Stres_psychologiczny.doc

(309 KB) Pobierz
Stres psychologiczny

 

Stres  psychologiczny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

1- Co  to  jest  stres  psychologiczny?

     1.1- Richard  Lazarus

     1.2- Oznaki stresu

 

2- Przyczyny  stresu

     2.1- Fizyczne  czynniki  stresu

      2.2- Psychologiczne  czynniki  stresu

      2.3- Socjologiczne  czynniki  stresu

      2.4- Teoria  zachowania  zasobów  Hobfolla.

      2.5- Charakterystyka  stresora w  wymiarze  czasowym

 

3- Radzenie  sobie  ze  stresem

       3.1 – Sposoby  radzenia  sobie  ze  stresem

       3.2 – Style , w radzeniu sobie ze  stresem

       3.3 – Osobowość  Typu A

       3.4 - Efektywność radzenia sobie

       3.5 – Pozytywne  skutki  stresu

 

4- Stres i choroby

       4.1 – Stres a zachowanie

       4.2 – Psychofizjologia  stresu

       4.3 – Rola stresu w niektórych  zaburzeniach  czynnościowych

 

5- Wnioski

      5.1 – Czym jest  stres  psychologiczny?

      5.2 – Jak  stres  wpływa  na  organizm?

      5.3 – Zmiany  psychologiczne  wywołane  po  przez  stres

      5.4 – Radzenie  sobie  ze  stresem

 

 

 

 

1- Co  to  jest  stres  psychologiczny?

 

   Początkowo  dążono  do  zdefiniowania  stresu  psychologicznego w  kategoriach  czynników  albo  zewnętrznych albo  wewnętrznych.

Pierwsze  „bodźcowe”  podejście  do  definiowania  stresu  pokrewne  jest  jego  potocznemu  traktowaniu  jako  sytuacji  trudnej.

Inaczej  mówiąc – wysoki  stopień  napięcia  emocjonalnego , który  przeszkadza  w  normalnym  toku  reagowania.

Różnice  indywidualne  pomiędzy  ludźmi  powodują, że  to  samo  wydarzenie  dla  jednej  osoby  może  być  stresujące  a  dla  innej  nie.

Odwoływanie  się  do  określonej   sytuacji człowieka  można  reprezentować  drugi  nurt  próby  zdefiniowania  pojęcia  stresu  psychologicznego.

Mimo  to  zewnętrzne  okoliczności – traktowane  jako  juz  nie  stres , ale  jako  przyczyny  stresu  (stresory) – pozostają  ważnym  wątkiem  teorii  stresu  psychologicznego.

 

Rozumienie  stresu  jako  reakcji  wywodzi  się  z  nauk  medycznych i  nadal  jest  w  tych  naukach  powszechnie  akceptowane.

Stres  w  kategoriach  reakcji  organizmu , to  w  koncepcjach  psychologicznych  pojęcie  to , rozumiane  było  jako  przykra  reakcja  emocjonalna , najczęściej  treści  lękowej.

Wewnętrzne  reakcje – podobne  do  tych  , które  określane  są  jako   stres  psychologiczny , mogą powstać  w  odpowiedzi  na  działanie  szkodliwych  bodźców  biologicznych- takich  jak  zbyt  wysoka  temperatura  , czy  zbyt  niska  temperatura.

Jak  zauważa  Reykowski  (1966) już  w  pierwszych  definicjach  stresu  psychologicznego  uwzględniany  był  fakt, że  jest  on  w  istocie  zjawiskiem  dwuczłonowym , na  które  składają  się   zarówno  czynniki   zewnętrzne  , jak  i  procesy   wewnętrzne.

Obecnie  powszechnie  jest  akceptowany  pogląd  , że  w  definiowaniu  stresu  psychologicznego  należy  uwzględnić  obydwa  człony , a  także  jako  czynnik  pośredniczący  - spostrzeganie  sytuacji  przez  podmiot.

We  współczesnej  psychologii  stres  nie  jest  więc  lokalizowany  ani  w  jednostce , ani  w  otoczeniu  , ale  dotyczy  określonego  typu  reakcji  (interakcji , transakcji) między  nimi.

Zwykle  jest  ona  ujmowana  jako   zakłócenie  równowagi  pomiędzy  zasobami  bądź  możliwościami  jednostki  z  jednej  strony  , a  wymaganiami  otoczenia  z  drugiej.

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

3.1      Richard  Lazarus

 

 

 

 

Richard  Lazarus

 

   -  z  Uniwersytetu  Kalifornijskiego w Berkeley  , jest  niewątpliwie  najwybitniejszym  i  najczęściej  cytowanym  światowym  autorytetem  w  dziedzinie  stresu  psychologicznego.

Wedle  definicji  Lazarusa  i  Susan  Folkman , najczęściej  chyba  cytowanym  w  literaturze , stresem  jest:

„określona  reakcja (relationship) między  osobą  a  otoczeniem  , która  oceniana  jest  przez  osobę  , jako  obciążająca   , lub  przekraczająca  jej  zasoby  i  zagrażającej  jej  dobrostanowi”.

 

Warto  zwrócić  uwagę  , że  o  uznaniu  reakcji  za  stresową  rozstrzygać  ma  tu  subiektywna   ocena  jej  znaczenia  przez  osobę  w  niej  uczestniczącą , a  nie  właściwości  obiektywne. Postępując  konsekwentnie  , należałoby  zatem  uznać  , że  nawet  czynnik  obiektywnie  groźny  dla  człowieka  i  nie  wpływający  na  jego  losy , nie  powoduje  stresu  , jeżeli  zostanie  nietrafnie  oceniony.

 

W  pojęciu  stresu  psychologicznego  wyróżnić  można  trzy  nurty;

-         jako  bodźca , sytuacji  lub  wydarzenia  zewnętrzne o  określonych  właściwościach;

-         jako  reakcji  wewnętrznych  człowieka , zwłaszcza  reakcji  emocjonalnych  , doświadczalnych  wewnętrznie w  postaci  określonego  przeżycia;

-         jako  reakcji  między  czynnikami  zewnętrznymi  a  właściwościami  człowieka.

 

Obecnie   dominuje   koncepcja   interakcyjna   stresu   Lazarusa. Mając   ją  na  względzie stresu  jako  zjawiska  nie  można  sprowadzać  ani  do  określonej  klasy  bodźców  ani reakcji. Według  Lazarusa  stres  to  relacja  między  osobą  a  otoczeniem. Ocena  sytuacji stresowej  oraz  proces  zmagania  się  ze  stresem,  czynnikiem  stresogennym, całą  sytuacją stresu  dokonuje  się  przez  pryzmat  wydolności  jednostki. Wydolność  tą  wyznacza  ilość zasobów  jakimi  dysponuje  jednostka. Cały  proces  zmagania się  z  sytuacją  stresową  ma charakter  pętli  i  jest  cykliczny.  Biorąc  pod  uwagę  czas  trwania  całej  sytuacji stresowej rozróżnia  się  stres  krótko  i długotrwały.

 

1.2- Oznaki stresu

- w sferze fizjologii: bladość pocenie się,  przyspieszone  bicie  serca, napięcie  mięśni, dyszenie,  zmiany  ciśnienia  krwi, odpływ  krwi do  mięśni, suchość  w ustach i  gardle, częste oddawanie moczu, ból pleców, szyi i innych części ciała, zaburzenia menstruacji, niestrawność, bóle głowy, częste przeziębienia i inne pospolite dolegliwości, bezsenność;

- w sferze sprawności myślenia: luk i w  pamięci, zapominanie,  niemożność skoncentrowania  się, ogólny  brak zainteresowań, obsesyjne   trzymanie się  pewnych pomysłów;

- w sferze emocji: lęk,  rozdrażnienie,  depresja,  zamykanie się w sobie, nerwowość, złość,  zakłopotanie;

- w sferze zachowań: trudności z mówieniem, impulsywność, drżenie, tiki nerwowe, wysoki i nerwowy śmiech, zgrzytanie zębami, częstsze uleganie wypadkom, intensywne palenie papierosów, picie dużych ilości alkoholu, nieuzasadnione zażywanie leków, zmiany w odżywianiu, inne „nerwowe” zachowania;

- w sferze „filozofii życiowej”: bezradność, kwestionowanie wartości, bezosobowe podejście do wykonywanych zadań.

2- Przyczyny  stresu

Czynniki  powodujące  stres  nazywane  są  stresorami.

Są  one  bardzo  różnorodne  i  mogą  być  charakteryzowane  z  różnych  punktów widzenia. Przede wszystkim  bierze  się  pod  uwagę  ich  siłę  oraz  zakres  oddziaływania.

Stanowi  to  podstawę  rozróżnienia:

1)     – dramatycznych  wydarzeń”  o  rozmaitych  katastrof , obejmujących  całe  grupy;

2)     – poważnych  wyzwań  i  zagrożeń , dotyczących  jednostek  lub  kilku  osób;

3)     – drobnych  codziennych  utrapień.

 

Przykładami  pierwszej  są  wojny , klęski żywiołowe , katastrofy  komunikacyjne o większej  skali.

Sytuacje  takie  określa  się  jako  stres  ekstremalny lub  traumatyczny.

Są  to  stresory  uniwersalne. Ich  dokładniejsza  psychologiczna  charakterystyka  przedstawia  się  następująco:

            a) atakują  najbardziej  podstawowe  wartości  człowieka , jak  życie , schronienie;

b) stanowią  wysokie  wymagania  , którym  nie  można  sprostać , posługując  się już        istniejącymi  strategiami  wykorzystywania  posiadanych  zasobów;

c) często  przychodzą  bez  ostrzeżenia;

d) pozostawiają  po  sobie  ślad , który  jest  reaktywowany  , ilekroć  pojawiają  się bodźce  skojarzeniowe , z  danym  wydarzeniem.

 

Druga  grupa  stresów ( o średniej  sile) , jest  koncepcją  zmian  życiowych  mająca  postać  skali.

Holmes  i Rahe  - umieścili  na  czele  źródła  stresu  takie  oto  wydarzenia:

-         śmierć  współmałżonka;

-         rozwód ;

-         separację;

-         karę  więzienia;

-         śmierć  kogoś  z  rodziny;

-         zawarcie  związku  małżeńskiego;

-         utratę  pracy.

 

Na  przykład  zawarcie  związku  małżeńskiego , wybitne  osiągnięcia , wyjazd  na  wakacje czy  urządzenie  Świąt  Bożego  Narodzenia – stanowią  wyzwanie  ; więc  pociągają  za  sobą  konieczność  dostosowania  się  , a tym  samym  stanowią  wymagania.

 

Do  trzeciej  grupy  ( najsłabsze stresory) – zalicza  się  drobne  , codzienne  utrapienia , określane  jako  uciążliwości  dnia  codziennego.

Ich  przykłady to:

-         niemożliwość  znalezienia  potrzebnej  rzeczy;

-         drobne  nieporozumienia  w  rodzinie;

-         trudność  zdążenia  na  czas.

Są  to  szczególnie  znaczne  stresory , ze  względu  na  ich  częstotliwość i powszechność.

 

 

2.1- Fizyczne  czynniki  stresu

– w skład, których wchodzą czynniki takie jak:

 1-Klimatyczne

 

Charakter stresowy czynników klimatycznych ujawnia się dopiero przy zmianie warunków geograficznych (tj. zmianie sfer klimatycznych) lub pór roku, które uruchamiają procesy adaptacyjne zwane aklimatyzacją.

 

 2- Hałas

Hałas to te bodźce dźwiękowe, które wywołują w narządzie słuchu dźwięk, ale nie są bodźcami pożądanymi. Odróżnienie hałasów nieszkodliwych od szkodliwych (stresowych) jest  trudne,  gdyż  stresogenność hałasu zależy zarówno od natężenia dźwięku, charakterystyki  jego  częstotliwości  jak  i  czasu trwania.

Hałas ma charakter stresowy z kilku względów. Z jednej strony może uszkadzać narząd słuchu,  z drugiej wpływa na zmęczenie układu nerwowego oraz powoduje ogólny dyskomfort  utrudniając  komunikację  werbalną.

Hałas  wywołuje  też  w  organizmie  człowieka  zmiany  wegetatywne  p.: zmiany czynności układu krążenia takie jak zmniejszenie objętości naczyń krwionośnych oraz wyrzutowej  i  minutowej  objętości  serca.

U ludzi często narażonych na działanie hałasu  występuje ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego  i  zapadnięcia  na  chorobę  wrzodową  żołądka  i  dwunastnicy.

 

 3.Wibracje

 

Drgania o częstotliwości 1 – 100 Hz są szkodliwe dla człowieka, gdyż wywołują tzw. Zjawisko  rezonansu  jakie  zachodzi  przy  bardzo niskich częstotliwościach 1 – 30 Hz. Tkanki  absorbują  energię  drgań. Wpływ  wibracji  zarówno lokalny jak i ogólny wywołuje w organizmie człowieka bardzo rozległe skutki.

Obejmują one zarówno negatywny wpływ na układ kostno – stawowy jak i na układ wegetatywny. Stwierdzono  też  ujemny  wpływ  wibracji  na  percepcję  wzrokową.

 

4- Oświetlenie

 

Złe  oświetlenie  traktuje  się  także jako czynnik stresowy, gdyż w tych warunkach ludzie są zmuszeni do wypracowania i nauczenia się indywidualnych strategii pokonywania trudności w odbiorze informacji wzrokowej

 

5-  Chronobiologiczne  czynniki  stresu

 

a) rytmy biologiczne (generowane przez zegar biologiczne, cykliczne zmiany w obrębie funkcji fizjologicznych i behawioralnych o częstotliwościach odpowiadających zmianom w środowisku zewnętrznym)

 

b) rytm około dobowy (częstotliwość zmian co około 24 godziny. Zsynchronizowany z dobą słoneczną) 

 

 

2.2- Psychologiczne  czynniki  stresu

 

1 – Zakłócenia

             

Zakłócenia są to sytuacje, w których działają jakieś okoliczności szczegółowe zmuszające człowieka do zwiększonego wysiłku. Należy tu wymienić 4 główne, najczęściej występujące klasy sytuacji będących utrudnieniami ( zakłóceniami ):

a)      sytuacje konfliktowe – przed człowiekiem pojawia się zadanie wyboru jednej z dwóch przeciwstawnych lecz subiektywnie jednakowo możliwych i ważnych decyzji

b)     nieoczekiwany rezultat działania- tj. sytuacja, w której wybierając kierunek działania oczekujemy określonego wyniku, a spotykamy się z efektem przeciwstawnym.

c)      sytuacja deficytu czasu i informacji – jest to sytuacja, w której nie bacząc na brak informacji powinniśmy podjąć jednoznaczną, prawidłową decyzję gdyż jesteśmy limitowani czasem.

d)     sytuacja nieokreśloności – powstaje przy nieprawidłowej ocenie przeciwstawnych sygnałów awaryjnych i zastosowaniu tej oceny w swoich działaniach.

 

2 – Zagrożenia

 

Zagrożenia są to sytuacje w których występuje zwiększone prawdopodobieństwo wypadku, uszkodzenia ciała, strat materialnych lub moralnych. Mogą to być zagrożenia zarówno fizyczne jak i społeczne.

Zagrożenie społeczne odgrywa dużą rolę w stresie psychologicznym. Wynika ono z pełnienia wielu ról społecznych od roli ucznia począwszy, a na ważnych funkcjach państwowych skończywszy. Konieczność rywalizacji, poddawanie się permanentnej ocenie ze strony innych (egzaminy, opinie) jest źródłem wielu stresów, wywołujących zagrożenie własnego „ja” oraz naruszenie wartości osób nam bliskich.

             

3- Przeciążenie

 

Przeciążenie jest sytuacją trudną wynikającą z wykonywania określonych czynności na granicy swoich możliwości fizycznych lub psychicznych. Natomiast przeciążenie (inaczej obciążenie nadmierne) odnosi się do takiego natężenia stresu, które wywołuje wyraźne negatywne zmiany w celowym działaniu człowieka.

 

4 – Deprywacja

 

a)      samotność (osamotnienie) – jest wynikiem odgrodzenia barierą fizyczną, psychologiczną bądź socjologiczną od środowiska zewnętrznego

b)     derywowane środowiska wychowawcze- obejmuje to takie instytucje jak żłobki, domy dziecka, domy spokojnej starości. Istotą stresu, który generują te instytucje jest deprywacja wielu ważnych dla życia i rozwoju potrzeb psychicznych oraz brak  gratyfikacji uczuciowej.

c)      izolacja szpitalna- ma charakter stresowy niezależnie od rodzaju choroby na jaką cierpi pacjent.

 

 

2.3 – socjologiczne  czynniki  stresu

 

a)      struktura grupy jako źródło stresu- należy tu wyróżnić:

 

-                      hierarchię grupy

-                      role pełnione przez członków grupy

-                      rodzaj komunikacji

-                      cel grupowy

-                      normy grupowe

-                      strukturę formalną i nieformalną grupy

 

b)     stres organizacyjny dotyczący formalnych liderów

 

 

2.4- Teoria  zachowania  zasobów  Hobfolla

 



 

 

 

 

 

 

Stevan  Hobfoll

 

Stevan  Hobfoll ( 1989 ; Hobfoll , Freedy, Green i Solomon , 1996) w  swojej  teorii  zachowania  zasobów  przyjmuje  zasadę , że  ogólnym  celem  ludzkiej  aktywności  jest  uzyskanie   i  ochrona  cenionych  obiektów , określonych  jako  zasoby.

Autor  wyróżnia  cztery  rodzaje  zasobów:

1)     – przedmioty , na  przykład  - mieszkanie , środki  transportu;

2)     – warunki, na  przykład – stała  praca , dobre  małżeństwo;

3)     – zasoby  osobiste, na  przykład – umiejętności interpersonalne , poczucie skuteczności  osobistej;

4)     – zasoby  energetyczne , na  przykład  - pieniądze  lub  wiedza.

Model  zachowania  zasobów  służy  do  określenia  stresu  psychologicznego , który  „definiuje  się  jako  reakcję wobec  otoczenia , w którym  istnieje (a)- zagrożenie utratą  zasobów netto , (b)- utrata  zasobów  netto,(c)- brak ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin