I.
PEDAGOGIKA
paidagogia (dwa znaczenia)
refleksja nad czynnością
czynność wychowania wychowania
- w XIX w pedagogika postanowiła - namysł, myślenie, rozumowanie
zostać nauką o wychowaniu wiąże się z rozumowaniem wg.
reguł, wiąże się z dialogiem, ma
- nasza cywilizacja jest naukowo- etapy techniczna, więc pedagogika
poszła w stronę nauki a nie namysłu
II.
PEDAGOGIKA JAKO NAUKA
Hans Georg Gadamer
niemiecki filozof, uczeń Heiddegera
· twierdzi, że Grecy oderwali zachód od wschodu i nadali naukowo- techniczny kierunek naszej cywilizacji;
· widzi to w ich specyficznej postawie:
- pędzie do wiedzy, nieznanego,
- szczególnym sceptycyzmie w stosunku do tego, co ludzie mówią i uznają za prawdę
- przekonaniu, że prawda się ukrywa i trzeba ją wydobyć na jaw- poprzez mowę
- przekonaniu, że sąd dostosowuje się do rzeczy, czyli ma intencję bycia prawdziwym, czyli że sądy, twierdzenia podają prawdę
· te założenia stały się podstawą nowożytnej nauki
- dla Greków prawdziwą nauką była matematyka (była tuż przed filozofią), ponieważ przedmiotem jej jest byt czysto rozumowy (zamknięty system dedukcyjny; idealny)
- za racjonalny uznawany był spsób myslenia zgodny z methodos (postępowanie drogą, którą już ktoś szedł; za kimś)
- dla współczesnej nauki matematyka nie jest najważniejsza, ale ważna ze względu na sposób poznania:
nauka nowożytna jest przesiąknięta ideą metody; a w tych metodach jest coś
wspólnego: ideał poznawczy- idziemy droga poznania tak świadomie, że zawsze możemy na nią wkroczyć ponownie
sąd jest prawdziwy, kiedy:
utrzymuje kryterium sprawdzalności
jest weryfikowany od strony logicznej
sądy nieweryfikowalne są poza nauką
sąd prawdziwy w nowożytnej nauce, to tyle co sąd pewny:
kryterium poznania to już nie jego prawda, ale pewność- to jest sprawa ograniczająca nasze życie- jest ono ograniczone przez to, co uznajemy za pewne, w dużej mierze opiera się na naśladowaniu
· ta zasada pewności utworzyła cywilizację stechnicyzowaną;
nauka jest techniką, bo opiera się na sztucznym eksperymencie, sama praktyka naukowa ma charakter techniczny
· pojęcie filozofii i przekształcenia tego pojęcia dokonywały się w związku z pojęciem nauki
w starożytności filozofia była najwyższą wiedzą teoretyczną o prawdzie bytu; poszukiwali bytu niezmiennego, takiego jakim jest
metafizyka- nauka o podstawowych zasadach bytu
w Grecji była też wiedza praktyczna, której celem było działanie ludzkie
dotyczyła tego, co może być zmienne- działanie zmienia świat
· przełom wieków XVI i XVII- podstawy nauki eksperymentalnej
- zasadnicza sprawa- sztuczne wytworzenie eksperymentów; sztuczne warunki, w których oczekujemy, że przyroda będzie się jakoś zachowywać
- filozofia długo nie zauważała tej zmiany
nauki zaczęły bardzo intensywnie się rozwijać, filozofia była wycofywana, okazała się nieprzydatna
broniła się w dwóch etapach:
1. pozytywizm XIX w - scalenie wyników nauk; była to „filozofia naukowa”- chciała być potrzebna
2. neopozytywizm ( drugi pozytywizm, pozytywizm logiczny) początki XX w – rozczłonkowanie filozofii:
- z jednej strony filozofia nauki (logiczna analiza języka nauki)- chciała pokazać naukowcom jak prowadzą naukę
- z drugiej strony powstała filozofia życia- zwrot ku człowiekowi
tu założono oddzielenie życia od nauki, nie widziano związku nauki ze społecznym doświadczeniem
potem te podziały zaczęły się mnożyć (np. filozofia sztuki)- to jest pozostałość unaukowienia filozofii, że niby ma się w czymś specjalizować
to wszystko oznaczało brak dystansu filozofii do nauki- filozofia nie była w stanie zadać pytania o sens nauki
POZYTYWIZM
scjentyzm- ideologia, która gloryfikuje naukę, to przekonanie (zwłaszcza w XIX w) , że nauka uszczęśliwi wszystkich, trzeba nią objąć wszystko
· pod wpływem scjentyzmu powstały nauki społeczne
· w XIX w uważano, że badania naukowe polegają tylko na tym, że wykrywa się obiektywne prawidłowości, które są podstawą formułowania praw
· do nauki nie zaliczano:
- nauk historycznych, bo są idiograficzne- zajmują się rzeczami, które raz powstały i kończą swój żywot i nie można w nich żadnych prawidłowości wychwycić
- nauk technicznych- miały się zajmować praktycznym zastosowaniem praw formułowanych przez nauki teoretyczne
· od XX w uważa się za naukę także praktyczne wykorzystanie nauk teoretycznych
{F. Bacon XVI- XVII w. „Novum organum”
Logiczno- metodologiczne nauki Arystotelesa : „organa”}
Podział nauk na:
teoretyczne i praktyczne
np. psychologia np. pedagogika
wymyśla prawa stosuje je do jakiś celów
- nie ocenia się przyszłości - przyszłośc jest ważna, jest w
kręgu zainteresowania dziedziny
- wypowiedzi nauk praktycznych - zadaniem pedagogiki jako
muszą zawierać ocenę i opis nauki praktycznej jest
urzeczywistnianie tego (np.
metod) co zostało ocenione jako
pozytywne
- żadnych ocen - oceny utylitarne
ocena utylitarna
na prawdziwość oceny utylitarnej składają się :
- prawdziwość zdania opisowego
- przyjęcie oceny właściwej
Cel, teoria, praktyka- to powiązanie przedstawia pedagogikę jako naukę z trzech części:
1) aksjologia pedagogiczna
jej zadaniem jest formułowanie celów wychowania
2) teoria wychowania
badanie sposobów i warunków wywoływania zmian w psychice człowieka (metody wychowania)
3) technologia wychowania
dobór sposobów określonych przez teorie wychowania do celów aksjologii (formułowanych przez nią)
Cel pedagogiki: projektowanie działalności wychowawczej.
Twierdzenia psychologii, socjologii i pedagogiki różnią się tylko stopniem ogólności. Psychologiczne są najogólniejsze.
Najważniejsze w behawioryzmie jest znać podstawy mechanizmów psychologicznych. Jeżeli te prawa są prawdziwe to dotyczą naszej zmieniającej się natury. W pedagogice nie jest możliwe jednoznaczne określenie prawidłowości warunków skutecznego wychowania. A to dlatego, że jest za dużo zmiennych.
Tak widziana pedagogika utożsamia pojęcie praktyki z pojęciem techniki.
PEDAGOGIKA JAKO TECHNIKA.
Arystoteles, Bacon.
Bacon- eksperyment, nowożytna nauka jest techniką. Nauka w sensie nowożytnym to badanie przyrody.
Jednak między dzieckiem a dorosłym istnieje relacja komunikacyjna- inaczej niz w badaniu biernej przyrody, dlatego, mimo że to dorosły tworzy narzędzia wychowania to jest tu komunikacja.
ARYSTOTELES
3 RODZAJE WIEDZY:
· EPISTEME- wiedza teoretyczna, oparta na dowodzeniu, szuka prawdy (prawda jest dobrem)
· TECHNE- wiedza techniczna, sprawność wytwórcza, rzemieślnicza
· PHRONESIS- mądrość praktyczna, rozsądek, przejawia się w działaniu (współbyciu z innymi), wiedza etyczna
EPISTEME
TECHNE I PHRONESIS
-wiedza abstrakcyjna
- wiedza konkretna
- poznanie dla niego samego
- wiedza ma przewodzić działaniu
TECHNE
PHRONESIS
- możemy sie nauczyć, ale i zapomnieć
- nie uczymy się jej i nie zapominamy, bo jest to samowiedza
- można zmienic zawód
- nie mozna jej odrzucić na rzecz innej, bo dotyczy nas samych
- nie ma dowolności, że możemy ja spozytkowac lub nie
- stosowanie wiedzy
- wymagana jest świadomość moralna, a nie sprawność techn.
- sprawności moralne to tylko idee kierunkowe; dla każdego co innego jest działaniem np.mężnym
pedagogika.uw