Zurawie bud.doc

(1708 KB) Pobierz
11

ZESPÓŁ AUTORSKI:

Maciej Izdebski

Jarosław Jaranowski

Karolina Kryszak

Paulina Mucha

Żurawie budowlane

              Żurawie budowlane są powszechnie stosowanymi złożonymi maszynami montażowymi.

 

Można je podzielić na trzy podstawowe grupy:

a)       żurawie stałe - pracują zainstalowane w jednym miejscu ; stałe są stosowane dość szeroko , w szczególności przy budowie obiektów o niewielkim rzucie , które stanowią dość znaczny procent całego budownictwa (budynki wysokościowe mieszkaniowe , budowle hutnicze , zbiorniki , silosy itp.).

b)   przesuwne - przystosowane do zmiany stanowiska pracy w wyniku przesuwania lub przetaczania, można je również przewozić za innymi pojazdami;

 

c)   jezdniowe - umieszczone na podwoziu kołowym, dostosowane do ruchu po drogach bitych (szynowe lub na samochodzie) mogą samodzielnie zmieniać stanowisko pracy;

 

Na ogół w budownictwie stosuje się żurawie ruchome.

 

              Żurawie klasyfikuje się również biorąc pod uwagę kształt obsługiwanej przez nie powierzchni. Mogą to być:

 

-          okrąg o promieniu równym długości wysięgnika żurawia;

 

-          powierzchnia pierścieniowa o średnicy zewnętrznej i wewnętrznej równej

/odpowiednio/ największemu i najmniejszemu wysięgowi;

 

-          wycinek powierzchni pierścienia;

 

-          prostokąt o długości torowiska żurawia plus dwa półokręgi i szerokości odpowiadającej podwojonej długości największego wysięgu żurawia;

 

-          dowolna powierzchnia;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawowe parametry pracy żurawi budowlanych:

 

Udźwig - jest to największa masa ładunku , jaka może być podnoszona przez żuraw w czasie jego pracy z zachowaniem wszystkich warunków wytrzymałościowych , stateczności i bezpieczeństwa pracy. Parametr ten stanowi wartość zmienną, zależną od zmieniającego się wysięgu żurawia.

Wysięg żurawia - jest to odległość od osi obrotu żurawia do pionowej osi haka nośnego. Wysięg żurawia jest również wartością zmienną.

Wysokość użyteczna podnoszenia - jest to odległość mierzona pionowo od poziomu podłoża do poziomej osi haka umieszczonego w najwyższym punkcie przy danym wysięgu - jest ona również wartością zmienną.

Ponieważ pierwsze trzy parametry żurawi są wartościami zmiennymi, podając więc charakterystykę żurawia trzeba określić zależność pomiędzy wysięgiem a udźwigiem oraz wysięgiem a wysokością podnoszenia.

Moment roboczy - jest to iloczyn udźwigu żurawia przez jego wysięg M = Q · lz [tm]. Moment roboczy w zasadzie stanowi wartość stałą.
 

Żurawie dzielimy także ze względu na punkt obrotu na :
                       

-          dolno obrotowe

 

      -              górno obrotowe

 

Rys. 1.

-   dolno obrotowy  SMK 308 - opis techniczny

Rys. 2. Żuraw dolno obrotowy SMK 308

 

Żuraw dolno-obrotowy Potain HDT 80

 

Model

Wysięg

Udźwig na końcu

Udźwig maksymalny

Wysokość pod hakiem

HDT 80

45 m

1,25 t

6 t

34,2 m

 

Rys.3. Żuraw dolno- obrotowy POTAIN HDT80

 

 

 

 

 

Rys. 4. Montaż żurawia

 

 

 

 

 

 

Rys.5. Łatwy montaż dzięki systemowi hydraulicznemu. Wysoka stabilność o zdolność obrotu o 360° podczas montażu. Łatwe i dokładne samo-balastowanie w standardzie.

Rys.6. Teleskopowanie hydrauliczne wieży. Rozkładanie wysięgnika dopiero na wybranej wysokości masztu, już ponad przeszkodami.

Rys.7,8. Kompletny żuraw transportowany (wys. 32m, szer. 45m) z prędkością 25 lub 80 km/godz. na odłączalnym zestawie.

 

-   górno obrotowe

 

 

  LIEBHERR - seria EC

 

 

Rys. 9. Żuraw górno-obrotowy LIEBHERR serii EC

 

Rys. 10. Żuraw górno obrotowy LIEBHERR

 

 

 

 

 

 

 

 

Żuraw górno-obrotowy MD175 B Potain

 

 

Model

Wysięg

Udźwig na końcu

Udźwig maksymalny

Tonometraż

MD 175B

60 m

1,4 t

8 t

154 tm

 

Rys. 11. Żuraw górno-obrotowy MD 175B POTAIN

 

 

 

Rys. 12. Stopy kotwione - sposób na pozbycie się zajmujących miejsce: podstawy i jej balastów.

Rys. 13.

 

Rys. 14.

 

 

Rys. 15.

 

Rys. 16.

 

Rys. 17.

 

Drogi i tory pod żurawie

 

              Na ogół żurawie kołowe wymagają utwardzo­nej powierzchni dróg, po których poruszają się i pracują. Budowa takich dróg odpowiada budo­wie dróg tymczasowych na placu budowy, prze­znaczonych do prowadzenia ruchu ciężkiego. Szczególnie zalecane jako jezdnie dla żurawi kołowych są drogi z prefabrykatów żelbetowych drobnowymiarowych (trylinki) lub wielkowy­miarowych (np. typ MON). Rodzaj nawierzchni powinien być dobrany przez projektanta tech­nologii i organizacji montażu w zależności od wartości przewidywanych obciążeń.

 

Żurawie torowe wymagają odpowiednich torów. Stosuje się dwa typy torowisk:

-   ułożone na podkładach drewnianych,

-   wykonane z użyciem żelbetowych pojedyn­czych poduszek.

 

 

Ogólnie torowiska powinny spełniać następują­ce wymagania:

1.   Podłoże pod torowisko powinno być oczysz­czone z ziemi roślinnej i wyrównane, przy

czym:

-          podłoże piaszczyste powinno być wzmocnio­ne warstwą żwiru,

-          podłoża gliniaste i ilaste powinny być wy­mieniane na żwirowo-piaszczyste (w górnej warstwie grubości ok. 30 cm),

-          podłoże powinno też być wyprofilowane w sposób zapewniający szybkie odprowadzenie wód opadowych.

 

2.  Podkłady należy układać na warstwie pod­sypki z tłucznia grubości 50 cm przy gruntach słabych oraz 20 cm przy gruntach zwartych.

 

3.  Odchyłka prześwitu między szynami toru nie może przekraczać ±5 mm na długości 5 m, róż­nica wysokości poziomu główek szyn nie może przekraczać 10mm, a spadek toru w jego kie­runku podłużnym nie powinien być większy niż 0,3%.

 

4.  Przed końcami każdej z szyn toru należy zainstalować zabezpieczające ograniczniki jaz­dy, wyłączające automatycznie mechanizm jaz­dy po dojściu przednich kół maszyny na od­ległość 1 m od końca toru. Końce torowiska powinny być zaopatrzone również w kozły opo­rowe mocowane do szyn.

 

5.  Wzdłuż torowiska należy ułożyć i zamoco­wać koryto do ochrony kabla elektrycznego zasilającego żuraw w energię.

 

6.  Tor musi być uziemiony, a poszczególne od­cinki szyn łączone ze sobą przewodami meta­lowymi.

 

W przypadku układania toru na podkładach drewnianych należy przestrzegać niżej poda­nych zasad:

 

1.  Podkłady powinny być ułożone w odstępie około 50 cm,

 

2.  Długość podkładów musi być o 1,0-5-1,2 m większa od rozstawu szyn toru. Dopuszcza się (w celach oszczędnościowych), by co drugi podkład był układany w postaci dwóch krót­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin