QuarkXPress 4 1 cwiczenia praktyczne cwqu41.pdf

(1391 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\QuarkXPress 4.1. Æwiczenia praktyczne\1 strona.cdr
IDZ DO
QuarkXPress 4.1.
Æwiczenia praktyczne
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor:
ISBN: 83-7197-712-3
Format: B5, stron: 132
Marek Kostera-Kosterzewski
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
QuarkXPress najlepszy wród najprostszych i najbardziej skomplikowanych zarazem
programów do sk³adu. Bezkonkurencyjny, profesjonalny -- stosowany w najwiêkszych
agencjach reklamowych i wydawnictwach na ca³ym wiecie. Lektura, kolejnej ksi¹¿eczki
z serii Æwiczenia praktyczne, u³atwi poznanie podstaw pracy z tym pakietem DTP.
Autor nie pomija tak¿e zagadnieñ, z pozoru o skomplikowanej naturze, jak np. u¿ywanie
modu³ów rozszerzaj¹cych mo¿liwoci programu. Czytelnik pozna m.in.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
" "
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
tajniki eskportowania plików do HTML-a,
tworzenie PDF-ów itd.
ZAMÓW CENNIK
Najcenniejsz¹ zalet¹ bêd¹ jednak praktyczne projekty: tworzenie wizytówki, ulotki
i  wielu innych.
Sk³ad komputerowy stanie nieskomplikowany, a QuarkXPress oka¿e siê
najprzyjemniejszym z programów po wykonaniu wszystkich zaproponowanych przez
autora æwiczeñ. Proponujemy naukê obs³ugi wersji dla systemu operacyjnego Windows,
lecz zestaw æwiczeñ bez wiêkszego wysi³ku wykonaæ mo¿na tak¿e na stacjach
z  systemem Mac OS.
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
454079187.005.png 454079187.006.png 454079187.007.png 454079187.008.png
Wstp......................................................................................................................................................9
Słów kilka o DTP .........................................................................................................................9
Budowa programu ......................................................................................................................10
Ustawienia opcji preferencji programu ..................................................................................11
Definiowanie nowego dokumentu..........................................................................................12
Sterowanie podgl"dem widoku projektu ................................................................................13
Rozdział 1. Podstawowe elementy graficzne i tekstowe...................................................................15
Ramki i jeszcze raz ramki ..........................................................................................................15
Rysowanie ramek i zastosowanie narz(dzi Item oraz Content...............................................16
Item i Content — do odpowiedniego zadania, odpowiednie narz(dzie .................................16
Wprowadzanie i formatowanie tekstu w ramce .....................................................................17
Usuwanie zb(dnych elementów .............................................................................................19
Ramki typu None .......................................................................................................................19
Skład prostej wizytówki i praca z podstawowymi kolorami..................................................20
Paleta Colors (kolory) ................................................................................................................21
Definiowanie dodatkowych kolorów .....................................................................................23
Modele kolorystyczne ................................................................................................................24
U7ycie w projekcie kolorów Pantone.....................................................................................24
Krzywe Beziera cz(9: 1 .............................................................................................................28
Podstawy pracy z krzywymi...................................................................................................28
Wyrównywanie obiektów mi(dzy sob"..................................................................................30
Opcje wyrównywania obiektów .............................................................................................30
Zapis dokumentu ....................................................................................................................32
Rozdział 2. Skład grafiki i tekstu.................................................................................................................... 33
Oblewanie tekstem .....................................................................................................................33
Opcja Runaround....................................................................................................................33
Edycja ramek graficznych narz(dziem Content.............................................................................35
Pozycjonowanie ilustracji wewn"trz ramki............................................................................35
?cie7ki odcinania........................................................................................................................36
Edycja 9cie7ek odcinania........................................................................................................36
Wykorzystanie opcji Non-White Areas..................................................................................37
454079187.001.png
6
QuarkXPress 4.1. wiczenia praktyczne
Zaawansowane opcje oblewania grafiki tekstem .......................................................................38
Dopasowanie oblewania tekstu do 9cie7ki .............................................................................38
Wstawianie ilustracji w tekst..................................................................................................39
Kolorowanie zdj(:......................................................................................................................40
Praca ze stosami i grupami.........................................................................................................40
Rozdział 3. Zaawansowane elementy graficzne.....................................................................................43
Krzywe Beziera cz(9: 2 .............................................................................................................43
Zaawansowane rysowanie i edycja krzywych........................................................................43
Kopiowanie wielokrotne ............................................................................................................46
Edycja wygl"du ramek ...............................................................................................................47
Zmiana kształtów ramek.........................................................................................................47
Przekształcenia zawarto9ci ramek graficznych ......................................................................49
Tekst mo7e by: ramk"! ..........................................................................................................51
Obiekty zło7one — praca z filtrami 9cie7ek wektorowych.........................................................53
Obramowania ramek ..............................................................................................................55
Tekst na 9cie7ce — czyli piszemy po łuku ....................................................................................57
Własna biblioteka elementów gotowych....................................................................................59
Tworzenie własnej palety kolorów przy pomocy biblioteki elementów................................59
Zastosowanie przej9: tonalnych.................................................................................................60
Linie przerywane........................................................................................................................63
No7yczki.....................................................................................................................................66
Rozdział 4. Edycja wygl&du tekstu.................................................................................................................67
Importowanie tekstu do ramki....................................................................................................67
Formatowanie tekstu ..................................................................................................................69
Układanie tekstu w kolumnach ..............................................................................................69
Praca z tekstem w akapicie — formatowanie.........................................................................69
Formatowanie akapitu — wci(cia, inicjały i odst(py.............................................................70
Formatowanie akapitu — interlinia i linie..............................................................................73
Formatowanie akapitu — tabulatory i tabele. Praca z tabelami .............................................74
Znaczniki tabulacji i znaki wiod"ce .......................................................................................79
Z ramki do ramki — ł"czenie ramek tekstowych...................................................................79
Formatowanie akapitu — style...............................................................................................81
Ustalanie odst(pów mi(dzy akapitami ...................................................................................84
Formatowanie akapitu — Hyphenation & Justification.........................................................85
Rozdział 5. Dokumenty wielostronicowe..................................................................................................89
Strony wzorcowe........................................................................................................................90
Praca z długimi dokumentami....................................................................................................95
Przemieszczanie stron w dokumencie ....................................................................................95
Składamy ksi"7k( — paleta Book..........................................................................................96
Tworzenie spisu tre9ci ............................................................................................................98
Ustawienie rozkładówki dla pierwszych stron dokumentu — opcja Section .............................99
Graficzne efekty specjalne przy pomocy gradientów ..............................................................102
Ozdobne ramki .....................................................................................................................102
Ozdobny napis tytułowy.......................................................................................................104
Edycja bitmap — negatywowy obraz ......................................................................................105
Kadrowanie ilustracji ...............................................................................................................107
Spis treci
7
Rozdział 6. Tworzenie plików wyj-ciowych...........................................................................................109
Drukowanie dokumentów ........................................................................................................109
Okre9lenie spadu ..................................................................................................................109
U7ywanie palety Usage oraz polecenia Collect for Output.......................................................110
Drukowanie do pliku PostScriptowego ................................................................................111
Tworzenie plików EPS i PDF ..................................................................................................112
Zapis do pliku EPS ...............................................................................................................112
Tworzenie plików PDF.........................................................................................................113
Rozdział 7. Powikszanie mo0liwo-ci programu.................................................................................115
Rozszerzenia.............................................................................................................................115
Praca z palet" Xtension Manager .........................................................................................115
Sk"d wzi": XTensions?........................................................................................................116
Funkcjonowanie przykładowych rozszerzeK............................................................................116
Xpert Pilot ............................................................................................................................116
Badia Full Color ...................................................................................................................117
Quark HTML Text Export Filter 1.2....................................................................................119
QX-Character .......................................................................................................................119
QX-Layers ............................................................................................................................122
QX-Object ............................................................................................................................124
Table 2000 ............................................................................................................................126
Zako1czenie...................................................................................................................................130
Dodatek A Przydatne skróty klawiaturowe............................................................................................131
Ogólnie rzecz ujmujc to w Quarku nic nie dzieje si bez ramek. Cokolwiek bdziesz chciał
utworzy w tym programie (poza małymi wyjtkami), bdzie musiało zosta umieszczone
w specjalnej ramce. Na pocztku pracy mo%e to wyda si dosy skomplikowane, ale w rze-
czywisto'ci jest to bardzo wygodny sposób w ustalaniu poszczególnych elementów na stronie.
Wyró%niamy trzy rodzaje ramek. Ramki tekstowe ( Text ), które przeznaczone s do
przechowywania tekstu. Je'li bdziesz chciał cokolwiek wpisa lub importowa tekst, to
najpierw konieczne bdzie narysowanie ramki tekstowej.
Rysunek 1.1.
Kolekcja rónych
ramek tekstowych
Kolejnym typem ramek s ramki graficzne ( Picture ). W tych ramkach bd umieszczane
rysunki i zdjcia z innych programów graficznych.
Rysunek 1.2.
Kolekcja rónych
ramek graficznych
Ostatnim typem ramek s ramki typu None . Jest to specjalny rodzaj ramki ozdobnej nie
zawierajcej ani grafiki, ani tekstu. Mog one natomiast mie ró%ny kształt i kolor. Otrzy-
mujemy je poprzez narysowanie kształtu dowolnym narzdziem do tworzenia ramek (tek-
stowych lub graficznych) i zmian jej wła'ciwo'ci.
454079187.002.png 454079187.003.png 454079187.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin