scenariusz1.doc

(134 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć – wychowanie patriotyczne

Scenariusz zajęć – wychowanie patriotyczne

Klasa III b

Prowadzący: mgr Ilona Ozimek

 

Temat: Polska- jej piękno i historia.

 

Cele ogólne:

·        kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej,

·        rozwijanie u uczniów zainteresowań symbolami narodowymi,

·        kształtowanie postaw patriotycznych.

 

Cele operacyjne:

Uczeń :

- opisuje godło Polski, wykorzystując plan i zgromadzone słownictwo,

- układa zdania z rozsypanki wyrazowej,

- pisze i uzupełnia zdania na określony temat,

- opracowuje trasę wycieczki po Warszawie, projektuje folder,

- wskazuje i zaznacza na mapie miasta, krainy geograficzne, określa kierunki

  na mapie,

- czyta tekst ze zrozumieniem,

- rozwiązuje krzyżówkę,

- wyjaśnia swoimi słowami pojęcie „konstytucja”,

- wyodrębnia z tekstu wybrane fakty z historii Polski dotyczące Konstytucji

  3-go Maja i jej znaczenia dla narodu polskiego,

- rozwiązuje proste i złożone zadania tekstowe na dwóch poziomach,

- śpiewa z pamięci hymn narodowy,

- twórczo współpracuje w grupach rozwiązując róże problemy.

 

Metody pracy:

·         metody aktywne (twórczego rozwiązywania problemów),

·         praca z tekstem,

·        praktycznego działania,

·        ewaluacyjna.

 

Formy pracy:

·        indywidualna, zbiorowa, grupowa

 

Środki dydaktyczne :

chmurki z napisami, karty pracy grup, plansza ewaluacyjna, płyta CD

z podkładem muzycznym, znaczki za aktywność, mapa Polski, widokówki

i ilustracje o Warszawie, podręcznik, Słownik języka polskiego.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.     Zapoznanie z tematem zajęć. Rozwiązywanie podanych działań   

matematycznych, uporządkowanie wyników, odkrycie wyrazów i odczytanie tematu.

2.     Swobodne wypowiedzi uczniów związane z tematem zajęć.

3.     Przypomnienie zasad pracy w grupach.

4.     Praca w grupach. Każda grupa wykonuje polecenie zgodnie z instrukcją. Grupy, które wykonały wcześniej zadania otrzymują zadania dodatkowe.

     I grupa ( Białe Orły) – uczniowie opisują godło Polski, korzystając z   

     ilustracji, określeń pomocniczych i planu.

Układają z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytania.

Uzupełniają zdania, porządkują wpisane wyrazy w porządku alfabetycznym.

 

II grupa (Muzycy) - uczniowie układają tekst hymnu z rozsypanki zdaniowej.

Układają pytania do podanego tekstu.

     Rozwiązują krzyżówkę z hasłem; „ Mazurek Dąbrowskiego”.

 

III grupa (Turyści) -uczniowie wykonują folder zapraszający turystę do odwiedzenia ciekawych miejsc w Warszawie ( co warto zobaczyć i zwiedzić w stolicy?)

Wpisują nazwy geograficzne we właściwe miejsce na mapie.

 

IV grupa (Historycy) – uczniowie pracują z tekstem i „ Słownikiem języka polskiego”.

Podręcznik str.76.

Odszukują w tekście pt : „ Piotrek na Zamku Królewskim” fragment związany z uchwaleniem Konstytucji 3- go Maja i udzielają odpowiedzi pisemnej na podane pytanie: Dlaczego uchwalenie Konstytucji 3 maja było ważnym wydarzeniem dla Polaków?

Rozwiązują krzyżówkę z hasłem.

     5.Przerwa śródlekcyjna. Zaśpiewanie hymnu „ Mazurka Dąbrowskiego”.

6.Przedstawienie pracy poszczególnych grup przez lidera danej grupy.

7.Wykorzystanie zgromadzonego słownictwa  do zredagowania wypowiedzi na temat Polski- jej piękna i historii. Zapis w zeszycie.

8.Rozwiązanie prostego i złożonego zadania tekstowego na dwóch poziomach.

9.Podsumowanie pracy w grupach- metoda ewaluacyjna za pomocą osi liczbowej i skali punktów od 1 do 5 obejmująca zagadnienia

1)    Jak wykonałem zadania?

2)    Jak współpracowałem w grupie?

3)    Moje zaangażowanie na lekcji.

10.Uczniowie przyklejają kółeczka na osi liczbowej przy odpowiedniej ilości

punktów.

 

 

Grupa I – „Białe Orły”

 

Uważnie przeczytajcie polecenia.

 

      1) Opisz godło Polski, korzystając z ilustracji, określeń pomocniczych

i planu 

 

 

orzeł biały na czerwonym tle • duży, potężny ptak • na głowie ma koronę • ostry i zakrzywiony dziób • rozłożyste skrzydła •  mocne nogi zakończone ostrymi pazurami • szeroki ogon • dumny ptak • symbol naszej ojczyzny • znak Polski • oznaka polskiej państwowości


 

·        Co jest godłem Polski?

·        Wielkość, barwy, ozdoby.

·        Budowa: głowa, tułów, ogon, nogi.

·        Czego jest symbolem?

 

2) Pokoloruj godło.

 

     3) Otwórz kopertę z rozsypanką i ułóż odpowiedź na pytanie.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Gdzie jest umieszczany symbol Orła Białego i dlaczego? Napisz.

....................................................................................................................

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

     4)Uzupełnij zdania. Pamiętaj o dużej literze w nazwach państw i miast.

 

Moją Ojczyzną jest …………………………….........................................

Nasze godło narodowe to…………………………………………………

Flaga polska jest……………………………………………………………

Stolicą Polski jest………………………………………………………….

W herbie Warszawy widnieje……………………………………………..

 

Uporządkuj wpisane wyrazy w kolejności alfabetycznej.

 

                                                                                               Powodzenia!

 

 

 

Godło Polski jest umieszczane na monetach

 

 

dowodach osobistych, paszportach, pieczęciach,

 

 

banderolach, sztandarach, medalach, tablicach

 

 

na zewnątrz budynków i urzędów państwowych

 

 

oraz w tych miejscach, które są wizytówką naszego kraju

 

 

i świadczą o naszej polskości, przynależności narodowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa II- „ Muzycy”

 

Uważnie przeczytajcie polecenia.

 

1). Otwórz kopertę z rozsypanką i ułóż tekst naszego  hymnu narodowego.

 

2). Otwórz czytankę na str.28 i przeczytaj  tekst pt : „ Jeszcze Polska                                                                                                                                   nie zginęła” i ułóż do niego trzy pytania.

 

…………………………………………………………………………………….

 

 

…………………………………………………………………………………….

 

 

…………………………………………………………………………………….

 

 

3). Rozwiąż krzyżówkę i napisz hasło zgodnie z kodem.

 

    A  B   C  D  E   F  G  H

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin