ZESPÓŁ AUTORSKI:
Maciej Izdebski
Jarosław Jaranowski
Karolina Kryszak
Paulina Mucha
Żurawie budowlane
Żurawie budowlane są powszechnie stosowanymi złożonymi maszynami montażowymi.
Można je podzielić na trzy podstawowe grupy:
a) żurawie stałe - pracują zainstalowane w jednym miejscu ; stałe są stosowane dość szeroko , w szczególności przy budowie obiektów o niewielkim rzucie , które stanowią dość znaczny procent całego budownictwa (budynki wysokościowe mieszkaniowe , budowle hutnicze , zbiorniki , silosy itp.).
b) przesuwne - przystosowane do zmiany stanowiska pracy w wyniku przesuwania lub przetaczania, można je również przewozić za innymi pojazdami;
c) jezdniowe - umieszczone na podwoziu kołowym, dostosowane do ruchu po drogach bitych (szynowe lub na samochodzie) mogą samodzielnie zmieniać stanowisko pracy;
Na ogół w budownictwie stosuje się żurawie ruchome.
Żurawie klasyfikuje się również biorąc pod uwagę kształt obsługiwanej przez nie powierzchni. Mogą to być:
- okrąg o promieniu równym długości wysięgnika żurawia;
- powierzchnia pierścieniowa o średnicy zewnętrznej i wewnętrznej równej
/odpowiednio/ największemu i najmniejszemu wysięgowi;
- wycinek powierzchni pierścienia;
- prostokąt o długości torowiska żurawia plus dwa półokręgi i szerokości odpowiadającej podwojonej długości największego wysięgu żurawia;
- dowolna powierzchnia;
Podstawowe parametry pracy żurawi budowlanych:
Udźwig - jest to największa masa ładunku , jaka może być podnoszona przez żuraw w czasie jego pracy z zachowaniem wszystkich warunków wytrzymałościowych , stateczności i bezpieczeństwa pracy. Parametr ten stanowi wartość zmienną, zależną od zmieniającego się wysięgu żurawia.
Wysięg żurawia - jest to odległość od osi obrotu żurawia do pionowej osi haka nośnego. Wysięg żurawia jest również wartością zmienną.
Wysokość użyteczna podnoszenia - jest to odległość mierzona pionowo od poziomu podłoża do poziomej osi haka umieszczonego w najwyższym punkcie przy danym wysięgu - jest ona również wartością zmienną.
Ponieważ pierwsze trzy parametry żurawi są wartościami zmiennymi, podając więc charakterystykę żurawia trzeba określić zależność pomiędzy wysięgiem a udźwigiem oraz wysięgiem a wysokością podnoszenia.
Moment roboczy - jest to iloczyn udźwigu żurawia przez jego wysięg M = Q · lz [tm]. Moment roboczy w zasadzie stanowi wartość stałą.
Żurawie dzielimy także ze względu na punkt obrotu na :
- dolno obrotowe
- górno obrotowe
Rys. 1.
- dolno obrotowy SMK 308 - opis techniczny
Rys. 2. Żuraw dolno obrotowy SMK 308
Żuraw dolno-obrotowy Potain HDT 80
Model
Wysięg
Udźwig na końcu
Udźwig maksymalny
Wysokość pod hakiem
HDT 80
45 m
1,25 t
6 t
34,2 m
Rys.3. Żuraw dolno- obrotowy POTAIN HDT80
Rys. 4. Montaż żurawia
Rys.5. Łatwy montaż dzięki systemowi hydraulicznemu. Wysoka stabilność o zdolność obrotu o 360° podczas montażu. Łatwe i dokładne samo-balastowanie w standardzie.
Rys.6. Teleskopowanie hydrauliczne wieży. Rozkładanie wysięgnika dopiero na wybranej wysokości masztu, już ponad przeszkodami.
Rys.7,8. Kompletny żuraw transportowany (wys. 32m, szer. 45m) z prędkością 25 lub 80 km/godz. na odłączalnym zestawie.
LIEBHERR - seria EC
Rys. 9. Żuraw górno-obrotowy LIEBHERR serii EC
Rys. 10. Żuraw górno obrotowy LIEBHERR
Tonometraż
MD 175B
60 m
1,4 t
8 t
154 tm
Rys. 11. Żuraw górno-obrotowy MD 175B POTAIN
Rys. 12. Stopy kotwione - sposób na pozbycie się zajmujących miejsce: podstawy i jej balastów.
Rys. 13.
Rys. 14.
Rys. 15.
Rys. 16.
Rys. 17.
Na ogół żurawie kołowe wymagają utwardzonej powierzchni dróg, po których poruszają się i pracują. Budowa takich dróg odpowiada budowie dróg tymczasowych na placu budowy, przeznaczonych do prowadzenia ruchu ciężkiego. Szczególnie zalecane jako jezdnie dla żurawi kołowych są drogi z prefabrykatów żelbetowych drobnowymiarowych (trylinki) lub wielkowymiarowych (np. typ MON). Rodzaj nawierzchni powinien być dobrany przez projektanta technologii i organizacji montażu w zależności od wartości przewidywanych obciążeń.
Żurawie torowe wymagają odpowiednich torów. Stosuje się dwa typy torowisk:
- ułożone na podkładach drewnianych,
- wykonane z użyciem żelbetowych pojedynczych poduszek.
Ogólnie torowiska powinny spełniać następujące wymagania:
1. Podłoże pod torowisko powinno być oczyszczone z ziemi roślinnej i wyrównane, przy
czym:
- podłoże piaszczyste powinno być wzmocnione warstwą żwiru,
- podłoża gliniaste i ilaste powinny być wymieniane na żwirowo-piaszczyste (w górnej warstwie grubości ok. 30 cm),
- podłoże powinno też być wyprofilowane w sposób zapewniający szybkie odprowadzenie wód opadowych.
2. Podkłady należy układać na warstwie podsypki z tłucznia grubości 50 cm przy gruntach słabych oraz 20 cm przy gruntach zwartych.
3. Odchyłka prześwitu między szynami toru nie może przekraczać ±5 mm na długości 5 m, różnica wysokości poziomu główek szyn nie może przekraczać 10mm, a spadek toru w jego kierunku podłużnym nie powinien być większy niż 0,3%.
4. Przed końcami każdej z szyn toru należy zainstalować zabezpieczające ograniczniki jazdy, wyłączające automatycznie mechanizm jazdy po dojściu przednich kół maszyny na odległość 1 m od końca toru. Końce torowiska powinny być zaopatrzone również w kozły oporowe mocowane do szyn.
5. Wzdłuż torowiska należy ułożyć i zamocować koryto do ochrony kabla elektrycznego zasilającego żuraw w energię.
6. Tor musi być uziemiony, a poszczególne odcinki szyn łączone ze sobą przewodami metalowymi.
W przypadku układania toru na podkładach drewnianych należy przestrzegać niżej podanych zasad:
1. Podkłady powinny być ułożone w odstępie około 50 cm,
2. Długość podkładów musi być o 1,0-5-1,2 m większa od rozstawu szyn toru. Dopuszcza się (w celach oszczędnościowych), by co drugi podkład był układany w postaci dwóch krót...
ulatomczuk