ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
M – Management – zarządzanie
Ojcowie zarządzania przez jakość – DEMING, JURAN, FINGENBAUM – QM (Quality Management).
Total Quality Management – powstało w MIT - Massachusetts Institute of Technology.
Jest to wprowadzenie nauki do ekonomii.
Każda matryca technologiczna posiada matrycę organizacyjną.
Organizacja kreuje produkt (wyrów lub usługę).
Zachowanie:
- intrewertywne – zachowawcze – status quo, nie lubi zmian
- ekstrawertywne – polega na wyszukiwaniu zagrożeń, na które może natrafić organizacja.
Zasada PARRETO – 80% do 20%
I – introduction – wprowadzenie;
G – growth – wzrost;
M- Medium
D – death - śmierć produktu.
Reżimy akumulacji w podokresach rozwoju kapitalizmu.
1. Kapitalizm „wolno – konkurencyjny” – 1750 do 1870-90 – zasięg rynku lokalnego.
2. Kapitalizm „wielkoprzemysłowy” – 1870-90 do 1970-80 – kontrolowany przez Państwo - akumulacja zysku generuje się w produkcji wielkoprzemysłowej – ważny rynek krajowy.
3. Kapitalizm elastycznej specjalizacji – 1980-90 do ? – zanika rynek krajowy – proces globalizacji.
Kapitalizm
Wielkoprzemysłowy
elastyczny
Związki zawodowe aktywnie działające
Zatrudnienie na całe życie
Kwalifikacje wąsko specjalizowane;
Bariery celne i importowe;
Handel towarowy, boje o bilans;
Międzynarodowe migracje kapitału są ograniczone
Bez związków zawodowych;
Co 3 – 5 lat zmieniać zakład, konkurencyjność
na rynku pracy;
szerokie kwalifikacje;
proces jednego kształcenia załogi
strategia ekonomii
doktryna wolnego handlu;
wymiana usług, handel niewidzialny, i ogólna konkurencyjność;
Międzynarodowe migracje kapitału są otwarte. Narodowe rynki kapitałowe zintegrowany w rynek globalny.
Społeczne układy regulacji
Wielkie zakłady;
Kapitał trwały – park maszynowy – 10 do 20 lat;
Wszystkie fazy od produkcji do dystrybucji pod jednym dachem;
Hierarchia – w awansie
Zakłady dla małej i średniej produkcji;
Kapitał trwały – maszyny i urządzenia specjalistyczne – 2-3 lata;
Funkcje pomocnicze, np. projektowanie, marketing, rachunkowość wykonywane poza zakładem;
Systemy organizacyjne – spłaszczone ale wielorakie
Społeczne procesy socjalizacji
w zakresie konsumpcji
Masowa konsumpcja produktów standardowych;
Szeroko zdefiniowana klasa średnia.
Wzorce konsumpcji wielorakie, i zróżnicowane kulturowo;
Rynki masowe dla poszczególnych klientów;
Klasa średnia zanika, poszukiwanie własnej i grupowej osobowości kulturowej.
ISO – powstało w 1947 roku jako jakość techniczna dla produkcji części eksportowanych do innych krajów.
ISO – International System Organisation.
~ 460 tys. Certyfikatów na Świecie – potwierdzonych w Genewie ( w centrali).
ISO 9001 :2000 nowa norma obowiązująca od 2001 roku – stara ISO 9001:1994 będzie można na niej pracować do 15 marca 2004r.
~ 80 tys. ISO w Wielkiej Brytanii
~ 2,4 tys. ISO w Polsce.
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Potem trzeba go odnawiać. Co roku kontrola, która może odebrać znak ISO, jeśli nie realizujemy założonych zadań.
W celu wdrażania systemu ISO należy wzbudzić w sobie motywację.
S = k x [ c x w x p ]
S – sukces
K – stała zależna od potencjału IQ
C –cel
W – wiara w cel
P- praca
Definicja jakości: (co to jest jakość) – wg TAGUCHI – jakość jest to strata przekazywana do społeczeństwa. Im jakość wyższa tym strata niższa.
Q f jakość faktyczna
Q = ---------- = 1
Q ocz jakość oczekiwana
Qf – Klasa (poziom) jakości
Q = 1 – jakość pełna
Q< 1 – zła jakość – podjakość
Q> 1 – nadjakość
Jakość to powtarzalność – określ dolny i górny próg zmian jakościowych i działaj tak
Administracja
® QM
Organizacja
Po latach
® TQM
Służby techn.
Globalizacja – dąży do wykreowania jakości, aby poprzez jakość zniszczyć konkurencję.
Należy tak działać, aby koła zazębiały się jak najbardziej.
I
– to co oczekuje klient
II
- zmarnowane pieniądze w sferze projektowania
III
- tzw. Bubel (Klient nie chce i nie ma na to projektu)
IV
- obszar wyzwania dla projektantów i producentów – sygnał dla importerów do wejścia na rynek
V
- Klient żąda – projektant projektuje – wyzwanie dla producenta
VI
- wyzwanie dla projektanta
- mamy projekt i produkt – ale nikt nie chce go kupić.
QM ® TQM Þ Q = 1 (> 90%)
M Þ Q = 1 (~ 75%)
Q – Jakość:
– zgodność ze wzorcem technologicznych;
– spełnienie żądań klienta;
– powtarzalność
– rozpoznawanie marki TRADE MARK
– zgodność z założonymi parametrami
Piszemy procedury, do nich instrukcje.
Koło Deminga (PDCA)
P – Plan - planuj
D- do – zrób
C – chek – sprawdź
A - - działaj
Najpierw planuj – zrób na małą skalę – potem spraw jak to działa – gdy nie wychodzi to wróć do planowania i ponów cykl – a jak wychodzi – dopiero wtedy uruchom projekt w całej organizacji.
Na spirali Deminga są osadzone koła Deminga.
...
ejacho