BPM - OPRACOWANE PYTANIA EGZAMINACYJNE.pdf

(2962 KB) Pobierz
Microsoft Word - Pytania BPM-opracowane
1. Zespoły i układy samochodu-wymienić.
nadwozie
silnik
podwozie
instalacja elektryczna
Układy:
jezdny
kierowniczy
napędowy
hamulcowy
2. Podstawowe rodzaje nadwozi ze względu na formę i funkcję. Wielkości, na podstawie których
wydziela sie sektory handlowe samochodów. Klasyfikacja ONZ.
limuzyna
kareta (sedan)[jedno-, dwu-, trójbryłowe]
kombi
coupe
kabriolet
roadster
terenowe
do przewozu osób
do przewozu ładunków
ciężarówki
pojazdy wojskowe
M1-samochody osobowe (do 7os. + kierowca)
M2-mały autobus (do 8 os. poniżej 5t)
M3-duży autobus (od 8os. powyżej 5t)
N1-małe samochody ciężarowe (poniżej 3,5t)
N2-średnie samochody ciężarowe ( 3,5t<masa<12t)
N3-duże samochody ciężarowe (powyżej 12t)
L-jednośladowe i trójkołowce
O-przyczepy i naczepy
Klasyfikacja handlowa:
A-najmniejsze
B-małe
C-kompaktowe
D-średnie
E-duże
F-luksusowe
G-uniwersalne
H-sportowe
I-terenowe
L-wielofunkcyjne
3. Naszkicować układ napędowy oraz podać zależność (przy użyciu symboli) na obliczanie jego
przełożenia.
4x2
4x4
6x6
4. Zadania i rodzaje sprzęgieł.
odłączanie silnika od układu napędowego
płynne przenoszenie momentu obrotowego
ochrona przed przeciążeniami
tłumienie drgań wału korbowego
Rodzaje:
cierne (jedno-, dwu-, wielotarczowe, suche, mokre, pół-odśrodkowe, odśrodkowe)
hydrokinetyczne
elektromagnetyczne
5. Budowa i działanie sprzęgła tarczowego, ciernego suchego (na prostym rysunku podpisać
zaznaczone elementy). W czasie rozłączania i włączania sprzęgła. Porównanie cech sprzęgła ze
sprężyną talerzową i mechanizmem dźwigienkowym.
655574624.005.png 655574624.006.png 655574624.007.png
Sprężyna(4) dociska obie tarcze do siebie, a występująca na ich styku siła tarcia umożliwia
przeniesienie momentu (rys. a). Nacisk na pedał(6) powoduje przesunięcie tulei wyciskowej(3) i
odsunięcie tarczy sprzęganej(2) z tarczą połączoną z wałem korbowym(1).
6. Zadania i rodzaje skrzyni biegów.
Rodzaje:
zwykłe
pół-automatyczne
automatyczne
Zadania:
długotrwałe odłączenie układu napędowego od silnika
zmiana momentu obrotowego (zmniejszenie prędkości obrotowej z równoczesnym
zwiększeniem prędkości pojazdu)
umożliwienie jazdy do tyłu (zmiana kierunku jazdy)
655574624.008.png
7. Budowa i działanie stopniowych skrzyni biegów o osiach stałych (prosty rysunek z zaznaczonymi
elementami do rozpoznania i podpisu), przenoszenie momentu przez skrzynię biegów na różnych
biegach.
Moment obrotowy jest odbierany z silnika przez wałek sprzęgłowy, następnie przez parę kół jest
kierowany na wałek pośredni. Z tego wałka napęd przekazywany jest na wałek główny przed
odpowiednio kolejno sprzęganą parę kół.
8. Sposoby realizacji zmiany przełożenia w skrzyni biegów. Synchronizator prosty cierny - budowa i
działanie. Niezbędne zabezpieczenia w układzie sterowania skrzynią biegów.
Zmiana przełożenia odbywa się za pośrednictwem zazębienia ze sobą odpowiednich kół zębatych.
Dla przedstawionej powyżej skrzyni biegów:
Bieg I - zazębiają się koła i
Bieg II - zazębiają się koła i
Bieg III - bezpośrednie sprzężenie wałka sprzęgłowego z wałkiem głównym
Przesunięcie pierścienia zewnętrznego powoduje przesunięcie pierścienia przesuwnego. Stożki
pierścienia przesuwnego i koła zębatego stykają się, a występujące między nimi tarcie szybko
prowadzi do wyrównania prędkości obrotowych obu elementów. Dalsze zwiększanie nacisku na
pierścień zewnętrzny powoduje pokonanie siły oporu zatrzasku i przesunięcie pierścienia
zewnętrznego, aż do zazębienia go z wieńcem koła zębatego. Zazębienie to następuje gdy wałek
główny, synchronizator i koło zębate mają takie same prędkości obrotowe.
655574624.001.png 655574624.002.png
9. Podpisać elementy oraz wyznaczyć przełożenie przekładni obiegowej (planetarnej) na podstawie
zamieszczonego schematu.
Gdy koszyk (jarzmo) jest nieruchomy, napęd przenoszony jest z koła
pierścieniowego na koło słoneczne za pośrednictwem satelit:
i= Z
Z
Gdy koło słoneczne jest nieruchome, napęd przenoszony jest z koła
pierścieniowego na koszyk za pośrednictwem satelit:
i=
Z
Z +Z
Gdy koło pierścieniowe jest nieruchome, napęd przenoszony jest z koła słonecznego na koszyk za
pośrednictwem satelit:
i=
Z
Z +Z
10. Rodzaje przegubów, wymienić przykłady.
homokinetyczny
-Weissa
-Birfielda
asynchroniczny
-Cardana
prosty
krzyżakowy
dwu-krzyżakowy
11. Uzasadnić budowę wału napędowego. Podać 2 warunki równobieżności wału napędowego.
Wały napędowe służą do przekazywania napędu między oddalonymi od siebie zespołami układu
napędowego. Wał jest wykonany z cienkościennej rury stalowej do której z obu stron są
przymocowane widełki przegubów. Podczas jazdy samochodu, zmiany położenia tylnego mostu
powodują niewielkie zmiany odległości między przegubami wału. Przy jednej z końcówek wału
niezbędne jest zastosowanie połączenia wielowpustowego.
kąty załamania powinny być równe
wyważenie dynamiczny i statyczne wału
12. Zadania mostu napędowego. Podpisanie elementów na schemacie kinetycznym mostu
napędowego. Równanie opisujące kinematykę mechanizmu różnicowego.
Zadania:
przenoszenie momentu obrotowego z wału napędowego na koła jezdne
przenoszenie sił bezwładności
przejmuje część ciężaru samochodu
655574624.003.png 655574624.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin