Biznesplan Bartka Kuzminskiego.doc

(48 KB) Pobierz
BIZNESPLAN

BIZNESPLAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracował:

 

Bartosz Kuźmiński kl. II c

 

 

 

-1-

Spis treści:

 

 

I str. 3

a) Opis firmy str.3

 

II str. 3

a) Cel działalności str. 3

b) Osobowość prawna firmy str. 3

c) Konkurencyjność oferty str. 3

d) Zarządzanie str. 4

 

III str. 4

a) Plan marketingowy str. 4

b) Lokalizacja str. 4

c) Dystrybucja str. 4

d) Reklama str. 5

e) Polityka cenowa str. 5

f) Warunki sprzedaży str. 5

g) Plan organizacyjny str. 5

 

IV str. 5

a) Pracownicy str. 5

b) Dostawcy str. 6

c) Księgowość str. 6

d) Analiza ryzyka str. 6

 

V str. 6

a) Finanse str. 6

 

 

 

 

 

 

 

 

-2-

 

I

 

a) OPIS FIRMY

 

Przedmiotem biznesplanu jest przedsięwzięcie polegające na otwarciu księgarni
na osiedlu Bukowym w Szczecinie. Oprócz działalności podstawowej, czyli sprzedaży książek, chciałbym zająć się prowadzeniem małej kawiarenki, która byłaby połączona
z księgarnią. Ten drugi aspekt będzie głównym czynnikiem odróżniającym moją księgarnię od konkurencyjnych. Przewiduję też możliwość działalności podobnej do czytelni – z opcją czytania książki na miejscu.

 

 

II

 

a)     CEL DZIAŁALNOŚCI

 

Celem działalności jest sprzedawanie książek oraz artykułów spożywczych oraz podnoszenie przez to poziomu wiedzy klientów. Możliwość korzystania z kawiarenki znacznie podniosłaby atrakcyjność czytania książek. Klienci mogliby czytać je w kameralnej atmosferze. Ponadto księgarnia ma przynosić dochody polepszające mój standard życia. Przewiduję możliwość całkowitego utrzymywania się z tych dochodów, ale na samym początku, nie chcę ryzykować i inwestować w nią zbyt dużej ilości pieniędzy. W przyszłości księgarnia mogłaby mi posłużyć jako miejsce, w którym doświadczenie zdobędą moje własne dzieci lub rodzina.

 

b)    OSOBOWOŚĆ PRAWNA FIRMY

 

Będę prowadził jednoosobową działalność gospodarcza, ze względu na to, że nie mam żadnego wspólnika. W przyszłości może zmienię działalność na np.: spółkę cywilną i będę prowadzić interes razem z członkiem własnej rodziny (najprawdopodobniej synem lub córką).

 

 

c)     KONKURENCYJNOŚĆ OFERTY

 

Na osiedlu Bukowym obecnie nie ma żadnej księgarni. Łatwo będzie więc przejąć rynek w tym regionie. Potrzeby mieszkańców osiedla są zaspokajane albo w odległym
o piętnaście kilometrów centrum miasta, albo w księgarni na sąsiednim osiedlu Majowym. W razie powstania innych księgarni, konkurencyjność oferty będzie polegać głównie
na uniwersalności mojej księgarni, która oprócz zwykłej sprzedaży książek będzie także oferowała ich wypożyczanie i czytanie w kawiarence. Naturalnie z kawiarenki będzie można skorzystać również i bez wypożyczania książek.

 

 

 

 

-3-

d)    ZARZĄDZANIE

 

Organizacją przedsięwzięcia zajmować się będę ja sam, czyli właściciel księgarni. Posiadam już doświadczenie w handlu oraz fachowe przygotowanie. Pracowałem wcześniej w księgarni i wiele się nauczyłem. Teraz postanowiłem rozpocząć własną działalność.

 

Moje dane:

 

Bartosz Kuźmiński

Ul. Pomarańczowa 30/10

70-781 Szczecin

Os. Bukowe

Tel. 423-70-75

E-mail: bkuzminski@ksiegarnia.pl

 

 

 

III

 

a)     PLAN MARKETINGOWY

 

Księgarnia powstanie w miejscu, w którym na razie nie ma żadnej konkurencji. Rokuje to bardzo dobrze na przyszłość. Pozwoli to zdobyć szybko stałych klientów i wzbudzi zainteresowanie na osiedlu.

W pobliżu księgarni znajduje się szkoła podstawowa i gimnazjum. Klientów upatruje się głównie w młodzieży i rodzicach. Z wstępnych ustaleń wynika, że dyrekcja szkoły byłaby zainteresowana dostarczaniem przez moją księgarnię podręczników uczniom.

Księgarnia będzie promowana przez ulotki, oraz szyld przed wejściem, dobrze widoczny z ulicy. Produkty będą sprzedawane klientom bezpośrednio.

 

 

b) LOKALIZACJA

 

Księgarnia będzie usytuowana w lokalu przy ulicy Brązowej 7 na osiedlu Bukowym
w Szczecinie. Znajduje się tam szereg sklepów. Jest to jeden z największych punktów sprzedaży na osiedlu. Obszarem działania firmy będzie całe osiedle.

 

 

c) DYSTRYBUCJA

 

Produkty będą sprzedawane klientom bezpośrednio na terenie księgarni. W założeniu, książek nie będzie można wypożyczać do domu. Jednak dla stałych klientów taka możliwość na pewno się pojawi. Kawiarnia będzie znajdowała się wewnątrz lokalu. Niestety,
ale wygląda na to, że w lecie nie będzie można wystawić kilku stolików przed nią.

 

 

 

-4-

d) REKLAMA

 

Księgarnia będzie promowana przez ulotki (na początku działalności). Potem postaram się o własną stronę internetową, reklamę w internecie na często odwiedzanym portalu (na przykład na stronie Wirtualnego Szczecina) i w regionalnych gazetach.

Klientów będę pozyskiwać rabatami dla stałych bywalców. W sytuacji, w której
na rynku nie ma konkurencji nie muszę przejmować się konkurencją cenową. Natomiast
nie mam zamiaru zawyżać cen, by klienci nie wrócili do księgarni poza osiedlem, z których korzystali wcześniej.

 

 

e)     POLITYKA CENOWA

 

Brak konkurencji nie wymusza na mnie zaniżania cen produktów. Przewiduję rabaty dla stałych klientów. Jestem gotowy ponieść koszty wynajmu lokalu, zakupu sprzętów, zatrudnienia pracowników oraz płatności firmom, z którymi będę współpracować. Chciałbym żeby zyski przewyższały koszty w takim stopniu, żeby pieniądze włożone w księgarnię
na samym początku, zwróciły się maksymalnie po dwóch latach.

 

 

f)      WARUNKI SPRZEDAŻY

 

Sprzedaż będzie odbywać się tylko i wyłącznie na terenie firmy. Klient będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty za towar natychmiast po zakupie.

 

 

g)    PLAN ORGANIZACYJNY

 

W firmie będzie pracować czterech pracowników (w tym ja). Dwóch będzie odpowiedzialnych za kawiarenkę, dwóch za księgarnie. Ja będę pracował jako jeden z ekspedientów na stoisku z książkami. Będziemy zaczynać pracę o 9:00 a kończyć o 19:00. Ponieważ rano i wieczorem nie przewiduję wielu klientów wystarczy dwójka pracowników. Dwóch będzie pracować od 9:00 do 16:00, a pozostała dwójka od 11:00 do 19:00.

 

 

 

IV

 

a)     PRACOWNICY

 

Planuję znaleźć młodych, pełnych werwy ludzi, którzy będą potrafili  doskonale doradzać klientom i zachęcać do kupna towaru. Znajdę ich przez ogłoszenia w gazetach
i ulotki roznoszone w liceach i szkołach wyższych. Wszystkich (trzech) pracowników przeszkolę osobiście, korzystając z mojego własnego doświadczenia. Będę ich motywować premiami, jeśli zobaczę, że robią postępy i świetnie wywiązują się ze swoich obowiązków. Ponieważ nie chcę zatrudniać większej ilości pracowników, nie przewiduję obecnie wynagrodzeń w postaci przedłużenia urlopu.

 

-5-

b)    DOSTAWCY

 

Zamierzam współpracować z firmą dostawczą, która będzie robić dostawy towarów przemysłowych do kawiarni i książek do księgarni. Sądzę się, że wystarczy kontrakt z jedną, która będzie przywozić obydwa rodzaje artykułów. Artykuły spożywcze będą pochodziły
z magazynów mojego wujka, który je prowadzi. Planuję też nawiązać kontakt
z developerami książek oraz z małym wydawnictwem.

 

 

c)     KSIĘGOWOŚĆ

 

Chciałbym prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Moja babcia jest z zawodu księgową. Zatrudniłbym ją na pół etatu.

 

 

d)    ANALIZA RYZYKA

 

Przewiduję, że w związku z brakiem konkurencji dla mojej firmy ryzyko poniesienia sporych strat finansowych jest małe. To osiedle bardzo potrzebuje księgarni. Jeśli moja firma pozostanie jedyną przez dłuższy czas, to zyski mogą być imponujące. Ryzyko istnieje
w sferze finansowej – jeśli księgarnia będzie przynosić straty, nie zdołam spłacić zaciągniętych pożyczek na jej otworzenie.

 

 

 

V

 

a)     FINANSE

 

Żeby rozpocząć działalność potrzebuję 50 tysięcy zł. Mam spore oszczędności
i wsparcie finansowe w postaci pożyczki od rodziców. Razem posiadam 35 tysięcy zł. Pozostałe pieniądze pożyczę z banku i będę spłacać z dochodów, które przyniesie mi firma. Jeśli potrzebne będzie więcej pieniędzy zaciągnę kolejną pożyczkę.

Lokal wynajmę od znajomego co zmniejszy trochę koszty wynajmu. Jeśli moja firma odniesie sukces, zastanowię się nad kupnem lokalu. Pozostałe koszty to: zakup sprzętów
do księgarni i kawiarni, kupno książek i artykułów spożywczych, pieniądze wydane
na reklamę i promocję firmy, opłaty ustalone w kontraktach z partnerskimi firmami oraz miesięczne pensje pracowników (łączna pula pensji nie powinna przekraczać 4000 zł
na miesiąc.).

Pozostałe finanse (ok. 10 tys. zł) będą służyły do aktywnego kierowania firmą,
do podejmowania się nowych inwestycji oraz do zabezpieczenia przyszłości firmy,
na wypadek początkowych niepowodzeń.

 

 

 

 

 

 

-6-

Zgłoś jeśli naruszono regulamin