W R Z S I E Ń
TEMATY KOMPLEKSOWE -opracowała Grażyna Burda
II. PRZEDSZKOLACZEK MAŁY DUŻY WIE DO CZEGO ŁYŻKA SŁUŻY
III. JESTEŚMY SAMODZIELNYMI KRASNOLUDKAMI
IV. LUBIMY OWOCE I WARZYWA
LITERATURA:
M. Kownacka • „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”
M. Kownacka • „Kukuryku na ręczniku”
I.Salach • „Trzylatku”
• „Co lubimy”
• „Kto posprząta”
• „Kto nam pomoże”
• „Co lubi jeść Zosia”
• „Nie potrafię”
• „Niejadek”
Cz. Janczarski • „Pierwszy dzień w przedszkolu”
M.Cukierówna • „Marsz dzieci”
H. Białołęcka • „Przy śniadaniu”
E. Szelburg-Zarembina • „Jak sroczka gości przyjmowała”
St. Szuchowa • „Dzieci Jedzą”
H. Łochocka • „I zajączki myją rączki”
• „Naprawa misia”
J. Tuwim • „Rzepka”
W. Grodzińska • „W sadzie”
M. Czerkawska • „W sadzie”
W. Bechlerowa • „Idzie miś”
E. Burakowska • „Dobra rada”
I. POZNAJEMY NASZE PRZEDSZKOLE
ü zapoznanie z pomieszczeniami w przedszkolu, stopniowe zapoznawanie ze sprzętami i zabawkami zgromadzonymi na sali,
ü zapoznanie z rolą jaką pełni nauczyciel w grupie, zachęcanie do ufnego i bezpośredniego odnoszenia się do nauczycielki.
Środki realizacji
Umiejętność
*Rozmowa połączona z obserwacją „Poznajemy nasze przedszkole”.
*Słuchanie wiersza „Trzylatku” I. Salach.
*Historyjka obrazkowa „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” M. Kownackiej.
*Teatrzyk kukiełkowy pt. „Kto posprząta” wg opowiadania I. Salach.
*Słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego pacynką pt. „Kto nam pomoże” I. Salach.
*Oglądanie książeczek obrazkowych nt. „W przedszkolu” i ilustracji „Dzień w przedszkolu”.
*Zabawa pt. „Poszukaj misia”
*Zabawa pt. „Układamy klocki”.
*Spacer wokół w przedszkola i zabawa w ogródku przedszkolnym.
*Zabawy w piaskownicy nt. dowolny, zainspirowane rozmową pt. „W co się bawić?”
*Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny.
*Budowanie z klocków plastikowych i drewnianych na dywanie.
*Słuchanie piosenki pt. „Trzy latka” i „Mały przedszkolak” muz. i sł. K.Komeńska, zabawa rytmiczno-ruchowa: „Jedzie pociąg”, „Kółeczko zwijamy”.
*Zabawa ilustracyjna do piosenki „Trzy latka”, „Mały przedszkolak” i „Krasnoludki”.
*Słuchanie zjawisk akustycznych-rozpoznawanie odgłosów z otoczenia.
*Opowieść ruchowa pt. „W przedszkolu jest wesoło”.
*Zestaw zabaw ruchowych nr 1 „Mali przedszkolacy” wg G. Burda
-nazywania pomieszczeń przedszkolnych /sala łazienka, jadalnia, szatnia/, uważnego poruszania się , nie oddalania się z określonych pomieszczeń,
-zabawy poznanymi zabawkami, porządkowania zabawek przez dzieci.
-nazywania miejsc w których przechowuje się własne rzeczy /w sali, szatni i łazience/,
-posługiwania się nazwami znaczków rozpoznawczych.
-słuchania krótkiego opowiadania na bliskie dzieciom tematy z użyciem ilustracji,
-wyróżniania na obrazkach i nazywania znanych przedmiotów,
-określania położenia przedmiotów: na.
-porządkowania miejsca zabawy oraz dbałości o wspólne zabawki,
-reagowania na umowne sygnały słowne i muzyczne.
-ufnego i bezpośredniego zwracania się do nauczycielki
-samodzielnego oglądania książek, wyróżniania na obrazkach i nazywania znanych przedmiotów.
-określania położenia przedmiotów: na, pod oraz stosowania ich w zabawie,
-pojedynczego wypowiadania się.
-manipulowania klockami różnego typu,
-określania położenia przedmiotów: na, pod oraz stosowania ich w zabawie
-uważnego poruszania się w ogrodzie po wyznaczonym terenie,
-bezpiecznego korzystania z urządzeń ogrodowych, samorzutnych zabaw w różnych formach ruchu.
-przesypywania piasku, formowania babek z użyciem wiaderek i foremek,
-swobodnego wypowiadania się na temat wzniesionych budowli.
-poprawnego posługiwania się kredkami, właściwego trzymania,
-nazywania narysowanych przedmiotów
-konstruowania przy użyciu klocków różnego typu,
-nazywania własnych wytworów,
-odkładania zabawek po zabawie na ustalone miejsce.
-maszerowania w takt muzyki,
-określania nastroju muzyki,
-ustawiania w rzędzie, wiązania koła
-przedstawiania rytmu piosenki prostymi elementami ruchu,
-klaskania wolno i szybko przy akompaniamencie pianina,
-szybkiego gromadzenia się przy nauczycielce po usłyszeniu umownego sygnału.
-uważnego słuchania i nazywania odgłosów z otoczenia,
-zachęcanie dzieci nieśmiałych do udziału w zabawie.
-przyjmowania przez dzieci ról wyznaczonych opowiadaniem nauczycielki,
-chodzenia i biegania w rozsypce przy akompaniamencie.
-reagowania na umowne sygnały słowne i muzyczne
-opowiadanie „Pierwszy dzień w przedszkolu” Cz. Janczarski,
-ilustracje „Przedszkole”
-znaczki rozpoznawcze,
-piłka.
-historyjka obrazkowa,
-wieszak,
-ubranka.
-kukiełki,
-opowiadanie,
-instrumenty muzyczne.
-pacynka
-książeczki,
-ilustracje z cyklu: „Dzień w przedszkolu”.
-misie
-klocki
-zabawki do piasku.
-kredki,
-kartki.
-klocki,
-samochodziki.
-nagrania piosenek,
-magnetofon
-nagrania,
-papier, klucze, naczynie z wodą,
bączek, płacząca lalka.
-misiu,
-MUZYKOTERAPIA
W Y P I S Y
„Trzylatku” I.Salach
Mój mały trzylatku
usiądź z nami w kole.
Pani ci pokaże
twoje przedszkole.
W szatni schowaj butki
a zabawki w sali,
w łazience powieś ręcznik,
zuch jesteś –choc mały!
„Trzy latka” muz. i sł. K.Komińska („Śpiewajace Brzdące” - 4)
Mam tylko trzy latka, -dzieci wskazują palcem na siebie oraz 3 latka
jestem jeszcze mały. -wysuwają przed siebie ręce, ułożone poziomo do podłogi
Ale bardzo dużo teraz wiem. -kładą palec na skroń
Mam czysty fartuszek, -pokazują rękoma na fartuszek
kapcie, swoją półkę -rozkładają przed sobą obie ręce
Obiadek w przedszkolu grzecznie zjem –dz. głaszczą się po brzuszkach
La, la, la, la, la, la -klaszczą w rytmie piosenki
A tym przedszkolakiem -obrót dookoła siebie, ręce na biodrach 2x
jestem ja -3 tupnięcia nogami
Kiedy rano wstanę do przedszkola idę, -dzieci maszerują w miejscu
bo przecież w przedszkolu fajnie jest. -klaszczą w rytmie ćwierćnut
Mam tu koleżanki, kolegów i Panią. -rozkładają przed sobą ręce
Co dzień zabawkami bawię się. –kładą ręce na biodrach i kołyszą nimi.
La, la, la la, la, la -klaszczą w rytmie piosenki
„Renia idzie do przedszkola” E.Szelburg –Zarembina
Idzie.
Przeszła próg.
Drzwi zamknęły się.
Stuk!
Po schodach na podwórko.
Z okna glos:
-Uważaj, córko!
Przez ulicę.
Przez placyk.
Tutaj wszystko jest inaczej.
Renia się dziwi.
Dziwi się.
.....Ktoś starszy ci przeczyta.
.....Nim otworzysz –zapytaj.
...
marzi81