WOLTER- francuski filozof oświecenia, napisał: „Ludzie cierpieli, żyli i umarli”
KIM JEST CZŁOWIEK?
- człowiek jest najwyższym bytem w świecie (rozumnym);
- człowiek został stworzony na obraz Boga;
- poprzez grzech pierworodny człowiek popełnia więcej złych uczynków niż dobrych;
- u podstaw człowieczeństwa leży zło – wygnanie z raju;
- człowiek wyobcowuje się od natury, zwierząt;
- ciąży przekleństwo Boga na człowieku, wyznacznik ludzkiego bytu.
PASKAL
- „Człowiek żyje w świecie wrogo nastawionym do niego”
- „Jak trzcina na wietrze”;
- tylko człowiek wie, że natura może go zabić;
- ocenia z dystansu;
- wydarzenia są obiektywne w stosunku odczuwania;
- należy stawić czoło problemom, przemyśleć, wyciągać wnioski, przewartościować wydarzenie;
- ucieczka od świata – 1.zakon, miejsce odosobnienia, samotnik
2.nie angażować się w świat.
SŁYNNE ZAŁOŻENIE: CO CI SIĘ OPŁACA?
- jeśli założymy, że Bóg jest, co stracimy a co zyskamy? Bilans życia i strat.
- Bóg milczy. Filozofia dialogu (spotkania);
- nie podaje nikomu wskazówek jak żyć, kim jest, czego od nas oczekuje;
- nie ma prostej drogi do Boga;
- droga do Boga prowadzi przez drugiego człowieka (np. cierpiącego);
- A człowiek jaki ma kontakt z Bogiem??
Też milczy;
- w najważniejszych chwilach życia człowiek jest skazany na milczenie;
- żaden język nie wyrazi tego, co najbardziej osobiste, intymne;
- życie człowieka jest zawsze bytem w jakiejś sytuacji.
WYBORY:
- każdy wybiera wartości prawdziwe lub pozorne;
- tragizm człowieka polega na tym, że dopiero z dystansu umie ocenić swój wybór;
- należy prowadzić dialog wewnętrzny, szczery, samemu ze sobą – umie przyznać się do błędu;
- ważna jest autentyczność refleksji nad sobą;
- FILOZOFIA EGZYSTENCJALNA- człowiek jest wolny absolutnie- wolność ducha, umieć powiedzieć nie;
- człowiek jest ograniczony wolnością drugiego człowieka;
- wybieramy zawsze dobro wg. Hierarchi, wg. Nas;
- wszystkie rzeczy są neutralne, tylko człowiek nadaje im przeznaczenie;
- nie ma zła, są tylko złe przejawy czynów;
- zło fizyczne – choroba, cierpienie;
- zło moralne- psychiczne, zamierzone przez człowieka.
- zło niechciane – przypadkowe;
KANT- wszystkie rzeczy mają cenę, tylko człowiek ma godność;
- człowiek jest bytem godniejszym od anioła, ponieważ może się rozwijać moralnie (upadać- powstać);
- zło jest moralne;
- wynikiem moralnego zła jest cierpienie;
- w Starym Testamencie na pytanie o zło-Bóg milczy,
- w Nowym Testamencie cierpienie ma charakter terapeutyczny, misyjny, ma wyczulić człowieka na drugiego człowieka;
- Księga Hioba początkuje inicjację nad cierpieniem ludzi niewinnych;
DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE?
- niezbędna jest heroiczna wiara w ład moralny. Bez wsparcia rozumu. Musimy mieć wiarę.
- Z jednej strony wpływ czasu jest problemem, a z drugiej radością;
- czas jest celem ludzkiego bytu;
- przeszłość i tak dopada nas w przyszłości;
- Człowiek może kierować się dwoma ładami:
* ład rozumu
* ład serca;
- Absolut jest pragnieniem serca;
- każdy człowiek ma potrzebę absolutu;
- należy mieć nadzieję- idea Boga = oparcie
„Jak trwoga to do Boga”.
WĄTEK HIOBA
- człowiek szuka absolutu, Boga, który powie nam czemu nas to spotyka;
- miał poczucie beznadziejnej sytuacji życiowej- dramat;
- nie chodzi o to, że człowiek wszystko traci tylko o to, że nie umie sobie wytłumaczyć dlaczego;
- Hiob nie traci nadzieji:”Bóg dał, Bóg wziął- jak się Panu spodobało, tak się stało”
Bóg go na koniec wynagrodził;
- każda wiara, jeśli jest wiarą mocną, rozumową, przestaje być wiarą- jest wiedzą;
- największą siłą wiary jest ufność;
- wartość wiary: nie mamy pewności, ale się za czymś opowiadamy;
- Hiob został nagrodzony, Jego wiara wytrzymała próbę;
- przykład Hioba jest niezwykle drastyczny;
- oto Bóg gra z szatanem o człowieka, jakby się założył;
- Bóg wygrał, gra o człowieka ale też człowiekiem.
STOICY
- trzeba w życiu zastanowić się co od nas zależy (poglądy, przekonania), a co nie;
- próba akceptacji, zrozumienia sytuacji zastanej;
- stoicki spokój.
KIERKEGAARD
- myśliciel z XIX w.;
KIERKE- kościół
GAARD- ogród
Razem= cmentarz;
DLACZEGO BÓG UKARAŁ HIOBA?
- Hiob otrzymał potem wszystko dwukrotnie;
- Bóg jednak nie zabrał mu pamięci;
- Bóg nie jest ani dobry, ani zły;
- immoralny- tzn. nie moralny, nie podlega kategoriom dobra i zła;
- człowiek nie może z Bogiem rozmawiać;
- odpowiedź Boga to milczenie;
- człowiek powinien uznać, że Bóg jest poza oceną dobra i zła;
- człowiekowi pozostaje wiara, powodująca, że chcemy przyjąć, że Bóg przestrzega jakichś racji;
- Bóg ma zawsze racje;
- człowiek nie będzie zawsze dyskutował;
Kierkegaard wyróżniał 3 modele życia ludzkiego:
a) estetyczny
b) etyczny
c) religijny
- między tymi 3 modelami nie ma przejścia, nie można tkwić w 2 na raz, nie ma kompromisu;
- książka „Bojaźń i drżenie”- człowiek ciągle boi się swojego życia.
MODEL ESTETYCZNY
- beztroskie doznawanie przyjemności, głow3nie erotycznych ( Don Juan- uosobienie tego modelu) oraz z posiadanego bogactwa i uciech doczesnych;
- realizujemy ją w życiu bezrefleksyjnym, skłaniającym się do zaspokajania pragnień;- skutkiem/elementem takiego życia jest rozproszenie się w gonitwie codzienności;
- w efekcie końcowym dochodzimy do pustki w życiu, rozczarowania, samotności. Ucieczka do modelu etycznego.
MODEL ETYCZNY
- obowiązuje zasada dobra i powszechnego porządku, obowiązku moralnego;
- „Człowiek wybiera samego siebie”
Zastanawia się jak żyć, projektuje, uzyskuje świadomość wolności;
- bierze na siebie odpowiedzialność za swoje Zycie;
- rodzi się pytanie o uzasadnienie norm etycznych (uzasadnienie społeczne). Jest to niemożliwe do odpowiedzi, człowiekowi pozostaje rozpacz;
- przejście do stanu religijnego jest nieuchronne, gdy człowiek nie przymyka oczy na swoje rzeczywiste położenie w świecie;
- Czy człowiek jest w wstanie sobie poradzić?
Nie, bo jest istotą niesamodzielną, tzn. dokonuje skoku w Boga- ponieważ człowiek nie jest w wstanie wytłumaczyć sobie istnienia Boga.
MODEL RELIGIJNY
- najwyższy- Bóg człowieka uspakaja;
- przykład Abrahama ( przeszedł z modelu estetycznego, żył w ładzie moralnym);
- Bóg wykorzystując jego głęboką wiarę zarządał złamania miłości do żony i dziecka;
- Abraham w imię zaufania do Boga chciał potwierdzić ofiarę z życia;
- Abraham przekroczył stadium etyczne, stał się kimś samotnym, bez oparcia;
- miał jedynie kontakt z Bogiem;
- człowiek stał się jednostką, czymś wyróżnionym, kimś;
- akt religijny polega na zamanifestowaniu swojej jednostkowości.
FIODOR DOSTOJEWSKI
- mistrz analizy psychologicznej;
- interesowały go zakamarki duszy człowieka;
- „Bracia Karamazów”
- porusza kwestie rozumu i serca, wiary i ateizmu, winy i kary, dobra i zła;
- wina spada na jednego z braci, ale nie na sprawcę;
- Ivan uznany za winnego, głosi etykę autonomiczności;
- twierdzi, że za krzywdę na świecie należy odrzucić istnienie Boga;
- jest tyle nieszczęść, że Bóg nie może istnieć, ale jeśli Boga nie ma, to wszystko jest dozwolone;
Te 2 tezy są tezami katastrafialnymi;
- niewiara w Boga niszy Ivana;
- w gruncie rzeczy popada w obłęd;
- Skoro nie ma Boga, to dlaczego mamy uważać, że źle się dzieje, że jest krzywda?
- wiara w Boga stawia pewną tamę w tym nieszczęściu.
ALBERT CAMUS
- w „Dżumie” pisze, że egzystencją człowieka jest absurd, bo człowiek żyje bez przyczyny, bez celu;
- „Każdy z nas nosi w sobie dżumę” czyli zło;
- można się z tego wyleczyć, wyzwolić od zła przez okazywanie solidarności innym ludziom „odrzuconym”, otwarcie się na innych;
- społeczeństwo „Dżumy” ma poczucie absurdu istnienia, wyrażającego się w monotonii życia, znudzenie codziennością;
- Czy można wyeliminować absurd?
Nie, można go jedynie osłabić.
- Jakie jest wyjście z „życia w absurdzie? ( w cierpieniu)?
2 wyjścia:
1) samobójstwo
2) nadzieja na usunięcie absurdu życia;
- Camus odrzuca obydwa wyjścia i mówi:
„Człowiek musi żyć w cierpieniu”
1) SAMOB OJSTWO
- ucieczka od życia;
- przyznanie, że życie nas przerasta;
- poddanie się.
2) NADZIEJA NA USUNIĘCIE ABSURDU ŻYCIA
- ucieczka od prawdy;
- człowiekowi zostaje zatem świadomość ostateczności i nieuniknioności, stałej sytuacji absurdu;
- pisał, że człowiek ma być zbuntowany;
- człowiek wyraża swoją wolność;
- bunt odsłania dramatyzm ludzkiej doli (mity o Syzyfie i Prometeuszu);
- należy odnaleźć sens w dzieleniu się z innymi;
- w miejsce Syzyfa „dźwigającego głaz swojej egzystencji” Camus wprowadza nurt „Prometeusza przykutego do skały kajdanami buntu”.
SARTRE
- myśliciel XX-wieczny;
- wyróżniał 2 rodzaje bytów:
1. Byt ludzki (każdy z nas) – byt dla siebie – byt świadomy (jest autorefleksyjny; świadomość człowieka wyrywa go ze świata rzeczy);
2. Byt rzeczy – byt w sobie – nic z siebie nie daje;
W czym się wyraża wolność człowieka?
- w unicestwianiu- tak traktujemy świat jakby nic dla nas nie znaczył, uniezależnić się od świata;
- wolność: odwrócenie się człowieka od zastanej rzeczywistości ( chcemy coś zrobić i robimy to);
- odchodzimy od czegoś, tworzymy nową rzeczywistość;
- odchodzi od tego co jest (cości) do tego co nie jest (nicości);
- byt w sobie (np. stół) nie może się poznać, bo nie ma świadomości;
- człowiek może, bo posiada dystans poznawczy do siebie;
- byt rzeczy jest bytem niepoznanym, nieświadomym siebie;
- egzystencjalizm – egzystencja – istnienie;
- każdy byt jest złożony z istnienia i istoty;
- Jaki jest człowiek w sensie moralnym?
- W przypadku człowieka istnienie (egzystencja) wyprzedza istotę (esencję)- odnosi się tylko do człowieka ( bytu ludzkiego);
- egzystencjalizm jest antropologią (filozofią człowieka);
- dopóki człowiek żyje, jego istota jest, a istnienie się zmienia;
-nie wolno etykietować ludzi- traktować ich jak rzeczy;
- człowiek dopóki żyje jest wolny;
- byt ludzki cały czas się tworzy, kreuje poprzez wolne wybory;
- W jakiej wierze człowiek jest wolny?
Jest ograniczony- Sartre to odrzuca;
- absolutna wolność człowieka;
- Sartre jest przedstawicielem egzystencjalizmu ateistycznego;
- „Nie ma Boga, nie ma idei, nie ma niczego, na czym mógłby się człowiek oprzeć”;
- nie ma Boga (on nie istnieje)
- nie ma odniesień do społeczeństwa;
- człowiek reifikuje- urzeczowienie, uprzedmiotowienie;
- „Człowiek jest skazany na wolność?- całe życie musi wybierać;
- człowiek się broni przed wolnością, radzi się innych;
- „Nic nas nie może usprawiedliwić”- człowiek musi stawić czoła wolności;
- każdy jest autonomiczny, kieruje sobą, dokonuje wyborów;
- każdy z nas odpowiada za swoje czyny przed sobą;
- nie możemy uciekać od wolności, jest to życie nieautentyczne, ucieczka od absolutu lub rzeczy;
- dramat ludzkiej egzystencji- człowiek ucieka przed wolnością;
- WOLNOŚĆ: najwyższe dobro. Duży ciężar wolności, musimy sobie z tym radzić samotnie.
- życie jest takie, że człowiek nie czuje się zadomowiony;
- relacje międzyludzkie to ciągła walka, bo człowiek nas reifikuje;
- wiara w przyjaźń i miłość do chęć oszukania siebie, utrata wolności;
- „Czy drogowskaz idzie drogą, którą wskazuje?”
ŻYCIE:
a) autentyczne
- życie jest świadomością, że „ człowiek jest bytem ku śmierci”;
- musimy mieć świadomość, że czeka nas koniec bytu ludzkiego;
- człowiek stawia pytanie o sens;
- „Absurdem jest, żeśmy się urodzili, absurdem, że umrzemy”.
b) nieautentyczne
- człowiek gubi się w swojej anonimowości (wg. Heidegela).
FRANKL
- filozofujący psychiatra, zmarł w 1997r.;
- zastanawiał się nas sposobem bytowania człowieka;
- „Człowiek w poszukiwaniu sensu”- książka;
- każdy z nas poszukuje sensu ludzkiego życia;
- każda sytuacja jest darem i wyzwaniem;
- każde ludzkie zadanie musi być wypełnione sensem;
- człowiek musi w swoim życiu widzieć sens ludzkiego istnienia;
- egzystencja potrzebuje rozumowej wytłumaczalności- sensu;
- ważną cechą ludzkich działań jest intencjonalność;
- człowiek jest bytem możnościowym- ma różne możliwości wyboru, rozwiązywania sytuacji życiowych;
- człowiek wybiera określony świat wartości, różne sensy z różnych wartości wybiera najważniejsze;
- staje się bytem powinnościowym- zastanawia się co wybiera;
- jeden wybór pociąga za sobą inne wybory- wpływa na nie;
- z tego wynika: człowiek dokonuje pewnego projektu, kieruje się, projektuje sam dla siebie;
- każda sytuacja, w której się znajdujemy, stawia człowiekowi konieczność znalezienia rozwiązania bytowania i o jej sens;
- Czy człowiek jest w stanie poznać swój sens? Nie;
- sens własnej egzystencji- człowiek kieruje się w swoich wyborach transcendującym sumieniem;
- sumienie zakazuje, podpowiada, pomaga;
- człowiek odkrywa w sobie nieświadomą religijność;
- jeśli w człowieku kołacze się religijność, tłumi ją, może to doprowadzić do chorób psychicznych (nerwic);
- pracę terapeutyka uświadamia się jako leczenie tłumienia religijności, uświadamia sobie to;
- Bóg dla osoby wierzącej jest tym, co religijność zaakceptowała;
- wiara religijna jest zawsze związana ze świadomą akceptacją decyzji osobistych;
- dystansuje się od form wyznaniowych;
- akceptuje religijność, którą odkrywa w sobie;
- stawia na diagnozę ogólną:
- dzisiaj ludzie mają poczucie, że znajdują się w pułapce, pustce egzystencjalnej- po co życie? Jaki jest sens?
- prowadzi to do frustracji, które wymagają psychoterapii;
- frustracja wynika z podwójnej utraty pewności oraz świadomości coraz mniejszego oddziaływania wartości, tradycji;
- instynkt nie podpowiada człowiekowi co musi wybierać;
- tradycja nie mówi co człowiek ma robić;
3 RODZAJE WARTOŚCI LUDZKICH (motor rozwoju człowieka):
1.a) Wartości twórcze- związane z pracą zawodową
2. Wartości doznaniowe:
b) przeżywanie świata, jego piękna, porządku, prawdy
c) wynikają z cierpienia ludzkiego- znoszenie losu, związane z postawą życiową człowieka.
- człowiek nie posiada wrodzonej zdolności do znoszenia cierpienia, musi uczyć się je znosić;
- musi przenosić w swoim życiu cierpienie z płaszczyzny doznaniowej- bólu, na płaszczyznę subiektywną- cierpienie (naszą postawą wobec bólu);
- „Ból się ma, a cierpiącym się jest” (ból się leczy, a cierpienie jest kwestią naszego rozwiązania psychicznego);
- cierpienie może mieć wartość (nie każde je ma);
- kiedy rezygnujemy z czegoś w imię wyższych wartości;
- wybór wartości wyższych uświęca cierpienie, nie musi być ono czymś złym;
- istnieje wyższa konieczność moralna, która powoduje, że cierpienie jest konieczne.
uw.pedagogika.pomoc