PRZYRODNICZE - indywidualne.doc

(4659 KB) Pobierz
---PRZYRODNICZE---

---PRZYRODNICZE---

 

 

 

 

 

 

 

 

 




HODOWCA KWIATÓW

 

1.  Znam różne rośliny ozdobne – domowe i ogrodowe. Prowadzę małą hodowlę kwiatów doniczkowych.

2.  Potrafię pielęgnować kwiaty, wiem kiedy się je sadzi, przesadza, podlewa. Wyhodowałem roślinkę z nasion.

3.  Byłem w ogrodzie botanicznym lub u ogrodnika.

4.  Prowadziłem dzienniczek hodowli kwiatów i zapisywałem w nim ciekawe spostrzeżenia.

5.  Sadziłem kwiaty. Podlewałem je i zasilałem.

6.  Wykonałem drabinkę do kwiatków

7.  Ułożyłem bukiet z kwiatów.

8.  Wraz z kleżankami i kolegami zaopiekowałem się klombem lub trawnikiem.

 

Uwagi

Poprzez realizację tej sprawności zuchy wyrabiają takie cechy jak systematyczność i odpowiedzialność. Zuchy mogą zdobywać ta sprawność podczas zespołowego zdobywania sprawności „ogrodnika”. Mogą wtedy organizować dla innych konkursy, zabawy związane z tematem. Mogą również wykazać się wiedzą o hodowli kwiatów. Drużynowy nie powinien mieć problemów z włączeniem samodzielnych działań zucha do zabaw gromady.

Praktycznym sprawdzeniem czy zuch jest hodowcą kwiatów może być np. przyniesienie rośliny samodzielnie wyhodowanej przez niego, zaprezentowanie dziennika hodowli roślin, wyhodowanie kwiatka dla mamy czy babi oraz przeprowadzenie dla zuchów konkursu na temat kwiatów.

Aby nadal rozwijać zainteresowania zuchów w tej dziedzinie, można wskazać mu sprawności przyrodnicze, np. „zielarz”, „ptasi opiekun”.




PTASIA OPIEKUNKA / PTASI OPIEKUN

 

1.  Interesuję się ptakami. Zbieram ilustracje, widokówki lub znaczki z ptakami.

2.  Potrafię rozpoznać i nazwać niektóre ptaki.

3.  Wykonałem karmnik, systematycznie dokarmiałem ptaki. Wiem, które gatunki ptaków jak dokarmiać.

4.  Rozpoznaje ptaki, które przylatują do mojego karmnika.

5.  Zbudowałem domek dla ptaków.

6.  Byłem na wycieczce w parku lub w lesie i bacznie obserwowałem ptaki. Prowadziłem notatki z obserwacji.

7.  Narysowałem ptaka z natury lub sfotografowałem go.

8.  Oglądałem ptaki przez lornetkę.

9.  Wiem co zrobić, gdy znajdę rannego ptaka.

10.             Zebrałem pióra ptaków, parafię rozpoznać, które pióro należało do którego ptaka.

11.             Opowiedziałem kolegom lub koleżankom o życiu ptaków.

 

Uwagi

Zuch zdobywając tą sprawność rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze, uczy systematyczności. Może zaprezentować swoją kolekcję na zbiórce, opowiedzieć o życiu ptaków podczas zdobywania z gromadą sprawności „ornitologa”. Należy uświadomić zuchom, że dokarmianie ptaków nie może się skończyć wraz ze zdobyciem sprawności lecz z nadejściem wiosny.




ZBIERACZKA / ZBIERACZ GRZYBÓW

 

1.  Potrafię rozpoznać i na zdjęciach i w naturze oraz nazwać pospolite grzyby jadalne i trujące.

2.  Wiem, jak poruszać się w lesie aby nie zabłądzić.

3.  Byłem na kilku grzybobraniach, zorganizowałem konkurs na króla grzybobrania.

4.  Sfotografowałem lub narysowałem moją najwspanialszą zdobycz.

5.  Wiem do czego można wykorzystać grzyby, znam warunki ich przechowywania i suszenia.

6.  Pomogłem mamie przyrządzić potrawę z grzybów.

7.  Wiem, jakie jest znaczenie grzybów trujących w przyrodzie i dlaczego nie wolno ich niszczyć.

8.  Zrobiłem swój atlas grzybów lub gazetkę ścienną dotyczącą bezpiecznego zbierania grzybów

9.  Umiem szukać grzybów w charakterystycznych dla nich stanowiskach, potrafię zbierać je nie niszcząc grzybni i ściółki.

10.             Odpowiednio ubieram się na grzybobranie.

11.             Zachęciłem kolegę lub kogoś z rodziny do wyprawy na grzyby.

 

Uwagi

„Zbieracz grzybów” jest sprawnością indywidualną i nie radzimy zdobywać jej zespołowo. Drużynowy musi być bardzo ostrożny i jeśli nie jest znawcą grzybów lepiej niech w całości przekaże rodzicom kontrolę nad zdobywaniem przez zuchy tej sprawności.

Zuchom, które zdobywają tą sprawność należy zwrócić uwagę nie tylko na spożywcze znaczenie grzybów, ale przede wszystkim na ich znaczenie w przyrodzie. Wiąże się to z poznaniem chronionych i rzadkich grzybów, które należy otoczyć opieką.




ZIELARKA / ZIELARZ

 

1.  Interesuję się zielarstwem. Wiem, kiedy zbierać poszczególne zioła.

2.  Często korzystam z atlasu roślin leczniczych.

3.  Prowadzę i wciąż wzbogacam własny zielnik. Każde nowe zioło starannie oprawiam, opisuje jego cechy i walory lecznicze.

4.  Zaparzyłem herbatkę z własnoręcznie zebranych i przygotowanych ziół - lipy, mięty, rumianku.

5.  Pokazałam wszystkim zuchom te rośliny, które łatwo pomylić, a są trujące.

6.  Zrobiłem z własnoręcznie zebranych kwiatów i ziół ikebanę.

7.  Wykonałem obrazki ostrzegawcze trzech trujących roślin. Wykorzystałem je w gazetce lub pokazałem innym zuchom.

8.  Znam i umiem opowiedzieć kilka bajek w których występują zioła, rośliny.

 

Uwagi

Zuch-„zielarz” to taki mały zuchowy uczony. Potrafi rozpoznać wiele roślin. Wie także kiedy zbiera się poszczególne zioła, jak się je suszy i przechowuje. Jeśli drużynowy nie zna się na ziołach kontrolę nad zdobywaniem sprawności musi powierzyć jakiemuś specjaliście.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin