Kor_Kierowca.pdf

(95 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.F.4.
5/2.F.4. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy
samochodu dostawczego
5/2.F.4. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy samochodu dostawczego
Spis treœci
1. Opis stanowiska ............................ 1
2. Zakres obowi¹zków pracownika ............... 1
3. Organizacja pracy ........................... 2
3. Wymagane kwalifikacje....................... 2
5. Identyfikacja zagro¿eñ ....................... 2
6. Stosowane œrodki profilaktyczne ............... 3
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat ............................ 4
8. Karta oceny ryzyka zawodowego............... 4
1. Opis stanowiska
Podstawowym stanowiskiem kierowcy jest kabina samochodu dostawczego.
Stan techniczny samochodu nale¿y oceniæ jako dobry – auto ma 3 lata i 150 tys. km
przebiegu, co na samochód wyposa¿ony w silnik Diesla nie jest du¿o. Z istotnego
wyposa¿enia samochodu nale¿y wymieniæ: wspomaganie kierownicy i uk³ad ABS.
Warto te¿ podkreœliæ, ¿e auto nie posiada klimatyzacji.
Czêœæ ³adunkowa pojazdu jest zamkniêta, z drzwiczkami usytuowanymi z ty³u po-
jazdu. Drzwiczki otwieraj¹ siê na zewn¹trz.
Na okres jesienno-zimowy zak³adane s¹ opony zimowe.
Dopuszczalna masa za³adowcza pojazdu to 1000 kg.
Do stanowiska pracy kierowcy nale¿y zaliczyæ tak¿e:
magazyn za³adunku towarów z ramp¹ za³adowcz¹ i placem manewrowym,
wybetonowany plac z miejscem postojowym,
warsztat napraw i obs³ugi codziennej pojazdu,
trasê przejazdu z magazynu do odbiorców towaru – teren miejski o œrednim na-
tê¿eniu ruchu,
miejsca sk³adowania towarów u odbiorców – sklepy, z których czêœæ ma wejœcie
od strony ulicy, a inne od strony zaplecza (najczêœciej wymaga to wjazdu na
dziedziniec wewnêtrzny).
Wyposażenie
samochodu
2. Zakres obowi¹zków pracownika
Do obowi¹zków kierowcy nale¿y:
rêczny za³adunek samochodu w magazynie (z rampy), towarami o ciê¿arze do
20 kg, w iloœci ok. 30 pojemników (pude³) na kurs,
przewóz towarów do sklepów po trasie przejazdu ok. 15 km (w trakcie zmiany
roboczej kierowca pokonuje trasê 3-krotnie w ustalonych godzinach, a tak¿e
dodatkowo w razie potrzeb odbiorców),
rêczny roz³adunek towarów z wniesieniem do sklepów,
Zadania
grudzień 2005
1
Rozdzia³ 5/2.F.4.
Les³aw Zieliñski
5. Ryzyko zawodowe
grudzieñ 2005
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.4.
codzienna obs³uga pojazdu – kontrola poziomu oleju silnikowego i innych
p³ynów eksploatacyjnych, sprawdzanie oœwietlenia, stanu ogumienia itp. wraz
z uzupe³nieniami i ewentualnym usuwaniem drobnych usterek.
Ponadto obowi¹zkiem kierowcy jest dwukrotna w ci¹gu roku wymiana kó³ z opo-
nami zimowymi/letnimi. Przegl¹dy okresowe i naprawy wykonywane s¹ w warsz-
tacie specjalistycznym i nie nale¿y to do obowi¹zków kierowcy.
3. Organizacja pracy
Praca kierowcy jest dwuzmianowa, przez 5 dni w tygodniu. Pocz¹tek pracy to
godz. 5 00 , koniec o godzinie 13 00 , w przypadku pierwszej zmiany. Jeœli w danym ty-
godniu kierowca pracuje na drugiej zmianie to jego godziny pracy przypadaj¹ od
13 00 do 21 00 . W soboty kierowca ma tylko pierwsz¹ zmianê.
Kierowca odpowiada za dostarczenie towaru w stanie nieuszkodzonym do wyzna-
czonych sklepów, w okreœlonych terminach oraz za dokumentacjê zwi¹zan¹ z to-
warem (faktury, podpisy, zapotrzebowania itp.). Pracownik odpowiada równie¿ za
stan techniczny pojazdu i prowadzenie dokumentacji pojazdu (karta pojazdu, fak-
tury za paliwo itp.).
4. Wymagane kwalifikacje
Prawo jazdy kategorii B, odpowiedni stan zdrowia potwierdzany badaniami
lekarskimi.
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
1. Kolizja drogowa.
Uczestnictwo w ruchu
drogowym.
Œmieræ, ciê¿kie uszkodze-
nie cia³a.
2. Potr¹cenie, przygniecenie. Poruszaj¹ce siê pojazdy
na placu magazynowym,
przy sklepach, podczas
naprawy awaryjnej samo-
chodu na ulicy.
Œmieræ, ciê¿kie uszkodze-
nie cia³a.
3. Po¿ar.
Wypadek drogowy, mate-
ria³y ³atwopalne w warsz-
tacie.
Œmieræ na skutek udusze-
nia, ciê¿kiego oparzenia.
4. Po³o¿enie stanowiska pra-
cy na poziomie ró¿nym
od poziomu otoczenia.
Rampa magazynowa
za³adowcza.
Ciê¿kie uszkodzenie cia³a,
z³amania koñczyn, urazy
g³owy.
5. Poœlizgniêcie, upadek na
tej samej p³aszczyŸnie.
Nierówne, œliskie
powierzchnie, progi.
Z³amania, zwichniêcia koñ-
czyn, st³uczenia cia³a.
2
grudzień 2005
155599893.001.png
5/2.F.4. Ocena ryzyka zawodowego kierowcy samochodu dostawczego
OPINIE
Rozdział 5/2.F.4.
1
2
3
4
6. Uderzenie, przyciœniêcie
spadaj¹cym materia³em,
przedmiotem.
Pojemniki, pud³a na ram-
pie i w samochodzie.
Drobne urazy koñczyn,
palców.
7. Przeci¹¿enie uk³adu
ruchu.
Przenoszone, uk³adane
pojemniki, pud³a
z towarem.
Choroby uk³adu szkiele-
towo-miêœniowego, prze-
puklina.
8. Uderzenie o nieruchome
elementy.
Wejœcia, dojœcia.
Drobne urazy ca³ego cia³a.
9. Uderzenie ruchomymi
elementami.
Drzwi magazynu, skle-
pów, samochodu.
Drobne urazy cia³a
– szczególnie koñczyn
i g³owy.
10. Pr¹d elektryczny.
Urz¹dzenia warsztatowe
zasilane energi¹ elek-
tryczn¹.
Œmieræ na skutek pora¿e-
nia pr¹dem elektrycznym.
11. Gor¹ce powierzchnie.
Uk³ad wydechowy
i uk³ad ch³odniczy
samochodu.
Oparzenia termiczne
czêœci cia³a – najczêœciej
palców rêki.
12. Czynniki chemiczne
– kwas siarkowy.
Akumulator samocho-
dowy.
Oparzenia chemiczne
koñczyn.
13. Ostre krawêdzie.
Taœma i krawêdzie
opakowañ.
Drobne urazy palców
rêki.
14. Praca z u¿yciem narzêdzi
z napêdem lub bez napê-
du mechanicznego.
Narzêdzia rêczne.
Skaleczenia, zak³ucia.
15. Zmienny mikroklimat.
Zmienne warunki atmos-
feryczne (zima, lato), wy-
soka temperatura i prze-
ci¹gi w kabinie samocho-
du – podczas upa³ów.
Choroby uk³adu oddecho-
wego – przeziêbienia,
udar cieplny.
16. Stres.
Praca w ruchu ulicznym;
odpowiedzialnoϾ za po-
jazd, towar i dokumen-
tacjê oraz wymuszane
tempo pracy – termino-
woϾ dostaw.
Choroby uk³adu kr¹¿enia,
zmêczenie.
6. Stosowane œrodki profilaktyczne
Kierowcê wyposa¿ono w:
odzie¿ i obuwie robocze,
rêkawice robocze,
kurtkê na okres jesienno-zimowy.
Środki
ochronne
Kierowca ma do dyspozycji instrukcje :
obs³ugi pojazdu,
wykonywania rêcznych prac transportowych,
poruszania siê ludzi i pojazdów na terenie firmy,
obs³ugi warsztatowej,
przeciwpo¿arow¹.
Instrukcje
grudzień 2005
3
155599893.002.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.4.
Inne zastosowane œrodki profilaktyczne to:
okresowe szkolenia bhp i badania lekarskie,
nadzór nad stanem technicznym pojazdu i prac¹ kierowcy,
podrêczny sprzêt ppo¿.,
oznakowania drogowe na placu magazynowym,
przegl¹dy okresowe pojazdu, bie¿¹ce usuwanie niedomagañ, opony zimowe
na okres jesienno-zimowy,
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat
W ostatnich piêciu latach na stanowisku zanotowane tylko jeden „lekki” wypadek
przy pracy. By³o to przytrzaœniêcie rêki kierowcy drzwiami magazynu (w 2001 r.).
Zagro¿enie to zosta³o ograniczone poprzez zastosowanie skuteczniejszych zabez-
pieczeñ przed samoczynnym zamykaniem drzwi.
8. Karta oceny ryzyka zawodowego
Poni¿ej zamieszczona karta oceny ryzyka zawodowego opracowana zosta³a w skali
trójstopniowej wg PN-N-18002. Jest to karta przyk³adowa , co oznacza, ¿e dla kon-
kretnego kierowcy w Pañstwa zak³adzie pracy karta oceny ryzyka zawodowego
mo¿e zawieraæ i inne zagro¿enia – specyficzne dla tego konkretnego stanowiska
pracy (np. ze wzglêdu na zakres obowi¹zków lub rodzaj przewo¿onych towarów).
W wyniku poni¿szej oceny ryzyka uwzglêdniono zastosowanie œrodków ograni-
czaj¹cych zagro¿enia.
Przypominamy te¿, ¿e pracownik powinien byæ zapoznany z kart¹ oceny razem
z kart¹ identyfikacji zagro¿eñ.
4
grudzień 2005
155599893.003.png
Rozdzia³ 5/2.F.4.
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
Data …........... Numer Karty ....................................
Sporz¹dzi³ zespó³
Stanowisko pracy Kierowca samochodu dostawczego
Liczba
nara¿onych
........................
............................................................
............................................................
............................................................
Charakterystyka stanowiska pracy:
• za³adunek, roz³adunek towarów,
• dowóz do odbiorców,
• obs³uga codzienna pojazdu.
Dokumenty odniesienia:
– PN-N-18002,
– ustawa Kodeks drogowy,
– zak³adowy regulamin pracy,
– instrukcje zak³adowe,
– instrukcja obs³ugi pojazdu.
Lp.
Zagro¿enie
ród³o zagro¿enia
Wyniki pomiarów
Ciê¿koœæ
szkód
Prawdopodobieñstwo Oszacowanie
ryzyka
Dzia³ania
profilaktyczne
1
2
3
4
5
6
7
1. Kolizja drogowa.
Uczestnictwo w ruchu drogo-
wym.
Du¿a
Ma³o prawdopodobne
Œrednie –
dopuszczalne
Przestrzeganie przepisów Kodeksu dro-
gowego, dostosowanie prêdkoœci do
warunków drogowych, opony zimo-
we w okresie jesieñ-zima, sprawnoœæ
pojazdu, sprawnoϾ psychofizyczna kie-
rowcy, dzia³ania zmierzaj¹ce do ogra-
niczania poœpiechu.
2. Potr¹cenie, przygniecenie
(inne pojazdy w ruchu).
Poruszaj¹ce siê pojazdy na placu
magazynowym, przy sklepach,
podczas naprawy awaryjnej sa-
mochodu na ulicy.
Du¿a
Ma³o prawdopodobne
Œrednie –
dopuszczalne
Zwrócenie uwagi na rygorystyczne prze-
strzeganie przepisów Kodeksu drogo-
wego i instrukcji poruszania siê po pla-
cu magazynowym, prawid³owa orga-
nizacja prac, zalecenie ostro¿noœci.
3. Po¿ar.
Wypadek drogowy, materia³y
³atwopalne w warsztacie.
Du¿a
Ma³o prawdopodobne
Œrednie –
dopuszczalne
Przestrzeganie przepisów Kodeksu dro-
gowego i instrukcji ppo¿., zapewnienie
sprawnego sprzêtu gaœniczego (okre-
sowe kontrole), regularne przegl¹dy
i sprawdzanie sprawnoœci pojazdu.
Rozdzia³ 5/2.F.4.
155599893.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin