zarządzanie jakością 2.doc

(878 KB) Pobierz
I

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ

 

 

M – Management – zarządzanie

Ojcowie zarządzania przez jakość – DEMING, JURAN, FINGENBAUM – QM (Quality Management).

Total Quality Management – powstało w MIT  - Massachusetts Institute of Technology.

Jest to wprowadzenie nauki do ekonomii.

Każda matryca technologiczna posiada matrycę organizacyjną.

Organizacja kreuje produkt (wyrów lub usługę).

Zachowanie:

- intrewertywne – zachowawcze – status quo, nie lubi zmian

- ekstrawertywne – polega na wyszukiwaniu zagrożeń, na które może natrafić organizacja.

Zasada PARRETO – 80% do 20%

 

 

I – introduction – wprowadzenie;

G – growth – wzrost;

M- Medium

D – death -  śmierć produktu.

 

 

Reżimy akumulacji w podokresach rozwoju kapitalizmu.

1.      Kapitalizm „wolno – konkurencyjny” – 1750 do 1870-90 – zasięg rynku lokalnego.

2.      Kapitalizm „wielkoprzemysłowy” – 1870-90 do 1970-80 – kontrolowany przez Państwo  - akumulacja zysku generuje się w produkcji wielkoprzemysłowej – ważny rynek krajowy.

3.      Kapitalizm elastycznej specjalizacji – 1980-90 do ? – zanika rynek krajowy – proces globalizacji.

 

 

 

 

Kapitalizm

Wielkoprzemysłowy

elastyczny

Związki zawodowe aktywnie działające

Zatrudnienie na całe życie

 

Kwalifikacje wąsko specjalizowane;

 

 

Bariery celne i importowe;

Handel towarowy, boje o bilans;

 

Międzynarodowe migracje kapitału są ograniczone

 

Bez związków zawodowych;

Co 3 – 5 lat zmieniać zakład, konkurencyjność

na rynku pracy;

szerokie kwalifikacje;

proces jednego kształcenia załogi

strategia ekonomii

doktryna wolnego handlu;

wymiana usług, handel niewidzialny, i ogólna konkurencyjność;

Międzynarodowe migracje kapitału są otwarte. Narodowe rynki kapitałowe zintegrowany w rynek globalny.

Społeczne układy regulacji

Wielkie zakłady;

 

Kapitał trwały – park maszynowy – 10 do 20 lat;

Wszystkie fazy od produkcji do dystrybucji pod jednym dachem;

 

 

Hierarchia – w awansie

Zakłady dla małej i średniej produkcji;

Kapitał trwały – maszyny i urządzenia specjalistyczne – 2-3 lata;

Funkcje pomocnicze, np. projektowanie, marketing, rachunkowość wykonywane poza zakładem;

Systemy organizacyjne – spłaszczone ale wielorakie

Społeczne procesy socjalizacji

w zakresie konsumpcji

Masowa konsumpcja produktów standardowych;

 

 

Szeroko zdefiniowana klasa średnia.

Wzorce konsumpcji wielorakie, i zróżnicowane kulturowo;

Rynki masowe dla poszczególnych klientów;

Klasa średnia zanika, poszukiwanie własnej i grupowej osobowości kulturowej.

 

ISO – powstało w 1947 roku jako jakość techniczna dla produkcji części eksportowanych do innych krajów.

ISO – International System Organisation.

~ 460 tys. Certyfikatów na Świecie – potwierdzonych w Genewie ( w centrali).

ISO 9001 :2000 nowa norma obowiązująca od 2001 roku – stara ISO 9001:1994 będzie można na niej pracować do 15 marca 2004r.

~ 80 tys. ISO w Wielkiej Brytanii

~ 2,4 tys. ISO w Polsce.

Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Potem trzeba go odnawiać. Co roku kontrola, która może odebrać znak ISO, jeśli nie realizujemy założonych zadań.

W celu wdrażania systemu ISO należy wzbudzić w sobie motywację.

                            S = k x [  c x w x p ]

S – sukces

K – stała zależna od potencjału IQ

C –cel

W – wiara w cel

P- praca

 

Definicja jakości: (co to jest jakość) – wg TAGUCHI – jakość jest to strata przekazywana do społeczeństwa. Im jakość wyższa tym strata niższa.

 

            Q f                                          jakość faktyczna

Q =   ----------  = 1

            Q ocz                          jakość oczekiwana

 

Qf – Klasa (poziom) jakości

Q = 1 – jakość pełna

Q< 1 – zła jakość – podjakość

Q> 1 – nadjakość

 

Jakość to powtarzalność – określ dolny i górny próg zmian jakościowych i działaj tak

 

Administracja

  ®      QM

 

 

Organizacja

 

   ®     QM

   ®     QM

   ®     QM

Po latach

  ®           TQM

Służby techn.

   ®     QM

 

 

Globalizacja – dąży do wykreowania jakości, aby poprzez jakość zniszczyć konkurencję.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Należy tak działać, aby koła zazębiały się jak najbardziej.

I

– to co oczekuje klient

II

- zmarnowane pieniądze w sferze projektowania

III

- tzw. Bubel (Klient nie chce i nie ma na to projektu)

IV

- obszar wyzwania dla projektantów i producentów – sygnał dla importerów do wejścia na rynek

V

- Klient żąda – projektant projektuje – wyzwanie dla producenta

VI

- wyzwanie dla projektanta

VI

- mamy projekt i produkt – ale nikt nie chce go kupić.

 

 

 

 

QM ®    TQM  Þ Q = 1  (> 90%)

 

M                             Þ Q = 1  (~ 75%)

 

 

 

Q – Jakość:

        zgodność ze wzorcem technologicznych;

        spełnienie żądań klienta;

        powtarzalność

        rozpoznawanie marki TRADE MARK

        zgodność z założonymi parametrami

Piszemy procedury, do nich instrukcje.

Koło Deminga (PDCA)

P – Plan - planuj

D- do – zrób

C – chek – sprawdź

A -               - działaj



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najpierw planuj – zrób na małą skalę – potem spraw jak to działa – gdy nie wychodzi to wróć do planowania i ponów cykl – a jak wychodzi – dopiero wtedy uruchom projekt w całej organizacji.

Na spirali Deminga są osadzone koła Deminga.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin