Klasyfikacja_ćwiczeń_ortograficznych.docx

(13 KB) Pobierz

Klasyfikacja ćwiczeń ortograficznych

Typy ćwiczeń

1.       Zapoznanie uczniów z zagadnieniami

a)      Wprowadzające-zapoznanie z regułą ortograficzną

b)      Utrwalające

c)      Sprawdzające-sprawdzenie umiejętności

2.       Ćwiczenia ściśle związane z innymi działaniami językowymi

a)      Ortograficzno-gramatyczne np. pisownia nie z częściami mowy

b)      Ortograficzno-artykulacyjne

c)      Ortograficzne związane z czytanie np. lektury

d)      Ortograficzno-słownikowe    cel-poszerzanie słownictwa, utrwalenie znajomości znaczenia słów

e)      Ortograficzno-stylistyczne –pisemne formy wypowiedzi

3.       Stosowanie ćwiczeń coraz trudniejszych jeśli chodzi o ich formę

Odwzorowywanie = odtwarzanie – dziecko odtwarza pojedyncze całości i skupia się na łączeniu liter, oddaniu proporcji liter.

Przepisywanie – wierne odtworzenie zdań lub krótkich tekstów obserwowanych w formie całości.

Pisanie z pamięci – odtwarzanie graficznego obrazu wyrazów lub zdań, porównywanie zapisu z udostępnionym wzorem.

Pisanie ze słuchu = dyktando – zapisanie dyktowanych zdań lub tylko wyrazów bez podania wcześniejszego wzoru

*         Dyktando z komentarzem- w trakcie pisania wyjaśniamy zasadę

*         Dyktando wybranych reguł i form – skupianie się na konkretnej regule ortograficznej

*         Dyktando twórcze – budowanie przez dzieci dowolnej formy wypowiedzi, ale z zastosowaniem jakiejś reguły ortograficznej

*         Dyktando swobodne – dziecko nie jest zmuszone do wiernego odtwarzania przez nauczyciela tekstu, musi zachować jedynie sens dyktowanych zdań. Wskazane jest, aby posługiwało się synonimami

*         Autodyktando – uczeń zapisuje z pamięci poznany i zapamiętany wcześniej tekst, który zawiera jakieś zagadnienia, problemy ortograficzne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin