MOJE HOBBY.doc

(34 KB) Pobierz
MOJE HOBBY

MOJE HOBBY



Przedmiot: lekcja wychowawcza
Prowadzący: Małgorzata Płatek
Czas trwania: 2x 45
Temat: Moje hobby.
Moduł: Kształcenie zainteresowań kulturalnych.



Cele szczegółowe:

·         Nadanie rangi pozaszkolnym zainteresowaniom uczniów.

·         Upowszechnienie zainteresowań i ciekawych form indywidualnego spędzania wolnego czasu.

·         Kształcenie tolerancji dla nietypowych pasji innych.

·         Kształcenie umiejętności pracy w grupie.

·         Doskonalenie umiejętności prowadzenia kulturalnej dyskusji.

·         Możliwość lepszego poznania się zespołu klasowego.

·         Posługiwanie się źródłami informacji.

·         Umiejętność komunikowania się.

·         Umiejętność sprawnej organizacji pracy.

·         Umiejętność publicznego prezentowania siebie i grupy.

Metody pracy: wywiad, ankieta, prezentacja, projekt, dyskusja z oceną.

Materiały pomocnicze: zbiory przyniesione przez uczniów.

Czas przygotowania: dwa tygodnie

I Pierwsza jednostka lekcyjna.

1.      Nauczyciel przeprowadza ankietę wśród uczniów: Czym najchętniej zajmuję się, gdy mam wolny czas?

2.      Gdy grupa uczniów opracowuje wyniki ankiety, nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie, czyta ze słownika, co oznacza termin hobby i jakie można mieć hobby.

3.      Następnie nauczyciel na podstawie wyników ankiety i rozmowy z uczniami ustala: Jakie mamy ,,koniki’’ w klasie? Oraz kto je ma.
Kolejnym etapem jest połączenie w jedną grupę uczniów mających takie same zainteresowania i ustalenie sposobu ich przygotowania się do prezentacji.

Tu mogą być pomocne pytania:

o        Od kiedy zbieram?

o        Dlaczego właśnie to lubię?

o        Jak to się zaczęło?

o        Który eksponat jest moim ulubionym?

o        Z którym wiąże się ciekawa historia?

o        Ile mam eksponatów?

o        Czy dużo czasu poświęcam mojemu konikowi ?

o        Jak cenne są moje zbiory?

4.      Pozostałym uczniom, którzy nie mają hobby, nauczyciel proponuje prace w grupach nad wyznaczonymi zadaniami.

o        I grupa przeprowadza wywiady z uczącymi ich nauczycielami na temat ich zainteresowań.

o        II grupa zajmuje się opracowywaniem materiałów na temat nietypowego hobby.

5.      Nauczyciel wspólnie z uczniami sporządza kontrakty w postaci konspektu,

6.      które zawierają informacje o temacie projektu, zakładanych celach, metodzie pracy, ostatecznych terminach realizacji ( dwa tygodnie ) i terminach konsultacji z nauczycielem ( raz albo dwa razy w tygodniu ), czasie przeznaczonym na prezentację ( 5 – 10 min. ), a także kryteriach oceny.
Ocenie podlegają następujące elementy:

o        Pomysłowość i oryginalność prezentacji.

o        Wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji.

o        Raport końcowy, poprawność języka, atrakcyjność ujęcia.

o        Przebieg pracy w małych grupach i indywidualnego wykładu członków, podział zadań, terminowość wykonania, zaangażowanie, w przypadku grup wzajemną pomoc i współpracę.

7.      Grupy i pojedynczy uczniowie planują pracę nad projektem, układają harmonogramy działań, przydział zadań dla wszystkich członków grupy ( dotyczy grup).

II

Między pierwszą lekcją, na której uczniowie planują pracę, a momentem prezentacji uczniowie przychodzą w cztery poszczególne wtorki po lekcjach na konsultacje, w czasie których nauczyciel orientuje się w postępie pracy i trudnościach, pomaga, motywuje, zachęca. Natomiast uczniowie zajmują się realizacją projektu i sporządzają sprawozdanie, którego treść ustala z nauczycielem. Sprawozdanie powinno zawierać:

·         stronę tytułową ( tytuł, autorzy, klasa),

·         streszczenie - reklama swojego hobby, albo prezentacja treści wywiadów, informacje na temat nietypowego hobby,

·         część główna - opis dojścia do realizacji przedsięwzięcia i osiągnięcia określonych efektów w projekcie,

·         bibliografia ( jeżeli jest).

III Druga jednostka lekcyjna.

1.      Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup i uczniów ( ekspozycja w postaci zbieranych przedmiotów).

2.      Dyskusja połączona z oceną pracy, w której biorą udział nauczyciel i uczniowie.
Pytania pomocnicze do samooceny i oceny pracy uczniów:

o        Co udało się zrealizować a co nie?

o        Dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane?

o        Jak układała się współpraca w grupie?

o        Co zmienilibyśmy obecnie w swoim projekcie?

ARKUSZ OCENY PROJEKTU


Grupa: ...............................................................................
Temat projektu:
.......................................................................... .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. ..............................................................................
Termin prezentacji: ...............................................................................


Etap realizacji projektu Umiejętności Ocena(punkty)
Układanie planu projektu - precyzyjne sformułowanie tematu- jasne określenie celów projektu- innowacyjność projektu
Zebranie i opracowywanie materiałów - dobór źródeł informacji- selekcja informacji- nadawanie informacjom nowej formy- przestrzeganie harmonogramu
Prezentacja - stopień realizacji zamierzonych celów- wykorzystanie czasu prezentacji- zainteresowanie innych uczniów- właściwa terminologia- wizualizacja
Praca w grupie ( dodatkowo ) - udzielanie sobie pomocy- podejmowanie decyzji- słuchanie się nawzajem- rozwiązywanie konfliktów- zaangażowanie w pracę- samoocena postępów w pracy

Opracowała: Małgorzata Płatek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin