PLAN PRACY 3 L. - grudzień.doc

(64 KB) Pobierz
POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2001 DLA DZIECI

 

3 –4 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ  – od 03.12. – do 07.12 2001 r.

 

2.      JUŻ BLISKO KOLĘDA ... – od 10.12. – do 31.12. 2001 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 

 

POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ

 

CEL GŁÓWNY:  Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez prowadzenia obserwacji przyrodniczych; wyrabianie pozytywnego stosunku do świata ptaków.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.3,6  s18. ; poziom II p.3,11  s.19

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 7,8 s.23

4.       Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.2  s.25

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p.3 s.31; poziom II p.2  s.31

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.1b, 3a s.34; poziom II p.1c,d, 3c s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,3c  s.37 -38 ; poziom II p.2b,3c;  s.38

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2    Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –  poziom II p.4, s.54

3.       Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.3,5 s 57. poziom II p. 4,5 s.58

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.4,5 s76.; poziom II p.2,5,7  s.76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s 79.; poziom II p.2, s.80; poziom III p1 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,4 s 83. ; poziom II p.1  s.83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2 s 86 -87.; poziom II p.2,3 s.86

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,2 s89.; poziom II p.1,2 s.89

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.       Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.2,3 s129; poziom II p.6 s.129

3.    Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,9 s135; poziom II p.4,6,9 s.135 -136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s138.  poziom II p.5,6 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3,4 s 140. ; poziom II p.3b  s.141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,5,6 s 142.; poziom II p.3,4, s.142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.       Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.1, s.147; poziom II p.1  s.147

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Wesołe gospody” – historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania – dzieci powinny: wyróżnić i nazwać na obrazkach znane przedmioty i zwierzęta, wzbogacić słownik o nowe wyrazy m.in. karmnik, gospoda, ziarenko.

              „Gawron”- słuchanie piosenki  śpiewanej przez nauczyciela- dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, rozróżnić pojęcia cicho – głośno, wolno – szybko dzieci powinny: o, reagować ruchem na te kontrasty, podjąć próbę określenia charakteru piosenki wolno, spokojnie.

              „Karmnik” – naklejanie z gotowych elementów - dzieci powinny: kształcić wyobraźnię odtwórczą, utrwalić umiejętność posługiwania się pojęciami określającymi wielkość: gruby – cienki, krótki – długi oraz położenie w przestrzeni wysoko – nisko (3 l.)

              * „Karmnik” – malowanie farbami - dzieci powinny: wyrabiać płynność ruchów podczas malowania, określić słownie uwidoczniony przedmiot (narysowany świecą) po zamalowaniu kartki, zapoznać się z nową techniką plastyczną (4 l.)

              „Ustalenie które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są:

*klockowe konstrukcje: buduje wieżę – katastrofa – znowu można zbudować

*kubek – rozbił się i nie można go złożyć  - dzieci mają dostrzec, że niektóre zmiany nie są odwracalne i uświadomić sobie, że nic na to nie można poradzić. (3- 4 l.)

*niektóre można naprawić: przyszyć, przykleić, innych nie bo np. zgubił się kawałek (4 l.) 

              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - orientacji – „Ptaszki wracają do gniazd” – szybka i poprawna reakcja na bodźce słuchowe;  - skoku – „Wróbelki” – wyrabianie skoczności i zwinności.

             

I i III  CZĘŚĆ DNIA

„O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadani H. Łochockiej – rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą.

Udział w niektórych pracach takich jak gromadzenie materiałów przyrodniczych.

Słuchanie wierszy recytowanych przez nauczycielkę – „Domek dla ptaszków” I. Suchorzewskiej – utrwalenie nazw ptaków: wróbel, sikora; - „W ptasiej stołówce” D. Gellner

              Umiejętność samodzielnego oglądania książek obrazkowych, prace społeczno – użyteczne w kąciku książki – wyszukiwanie ilustracji wokół tematyki „Ptaki zimą”, wypowiadanie się na ich temat.

              ,”Jaki to ptak” – ćw. słuchowe – porównywanie różnych głosów ptaków np. wróbel, gawron itp.

              „Ptaki” – ćw. artykulacyjne wyrabiające mięśnie narządów mowy na zgłoskach kra, ćwir, grr itp.

              „Fruwające piórka” – ćw. oddechowe – kształcenie prawidłowego wdechu i wydechu

              „Ptasie zagadki” – zab. dyd.  – rozwijanie logicznego myślenia.

              Spacer ulicami osiedla – obserwacja ptaków; słuchanie głosów wydawanych przez ptaki, obserwowanie lotu ptaków ich zachowania się w trakcie szukania pożywienia.

              „Lata ptaszek” – zabawa rytmiczna z piosenką

              „Ptaszki duże, ptaszki małe” – zab. dyd. regulowanie siły głosu

              prace społeczno użyteczne – systematyczne dokarmianie ptaków.

              „Karmnik i ptaszki” – układanie z mozajki geometrycznej – kształcenie wyobraźni twórczej;

              „Ptaki” – wypełnianie konturów – kształcenie dokładności i sprawności manualnych;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUŻ BLISKO KOLĘDA...

 

CEL GŁÓWNY:  Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi, wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.   Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p.3,4  s15; poziom II p.1,2,4  s.16;

      2.  Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.7,13  s18; poziom II p.6,13 s.19

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.6 s.22 poziom II p 6,7 s.22 –23;

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p.4 s.31;

2.      Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3b s 34; poziom II p.3 s.35; 

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA 

3.       Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.4, s.57; poziom II p.6 s.58;

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

      1.   Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom I p.3 s.72; poziom II p.2 s.73;

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.3,5,7 s.75 -76; poziom II p.2,7,  s.77;

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.3,4 s.79; poziom II p.2, s.80;

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,2,4 s.83; poziom II p.1,3,5,8 s.83;

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p1,3 s.85 - 86; poziom II p.1,3 s.86;

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,2 s.89; poziom II p.1,4,6 s.89 – 90;

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.       Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.6 s.129; poziom II p.10 s.130;

2.       Poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową - poziom I p.2,4,5 s.132; poziom II p.1,5, s.132;

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.3,7,9 s.135; poziom II p.4,6,9 s.135 – 136;

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.5,6 s.138;  poziom II p.5,6,7 s.139;

3.   Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,6, s.142; poziom II p.3,4 s.142;

X. EDUKACJA TECHNICZNA

      1.  Poznaję technikę stworzoną przez człowieka - poziom I p.2 s.146; poziom II p.2 s.146;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Choinka w moim domu” – rozmowa z użyciem ilustracji – dzieci powinny: posługiwać się większym zasobem słów dotyczących aktualnej tematyki (4 l.), poznać zwyczaje wigilijne np. oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę, dzielenie się opłatkiem, potrawy wigilijne itp.

              „Z kolędą w kieszonce” recytacja wiersza D. Gellner - dzieci powinny: podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.), lub jego fragmentów (3 l.), odczuwać radosny, świąteczny nastrój.

              „O tym jak św. Mikołaj zaspał” – K. Grodecki – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: podjąć próbę przewidywania skutków (4 l.), poprawnie stosować formy fleksyjne podczas wypowiedzi nt. usłyszanej bajki, podjąć próbę określenia stanu emocjonalnego: co mi się najbardziej podobało;

              „Baśń o srebrnej gwiazdce” – inscenizacja - dzieci powinny: wyrabiać umiejętność dłuższego skupienia uwagi, podjąć próbę zachowania się sroki (4 l.),;

              „Już blisko kolęda” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki (3 – 4 l.), podjąć próbę określenia nastroju piosenki – wesoła , smutna, wolna szybka (4 l.)

              „Świąteczne aniołki” – zabawa rytmiczna w formie opowieśc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin