„Poznajmy się”szenariusz.doc

(39 KB) Pobierz
Wersja 1

Wersja 1

Pierwsze spotkania grupy są poświęcone budowaniu klimatu bezpieczeństwa, zaufania, integrowaniu się grupy oraz wprowadzeniu dzieci w normy panujące w danej grupie.

„Poznajmy się”

Cele:

·         wzajemne poznanie się dzieci;

·         tworzenie sytuacji sprzyjających przezwyciężaniu nieśmiałości;

·         integracja grupy;

·         budowanie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji na zajęciach.

Zajęcia zawsze odbywają się w kręgu, dzieci siedzą na dywanie lub na sakwach z nauczycielką.

Na pierwszym spotkaniu prowadząca zajęcia tłumaczy dzieciom:

-          co będziemy robić na zajęciach (bawić się, rozmawiać, poznawać się)

-          czego nie będziemy robić (bić się, wyzywać, skarżyć innych itp.)

-          wyjaśnienie, co to jest krąg: kiedy go tworzymy (na początku zajęć i na początku)

Rozpoczęcie zajęć (dzieci siedzą w kręgu)

Piosenka grupowa na melodię „Panie Janie”

„Witaj …, witaj …, jak się masz,

jak się masz, wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas”

Dzieci wybierają imię osoby, dla której chcą zaśpiewać piosenkę. Starają się, aby na każdych zajęciach piosenka była poświęcona innej osobie. Wszyscy po zaśpiewaniu piosenki witają się przez podanie ręki.

Zabawa 1

„Wykrzykiwanie imion” – osoba prowadząca zajęcia mówi swoje imię, a wszyscy powtarzają je chórem. Dzieci wykrzykują własne imiona, a wszyscy głośno je powtarzają.

Zabawa 2

„Imiona i piłka” – dzieci siedzą w kręgu, rzucają piłką, kto ją złapie i imię dziecka, od którego dostało piłkę. „Mam na imię …, dostałem piłkę od …”.

Zabawa 3

„Stonoga” – dzieci tworzą pociąg i idą śpiewając:

Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga

Idzie sobie stonoga, stonoga, - hej!

Na słowo stonoga – hej! Zatrzymują się. Pierwsze dziecko odstawia nogę, mówi „pierwsza noga” i dodaje swoje imię, „druga noga …” itd. , ostatnie dziecko biegnie na początek pociągu.

 

 

Zabawa 4

„Balon” – uczestnicy zabawy ustawiają się w ciasnym kole. Podają sobie ręce i recytują znaną rymowankę, tworzą jak największy krąg, aż do chwili jego zerwania.

Zabawa 5

„Autoprezentacja plastyczna” – na kartkach papieru dzieci rysują swoją podobiznę. Prace dzieci powinny być rozmieszczone w Sali, w której odbywają się zajęcia.

Zabawa 6

„Ćwiczenie relaksacyjne” – (zabawie towarzyszy muzyka relaksacyjna. Nauczyciel mów głosem spokojnym i cichym). Nauczyciel mówi: ponieważ jesteśmy sennymi misami, kładziemy się na podłodze, na wznak, zamykamy oczy, oddychamy powoli, równo, czujemy się spokojni, jest nam dobrze, miło, przytulnie. Otwieramy oczy, ruszamy rękoma, podnosimy nóżki do góry. Siadamy.

Zabawa 7

„Mało nas” – w kole dzieci wraz z prowadzącą chodzą i śpiewają „mało nas, mało nas do pieczenia chleba, tylko nam, tylko nam (dodajemy imię dziecka) potrzeba. Imię podaje to dziecko, które ostatnie weszło do środka koła.

W trakcie zajęć z grupą można wykorzystać liczne gry i zabawy z wykorzystaniem chusty eliminacyjnej (propozycja zabaw dołączona do konspektu). Zajęcia kończą się kręgiem, śpiewem piosenki na pożegnanie:

„Jesteśmy…”

Nauczyciel:                                          Dzieci:

Jestem muzykantem                            Jesteśmy muzykantami

przychodzę z daleka                            przychodzimy z daleka

Ja potrafię grać                            My potrafimy grać

na pianinie                                          ……………………             

na skrzypcach                                          ……………………

na fujarce                                          ……………………

 

 

Opracował Zespół ds. ewaluacji Szkolnego Programu Profilaktyki – A. Gronkiewicz i B. Jakuta

 

 


Wersja 2

Pierwsze spotkania grupy są poświęcone budowaniu klimatu bezpieczeństwa, zaufania, integrowaniu się grupy oraz wprowadzeniu dzieci w normy panujące w danej grupie.

„Poznajmy się”

Cele:

·         wzajemne poznanie się dzieci;

·         tworzenie sytuacji sprzyjających przezwyciężaniu nieśmiałości;

·         integracja grupy;

·         budowanie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji na zajęciach.

Zajęcia zawsze odbywają się w kręgu, dzieci siedzą na dywanie lub na sakwach z nauczycielką.

Na pierwszym spotkaniu prowadząca zajęcia tłumaczy dzieciom:

-          co będziemy robić na zajęciach (bawić się, rozmawiać, poznawać się)

-          czego nie będziemy robić (bić się, wyzywać, skarżyć innych itp.)

-          wyjaśnienie, co to jest krąg: kiedy go tworzymy (na początku zajęć i na początku)

Rozpoczęcie zajęć - dzieci siedzą w kręgu.

piosenka grupowa na melodię „Panie Janie”

„Witaj …, witaj …, jak się masz,

jak się masz, wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas”

Dzieci wybierają imię osoby, dla której chcą zaśpiewać piosenkę. Staramy się, aby na każdych zajęciach piosenka była poświęcona innej osobie. Po zaśpiewaniu piosenki wszyscy witają się przez podanie ręki.

Zabawa 1

„Wykrzykiwanie imion” – osoba prowadząca zajęcia przedstawia się, mówi jak chce by do niej mówiono np. Pani Ewa, a wszyscy głośno powtarzają. Dzieci wykrzykują kolejno swoje imiona, reszta chórem powtarzają.

Zabawa 2

„Imiona i piłka” – dzieci siedzą w kręgu, rzucają piłką, kto ją złapie i imię dziecka, od którego dostało piłkę. „Mam na imię …, dostałem piłkę od …”.

Zabawa 3

„Stonoga” – dzieci tworzą pociąg i idą śpiewając:

Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga

Idzie sobie stonoga, stonoga, - hej!

Na słowo stonoga – hej! zatrzymują się. Pierwsze dziecko odstawia nogę, mówi „pierwsza noga” i dodaje swoje imię, „druga noga …” itd. , ostatnie dziecko biegnie na początek pociągu.

 

Zabawa 4

„Plastyczna autoprezentacja” – Na kartkach papieru dzieci rysują soją podobiznę. Prace dzieci należy wywiesić w sali, w której odbywają się zajęcia.

Zabawa 5

„Dotyk” – Siadając w kręgu dzieci ustawiają się jedno za drugim i przekazują sobie wzajemny dotyk na plecach zgodnie z podanych hasłem „Idą konie, potem słonie, potem panie na szpileczkach z gryzącymi pieseczkami, płynie rzeczka, pada deszczyk, czy przeszedł dreszczyk?”. Po zabawie rozmawiają który dotyk był przyjemny, miły, a który niemiły.

Zabawa 6

„Zapraszam” – Dzieci siedzą w kręgu, jedno z nich wypowiada sowa: „Obok mnie jest wolne miejsce, zapraszam …” zaprasza na to miejsce ulubioną koleżankę lub kolegę. Każde z dzieci ma możliwość wyboru dowolnej osoby.

Zabawa 7

„Wszystkie dzieci, które …” Prowadząca zadaje dzieciom pytanie dotyczące różnych uczuć, stanów emocjonalnych, preferencji rozpoczynające się słowami: „Niech wstaną dzieci, które …”

-           lubią chodzić do szkoły,

-           złoszczą się, gdy ktoś je bije,

-           lubi lody,

-           nie lubię, gdy ktoś się kłuci itp. …

 

W pracy z grupą można wykorzystać liczne gry i zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej (propozycje zabaw dołączam do konspektu). Wszystkie zajęcia kończą się w kręgu. Dzieci mogą wypowiedzieć się na temat zajęć czy podobały się, czy nie, jaki kolor wybiera dziecko na dzisiejszy dzień może powiedzieć lub pokazać.

              Dzieci trzymając się za ręce pokazują „Iskierkę”. Prowadząca mówi „Iskierką przyjaźni puszczam w krąg niech powróci do mych rąk” – ściska rękę jednej osoby, ta następnej, tak aby uścisk powrócił do prowadzącej zajęcia.

 

Opracował Zespół ds. ewaluacji Szkolnego Programu Profilaktyki – A. Gronkiewicz i B. Jakuta

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin