NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2001 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ – od 03.12. – do 07.12 2001 r.
2. JUŻ BLISKO KOLĘDA ... – od 10.12. – do 31.12. 2001 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez prowadzenia obserwacji przyrodniczych; wyrabianie pozytywnego stosunku do świata ptaków.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.3,6 s18. ; poziom II p.3,11 s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 7,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.2 s.25
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p.3 s.31; poziom II p.2 s.31
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.1b, 3a s.34; poziom II p.1c,d, 3c s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,3c s.37 -38 ; poziom II p.2b,3c; s.38
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2 Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni – poziom II p.4, s.54
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.3,5 s 57. poziom II p. 4,5 s.58
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.4,5 s76.; poziom II p.2,5,7 s.76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s 79.; poziom II p.2, s.80; poziom III p1 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,4 s 83. ; poziom II p.1 s.83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2 s 86 -87.; poziom II p.2,3 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,2 s89.; poziom II p.1,2 s.89
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.2,3 s129; poziom II p.6 s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,9 s135; poziom II p.4,6,9 s.135 -136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s138. poziom II p.5,6 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3,4 s 140. ; poziom II p.3b s.141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,5,6 s 142.; poziom II p.3,4, s.142
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.1, s.147; poziom II p.1 s.147
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Wesołe gospody” – historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania – dzieci powinny: wyróżnić i nazwać na obrazkach znane przedmioty i zwierzęta, wzbogacić słownik o nowe wyrazy m.in. karmnik, gospoda, ziarenko.
„Gawron”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela- dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, rozróżnić pojęcia cicho – głośno, wolno – szybko dzieci powinny: o, reagować ruchem na te kontrasty, podjąć próbę określenia charakteru piosenki wolno, spokojnie.
„Karmnik” – naklejanie z gotowych elementów - dzieci powinny: kształcić wyobraźnię odtwórczą, utrwalić umiejętność posługiwania się pojęciami określającymi wielkość: gruby – cienki, krótki – długi oraz położenie w przestrzeni wysoko – nisko (3 l.)
* „Karmnik” – malowanie farbami - dzieci powinny: wyrabiać płynność ruchów podczas malowania, określić słownie uwidoczniony przedmiot (narysowany świecą) po zamalowaniu kartki, zapoznać się z nową techniką plastyczną (4 l.)
„Ustalenie które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są:
*klockowe konstrukcje: buduje wieżę – katastrofa – znowu można zbudować
*kubek – rozbił się i nie można go złożyć - dzieci mają dostrzec, że niektóre zmiany nie są odwracalne i uświadomić sobie, że nic na to nie można poradzić. (3- 4 l.)
*niektóre można naprawić: przyszyć, przykleić, innych nie bo np. zgubił się kawałek (4 l.)
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - orientacji – „Ptaszki wracają do gniazd” – szybka i poprawna reakcja na bodźce słuchowe; - skoku – „Wróbelki” – wyrabianie skoczności i zwinności.
I i III CZĘŚĆ DNIA
„O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadani H. Łochockiej – rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą.
Udział w niektórych pracach takich jak gromadzenie materiałów przyrodniczych.
Słuchanie wierszy recytowanych przez nauczycielkę – „Domek dla ptaszków” I. Suchorzewskiej – utrwalenie nazw ptaków: wróbel, sikora; - „W ptasiej stołówce” D. Gellner
Umiejętność samodzielnego oglądania książek obrazkowych, prace społeczno – użyteczne w kąciku książki – wyszukiwanie ilustracji wokół tematyki „Ptaki zimą”, wypowiadanie się na ich temat.
,”Jaki to ptak” – ćw. słuchowe – porównywanie różnych głosów ptaków np. wróbel, gawron itp.
„Ptaki” – ćw. artykulacyjne wyrabiające mięśnie narządów mowy na zgłoskach kra, ćwir, grr itp.
„Fruwające piórka” – ćw. oddechowe – kształcenie prawidłowego wdechu i wydechu
„Ptasie zagadki” – zab. dyd. – rozwijanie logicznego myślenia.
Spacer ulicami osiedla – obserwacja ptaków; słuchanie głosów wydawanych przez ptaki, obserwowanie lotu ptaków ich zachowania się w trakcie szukania pożywienia.
„Lata ptaszek” – zabawa rytmiczna z piosenką
„Ptaszki duże, ptaszki małe” – zab. dyd. regulowanie siły głosu
prace społeczno użyteczne – systematyczne dokarmianie ptaków.
„Karmnik i ptaszki” – układanie z mozajki geometrycznej – kształcenie wyobraźni twórczej;
„Ptaki” – wypełnianie konturów – kształcenie dokładności i sprawności manualnych;
CEL GŁÓWNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi, wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p.3,4 s15; poziom II p.1,2,4 s.16;
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.7,13 s18; poziom II p.6,13 s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.6 s.22 poziom II p 6,7 s.22 –23;
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p.4 s.31;
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3b s 34; poziom II p.3 s.35;
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.4, s.57; poziom II p.6 s.58;
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom I p.3 s.72; poziom II p.2 s.73;
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.3,5,7 s.75 -76; poziom II p.2,7, s.77;
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.3,4 s.79; poziom II p.2, s.80;
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,2,4 s.83; poziom II p.1,3,5,8 s.83;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p1,3 s.85 - 86; poziom II p.1,3 s.86;
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,2 s.89; poziom II p.1,4,6 s.89 – 90;
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.6 s.129; poziom II p.10 s.130;
2. Poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową - poziom I p.2,4,5 s.132; poziom II p.1,5, s.132;
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.3,7,9 s.135; poziom II p.4,6,9 s.135 – 136;
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.5,6 s.138; poziom II p.5,6,7 s.139;
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,6, s.142; poziom II p.3,4 s.142;
1. Poznaję technikę stworzoną przez człowieka - poziom I p.2 s.146; poziom II p.2 s.146;
„Choinka w moim domu” – rozmowa z użyciem ilustracji – dzieci powinny: posługiwać się większym zasobem słów dotyczących aktualnej tematyki (4 l.), poznać zwyczaje wigilijne np. oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę, dzielenie się opłatkiem, potrawy wigilijne itp.
„Z kolędą w kieszonce” recytacja wiersza D. Gellner - dzieci powinny: podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.), lub jego fragmentów (3 l.), odczuwać radosny, świąteczny nastrój.
„O tym jak św. Mikołaj zaspał” – K. Grodecki – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: podjąć próbę przewidywania skutków (4 l.), poprawnie stosować formy fleksyjne podczas wypowiedzi nt. usłyszanej bajki, podjąć próbę określenia stanu emocjonalnego: co mi się najbardziej podobało;
„Baśń o srebrnej gwiazdce” – inscenizacja - dzieci powinny: wyrabiać umiejętność dłuższego skupienia uwagi, podjąć próbę zachowania się sroki (4 l.),;
„Już blisko kolęda” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki (3 – 4 l.), podjąć próbę określenia nastroju piosenki – wesoła , smutna, wolna szybka (4 l.)
„Świąteczne aniołki” – zabawa rytmiczna w formie opowieśc...
thorba