Zaplatanie koła.txt

(5 KB) Pobierz
Zaplatanie ko�a


1.Zaczynamy od wyboru obr�czy, d�ugo�ci szprych, rodzaju piasty. Najwygodniej b�dzie si� pos�u�y� "kalkulatorem szprych" na stronie http://www.dtswiss.com/ 
Wybieramy tam opcj� "spokes calculator" i kolejno wpisujemy (osobno dla przedniego i tylnego ko�a) dane obr�czy (rodzaj i konkretny model), typ piasty (najcz�ciej b�dzie to Shimano 135mm lub Shimano 100mm)rodzaj szprych i nypli (to ma znaczenie tylko dla obliczania wagi ca�ego zestawu, nie musimy przecie� stosowa� szprych i nypli DT, cho� z 
pewno�ci� warto), liczb� szprych w kole, i ilo�� krzy�y (ja opisuj� najbardziej klasyczne zaplatanie na 3 krzy�e). Po wpisaniu tych danych program wylicza nam d�ugo�� szprych najbardziej optymaln� dla tego zestawu. 

2.Dzielimy szprychy na cztery wi�zki (dla ko�a 36 b�dzie po 9). Je�li sk�adamy ko�o tylne, b�d� przednie pod tarcz�, to w dw�ch z tych grup powinny by� szprychy nieco kr�tsze, przy klasycznym przednim wszystkie s� takie same. Bardzo polecanym rozwi�zaniem jest stosowanie preparatu zapobiegaj�cego luzowaniu si� szprych, pomo�e to nam d�u�ej 
zachowa� ko�o, unikn�� cz�stego centrowania, jest par� takich preparat�w na rynku, np: 
http://www.dtswiss.com/Pr...oke-freeze.aspx 

3. Wk�adamy szprychy pierwszej wi�zki do co drugiego otworu piasty z prawej strony, w tylnim kole nap�dowej (przy tylnym kole stosujemy szprychy kr�tsze). Szprychy wk�adamy od zewn�trz do �rodka, tak by ich g��wki znajdowa�y si� na zewn�trz. 

4. Pierwsz� szprych� przykr�camy lekko (3-4 obroty) w pierwszym otworze obr�czy przy wentylu w stron� przeciwn� do ruchu wskaz�wek zegara. Otwory w obr�czy nie s� symetryczne i ten powinien by� lekko przesuni�ty w g�r�. 

5. Przemieszczamy si� w kierunku odwrotnym do ruchu wskaz�wek zegara i przykr�camy lekko kolejne szprychy w co czwartym otworze (czyli po 3 dziurach przerwy). 

6.Po przykr�ceniu ca�ej pierwszej wi�zki przek�adamy ko�o na drug� stron� i patrzymy uwa�nie na ko�nierz piasty po drugiej stronie, tu otwory te� nie s� symetryczne z ko�nierzem po drugiej stronie. Wk�adamy pierwsz� szprych� drugiej wi�zki (przy tylnym kole bierzemy d�u�sze szprychy) do otworu le��cego leciutko na prawo od pierwszej szprychy pierwszej wi�zki. Przykr�camy szprych� do drugiego otworu od wentyla, tym razem zgodnie z ruchem wskaz�wek, obok pierwszej szprychy pierwszej wi�zki. 

7. Wk�adamy reszt� szprych drugiej wi�zki do co drugiego otworu piasty i przykr�camy podobnie jak pierwsz� wi�zk�, do co czwatrego otworu obr�czy. 

8. Znowu wracamy do prawej strony ko�a - wk�adamy trzeci� wi�zk� szprych (w tylnym kole kr�tszych) do pozosta�ych otwor�w, tym razem tak by g��wki szprych znajdowa�y si� wewn�trz, a same szprychy wystawa�y na zewn�trz (czyli na d�). Przytrzymujemy je (by nie wypad�y) i odwracamy ko�o na drug� stron�, a szprychy rozk�adamy w wachlarz (by nie 
wypad�y). 

9. Bierzemy dowoln� z ju� zaplecionych szprych, znajdujemy szprych� oddalon� od niej o 5 otwor�w (zgodnie z ruchem wskaz�wek zegara). Bierzemy t� szprych�, przeplatamy j� POD szprych� od kt�rej odliczali�my i wk�adamy w otw�r oddalony o dwa otwory (w kierunku przeciwnym do ruchu wskaz�wek) od tej szprychy. Powtarzamy t� czynno�� ze 
wszystkimi szprychami po prawej stronie. Szprychy powinny by� przeplecione nad dwoma i pod trzeci� (st�d nazwa na 3 krzy�e) 

10. Wk�adamy czwart� wi�zk� szprych (w tylnym kole d�u�szych) od �rodka na zewn�trz (tak by g��wki by�y wewn�trz), trzymaj�c szprychy przek�adamy ko�o na drug� stron� i rozk�adamy szprychy w wachlarz. Wybieramy dowoln� ju� zaplecion� szprych� z lewej strony ko�a, znajdujemy szprych� oddalon� od niej o 5 otwor�w (tym razem w kierunku 
przeciwnym do ruchu wskaz�wek), przeplatamy pod szprych� od kt�rej odliczali�my i wkr�camy w otw�r oddalony o 2 otwory (zgodnie z ruchem wskaz�wek) od tej szprychy. Powtarzamy t� czynno�� ze wszystkimi pozosta�ymi szprychami. 

11. Mamy wst�pnie zalecione ko�o, ale do ko�ca roboty jeszcze daleko, teraz trzeba ko�o precyzyjnie wycentrowa�. Do tego bardzo przydaje si� centrownica, du�o wygodniejsza ni� centrowanie wzgl�dem hamulc�w. A jeszcze bardziej istotny jest dobry klucz do szprych, odradzam klucze pod kilka rozmiar�w szprych, lepiej kupi� taki do jednego 
rozmiaru (najcz�ciej to 2mm) ale precyzyjny, kt�ry nie b�dzie niszczy� nypli. Najlepsze rozwi�zanie to co� takiego: 
http://www.centrumrowerow...d=1&skid=1&l=pl 
Do nypli DT 2mm pasuje Park Tool zielony. 

13. Dokr�camy mocniej wszystkie nyple, tak by wystawa�y 1-2 zwoje gwintu na szprychach 

12. Ko�o centrujemy na trzy sposoby: 
a) klasycznie czyli eliminuj�c bicie na boki. Je�li ko�o bije na praw� stron� - to te szprychy odkr�camy, dokr�caj�c szprychy z lewej strony 
b) centrowanie wzd�u�ne, mniej zauwa�alne, ale istotniejsze dla prawid�owej budowy ko�a. Generalnie ko�o musi by� w miar� blisko idealnie okr�g�ego, eliminujemy w ten spos�b jajowato��. Dokr�caj�c szprychy zbli�amy w tym fragmencie ko�a obr�cz do piasty, odkr�caj�c oddalamy. 
c) centrowanie ko�a wzgl�dem ramy/widelca. Okre�lamy czy piasta jest centryczna wzgl�dem obr�czy. Oceniamy na oko, b�d� bardziej precyzyjnie takim narz�dziem: 
http://www.cyklotur.com/x...01__PZTA_2.html 
Lepsze centrownice niejako zawieraj� to w sobie i nie ma potrzeby kupowania dodatkowego narz�dzia. Obr�cz przeci�gamy w stron� �rodka dokr�caj�c szprychy po�o�one po stronie przeciwnej ni� koniec osi, w kt�r� obr�cz by�a przeci�gni�ta dotychczas. 

13. Do centrowania potrzeba bardzo du�o cierpliwo�ci, generalnie najpierw najlepiej wycentrowa� ko�o wzd�u�nie i z grubsza wzgl�dem ramy, p�niej bocznie. Stopniowo dokr�camy coraz mocniej szprychy, centrujemy ko�o coraz mniejszymi ruchami (o 1/4 nawet 1/8 obrotu nypla)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin