Pawlik Anna
KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W PRZEDSZKOLU-DZIECI PIĘCIOLETNIE
BLOK TEMATYCZNY: Wielkanocne zwyczaje.
TEMAT DNIA: Wielkanocny stół.
CELE OGÓLNE:
-integracja dzieci z nauczycielem
-przekazywanie dzieciom wiadomości dotyczących Świąt Wielkanocnych
-rozwijanie sprawności ruchowej dziecka
-zaznajomienie dzieci z treścią opowiadania pt.: ,,Bajeczka wielkanocna"
-kształtowanie zdolności manualnych
CELE OPERACYJNE:
-dziecko potrafi wybrać prawidłową nazwę świąt
-wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat
-potrafi wysłuchać treści opowiadania
-odgaduje zagadki o tematyce świątecznej
-zna elementy dekoracji świątecznego stołu
-wykonuje prace plastyczną zgodnie z instrukcją nauczyciela
FORMY AKTYWNOŚCI:
-słowna
-ruchowa
-plastyczna
METODY NAUCZANIA (według Kupisiewicza):
-pogadanka
-pokaz
-opowiadanie
FORMY ZAJĘĆ:
-indywidualna
-zbiorowa
-grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Kartki z nazwami świąt; ilustracje do opowiadania; obrazki ze słońcem, kurczątkiem, barankiem, baziami, zajączkiem; bezbarwna taśma; kartka z zagadkami; czekoladowy zajączek; pisanki; gałązki z baziami; flakon; obrus; palma wielkanocna; placek- babka; kolorowe kartki; papier kolorowy; bibuła; klej; nożyczki; ołówek.
CZAS PRACY:
60 minut
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Czas
Przebieg zajęć
Czynności nauczyciela
Czynności dziecka
Środki dydaktyczne
Przewidywane
osiągnięcia
6 min.
Zabawa powitalna ,,Jestem... to jest..."
Wyjaśnia reguły zabawy. Rozpoczyna zabawę od przedstawie-nia się, mówiąc: ,,Jestem pani Ania".
Słuchają reguł zabawy
i postępują zgodnie z nią. Wskazując na panią , po kolei odpowiadają: ,,To jest pani Ania". Następnie przedstawiają się, zachowując tę zasadę.
Integracja z nauczycielem.
3 min.
Odszukiwanie nazwy zbliżających się świąt.
Rozkłada na dywanie kartki z nazwami różnych świąt.
Wybierają właściwa nazwę z pośród kartek rozłożonych na dywanie.
Kartki z nazwami świąt.
Potrafi wybrać prawidłową nazwę świąt
Pogadanka na temat Świąt Wielkanoc-cnych.
Sprawdza podstawowe wiadomości uczniów na temat świąt zadając pytania.
Odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela:
-jakie zwierzątka kojarzą wam się ze zbliżającymi świętami?
-z kim spędzacie święta?
-jak się przygotowuje-cie do świąt?
-jakie znacie potrawy związane ze świętami?
Wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat.
5 min.
Zabawa ruchowa ,,Przygotowa-nia do świąt".
Wyjaśnia reguły zabawy.
Mówi czynności, które uczeń ma pokazać.
Ruchem przedstawia czynności jakie wykonuje się w domu przed świętami, na przykład: odkurzanie, gotowanie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanu itp.
Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka.
8 min.
Opowiadanie A. Galicy pod tytułem: ,,Bajeczka wielkanocna".
Czyta opowiadanie, a następnie zadaje pytania związane z treścią utworu. Pokazuje obrazki dotyczące opowiadania.
Słuchają opowiadania i odpowiadają na pytania nauczyciela:
-Dlaczego słońce obudziło wierzbowe kotki?
-Kogo obudziło następnie?
-Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
Szeregują obrazki w odpowiedniej kolejności.
Ilustracje do opowiadania.
Potrafi wysłuchać treści opowiadania.
5 min
Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Czary mary".
Dzieli dzieci na grupy: słoneczek, zajączków, kurczaczków, baranków oraz bazi i przykleja im obrazki z ich wizerunkami.
Następnie mówi zaklęcie: ,,Czary mary obracam się na pięcie, baziami robię zaklęcie. Niech się wokół wszystko zmieni, niech moje dzieci w (baranki, zajączki, kurczaczki, bazie) zmieni!
Znajdują się w pozycji kucznej. Natomiast po zaklęciu dzieci:
-słoneczka- z pozycji kucznej przechodzą do wyprostnej,
-zajączki- podskakują w przysiadzie,
-kurczaczki- biegają na palcach, machają ramionami jak skrzydełkami,
-baranki- w pozycji czworakowania poruszają się po sali,
-bazie- w pozycji wyprostnej, ręce w górze, kołyszą ramionami.
Obrazki ze słońcem,
kurczątkiem, barankiem, baziami, zajączkiem; bezbarwna taśma.
7min
Zagadki słowne dotyczące wielkanocne-go stołu.
Czyta zagadkę i zadaje pytania z nią związane. Przekazuje dzieciom rekwizyty, które powinny się znaleźć na wielkanocnym stole.
Słuchają i udzielają odpowiedzi do następujących zagadek:
-Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze? (obrus)
-Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? (zając)
-Drugi zwierz, całkiem biały ma, ma dwa rogi, cztery nogi, z wełny kożuch na mróz srogi? (baranek)
-A tu znowu taki ptak, kulisty, złocisty, który kwoczą mamę ma i z jajka się wykluwa? (kurczątko)
-Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare, znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec? (bazie)
-A jak nazywają się jajka: białe, żółte, ozdabiane, na Wielkanoc darowane? (pisanki)
-Święcimy ją na tydzień przed Wielkanocą, są kolorowe, zdobione z żywych gałązek wierzby, bazi, bukszpanu, lub sztucznych kwiatów? (palma)
-Może być migdałowa, cytrynowa, lukrowana, z rodzynkami, a każda zapachem kusi?
Zagadki, czekoladowy zajączek, pisanki, gałązki z baziami, flakon, obrus, palma wielkanocna, placek- babka,
Zna elementy dekoracji świątecznego stołu.
wuzeczek1