodatkowe urządzenia podtrzymujące nogi),

    * ramy (rama siedziska i rama oparcia),

    * układu jezdno-napędowego (obręcze napędowe, mechanizm obrotu przednich kółek samonastawnych),

    * kół (zwykle dwóch małych przednich kół oraz dwóch tylnych dużych kół).

 

Układ podparcia ciała pełni funkcję ortotyczną, układ jezdno-napędowy wraz z kołami pełni funkcję lokomocyjną. Wszystko jest spajane konstrukcyjnie przez ramę. Modułowa konstrukcja współczesnych wózków inwalidzkich sprawia, że niemal każdy z typów można idywidualnie skonfigurować za pomocą wartości nastaw w modułach podstawowych lub doboru modułów dodatkowych. Zależy to od indywidualnych wymagań konkretnego niepełnosprawnego człowieka (rodzaj niepełnosprawności, wymiary antropometryczne, upodobania, sprawność intelektualna i in.). Przykładowe opcjonalne lub nastawne moduły wózków to:

 

    * rama (rodzaj, długość, szerokość i głębokość siedziska; wysokość siedziska nad ziemią; wysokość i kąt oparcia; sposób składania itp.),

    * podpórki pod stopy (stałe lub składane dla osób chodzących),

    * tapicerka siedziska i oparcia (rodzaj),

    * przednie kółka samonastawne (konstrukcja i średnica kółka, długość widelców),

    * tylne koła (średnica, konstrukcja, rodzaj ciągów napędowych),

    * oparcia boczne (wymiary, składalność),

    * napęd (rodzaj, parametry - tylko wózki z napędem elektrycznym i hybrydowym),

    * sterowanie napędem (tylko wózki z napędem elektrycznym i hybrydowym),

    * poduszka na siedzisko,

    * poduszka oparcia (opcja),

    * rączki do pchania wózka (opcja),

    * amortyzatory (opcja),

    * torby i sakwy (opcja),

    * oświetlenie (opcja),

    * urządzenia przeciwywrotne (opcja),

    * pasy bezpieczeństwa (opcja),

    * podparcie głowy (opcja),

    * oprawy, pozwalające przymocować i przenosić kule (opcja),

    * zbiornik tlenu (opcja),

    * chorągiewka rowerowa (opcja),

    * inne.

 

Historia

 

500 pne – w Chinach oraz w Grecji ilustracje przedstawiające krzesła na kołach

1595 – król Hiszpanii Filip II poruszał się na krześle z kołami

1885 – wynaleziono obręcze przymocowane do kół służące do napędu wózka

1899 – zbudowano wózek napędzany benzynowym silnikiem spalinowym

1900 – zbudowano wózek napędzany ręcznie za pomocą przekładni łańcuchowej

1900 – wyprodukowano pierwszy wózek z kołami ze stalowymi szprychami

1932 – skonstruowano wózek składany – konstruktorem był Harry Jennings (USA)

1984 - skonstruowano pierwszy wózek elektryczny (Norwegia) [3]

 

 

Wózek inwalidzki jako proteza czynnościowa

 

Podział wózków ze względu na miejsce użytkowania:

pokojowe leżakowe z wysokim i odchylanym oparciem, stosowane we wczesnym okresie po URK, głównie do pionizacji chorego.

Pokojowe fotelowe dla osób z porażeniami i niedowładami, amputacjami.

Terenowe: na dłuższe dystanse, np. Do pracy, do szkoły.

O napędzie ręcznym

O napędzie elektrycznym

Podział wózków ze względu na stopień sprawności użytkownika:

 

-Wózki dla dzieci ( MPD, Heinego-Medina, przepuklina oponowo-rdzeniowa). Mogą to być spacerówki używane w domu i w terenie.

-Wózki typu Activ: dla osób ze znaczą dysfunkcją narządu ruchu, posiadają duże możliwości dopasowania do indywidualnych potrzeb użytkownika, umożliwiają maksymalne usprawnienie w życiu.

 

BUDOWA, DOBÓR I REGULACJA ELEMENTÓW WÓZKA  ACTIV

  1. Rama
  2. Siedzenie
  3. Oparcie
  4. Podnóżki
  5. Punkt mocowania osi kół tylnych
  6. Camber
  7. Dobór kół napędowych
  8. Dobór i regulacja obręczy napędowych
  9. Dobór kół przednich
  10. Dobór i montaż hamulców
  11. Dobór elementów dodatkowych

 

RAMA

-Może być wykonana ze stopów aluminium, tytanu, włókien węglowych, stali chromowo-molibdenowej.

-Składana, mniej wytrzymała

-Nieskładana, bardziej wytrzymała, lżejsza

-SIEDZENIE

-Szer siedzenia: odpowiednia jest wtedy gdy posadzimy osobę na wózek i po bokach jest miejsce na pionowe włożenie ręki między biodro o osłonę boczną.

-Standardowe rozmiary wózków to 36, 38,40,42,44 cm

-Wózek powinien być najwęższy, gdyż ułatwia to przejazd przez drzwi i korytarze oraz ramiona osoby pracują blisko ciała.

-Tapicerka powinna być regulowana, zdejmowana, może być wykonana z weluru, bawełny, nylonu, skóry.

-Poduszka p/odleżynowa. Najlepsze to pneumatyczne. Poduszki są wykonane z pianki poliuretanowej, żelu silikonowego, lateksu. Wyrównują nacisk ciała pacjenta.

-OPARCIE

-Im wyższe oparcie tym większa stabilizacja ale im wyższe oparcie tym mniejsza możliwość manewrowania

-Dla paraplegików zaleca się wys oparcia 20-25 cm

-Dla tetraplegików 30-35 cm

-Oprcie nie powinno sięgać wyżej niż do dolnego odcinka piersiowego kręgosłupa

-W miarę opanowywania techniki jazdy należy wysokość oparcia obniżać

-REGULACJA KĄTA OPARCIA

-Kąt oparcia związany jest z wysokością oparcia, powinien być ustalony prostopadle do podłoża a nie do powierzchni siedziska!

-Kąt oparcia może być pochylony do przodu o 5 stopni ( bardzo niskie oparcia) i o 11 stopni do tyłu ( wysokie oparcia).

-Pochylenie oparcia do tyły polepsza stabilizację ale pogarsza lokomocję

-PODNÓŻKI

-Montowane są na przedniej ramie, powinny posiadać pasek przytrzymujący pięty i łydki, kształtem powinny być ścięte do wewnątrz.

-Mają być wysunięte na taka długość aby uda przylegały do siedzenia i nie robiły się odleżyny na guzach kulszowych

-Podnóżki zbyt długie powodują zaburzenia krążenia w udach

-Mogą być składane lub sztywne.

Punkt mocowania osi kół tylnych

-Do wyważenia wózka służy adapter, metalowa wielootworowa płytka, która w poziomie i pionie reguluje ŚC.

-Wyważając wózek należy dążyć do obniżenia ŚC w pionie i odciążenia kół przednich.

-CAMBER czyli kąt pochylenia kół tylnych

-Skośne ustawienie kół zwiększa stateczność wózka, zmniejsza się styczna koła z podłożem powodując zmniejszenie oporu toczenia koła.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin