Przykładowy plan zajęć z rytmiki.-znalezione w necie.doc

(69 KB) Pobierz

Plan dydaktyczny: Plan zajęć z rytmiki w Przedszkolu


 

Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej. Czas zajęć dla grupy 5-6-latków – 25 min, dla grupy3-4 -latków 15-20min. Jeżeli dzieci w danym dniu są rozbawione i chętne-czas zajęć może być w każdej grupie wiekowej wydłużony.

 



"Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie, jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem.
Muzyka w greckim ujęciu tego słowa jest elementem pedagogicznym najwyższej rangi i właśnie dlatego moja metoda musi pozostać na wskroś muzyczną"

Emil Jaques-Dalcroze)

Ogólne założenia zajęć rytmicznych

     Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej.
Czas zajęć dla grupy 5-6-latków – 25 min, dla grupy3-4 -latków 15-20min.
Jeżeli dzieci w danym dniu są rozbawione i chętne-czas zajęć może być w każdej grupie wiekowej wydłużony.
    W ciągu całego roku szkolnego w każdej grupie wiekowej są wprowadzane piosenki tematycznie związane z planem pracy nauczyciela - dostosowane do aktualnej pory roku oraz elementy tańców ludowych i współczesnych.
     W każdej grupie wprowadzany jest cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.

·         -dynamiczne /uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem/;

·         agogiczne /ćwiczące umiejętność natychmiastowego reagowania na zauważone zmiany agogiki/;

·         artykulacyjne /uczące spostrzegania i odzwierciedlania ruchem różnic artykulacyjnych/;

·         ćwiczenia reagowania na temat melodyczny /tj. spostrzegania i odzwierciedlania ruchem linii melodycznej i frazy muzycznej/;

·         odzwierciedlenie ruchem wartości rytmicznych, metrum muzycznego, i prostych tematów rytmicznych/;

    Podczas zajęć wprowadzane będą ćwiczenia, których celem jest rozwijanie twórczej inwencji dziecka. Należą do nich improwizacje ruchowe śpiewane i grane. Ćwiczenia tej grupy szczególnie mocno wiążą zadania ogólnowychowawcze z zadaniami muzyki. Kształcąc bowiem samodzielność wypowiedzi, twórcza postawę i aktywność, pozwalają na pozbycie się zahamowań.
     Rytmika jest w pedagogice muzycznej najpełniejszą metodą wychowania przez sztukę. Metoda ta, będąca syntezą kształcenia umiejętności muzycznych i podstawowej wiedzy o muzyce /poprzez trzy sposoby przeżycia muzyki: ruch, śpiew i tworzenie/, realizująca cele wychowania ogólnego, oparta na zrozumieniu tkwiącej w dziecku potrzeby ruchu i aktywności – wychowuje człowieka nie tylko wrażliwego na sztukę, ale samodzielnego, inteligentnego, aktywnego, sprawnego fizycznie, przyszłego odbiorcę muzyki, a często jej wykonawcę i twórcę.

GRUPA DZIECI 5-6 LETNICH

     W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
Miesiąc Zadania, ćwiczenia muzyczne

Wrzesień

·         Zabawa – "Jak masz na imię?"- zapoznanie z dziećmi,

·         wprowadzenie piosenki: "Witamy Przedszkole"

·         Zabawa z piosenką /ćwiczenia dykcyjne, oddechowe i artykulacyjne/

·         utrwalenie zabaw z ubiegłego roku – " Martwe figurki", "Malarz", "Wiatr i burza", "Samochody"

·         Zabawa :"Jaka to piosenka?" zgaduj – zgadula – utrwalenie piosenek poznanych w ubiegłym roku

·         "Już jesień" pogadanka muzyczna

Październik

·         Zabawa :"Odgadnij, gdzie się pomyliłem?" utrwalenie piosenki – "Witamy Przedszkole"

·         osłuchanie z piosenką –"Już październik" śpiewnik " Podajmy sobie ręce" U. Smoczyńska str. 59

·         Zabawa taneczna do piosenki str. 60

·         Zabawa "Tańczący sad" – śpiewnik str.61

·         wprowadzenie instrumentu do zabawy – metalowe talerze /zabawa na przerwę w muzyce/ wiersz "TALERZE"-Wandy Chotomskiej str.41 – prezentacja brzmienia i sposobu gry na instrumencie

Listopad

·         piosenka "Listopadzie" – rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie wynikających z tekstu piosenki

·         rytmizacja tekstu – praca nad właściwą dykcją

·         Wyklaskiwanie "pauz"- we właściwych miejscach klaskanie lub granie na instrumentach /kołatki, bębenki/

·         Wprowadzenie wierszy na temat inst.. –"Kastaniety" str. 49 oraz bęben str. 33

·         zabawa –"Jesienne malowanie"- rozróżnianie rejestru wysokiego, średniego i niskiego. Dzieci naśladują malowanie liści wysoko na drzewie, na niższych gałązkach i nisko na ziemi.

·         Melobajka o literce A – ćwiczenia muzyczno-ruchowe

Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczne

Grudzień

·         Piosenka: "Kochany panie Mikołaju"

·         Melobajka o literce O

·         Kolędy – zwyczaje i tradycje świąteczne – śpiewanie wybranych kolęd i pastorałek.

·         Rytmizowanie mowy /imion, nazw instrumentów/

·         Ćwiczenia inhibicyjno - incitacyjne

·         Jasełka- pomoc w przygotowaniu uroczystości

Styczeń

·         ćwiczenia na kształcenie poczucia metrum i tempa

·         Zabawa "Skacząca piłka" – wyklaskiwanie rytmicznych uderzeń piłki.

·         Nauka piosenek o tematyce zimowej

·         Zapoznanie z wierszem - "Tamburyn" str. 35 Ćwiczenia na określanie charakteru słyszanej muzyki /utwór smutny, poważny; wesoły i skoczny/

·         Improwizacja ruchowa oparta na tematyce karnawałowej /tańczące zabawki, zwierzęta/

·         Święto Babci i Dziadka – pomoc w przygotowaniu piosenek

Luty

·         Nauka stopniowania dynamiki przy mowie, śpiewie, klaskaniu, grze na instrumentach /zabawa w echo/

·         Nauka kaszubskiej zabawy tanecznej "Miotlarz"

·         Zagadki muzyczne: "Jaka to piosenka?" – zgaduj-zgadula – rozpoznawanie piosenek poznanych od początku roku szkolnego

·         Zapoznanie z wierszem: "Triangel" str. 45 /trójkat/

·         Pogadanka o F. Chopinie w związku z rocznicą urodzin kompozytora – słuchanie wybranych utworów: Preludium "Deszczowe"; etiuda "Rewolucyjna"

·         Piosenki o zimie – ćwiczenia oddechowe –

marzec

·         Próby określania dźwięków wysokich, średnich i niskich – zabawa wróbelki, zajączki- niedźwiadki

·         Wprowadzenie piosenki "Zimny marzec mokry marzec"

·         Gry i zabawy orientacyjno – sprawnościowe

·         Nauka fragmentów krakowiaka

·         Rytmizacja przysłowia:- "W marcu jak w garncu"

Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczne
Kwiecień

·         Osłuchanie z piosenką "Kwiecień – Plecień "

·         Instrumentacja piosenki /wykorzystanie poznanych inst.. perk./bęben, tamburyn, triangel - trójkąt, kastaniety/

·         Układanie gotowych elementów w schematy – akcentowanie pierwszej nuty /wyklaskiwanie lub wytupywanie/

·         Zabawy wiosenne: "Bocian i żaby"; "Kolorowa wiosna"

Maj

·         Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Matki – nauka piosenek

·         Spostrzeganie zjawisk akustycznych – zabawa słuchowa

·         Wprowadzenie niektórych figur poloneza – ćwiczenie podstawowego kroku

·         Wyrabianie wrażliwości na stopniowe zmiany dynamiki – reagowanie na zmiany rysunkiem Przy muzyce cichej małe przy głośnej większe rysunki piano forte

czerwiec

·         Powtórzenie wszystkich piosenek i zabaw

·         Przygotowanie uroczystości pożegnania przedszkola przez najstarsza grupę – nauka piosenek oraz przećwiczenie tańców /poloneza/

·         Utrwalenie wszystkich ćwiczeń

·         Konkurs muzyczny na najlepiej wykonaną piosenkę


GRUPA DZIECI 3-4 LETNICH
     W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczne
Wrzesień

·         Zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem, sala zabaw

·         zaprezentowanie nowego instrumentu i różnych sposobów gry na nim

·         poznanie stałego sygnału muzycznego, oznaczającego zbiórkę przy nauczycielu

·         pierwsze próby poruszania się przy muzyce – chodzenie i bieganie "w rozsypce" przy akompaniamencie ćwierćnut i ósemek

·         Zabawa "Piłki" –próby skakania obunóż w miejscu

Październik

·         Utrwalenie kontrastowych pojęć: cicho – głośno, wysoko – nisko, szybko – wolno oraz sygnału oznaczającego zbiórkę

·         Ustawienie w rzędzie – zabawa "POCIAG"

·         Nauka prostej piosenki "Krasnoludki"

·         Zabawy: "Deszczyk pada";" Kotek"

Listopad

·         Zapoznanie z bębenkiem prezentacja i sposób gry na tym instrumencie /rytmiczne uderzanie dłonią/

·         Nauka piosenki "Poszła Ola na spacerek"

·         Zabawa z piosenka /pokazywanie ruchem treści piosenki/

·         Akompaniament do piosenki "Marsz z bębenkiem"

·         formowanie koła wiązanego i marsz dookoła Sali

Grudzień

·         zagadki słuchowe "Co to za dźwięk?" – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty znane dzieciom

·         Nauka kolędy "Przybieżeli do Betlejem"

·         Zabawa na przerwę w muzyce "Martwe figurki"

·         Zabawa w samochody i samoloty z wykorzystaniem nagrania magnetofonowego

Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczne

Styczeń

·         odróżnianie trzech rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: "do biegania", "do maszerowania", i "do spania"

·         Próby wykonania podskoków

·         marsz pojedynczo dookoła Sali ze zmiana kierunku na sygnał słowny lub muzyczny

·         Nauka piosenki: "Zima, zima, zima"

·         Zabawa w samochody, pociąg i małpki.

Luty

·         Nauka cwału bocznego w kole wiązanym (w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi)

·         Ćwiczenia stóp: chód na palcach i na pietach

·         Zabawa z piosenka : "KOTEK"

·         Zapoznanie z bębenkiem i kołatką – prezentacja gry na instrumencie

Marzec

·         Zabawa: "Żabki i bocian"

·         Powitanie wiosny – słuchanie muzycznego wiersza pt:"W marcu jak w garncu"

·         Nauka ładnego śpiewania – zwrócenie uwagi, aby dzieci nie śpiewały za głośno i wyraźnie wymawiały tekst

·         Zabawa samochody – czerwone światło – stój! zielone światło – idź!

Kwiecień

·         wyrabianie sprawności słuchowej przez systematyczne stosowanie krótkich zagadek melodycznych i dźwiękowych

·         Nauka prostego układu tanecznego z wykorzystaniem cwału bocznego i bardzo prostych figur

·         osłuchanie z piosenką :"Krakowiak wiosenny"

·         Rozróżnianie melodii smutnej i wesołej

Maj

·         Zagadka muzyczna: "Jaka to piosenka?"

·         Podskoki w rozsypce i w małych kółkach

·         Nauka łatwej piosenki na Dzień Matki

·         Ćwiczenia orientacyjne i organizacyjne połączone z wyrabianiem poczucia przestrzennego (pary, małe kółka, duże koło)

Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczne
Czerwiec

·         Powtórzenie i utrwalenie materiału przerabianego z dziećmi w czasie całego roku szkolnego

·         Zagadki i ćwiczenia słuchowe

·         Powtórzenie wszystkich piosenek i zabaw ruchowych

·         Słuchanie piosenek o tematyce wakacyjnej

·         Nauka tańca śląskiego "GROZIK"

·         Koncert życzeń: dzieci decydują, jaką chcą powtórzyć piosenkę.


Beata Lichon-Fabrowska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin