MOJE HOBBY Przedmiot: lekcja wychowawcza Prowadzący: Małgorzata Płatek Czas trwania: 2x 45 Temat: Moje hobby. Moduł: Kształcenie zainteresowań kulturalnych. Cele szczegółowe:
· Nadanie rangi pozaszkolnym zainteresowaniom uczniów.
· Upowszechnienie zainteresowań i ciekawych form indywidualnego spędzania wolnego czasu.
· Kształcenie tolerancji dla nietypowych pasji innych.
· Kształcenie umiejętności pracy w grupie.
· Doskonalenie umiejętności prowadzenia kulturalnej dyskusji.
· Możliwość lepszego poznania się zespołu klasowego.
· Posługiwanie się źródłami informacji.
· Umiejętność komunikowania się.
· Umiejętność sprawnej organizacji pracy.
· Umiejętność publicznego prezentowania siebie i grupy.
Metody pracy: wywiad, ankieta, prezentacja, projekt, dyskusja z oceną. Materiały pomocnicze: zbiory przyniesione przez uczniów. Czas przygotowania: dwa tygodnie I Pierwsza jednostka lekcyjna.
1. Nauczyciel przeprowadza ankietę wśród uczniów: Czym najchętniej zajmuję się, gdy mam wolny czas?
2. Gdy grupa uczniów opracowuje wyniki ankiety, nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie, czyta ze słownika, co oznacza termin hobby i jakie można mieć hobby.
3. Następnie nauczyciel na podstawie wyników ankiety i rozmowy z uczniami ustala: Jakie mamy ,,koniki’’ w klasie? Oraz kto je ma. Kolejnym etapem jest połączenie w jedną grupę uczniów mających takie same zainteresowania i ustalenie sposobu ich przygotowania się do prezentacji. Tu mogą być pomocne pytania:
o Od kiedy zbieram?
o Dlaczego właśnie to lubię?
o Jak to się zaczęło?
o Który eksponat jest moim ulubionym?
o Z którym wiąże się ciekawa historia?
o Ile mam eksponatów?
o Czy dużo czasu poświęcam mojemu konikowi ?
o Jak cenne są moje zbiory?
4. Pozostałym uczniom, którzy nie mają hobby, nauczyciel proponuje prace w grupach nad wyznaczonymi zadaniami.
o I grupa przeprowadza wywiady z uczącymi ich nauczycielami na temat ich zainteresowań.
o II grupa zajmuje się opracowywaniem materiałów na temat nietypowego hobby.
5. Nauczyciel wspólnie z uczniami sporządza kontrakty w postaci konspektu,
6. które zawierają informacje o temacie projektu, zakładanych celach, metodzie pracy, ostatecznych terminach realizacji ( dwa tygodnie ) i terminach konsultacji z nauczycielem ( raz albo dwa razy w tygodniu ), czasie przeznaczonym na prezentację ( 5 – 10 min. ), a także kryteriach oceny. Ocenie podlegają następujące elementy:
o Pomysłowość i oryginalność prezentacji.
o Wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji.
o Raport końcowy, poprawność języka, atrakcyjność ujęcia.
o Przebieg pracy w małych grupach i indywidualnego wykładu członków, podział zadań, terminowość wykonania, zaangażowanie, w przypadku grup wzajemną pomoc i współpracę.
7. Grupy i pojedynczy uczniowie planują pracę nad projektem, układają harmonogramy działań, przydział zadań dla wszystkich członków grupy ( dotyczy grup).
II Między pierwszą lekcją, na której uczniowie planują pracę, a momentem prezentacji uczniowie przychodzą w cztery poszczególne wtorki po lekcjach na konsultacje, w czasie których nauczyciel orientuje się w postępie pracy i trudnościach, pomaga, motywuje, zachęca. Natomiast uczniowie zajmują się realizacją projektu i sporządzają sprawozdanie, którego treść ustala z nauczycielem. Sprawozdanie powinno zawierać:
· stronę tytułową ( tytuł, autorzy, klasa),
· streszczenie - reklama swojego hobby, albo prezentacja treści wywiadów, informacje na temat nietypowego hobby,
· część główna - opis dojścia do realizacji przedsięwzięcia i osiągnięcia określonych efektów w projekcie,
· bibliografia ( jeżeli jest).
III Druga jednostka lekcyjna.
1. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup i uczniów ( ekspozycja w postaci zbieranych przedmiotów).
2. Dyskusja połączona z oceną pracy, w której biorą udział nauczyciel i uczniowie. Pytania pomocnicze do samooceny i oceny pracy uczniów:
o Co udało się zrealizować a co nie?
o Dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane?
o Jak układała się współpraca w grupie?
o Co zmienilibyśmy obecnie w swoim projekcie?
ARKUSZ OCENY PROJEKTU Grupa: ...............................................................................Temat projektu: .......................................................................... .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. Termin prezentacji: ...............................................................................Etap realizacji projektu Umiejętności Ocena(punkty) Układanie planu projektu - precyzyjne sformułowanie tematu- jasne określenie celów projektu- innowacyjność projektu Zebranie i opracowywanie materiałów - dobór źródeł informacji- selekcja informacji- nadawanie informacjom nowej formy- przestrzeganie harmonogramu Prezentacja - stopień realizacji zamierzonych celów- wykorzystanie czasu prezentacji- zainteresowanie innych uczniów- właściwa terminologia- wizualizacja Praca w grupie ( dodatkowo ) - udzielanie sobie pomocy- podejmowanie decyzji- słuchanie się nawzajem- rozwiązywanie konfliktów- zaangażowanie w pracę- samoocena postępów w pracy Opracowała: Małgorzata Płatek
wiedym