Aeroklub
Polski
PROGRAM
SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO
AEROKLUBU POLSKIEGO
Część A
Rozdział 9
A.9 ZADANIE A/V
A.9.1 Cel ZADANIA
Przeszkolenie na nowy typ szybowca lub szybowca z napędem pomocniczym (niezdolnego do samodzielnego startu)
A.9.2 Warunki dopuszczenia do wykonywania ZADANIA
Ukończone ZADANIE A/I lub A /II;
aktualny trening.
A.9.3 Szkolenie teoretyczne i naziemne do realizacji ZADANIA
Przygotowanie naziemne musi objąć:
- Instrukcja użytkowania szybowca w locie
- Ograniczenia eksploatacyjne szybowca.
- Obsługa dodatkowego wyposażenia zabudowanego w szybowcu
- Trening naziemny w zakresie awaryjnego opuszczania szybowca.
Wyniki wpisać do "Książki Pilota Szybowcowego" lub "Książki przebiegu szkolenia szybowcowego".
Przeszkalany uczeń-pilot / pilot powinien pamięciowo opanować znajomość charakterystycznych prędkości danego typu szybowca (prędkość przeciągnięcia, ekonomiczna, optymalna, dopuszczalna)
A.9.4 Wskazówki organizacyjne
Minimalne liczby lotów określone są w tabeli A.9.7 i zależą od aktywności lotniczej szkolonego.
Przeszkolenie ucznia - pilota na szybowiec o znacząco różnych charakterystykach pilotażowych w stosunku do szybowców na których dotychczas wykonywał loty wymaga szczególnie dokładnego omówienia zadania lotu przez instruktora laszującego, osobistego sprawdzenia przez instruktora prawidłowości zajętej przez szkolonego pozycji w kabinie (ze względu na położenie środka ciężkości i swobodne operowanie wszystkimi sterownicami i układami) i nadzoru instruktora nad całym lotem.
A.9.5 Dopuszczalne tolerancje wymaganych parametrów lotu
Dla zaliczenia ZADANIA A/V wymagane tolerancje jednakowe jak dla ZADANIA A/I i A/II.
A.9.6 Warunki atmosferyczne dla realizacji ZADANIA A/V
Loty ZADANIA A/V powinny być wykonywane przy podstawie minimum 400 m (zalecana 800 m – umożliwiająca wykonanie lotu w strefie) i widzialności minimum 5 km.
Ograniczenia prędkości (i kierunku) wiatru:
- dla uczniów-pilotów w pierwszych trzech lotach 6m/s (składowa boczna do 3 m/s);
- dla pilotów zgodne z ograniczeniami prędkości i składowej bocznej wiatru dla szybowca użytego w szkoleniu
A.9.7 RAMOWE ZESTAWIENIE ĆWICZEŃ ZADANIA A/V
Nr
ćw.
Treść ćwiczenia
Liczba lotów (samodzielnych)
A
B
C
D
1
2
4
5
6
7
przeszkolenie na nowy typ szybowca
3
przeszkolenie na nowy typ szybowca z napędem pomocniczym nie zdolnym do samodzielnego startu
nie dotyczy
-
Uczniowie piloci
Piloci mało aktywni – w ciągu ostatnich 12 miesięcy nalot ogólny do 25 godzin
Piloci średnio aktywni – w ciągu ostatnich 12 miesięcy nalot ogólny w granicach 25 – 75 godzin
Piloci aktywni – w ciągu ostatnich 12 miesięcy nalot ogólny powyżej 75 godzin
PRZESZKOLENIE NA NOWY TYP SZYBOWCA
- Wysokość lotu: zależny od zastosowanego rodzaju startu, nie mniej niż 200m
- Miejsce lotu: określa instruktor (krąg/strefa)
- Czas jednego lotu: zależny od zastosowanego rodzaju startu
- Rodzaj startu określa instruktor
- Minimalne ilości lotów patrz tabela
Wskazówki wykonawcze
Warunkiem dopuszczenia do realizacji ĆWICZENIA 1 jest ukończenie jednego z zadań A/I, A/II lub A/III, aktualny trening, ważne KTP lub LS.
Rodzaj startu i program lotu, (lotów) określa instruktor indywidualnie dla szkolonego i typu szybowca. Szkolony musi posiadać aktualne KTP/LS i trening w rodzaju startu jaki ma być zastosowany.
Uczniowie piloci mogą być przeszkoleni wyłącznie na szybowiec szkolny, bądź treningowy.
Piloci szybowcowi przeszkalający się na szybowiec wyczynowy pierwszy start wykonują bez balastu wodnego.
Uwaga! Z uczniem pilotem przed pierwszym lotem laszującym należy wykonać lot sprawdzający na szybowcu dwumiejscowym. Lot sprawdzający musi być wykonany w dniu rozpoczęcia przeszkalania.
- Miejsce lotu: strefa
- Czas jednego lotu: 30 min
Do realizacji ĆWICZENIA 2 można dopuścić pilota szybowcowego posiadającego nalot szybowcowy minimum 100 godzin.
Piloci bez doświadczenia samolotowego lub motoszybowcowego muszą wykonać wcześniej lot zapoznawczy z instruktorem na samolocie lub motoszybowcu wg programu ĆWICZENIA A/III/1. Rodzaj startu i program lotu, (lotów) określa instruktor indywidualnie dla szkolonego i typu szybowca. Szkolony musi posiadać aktualne KTP/LS i trening w rodzaju startu jaki ma być zastosowany. Dopuszcza się nabieranie wysokości na termice.
Ćwiczenia wyłączania i chowania oraz wypuszczania i uruchamiania napędu muszą odbywać się na wysokości i w odległości od lotniska umożliwiającej dolot i bezpieczne lądowanie w najmniej korzystnej konfiguracji, jednak nie niżej niż 500 m AGL. W ramach ćwiczenia sytuacji niebezpiecznych dla szybowca z chowanym zespołem napędowym przećwiczyć lądowanie z wysuniętym, nieruchomym zespołem napędowym.
Strona celowo pozostawione pusta
Wydanie z 05.03.2004 r.
Zmiana Nr: 0
SZKOLENIE DL LICENCJI PILOTA
SZYBOWCOWEGO PL(G)
A – 9 – 3
EPBK