lista demonów.doc

(186 KB) Pobierz

Abbadon (Abbadon, „niszczyciel")

hebrajskie imię greckiego Apollyona, anioła Czeluści (Ap 9, 11); także anioła, który związał Szatana na tysiąc lat (Ap 20). W Księdze Hymnów (których kopia znajduje się wśród rękopisów odkrytych w Qumran) mowa o „otchłani Abaddon" i „potokach, Beliala które wdarły się do Abaddon” [por. Tyloch, Rękopisy z Qumran nad Morzem Martwym, s. 264, przyp. 32, s., 267 przyp. tłum.]. W apokryfie z I w., Księdze starożytności biblijnych Pseudo-Filona, mowa o Abaddonie jako miejscu (szeolu, piekle), a nie duchu czy demonie. Podobnie Milton w Paradise Regained (IV, 624) posługuje się pojęciem Abaddon jako określeniem miejsca, to jest otchłani. Zgodnie ze współczesną wiedzą, po raz pierwszy pojęcie to upersonifikował autor Apokalipsy św. Jana, gdzie stało się ono imieniem anioła. W Dziejach Tomasza z III w. Abaddon jest imieniem demona, lub samego Szatana, i tak też rozumie je Bunyan w Wędrówce pielgrzyma. Według Mathersa, autora The Greater Key of Solomon, Abaddon to imię Boga, którego użył Mojżesz, prosząc Stwórcę o zesłanie plagi gradu na Egipt. Kabalista Józef ben Abraham Gikattila używa słowa Abaddon jako określenia szóstej z siedmiu „warstw piekła", której zarządcą jest anioł Pasjel (por. Cohen, Talmud, s. 380). Klopstock w Mesjadzie nazywa Abaddona „ciemnym aniołem śmierci". O „szponiastych skrzydłach" Abaddona pisał Francis Thompson w wierszu To the English Martyrs (Apollyon). Abaddon jest również utożsamiany z aniołem śmierci i zniszczenia, demonem czeluści, z władcą demonów podziemnego świata oraz Samaelem i Szatanem (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 9; Grillot, A Pictorial Anthology o f Witchcraft, Magic and Alchemy, s.128). W tym ostatnim dziele Abaddon występuje jako „Anioł zniszczenia z Apokalipsy'. W The Magus Barretta Abaddon przedstawiony jest na kolorowej rycinie jako jeden z „demonów zła".

Adramelech (Adramelek, „król ognia")

anioł chóru tronów, zwykle towarzyszący Asmadajowi. W demonografii, Adramelech jest ósmym z dziesięciu arcydemonów; jest także wielkim kanclerzem piekła i kawalerem Orderu Muchy, ustanowionego, jak głosi legenda, przez Belzebuba. Wezwany, Adramelech ukazuje się pod postacią muła lub pawia (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 10, 58). W The Historty of Magic Seligmanna demon ten jest przedstawiony jako koń. W Drugiej Księdze Królewskiej (17, 31) Adramelek (Adramelech) jest bogiem Sefarwaitów z Samaru, któremu składano ofiary z dzieci. Adramelech bywał utożsamiany z babilońskim Anu i Molochem Ammonitów. W Raju utraconym Milton nazywa Adramelecha „idolem Asyryjczyków" (imię to pochodzi z mitologii asyryjskiej); w tym samym poemacie Adramelech jest upadłym aniołem, pokonanym w walce przez Uriela i Rafaela (VI, 460-463). W Mesjadzie Klopstcka Adramelech jest „nieprzyjacielem Boga, bardziej podstępnym, pysznym i złośliwym niźli sam Szatan, diabłem straszliwiej wyklętym i większym hipokrytą”. Zob. ilustrację w: Schaff, A Dictionary of the Bible, s. 26, gdzie Adramelech jest przedstawiony pod postacią skrzydlatego, brodatego lwa. Na ilustracji w Słowniku wiedzy tajemnej De Plancy'ego (s. 10) demon ten został ukazany jako muł z ogonem pawia.

Agares (Agreas, Aguares)

niegdyś anioł należący do chóru cnót, obecnie książę piekła, dowodzący 31 legionami złych duchów. Ukazuje się pod postacią starca siedzącego okrakiem na krokodylu, z krogulcem na ręce. Uczy wszystkich języków i potrafi wywołać trzęsienie ziemi (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 10-11). Reprodukcję pieczęci Agaresa zob. w: Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 166. Według legendy Agares był jednym z 72 duchów, które król Salomon uwięził w mosiężnym naczyniu i wrzucił do jeziora (według innej wersji tej legendy wygnał go do „dolnego Egiptu").

Amezjarak (Amiziras, Amazarek, Szemhazaj, Semjaza, Szamjaza)

w etiopskiej Księdze Henocha (8, 2), anioł, który nauczył rzemiosła czarnoksiężników i zielarzy. Jest jednym z dwustu lub też jednym z wodzów dwustu aniołów, którzy zstąpili z nieba na ziemię i współżyli z córkami ludzkimi. W greckim przekładzie etiopskiej Księgi Henocha imię Amezjaraka zastąpiono imieniem „Semiazas". W etiopskiej Księdze Henocha, w wydaniu R.H. Charlesa, imię to otrzymało postać „Amiziras". Eliphas Levi (The History of Magic), wyliczając imiona upadłych aniołów, odróżnia Amazareka (Amezjaraka) od Semjazy.

Amy (Ami)

niegdyś duch należący do chóru aniołów, oraz chóru potęg, obecnie - „wielki przewodniczący niższych sfer'. Posiada „doskonałą znajomość astrologii i sztuk wyzwolonych". Jak wyznał królowi Salomonowi, ma nadzieję powrócić na siódmy tron „za 1200 lat", co, jak twierdzi demonolog Wierus, „jest całkowicie nieprawdopodobne”. Reprodukcję pieczęci Amiego zob. w: Waite, The Book o f Black Magic and of Pacts, s. 184.

Anmael (Chnum)

jeden z przywódców upadłych aniołów, czasem utożsamiany z Szemhazajem (Semjazą), gdyż Anmael, tak jak Szemhazaj, prosząc o rękę córkę człowieczą (Istahar), obiecał jej wyjawić pełne Imię Boże (zob. Jung, Fallen Angels in Jewish, Christian i Mohammedan Literature). [Por. Ze skarbnicy midraszy, s. 15-17; w tej wersji legendy dwaj aniołowie zabiegający o rękę ziemianek noszą imiona Azael i Simchazi; zob. też Rousseau, Bóg zła, s. 45 - przyp. tłum.].

Arakiel (Arakujel, Aracjel, Arkael, Sarakuael, Arkiel, Arkas)

jeden z dwustu upadłych aniołów, o których mowa w etiopskiej Księdze Henocha. Arakiel nauczył ludzi orientacji w terenie. Jednakże w Księgach Sybilli Arakiel, jak się wydaje, nie jest aniołem upadłym - jest tam bowiem jednym z pięciu aniołów, które prowadzą dusze ludzkie na sąd (pozostali czterej to: Ramiel, Uriel, Samiel i Azjel). Imię Arakiel znaczy: „ten, który sprawuje władzę nad ziemią" (zob. Charles, The Book of Enoch).

Arazjel (Arazjal, Atriel, Esdriel, Sahariel, Seriel, Sariel itd. - „moim księżycem jest Bóg")

anioł, który zgrzeszył, zstępując na ziemię, aby związać się z kobietą śmiertelną. Arazjel, wraz z Bagdalem, rządzi znakiem Byka (zob. etiopska Księga Henocha; Levi, Transcendental Magic; a także Prince of Darkness).

Ariel (Arael, Ariael, „lew Boży")

imię anioła w apokryficznej Czwartej Księdze Ezdrasza, a także w The Greater Key of Solomon Mathersa, The Grand Grimoire i licznych traktatach poświęconych magii, gdzie przedstawiano go z głową lwa. Cornelius Agrippa pisał: „Ariel to imię anioła, czasem także demona, również miasta zwanego Ariopolis, gdzie czczą go jako bożka". W The Hierarchy of the Blessed Angels Heywooda Ariel jest jednym z siedmiu aniołów rządzących wodami, a także „potężnym władcą ziemi". Mistycy żydowscy używali imienia Ariel jako poetycznego określenia Jerozolimy. Również w Biblii Ariel to symboliczna nazwa Jerozolimy (zob. Jz 29,1). W pismach okultystycznych Ariel jest „trzecim archontem wiatrów'. Wspomina się tam także o Arielu jako pomocniku Rafała (Rafaela) w leczeniu chorób (zob. M. Gaster, Wisdom of the Chaldeans). W koptyjskiej Pistis Sofia, Ariel jest aniołem kary przebywającym w piekle, spełniającym tę samą funkcję, co mandajski -> Ur. W Testamencie Salomona anioł ten jest zwierzchnikiem demonów. W tradycji gnostyckiej Ariel jest władcą wiatru i bywa utożsamiany z Jaldabaotem. W kabale praktycznej jest to anioł upadły, pierwotnie należący do chóru cnót. Według Johna Dee, nadwornego astrologa królowej Elżbiety, imię Ariel powstało z połączenia imion Anael i Uriel. W Burzy Szekspir „obsadził" Ariela w roli ducha powietrznego. W Raju utraconym Ariel jest zbuntowanym aniołem, który pierwszego dnia bitwy w niebie zostaje pokonany przez serafina Abdiela. Poeta Shelley sam przedstawiał się jako Ariel, i tak też Maurois zatytułował jego biografię. Sayce („Athenaeum", październik 1886) dopatruje się związku między Arielem i erelim, chórem aniołów utożsamianych z tronami (zob. Dialog Zbawiciela; Butler, Ritual Magic; Bonner, Studies in Magical Amulets).

Ariok (Ariuch, Orioch, Arioch - „srogi lew")

w Księdze Rodzaju 14, 1 Ariok jest królem Ellasaru. W legendzie żydowskiej Ariok jest aniołem stróżem przodków i potomków Henocha, wyznaczonym przez Boga do strzeżenia pism patriarchy. Według innych źródeł Ariok jest demonem zemsty, stronnikiem Szatana, upadłym aniołem (jak w Raju utraconym Miltona, gdzie podczas bitwy w niebie ulega serafinowi Abdielowi). [Według De Plancy'ego (Słownik wiedzy tajemnej, s. 16) Arioch jest demonem zemsty, lecz „posługuje się zemstą tylko wobec tych, którzy sami się do niej uciekają' przyp. tłum.] W Pierce Penilesse Nasha znajduje się wzmianka o „wielkim Arioku, którego nazywają duchem pomsty' (zob. Schwab, Vocabulaire de I'Angelologie; De Plancy, Dictionnaire Infernal, wyd. 1863, gdzie Ariok, jako demon zemsty, został przedstawiony ze skrzydłami nietoperza; de Claremont, The Ancient's Books of Magic).

Armaros (Armers, Farmaros, Abaros, Arearos)

jeden z upadłych aniołów, o których wspomina etiopska Księga Henocha. Armaros uczy „odczyniania uroku'. Według R.H. Charlesa imię Armaros może być zniekształceniem imienia Araros.

Armen (Ramiel? Arakiel? Barakuel?)

jeden z upadłych aniołów, o których wspomina etiopska Księga Henocha 69.

Artakifa (Arakiba)

archanioł wspominany, w legendach o Henochu.

Asbiel („ten, który uciekł od Boga")

w etiopskiej Księdze Henocha Asbiel został zaliczony do aniołów upadłych. „Udzielił świętym synom Bożym fałszywej rady i namówił ich do grzechu z córkami ludzkimi".

Asmodaj (Aszmedaj, Asmodiusz, Sidonej)

według Budge'a (Amulets and Talismans, s. 377), upadły anioł, „który ma skrzydła, polatuje to tu, to tam, oraz zna tajemnice przyszłości'. Asmodaj uczy matematyki i potrafi uczynić człowieka niewidzialnym. Jest też wodzem 72 legionów duchów piekielnych. Przywołany, ukazuje się pod postacią istoty o trzech głowach (byka, barana i człowieka). Asmodaj jest jednym z bohaterów poematu Johna Drydena, The State of Innocence. Odmianą tego imienia jest Hasmodaj - jeden z demonów Księżyca (zob. De Plancy, Dictionnaire Infernal; Butler, Ritual Magic; Waite, The Lemegeton; Shah, The Secret Lore o f Magic).

Asmodeusz („duch zła")

imię pochodzi od aeszma dewa, a sam Asmodeusz jest bardziej perskim niż żydowskim diabłem. Niemniej został włączony do tradycji żydowskiej, gdzie uważany jest za ducha zła. Zdaniem Forlonga (Encyklopedia of Religions) Asmodeusz to „talmudyczny Aszmedaj, demon przejęty z Zend Aszmadewy" i „wściekły diabeł"; według Forlonga to właśnie Asmodeusz upił Noego. W Księdze Tobiasza (3, 8; 8, 3) Asmodeusz jest złym duchem, który zabił siedmiu nowo poślubionych mężów Sary i który, pokonany przez anioła Rafała (Rafaela), uciekł „aż do Górnego Egiptu". W demonologii Asmodeusz, jest zarządcą piekielnych domów gry. Zdaniem demonologa Wierusa, wzywając Asmodeusza, należy zdjąć nakrycie głowy, w przeciwnym razie demon oszuka przywołującego. Barrett (The Magus, t. 2) przedstawia Asmodeusza jako jedno z „naczyń gniewu Bożego". Asmodeusz jest głównym bohaterem powieści Lesage'a Diabeł kulawy. W The Devil's Own Dear Son Cabbela Asmodeusz jest synem pierwszej żony Adama, Lilit, i demona Samaela. Z kolei w Księdze świętej magii Abra-Melina czytamy, że „zdaniem niektórych rabinów Asmodeusz był śmiertelnikiem, owocem kazirodczego związku Tubal-Kaina z jego siostrą Naamą; zdaniem innych, był on demonem nieczystości". [Według jeszcze innej legendy Asmodeusz narodził się ze związku Adama z Lilit (zob. Graves, Patai, Mity hebrajskie, s. 67) - przyp. tłum.] W tradycji żydowskiej Asmodeusz jest teściem demona Bar Szalmona. W tradycjach o Salomonie Asmodeusz występuje także pod imionami Saturn, Markolf i Morolf. [Jak głosi legenda, Asmodeusz został pojmany przez Salomona i zmuszony do pomocy przy budowie Świątyni. Zdołał jednak oszukać króla, następnie wygnał go z królestwa i sam zasiadł na tronie. „Po długiej żebraczej wędrówce Salomon powrócił i przepędził Asmodeusza" (zob. Unterman, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, s. 32; Ze skarbnicy midraszy, s. 140-142,169-181) - przyp. tłum.] Demon ten jest uważany za wynalazcę wszelkiej rozrywki, muzyki, tańca, sztuki dramatycznej oraz „nowych mód francuskich" (zob. Michaelis, Admirable History of the Possession and Conversion of a Penitent Woman; Waite, The Book of Black Magic and of Pacts; Młot na czarownice). [W Talmudzie Asmodeusz, król demonów, jest „władcą nad wszystkimi sprawami dotyczącymi liczb parzystych" (zob. Cohen, Talmud, s. 298). Zgodnie z tradycją okultystyczną „Asmodeusz należał przed swym upadkiem do grona serafinów", obecnie jest demonem, który „napełnia mężczyzn żądzą, prowadzącą do wiarołomstwa' (zob. Holroyd, Powell, Sekrety magii, s. 117). Ponadto „obdarza magicznymi pierścieniami; pokazuje, jak stać się niewidzialnym; uczy geometrii, arytmetyki, astronomii i nauki o ruchu. Zna również miejsca ukrycia skarbów'. Wezwany, ukazuje się jako książę „o trzech głowach: byczej, ludzkiej i baraniej. Ma też ogon węża, gęsie nogi i zieje ogniem”. Dosiada smoka i dzierży w dłoniach chorągiew i włócznię (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s.17) – przyp. Tłum.]

Astarot (Asterot)

niegdyś serafin, obecnie wielki książę piekieł (zob. Waite, The Lemegeton; Spence, An Encyclopaedia of Occultism). Zdaniem Michaelisa (Admirable History of the Possession and Conversion o f a Penitent Woman) Astarot był księciem chóru tronów. W piekle Astarot „chętnie opowiada o upadku [aniołów], nie przyznaje się jednak, że sam jest jednym ze zbuntowanych duchów' (zob. Wierus, Pseudo-Monarchia). Jak twierdzi Barrett (The Magus, t. 1), „w języku greckim imię Astarota brzmi: Diabolus". Według Grimorium Verum miejscem stałego pobytu Astarota jest Ameryka. Wezwany, Astarot zjawia się w postaci „pięknego anioła jadącego na smoku, w prawej ręce trzyma żmiję. Nie wolno jednak dopuszczać go zbyt blisko, bo przeraźliwie cuchnie". Jak podaje De Plancy (Słownik wiedzy tajemnej, s. 17), Astarot „czczony był przez Filistynów i mieszkańców Sydonu". Obecnie pełni funkcję wielkiego skarbnika piekła, gdzie naucza sztuk wyzwolonych. Jak głosi legenda, Astarot był „jednym z siedmiu książąt piekieł, którzy odwiedzili Fausta. Według Bielskiej tradycji pojawia się jako wąż o ceglastoczerwono mieniącym się ogonie, dwu żółtych silnych i krótkich nogach, biało żółtawym brzuchu, rudobrązowej szyi i ostrym szpikulcu zakończonym na kształt kolca jeża".

Astoret (Astarte)

w Raju utraconym I, 509-510, upadły anioł.

Atarkulf

według Voltaire'a, wódz upadłych aniołów wymienionych w Księdze Henocha.

Auza (Aza, Oza)

syn Elohima (tj. syn Boży), jeden z upadłych aniołów, który utrzymywał stosunki cielesne z córkami ludzkimi (zob. Mathers, The Kabbalah Unveiled, s. 249; por. Rdz 6).

Aza (Szemhazaj, „mocny")

według tradycji rabinackiej, upadły anioł, który za utrzymywanie stosunków cielesnych z córkami ludzkimi został zawieszony między niebem a ziemią (razem z Azaelem). Według legendy Aza (Szemhazaj znaczy: imię Aza) nieustannie spada, z jednym okiem zamkniętym, a drugim otwartym, tak aby przez cały czas miał świadomość swego położenia i tym więcej cierpiał. Istnieje także inne wyjaśnienie wygnania Azy z nieba, mianowicie takie, iż sprzeciwił się on wyniesieniu Henocha, kiedy patriarcha został przemieniony w anioła Metatrona (-> Eblis). W tradycji Salomonowej Aza był aniołem, który wyjawił żydowskiemu królowi tajemnice niebiańskie, czyniąc zeń najmądrzejszego człowieka na ziemi. Według Talmudu, przed potopem, Aza i Azael spłodzili ze złą Naamą, córką Lameka, sedim, asyryjskie bóstwa opiekuńcze (zob. Thompson, Semitic Magic, s. 44-45). Odeberg, we wstępie do swojego wydania hebrajskiej Księgi Henocha, zwraca uwagę, że Aza był niegdyś zwierzchnikiem jednej z dwóch grup aniołów dowodzonych przez Metatrona (aniołów sprawiedliwości). A zatem w tym czasie Aza nie był jeszcze aniołem upadłym.

Azael (Aza, Azjel, Asjel - „ten, którego umacnia Bóg")

według jednych źródeł Aza i Azael to imiona tego samego anioła, według innych kryją się pod nimi dwaj różni aniołowie. Innymi wersjami tego imienia są Asjel i Azazel. W początkowych fragmentach hebrajskiej Księgi Henocha Azael jest przedstawiany jako jeden z trzech aniołów służebnych (dwaj pozostali to Uza i Aza), zamieszkujących siódme niebo; jednak w dalszych częściach tej samej księgi występuje już jako anioł upadły, a także, wraz z Azą, jako jeden z -> maskim. Za utrzymywanie stosunków cielesnych z córkami ludzkimi został skazany na przekłucie nosa. Według innej wersji tej legendy Azael był jednym z dwóch upadłych aniołów, którzy współżyli z Naamą, córką Lameka, płodząc sedim, asyryjskie bóstwa opiekuńcze (zob. Zohar; por. Graves, Patai, Mity hebrajskie, s. 104-111). Za karę Azael został przykuty łańcuchami do ostrych skał, gdzie oczekuje Sądu Ostatecznego (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 21). Anioł ten nauczył ludzi czarów, za pomocą których mogą oni (lub mogli) spowodować opuszczenie się Słońca, Księżyca i gwiazd z nieba na ziemię, i tym samym przybliżyć do ludzi przedmiot ich bałwochwalczego kultu (zob. Alfabet rabiego Akiby; Bamberger, Fallen Angels, s. 127; Midrasz Petirat Mosze). Cornelius Agrippa w Three Books of Occult Philosophy podaje imiona czterech złych aniołów, będących przeciwnikami czterech świętych władców żywiołów, i wśród aniołów upadłych wymienia Azaela. Schwab ( Vocabulaire de 1'Angelologie) utożsamia Azaela (Azjela) z Szemhazajem (Samjazą), strażnikiem ukrytych skarbów.

Azaradel

w etiopskiej Księdze Henocha Azaradel jest jednym z upadłych aniołów, którzy objaśniają ludziom bieg Księżyca.

Azazel (Azael, Hazazel, „Bóg umacnia")

w etiopskiej Księdze Henocha Azazel jest jednym z wodzów 200 upadłych aniołów. Azazel „nauczył mężczyzn wykuwać miecze i tarcze", a kobiety „noszenia ozdób i malowania powiek" (por. Graves, Patai, Mity hebrajskie, s. 104105). W literaturze rabinackiej i targumach Azazel jest kozłem ofiarnym; w Księdze Kapłańskiej (16, 8-10) Azazel to prawdopodobnie imię demona pustyni, któremu poświęcony jest jeden z kozłów ofiarnych. W Zoharze (Wajeze 153a) „zły Azazel" to jeździec dosiadający węża. W księdze tej określony jest jako wódz anielskiego chóru bene elim (lub iszim, niższych aniołów, „ludzi-duchów'). Święty Ireneusz nazywa Azazela „aniołem upadłym, lecz wciąż potężnym". W Apokalipsie Abrahama jest on „władcą piekła, zwodzicielem ludzkości", który w swej prawdziwej postaci jest demonem o siedmiu wężowych głowach, czternastu obliczach i dwunastu skrzydłach. Żydowska legenda opowiada o aniele Azazelu, który nie chciał się pokłonić Adamowi (w Koranie aniołem tym jest Eblis lub Iblis), kiedy Bóg przedstawiał pierwszego człowieka zgromadzeniu hierarchów niebiańskich. Za to nieposłuszeństwo Azazel został ogłoszony „przeklętym Szatanem' (zob. Bamberger, Fallen Angels, s. 278). Według legendy arabskiej, kiedy Bóg nakazał aniołom złożyć hołd Adamowi, Azazel odmówił, twierdząc, że nie widzi powodu, aby „syn ognia [tj. anioł] miał się kłaniać synowi gliny [tj. śmiertelnikowi]. Za to nieposłuszeństwo Bóg wygnał Azazela z raju i zmienił jego imię na Eblis (por. Gaudefroy-Demombynes, Narodziny islamu, s. 249-250). Milton w Raju utraconym I, 625-626, nazywa Azazela „cherubinem rosłym", ale także upadłym aniołem i chorążym Szatana. Zdaniem Maurice'a Bouissona (Magic. Its History and Principal Rites) Azazel był pierwotnie semickim bogiem trzód i dopiero później został zdegradowany do rangi demona (zob. Trevor Ling, The Significance of Satan in New Testament Demonology). Bamberger (Fallen Angels) skłania się do poglądu, że pierwsza gwiazda, która spadła (gwiazda oznacza tu anioła) to właśnie Azazel.

Balan (Balam)

niegdyś anioł chóru panowań; obecnie „wielki i potężny książę piekieł. Ma trzy głowy: byka, człowieka i barana, a przy tym ogon węża i ogniem pałające oczy". Przedstawiany jest nago, na niedźwiedziu, z krogulcem na dłoni (zob. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 23). Dowodzi 40 legionami duchów piekielnych (zob. Grand Grimoire).

Balberyt (niegdyś anioł chóru cherubinów)

???

Barakijal

w Księdze Jubileuszów, jeden z Czuwających (grigori), którzy pojęli córki ludzkie za żony (por. Rdz 6). Obecnie Barakijal mieszka w piekle, gdzie jest nauczycielem astrologii. W etiopskiej Księdze Henocha opisany jest jako wódz (jeden z „dziesiętników") zastępu upadłych aniołów (por. Barakiel, z którym Barakijal bywa utożsamiany).

Barbatos

anioł niegdyś należący do chóru cnót. „Fakt ten - powiada Spence w Encyclopaedia of Occultism - został potwierdzony licznymi dowodami". W piekle, gdzie Barbatos obecnie zamieszkuje, jest on wielkim księciem i zwierzchnikiem 30 legionów złych duchów. Ponadto ,rozumie śpiew ptaków, zna Przeszłość i potrafi przepowiedzieć przyszłość". Może być przywoływany podczas obrzędów magicznych, ale tyko wówczas, gdy słońce znajduje się w znaku Strzelca. Reprodukcję pieczęci Barbatosa zob. w: Wierus, Pseudo-Monarchia; Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 108; The Lemegeton. [Według De Plancy'ego (Słownik wiedzy tajemnej, s. 24) Barbatos to „pierwowzór Robin Hooda. Ukazuje się pod postacią łucznika bądź myśliwego" - przyp. tłum.].

Barbiel (Barbuel, Baruel)

jeden z książąt chóru cnót oraz chóru archaniołów. Jest aniołem października i jednym z 28 aniołów władających 28 pałacami Księżyca. W The Magus Barretta Barbiel jest utożsamiany z Barakielem (co czyni Barbiela także władcą lutego). W piekle Barbiel pełni funkcję jednego z siedmiu elektorów i służy pod Zafielem.

Batarel (Batariel, Badariel, Batrael, Batarjal, Metarel)

w etiopskiej Księdze Henocha, jeden z dwustu upadłych aniołów; także anioł przywoływany w zaklęciach magicznych (zob. Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 95).

Belfegor (Belfagor, Baal-Peor - „władca szczelin" lub „bóg Baal z góry Phegor)

pierwotnie czczony pod postacią fallusa moabicki bóg rozpusty, który, według kabalistów, był niegdyś aniołem chóru księstw. W piekle Belfegor jest demonem odkryć i przemyślnych wynalazków. Przywołany, ukazuje się pod postacią młodej kobiety. Rufin z Akwilei i św. Hieronim utożsamiali Belfegora z Baal-Peorem (por. Lb 25, 1-3). De Plancy w Słowniku wiedzy tajemnej (s. 58) twierdzi, że pewni wysocy dostojnicy imperium piekielnego pełnią funkcję posłów, czy też ambasadorów przy rządach państw ziemskich oraz że Belfegor został akredytowany we Francji. Wiktor Hugo w Pracownikach morza podziela stanowisko De Plancy'ego (zob. Jonson, The Devil Is an Ass; Wilson, Belphegor or the Marriage of the Devil, 1691). Masters (Eros and Evil) przypuszcza, że Belfegor jest odpowiednikiem hinduskiego Rutrema (zob. Grillot, A Pictorial Anthology of Witchcraft, Magic and Alchemy, s. 132).

Belial (Beliar lub Berial)

na rycinie w Das Buch Belial Jacobusa de Teramo ten potężny upadły anioł, często utożsamiany z Szatanem, składa listy uwierzytelniające królowi Salomonowi; także tańczy przed żydowskim królem. W Raju utraconym I, 570-572, czytamy: „Ostatni nadszedł Belial: bardziej sprośny / Umysł nie został strącony z Niebiosów / Ni rozkochany występniej w występku". W kolejnej księdze tego utworu (II, 133-136) Milton wprawdzie powiada o Belialu, że „Równie nadobnej postaci Niebiosa / Nigdy nie stracą, zdawał się stworzony / Do czynów szczytnych i wielkich godności', wszelako zaznacza, że „fałszem (to] wszystko i pozorem było". Barton (Origins of the Names of Angels and Demons) przypuszcza, że Belial to „dawna nazwa Szeolu". W Pracownikach morza Wiktor Hugo, powołując się na źródła okultystyczne, mówi o Belialu jako ambasadorze Piekła w Turcji (-> Mastema). Podobnie jak w przypadku Byleta, „dopiero po niezliczonych badaniach - powiada Spence w An Encyclopaedia of Occultism, s. 119 - udało się dowieść, że Belial należał niegdyś do chóru cnót" (por. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 25). [Belial jest też najczęstszym określeniem Szatana w pismach qumrańskich (zob. Tyloch, Rękopisy z Qumran nad Morzem Martwym; Flis, Jezus a demony, s. 68-70). - przyp. tłum.].

Belzebub (Beelzebub, Belzebud, Belzaboul, Beelzeboul, Baalsebul - „władca much")

pierwotnie bóstwo syryjskie; w Drugiej Księdze Królewskiej (1, 3) Beelzebub jest filistyńskim bogiem Ekronu. W kabale jest on wodzem dziewięciu złych aniołów piekła. W ewangeliach św. Mateusza (10, 25; 12, 24-27), św. Marka (3, 22) oraz św. Łukasza (11,15) Belzebub jest „władcą złych duchów", ale nie jest tożsamy z Szatanem (podobnie jak we wszystkich znanych traktatach magicznych; zob. Legge, Forerunners and Rivals of Christianity 9,108; De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 26). W apokryficznej Ewangelii Nikodema Chrystus podczas trzydniowego pobytu w piekle nadaje Belzebubowi władzę nad podziemnym światem w nagrodę za to, że wbrew sprzeciwowi Szatana zezwolił na zabranie Adama i „uwięzionych świętych" do nieba. [W polskim tłumaczeniu Ewangelii Nikodema i apokryficznego Zstąpienia do otchłani motyw ten nie występuje (zob. Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, cz. 2) przyp. tłum.] Popularne określenie Belzebuba to „władca much". Nazywano go także „władcą chaosu" (zob. pisma gnostyka Walentyna). Dante utożsamiał go z Szatanem, natomiast Milton w Raju utraconym (I, 93-94) powiada o Belzebubie, że „drugim / Był po nim [tj. szatanie] władcą, drugim też w występku"; w tym samym utworze (I, 185) nazywa go również „cherubinem upadłym". W Poetical Works of John Milton (London 1794) znajduje się rycina przedstawiająca „Szatana naradzającego się z Belzebubem". Belzebub jest bohaterem książki Gurdjieffa All and Everythings. Beelzebub's Tales to His Grandson.

Busasejal

według etiopskiej Księgi Henocha, jeden z dwustu upadłych aniołów.

Bylet (Bel)

niegdyś anioł chóru potęg (chóru, do którego ma nadzieję powrócić), obecnie upadły anioł przebywający w piekle, gdzie dowodzi 85 legionami demonów. Jest królem, dosiada siwego konia, a jego zjawienie się oznajmia ogłuszający dźwięk trąby (pieczęć Byleta zob. w: Waite, The Book o f Black Magic and of Pacts, s. 169; The Lemegeton). Pogląd, że Bylet należał kiedyś do chóru potęg, został jak powiada Spence w An Encyclopaedia o f Occultism, s. 119 - „poparty licznymi dowodami" (por. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 29-30).

 

Carreau (Carnivean)

eks-książę chóru potęg, obecnie demon wzywany w litaniach sabatowych (zob. Michaelis, Admirable History of Possession and Conversions of a Penitent Woman; por. De Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, s. 111). Według Histoire de la Magie en France Garineta Carreau był jednym z diabłów, które opętały siostrę Serafikę z Loudun; pod nieobecność Barucha Carreau pilnował kropli wody, która zaczarowała jej żołądek . [Carreau jest także demonem „drugiej i trzeciej kategorii', który „nakłania do nieokazywania miłosierdzia" (zob. Rachleff, Okultyzm w sztuce, s. 233) przyp. tłum.].

Dagon

w Raju utraconym I, 538, upadły anioł; w mitologii Fenicjan, bóstwo przedstawiane w postaci morskiego potwora, pół człowieka, pół ryby.

Daniel (Danjal, „Bóg jest moim sędzią")

według Waite'a (The Lemegeton), anioł chóru księstw. Daniel (jako Danjal) jest jednym z upadłych aniołów wymienianych w tradycjach Henochu. W „niższym świecie” sprawuje władzę nad prawnikami (reprodukcję jego pieczęci zob. w: Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 289). Z kolei według Barretta (The Magus) Daniel jest wysokim rangą aniołem (jednym z 72) noszącym boskie imię Szemhameforasz.

Ezekiel (hebr.: moc Boża)

w etiopskiej Księdze Henocha, upadły anioł, który nauczył ludzi „wróżyć z chmur” (zob. Ginzberg, The Legends of the Jews, t. 1, s. 125).

Forkas (Foras, Furkas, Fourkas)

literatura okultystyczna milczy o tym, jakie stanowisko Forkas zajmował niegdyś w hierarchii niebiańskiej i do którego chóru należał. Obecnie, jako anioł upadły, pełni w piekle funkcję prezydenta lub księcia; tutaj także spędza czas, ucząc retoryki, logiki i matematyki. Potrafi uczynić człowieka niewidzialnym, wie również, jak odzyskać utracony majątek. De Plancy (Słownik wiedzy tajemnej, s. 72-73) nazywa Forkasa „rycerzem, wielkim wodzem piekielnym'; ma on pod sobą 29 legionów złych duchów spełniających każde jego życzenie. Reprodukcję pieczęci Forkasa zob. w: Waite, The Book o f Black Magic and o f Pacts, s. 175 (zob. też: Scot, Discoverie of Witchcraft; Wierus, Pseudo-Monarchia; wizerunek Forkasa w: Seligmann, The History of Magic, s. 230).

Forklach (Furlak)

anioł Ziemi. Imię to widnieje na siódmym pentagramie Słońca (zob. Mathers, The Greater Key of Solomon).

 

Gaap (Tap)

niegdyś anioł chóru potęg (mocy), obecnie anioł upadły. W piekle Gaap pełni funkcję „wielkiego prezydenta i wielkiego księcia". Jako król Południa, dowodzi 66 legionami złych duchów. Reprodukcję jego pieczęci zob. w: Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 176 (zob. też The Book of Ceremonial Magic; The Lemegeton). W Słowniku wiedzy tajemnej e'' De Plancy'ego Gaap jest przedstawiony jako istota ludzka ze skrzydłami nietoperza (s. 183).

Gadriel (aram.: „Bóg jest moją pomocą")

w tradycjach o Henochu, jeden z upadłych aniołów. Według legendy to właśnie Gadriel zwiódł Ewę w raju, co pozwala widzieć w nim nie tyle Szatana, ile węża z ogrodu Edenu. Podobnie jak Azazel, Gadriel nauczył ludzi obchodzić się z bronią (zob. etiopska Księga Henocha 69, 6). W apokryficznej Czwartej Księdze Machabejskiej Ewa powiada, że „żaden oszukańczy wąż" nie skala jej „czystości panieńskiej'. W księdze tej Gadriel nie jest nazwany z imienia. Według innych źródeł, Gadriel jest aniołem władającym piątym niebem, odpowiedzialnym za wojny między narodami. Kiedy do piątego nieba docierają modlitwy z ziemi, Gadriel zatwierdza je i towarzyszy im do szóstego nieba (zob. Zohar Exodus 202a).

Gresil (niegdyś anioł chóru tronów)

???

 

Hakael

jeden z siedmiu przywódców aniołów upadłych, „siódmy Szatan" (zob. Charles, The Book of Enoch, s. 138, przypis; Schmidt, The Apocalypse of Noah and the Parable of Enoch).

Hananel (Ananel)

w etiopskiej Księdze Henocha, jeden z upadłych aniołów.

Harut (Harot, Haurwat)

w legendach arabskich, występuje zazwyczaj w towarzystwie Maruta. Harut (wraz z Marutem) został zesłany z nieba na ziemię, aby nauczył ludzi sztuki rządzenia (zob. Koran II, 102). W mitologii perskiej Harut i Marut byli wysokiej rangi aniołami (-> Amesza Spentami), znającymi sekretne imię Boga; na swoje nieszczęście, imię to wyjawili kobiecie o imieniu Zobra lub Zuhra, w której obaj się zakochali. W przypisie do XIV ody Hafiza (w wydaniu Richarda Le Galienne'a) czytamy, że wykorzystując moc Wyjawionego Imienia, Zuhra przeniosła się na planetę Wenus, „z którą w mitologii mahometańskiej jest odtąd utożsamiana"; upadli aniołowie (Marut i Harut) „zostali za karę uwięzieni, i od tej pory wiszą głową w dół w lochu niedaleko Babilonu, gdzie, jak głosi legenda, uczą magii i czarnoksięstwa". Hastings (Encyclopaedia of Religion and Ethics, t. 4, s. 615) powiada, że Harut i Marut to „upadli aniołowie, spełniający szatańskie funkcje".

Hauras (Haures, Hawres, Flauros)

jeden z 72 złych duchów, które Salomon, według legendy, zamknął w mosiężnym naczyniu i wrzucił do jeziora (lub morza). Poprzednio Hauras zajmował, jak sam wyznał Salomonowi, wysokie stanowisko w hierarchii niebiańskiej (nie powiedział jednak, do którego chóru aniołów należał). Opowiedział królowi dzieje stworzenia świata i upadku aniołów. W piekle Hauras jest wielkim księciem. Zazwyczaj przybiera postać lamparta, jednak na wezwanie egzorcysty zjawia się w ludzkiej postaci. Przywołany, udziela prawdziwych odpowiedzi na pytania dotyczące przeszłości i przyszłości. Dowodzi 36 legionami złych duchów, gotowych spełnić każdy jego rozkaz. Reprodukcję jego pieczęci zob. w: Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 186. W Słowniku wiedzy tajemnej De Plancy'ego (s. 72) Flauros (Hauras) ; przedstawiony został w postaci człowieka-lamparta.

 

Iblis (Eblis, Haris, „rozpacz")

w mitologii perskiej i arabskiej, Eblis jest odpowiednikiem judeochrześcijańskiego Szatana. Według Ibn Abbasa, Eblis, jako wysoki rangą anioł, był niegdyś ozdobą niebiańskiego raju (zob. Jung, Fallen Angels in Jewish, Christian and Mohammedan Literature). W orientalnym romansie o Vatheku Backford charakteryzuje Eblisa następująco: "Przed swoim upadkiem, nosił on imię Azazel. Kiedy Bóg stworzył Adama, rozkazał wszystkim aniołom, aby oddały mu pokłon, Eblis jednak odmówił" (por. Koran, sura XVIII, 50). Legendę tę przytacza również Ginzberg w The Legends of the Jews, t. 1, s. 63: „Czyż ja, stworzony z bezdymnego ognia, mam oddawać cześć istocie uczynionej z prochu?" - pytał anioł. Za karę Bóg zamienił Eblisa w szejtana (diabła), a ten stał się ojcem wszystkich diabłów. Według św. Augustyna (Enchiridion, 28) i Mahometa (Koran XVIII, 50) Eblis to dżinn, a nie anioł czy też anioł upadły. Mitologia arabska zna trzy kategorie duchów: aniołowie, dżinny (dobre i złe) oraz demony. Jak głosi legenda, Mahomet nauczył prawnuka Eblisa niektórych sur Koranu (zob. The Encyclopaedia of Islam, t. 3, s. 191).

 

Jekon (Jikon, „podżegacz")

w etiopskiej Księdze Henocha, herszt upadłych aniołów. Z pomocą -> Asbiela zwiódł synów Bożych (tj. innych aniołów), kusząc ich widokiem pięknych córek ludzkich; z tymi to kobietami synowie Boży utrzymywali następnie grzeszne stosunki cielesne (zob. Bamberger, Fallen Angels).

Jelahiasz

pierwotnie anioł chóru cnót; opiekuje się sędziami i wydaje wyroki w procesach sądowych. Jest także jednym z 72 aniołów noszących boskie imię Szemhameforasz. Jego aniołem pokrewnym jest Sentacer (-> Ambelain, La Kabbale Pratique).

Jetrel

w tradycjach o Henochu, jeden z dwunastu upadłych aniołów.

Jomjael („dzień Boży”)

jeden z upadłych aniołów, strącony z niebios wraz z Szemhazajem, Szatanem i innymi (zob. etiopska Księga Henocha).

Juwart

niegdyś książę chóru aniołów, obecnie służy w piekle. Wspomina o nim Michaelis w Admirable History of the Possession and Conversion of a Penitent Woman.

Kaim (Kajm, Kamio)

niegdyś należał do chóru aniołów, obecnie przebywa w piekle, gdzie pełni funkcję wielkiego prezydenta. Pokazuje się pod postacią drozda. Dowodzi 300 legionami duchów piekielnych. Reprodukcję jego pieczęci zob. w: Waite, The Book of Black Magic and of Pacts, s. 182. Według De Plancy'ego a' Kaim ukazał się Lutrowi (zob. Słownik wiedzy ' tajemnej, s. 87-88).

Kasdeja

???

Kawkabel (Kokabel, Kakabel, Kochbiel, Kokbiel, Kabajel, Kochab '' - „gwiazda Boża")

wielki książę aniołów, sprawujący władzę nad gwiazdami i konstelacjami. W Księdze Razjela Kakabel jest wysokim rangą świętym aniołem, jednakże w przeważającej większości pism apokryficznych (np. w etiopskiej Księdze Henocha), jest złym (upadłym) aniołem i mieszkańcem piekła. W niebie czy w piekle Kakabel dowodzi 365 tysiącami duchów, gotowych wykonać każde jego polecenie; on zaś, między innymi, uczy ich astrologii.

Lau(w)iasz

w kabale, anioł chóru tronów i chóru cherubinów. Ściślej mówiąc, jest to anioł, który niegdyś należał do tych chórów. Lauwiasz sprawuje pieczę nad mędrcami i wybitnymi osobistościami. Reprodukcję jego pieczęci zob. w: Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 260, 267.

Lewiatan (hebr.: ten, który zwija się w fałdy)

w przypowieściach Henocha Lewiatan jest żeńskim, pierwotnym potworem morskim i złym smokiem. W literaturze rabinackiej jest ona (lub on) utożsamiana z Rahabem, aniołem przedwiecznych głębin, i jest odpowiednikiem lądowego potwora -> Behemota. Jak głosi legenda, zarówno Lewiatan, jak i Behemot zostali stworzeni piątego dnia Stworzenia (zob. grecka Apokalipsa Barucha; Cohen, Talmud, s. 62). Według św. Justyna Lewiatan to „zły anioł" (zob. Ginzberg, The Legends of the Jews, t. 5, s. 46; Apokalipsa Abrahama 10). Zdaniem George'a Burtom („Journal of Biblical Literature', grudzień 1912, s. 161), Lewiatan to „hebrajskie imię babilońskiej bogini Tiamat". W tradycji biblijnej Lewiatan jest olbrzymim wielorybem (-> Hi 41, 1). W Psalmie 74, 14 jest hipopotamem lub krokodylem. [W Biblii Tysiąclecia, a także angielskim przekładzie The New Jerusalem Bible, to właśnie w Księdze...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin