Temat: Efekt Dopplera. Zjawisko interferencji.
Liczba godzin na realizację tematu: 1 godzina
Klasa: I a
Co uczeń powinien już wiedzieć?
Powinien znać pojęcia: fali mechanicznej, częstotliwość fali,
Powinien umieć: wyjaśnić mechanizm rozchodzenia się fali mechanicznej, obliczyć częstotliwość fali.
Cele: – uczeń wie, na czym polega efekt Dopplera,– uczeń umie podać przykłady i zastosowania efektu Dopplera,– uczeń wie, na czym polega zjawisko interferencji fal,– uczeń wie, co to jest fala stojąca,– uczeń umie wyjaśnić mechanizm powstawania dźwięku w niektórych instrumentach,Metody:• eksperymentalna: pokaz,• słowna: pogadanka, objaśnienie.Formy pracy:• grupowa jednolita, • zbiorowa,Pomoce dydaktyczne:• programy komputerowe („Efekt Dopplera”, „Interference 1.0”, „Fale”, „Linkette – fala stojąca”)
• plansze
• podręcznik
Przebieg lekcji:
1. Co się dzieje, gdy źródło dźwięku porusza się? – pokaz programu „Efekt Dopplera”
2. Co może być przyczyną zmiany dźwięku? – swobodne wypowiedzi uczniów, prowadzące do stwierdzenia, że zmienia się częstotliwość fali docierająca do obserwatora.
3. Wnioski – notatka w zeszycie:
Efekt Dopplera – polega na pozornej zmianie częstotliwości fal wysyłanych przez źródło, w wyniku względnego ruchu obserwatora i źródła.
Obserwator odbiera impulsy o częstotliwości różnej od częstotliwości drgań własnych źródła.
Przypadek pierwszy – źródło dźwięku zbliża się do obserwatora (pokaz programu)
Przypadek drugi – źródło dźwięku oddala się od obserwatora (pokaz programu)
Zjawisko Dopplera ma zastosowanie m.in.: w radarach policyjnych, w medycynie – badanie USG.
Interferencja – zjawisko nakładania się fal na siebie, w wyniku którego obserwowane są wzmocnienia i osłabienia fal.
Pokaz programu „Fale” – obserwacja interferencji konstruktywnej i destruktywnej.
1o interferencja konstruktywna – zachodzi, gdy wierzchołek jednej fali spotyka się z wierzchołkiem drugiej fali, następuje wówczas wzmocnienie fali.
2o interferencja destruktywna – zachodzi, gdy nastąpi spotkanie wierzchołka z doliną, następuje wówczas wygaszenie fali.
5. Co się może stać, gdy interferują dwie fale poruszające się w przeciwnych kierunkach? – program „Fale” oraz „Linkette – fala stojąca”
6. Wniosek – notatka w zeszycie, ciąg dalszy:
W wyniku interferencji dwóch identycznych fal poruszających się w przeciwnych kierunkach (np. fala padająca i odbita) otrzymujemy falę stojącą. Fala taka pozornie się nie przemieszcza.
Punkty o maksymalnej amplitudzie nazywamy strzałkami, a punkty o amplitudzie zerowej węzłami.
7. Wykorzystanie fal stojących: m.in. w instrumentach.
v – prędkość dźwięku w strunie zależy od materiału z jakiego jest wykonana struna.
a. struna (gitara, fortepian)
b. piszczałka otwarta (flet prosty, flet boczny, piszczałki otwarte w organach)
vdź – prędkość dźwięku w powietrzu.
c. piszczałka zamknięta (klarnet)
8. Zadania:
a) Oddalająca się od Krzysia karetka emituje sygnał o częstotliwości 330 Hz. Jaką częstotliwość słyszy Krzyś, jeżeli karetka porusza się z prędkością 90 km/h? (f’ = 307Hz)
b) Zbliżając się do Joli, maszynista lokomotywy włączył sygnał syreny o częstotliwości 1000Hz. Jaką częstotliwość usłyszy Jola, jeśli prędkość lokomotywy jest równa 72 km/h? (f’ = 1062,5Hz)
c) Samochód jadący z szybkością 72 km/h zbliża się do stojącego człowieka. Kierowca daje klaksonem sygnał o częstotliwości 500Hz. Po wyminięciu człowieka również ten sam sygnał. Jakie są częstotliwości dźwięku sygnału słyszanego przez stojącego człowieka? (f’z = 531,35 Hz; f’o = 472,23 Hz)
d) Struna gitary wydaje dźwięk o częstotliwości 440 Hz. Jaka będzie częstotliwość dźwięku struny skróconej o 1/3 długości? (f1 = 660 Hz)
e) Oblicz długość piszczałki otwartej, która wydaje dźwięk o częstotliwości 110 Hz. (f = 1,55m)
f) Częstotliwość dźwięku wzrosła z 50 Hz do 110 Hz. Jak zmieniła się długość fali stojącej w piszczałce, która wydała te dźwięki? (l2 = 5/11 l1)
g) Oblicz częstotliwości dźwięków, jakie powstaną w rurach o długości 1,5 m, przy czym jedna z rur będzie otwarta, a druga zamknięta. (fo = 113,33 Hz; fz = 56,67 Hz)
h) Jaka powinna być długość piszczałki zamkniętej, aby wydała dźwięk o częstotliwości f = 120 Hz. (f = 0,71m)
3
Efekt Dopplera. Zjawisko interferencji.
cloudzer678