PLAN PRACY.doc

(174 KB) Pobierz
PLAN PRACY

                   PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

                               DLA GRUPY DZIECI

                                  3 –4-LETNICH „ Żabki”

                                       MARZEC 2010 r.

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

 

ü      Określanie przez dzieci pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej i późnej wiosny: odwilż, roztopy, coraz dłuższe dni, słońce grzeje coraz mocniej, często wieje ciepły wiatr itp.

 

ü      Kształtowanie w dzieciach szacunku dla człowieka i jego pracy. Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola; zaznajomienie dzieci z pracą fryzjerki, kucharki.

 

ü      Zapoznanie się z różnymi sposobami hodowania roślin cieplarnianych w kąciku przyrody i prowadzenie obserwacji. Poznawanie i nazywanie przez dzieci podstawowych części roślin: łodyga, liść, korzeń.

 

ü      Eksperymentowanie: wysiewanie nasiona do skrzynek, pielęgnacja roślin w sali, obserwowanie gałęzi w wazonach w sali i na dworze, porównywanie ich rozwoju;

 

ü      Poznanie i kultywowanie zwyczajów oraz obrzędów ludowych związanych z obchodami nadejścia wiosny ( wykonanie słomianej kukły, barwnie ozdobionej; topienie marzanny zwaną też,,śmiertką”).

 

ü      Kultywowanie polskich tradycji wielkanocnych, poznanie symboliki tych świąt. Wspieranie i rozwijanie działalności twórczej dziecka.

Opracowała:

Tematyka wiodąca: KIM ZOSTANĘ JAK BĘDĘ DOROSŁY”

Termin realizacji: od 1.03.2010r do 12.03.2010r.

PONIEDZIAŁEK:

 

v     Kiedy będę dorosły”- słuchanie wiersza B.Szelągowskiej ilustrowanego obrazkami.

            Cel ogólny :

               -poszerzenie słownictwa dziecka o nowe wyrazy związane z zawodami;

               -uczenie szacunku dla pracy innych;

             Dziecko :

              -chętnie uczestniczy w rozmowie  „Kim zostanę jak będę dorosły”,

                 wymienia znane  mu nazwy zawodów;

               - uczestniczy w ćwiczeniach słuchu fonematycznego;

 

v     Któż to?”- układanie  gotowych elementów i przyklejanie na kartkę;

Cel ogólny:

  -doskonalenie analizatora wzrokowego poprzez umiejętne łączenie kilku elementów

    w  całość;

- nazywanie przedstawionej na obrazku osoby(fryzjer, kierowca, kucharz)

             Dziecko :

           -układa z elementów obrazek ( liczba elementów zróżnicowana w zależności

             od możliwości dziecka 2- 4), przykleja na kartkę, koloruje;

 

           Pomoce dydaktyczne:

             Wiersz B.Szelągowskiej „Kiedy będę dorosły”, obrazki przedstawiające ludzi

              w różnych zawodach; kolorowanka pocięta na części, kredki, klej;

 

WTOREK:

v     Ile to jest oczek ?”-zabawy z wykorzystaniem dużej kostki do gry;

  Cel ogólny:

- poznanie i utrwalenie globalnego ujmowania liczby kropek na kostce,

-odwzorowywanie wyrzuconej liczby ruchem ciała(skoki, tupanie, klaskanie itp.)  Dziecko :

                -zapamięta układ kropek na kostce;

                -chętnie uczestniczy w zabawie matematycznej, cierpliwie czeka

                   na swoja kolej (Mateusz K., Kubuś J)

 

v     Wyprawa w świat”- opowieść ruchowa z wyk metody Thulina;

      Cel ogólny:

       -zachęcanie do samodzielnych rozwiązań ruchowych;

       -doskonalenie umiejętności czworakowania;

                Dziecko :

                  - prawidłowo wykonuje poszczególne ruchy ciała;

   

            Pomoce dydaktyczne:

                 Pluszowa kostka do gry dużych rozmiarów, płyta CD z odgłosami lasu i rzeki,  

                 opowieść ruchowa  „Wielka wyprawa w świat Tygrysa”, płyta Cd „Puchatek

                   i przyjaciele”

 

ŚRODA:

v     „Zwiedzamy kuchnię”- spacer do przedszkolnej kuchni połączony z rozmową z panią kucharką;

Cel ogólny:

-poznanie pracy kucharza;

-kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas pieszych wycieczek na terenie przedszkola;

             Dziecko :

            - wie o konieczności kulturalnego przywitania(dzień dobry), z zainteresowaniem

              ogląda wyposażenie kuchni;

 

v     Gra na rondlach i przykrywkach”- zabawa muzyczna z wykorzystaniem rondelków i przykrywek;

              Cel ogólny:

             - kształtowanie poczucia rytmu;

              Dziecko :

             - uderza zgodnie z partyturą( garnek, garnek , garnek przykrywka,

               przykrywka, przykrywka, garnek)

     Pomoce dydaktyczne:

    Garnki i  przykrywki wypożyczone od pań kucharek, łyżki drewniane i plastikowe ,

     Cd Muzyka instrumentalna;karta pracy 10 „Garnki”

 

CZWARTEK:

v     Zaczarowane garnki”- zabawy pantomimiczne poprzedzone słuchaniem opowiadania nauczycielki wg utworu H.Podolak z wykorzystaniem sylwet;

Cel ogólny:

-poznanie nazw przedmiotów niezbędnych każdemu kucharzowi;

-doskonalenie koncentracji uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej;

              Dziecko :

             - czyta wspólnie z nauczycielem tekst słowno-obrazkowy;

               (nauczyciel tekst-dzieci obrazki); naśladuje kolejne etapy gotowania zupy;

v     Pieczemy pizze”- lepienie z kolorowej masy solnej;

Cel ogólny:

-rozwijanie inwencji twórczej i doświadczeń plastycznych;

Dziecko :

- ugniata w rękach ciasto na pizzę; wie, z jakich produktów ona się składa; toczy kule(pomidorki, oliwki) i wałeczki, (ser żółty, kiełbasa salami)kroi je nożykiem plastikowym; komponuje swoją pizze wg własnego pomysłu;

 

Pomoce dydaktyczne

Zaczarowane garnki” utwór H.Podolak w: Moje 3-lata Przewodnik metodyczny wyd.Mac.s.57,sylwety mamy, Mara ,warzyw i przedmiotów gospodarstwa domowego,

masa solna w 4 kolorach ;

 

PIĄTEK:

v     Łyżka i widelec”- inscenizacja utworu T.Śliwiaka połączone z praktycznym działaniem;

 

Cel ogólny:

-wdrażanie do uważnego słuchania inscenizowanego tekstu;

-poznanie wyglądu i sposobu wykorzystania sztućców;

Dziecko :

         - odpowiada na pytanie: co jemy łyżką a co widelcem?; układa sztućce umieszczone

            na  stoliku przy talerzykach dla lalek(przy głębokich -łyżki, płytkich widelców,

             przy  kubeczkach-łyżeczki;

 

v    Ćwiczenia gimnastyczne(zestaw 5 )

D- rzuty oburącz woreczków;

            N- ruchy naprzemienne

 

Pomoce dydaktyczne:

„Łyżka i widelec”- utwór T.Śliwiaka w :Moje 3-lata Przewodnik metodyczny wyd.Mac.s.63

Łyżki i widelce drewniane i plastikowe, zestaw sztućców plastikowych dla lal i misiów;

Woreczki do ćwiczeń gimnastycznych; Księga uśmiechu 4-latka-przewodnik metodyczny Juka s.59

        

Ćwiczenia poranne: z elementem biegu

Zabawa ruchowa: Spaghetti”(wg K.W.Vopela)

 

Zabawy dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne, kontaktowo-naśladowcze:

 

Ø      „Pomagamy w kuchni”- zabawa naśladownicza; dziecko naśladuje czynności wykonywane przez n-la: krojenie, mieszanie, wałkowanie;

Ø      „Spaghetti”-(K.W. Vobel Od stóp)zabawa w kole ; dziecko wczuwa się role gotującego  się makaronu, reaguje na sygnał nauczyciela;

Ø      „Pieczemy tort” -zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna; dziecko układa z klocków warstwy tortu; określa jego smak i kolor;

Ø      „Co najbardziej lubisz jeść?”- zabawa dydaktyczna; dziecko wyszukuje w kolorowych gazetach, książkach swoje ulubione dania; nazywa je;

Ø      „Gotujemy dla lal”- zabawa tematyczna; dziecko gotuje posiłki dla lalek, nakrywa do stołu;

Ø      „Słodkie ciasteczka z kremem-ćwiczenia artykulacyjne; dziecko naśladuje oblizywanie się od ucha do ucha, głośne mlaskanie, zlizywanie kremu z brody;

Ø      „Co jest potrzebne?- zabawa dydaktyczna; dziecko wybiera naczynia niezbędne kucharzowi w pracy spośród innych;

Ø      „Puzzle”- dz. układa puzzle, wie, co przedstawia ilustracja;

Ø      „Kto tak potarfi?”- zabawa rytmiczno muzyczna; wystukuje łyżką  proste  rytmy podane przez nauczyciela;

Ø      „Echo”- ćwiczenia słuchowe dziecko słucha skąd dobiega głos nauczyciela, powtarza kolejne sylaby;

Ø      „Wzięła kucharka…”-zabawa paluszkowi; dz. powtarza treść rymowanki, ilustrując ją ruchem;

Ø      „Powrót na swoje miejsce”- zabawa rytmiczno-ruchowa; dziecko tańczy w rytm muzyki na przerwę w muzyce szuka krzesełka ze swoją wizytówką;

Ø      „Opowiedz co się wydarzyło”- dz.rozwija mowę poprzez swobodne wypowiedzi nt. ilustracji;

 

PONIEDZIAŁEK:

v     U fryzjera”- wycieczka do zakładu fryzjerskiego mamy Melasi;

Cel ogólny:

    -poznanie zawodu fryzjera oraz przyborów niezbędnych w jego pracy;

Dziecko:

-dziecko wzbogaca słownik czynny w nowe słowa: grzebień, maszynka, loki, koki;

 

v     Oto ja”- naklejanie włóczki na kontury głowy dziecka;(i ramion)zainspirowane wyliczanką;

Cel ogólny:

-przypomnienie różnych fryzur oraz sposobów ich uczesania;

       Dziecko:

      - dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowo- graficzne, kreśli ręką w powietrzu

        włosy proste –(linie pionowe),loki (sprężynki),podkręcone(odwrócona laseczkę);

      -nakleja włóczkę, dba o estetykę pracy;

              Pomoce dydaktyczne:

Wiersz „Hopsa sa oto ja”(załącznik),kontury głowy i ramion dla każdego dziecka, pocięta włóczka i molina;

 

WTOREK:

v     Dziesięć palców mam”- zabawa paluszkowa;

Cel ogólny:

-wdrażanie do przeliczanie palców w zakresie dostępnym dziecku;

-poznanie liczebników porządkowych :pierwszy, drugi, trzeci;

Dziecko:

                  - recytuje z pamięci treść rymowanki, określa ile palców jest przy jednej dłoni;

v     „Marcowe kaprysy deszczowej chmurki" - zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń słownych.

Cel ogólny:

-doskonalenie skoku obunóż,
- kształtowanie analizatora słuchowego podczas zagadek słuchowych,

Pomoce dydaktyczne:

          T. Sąsiadek „zabawy paluszkowe”, kolorowe krążki, gazety, zagadki słuchowe

           na płycie Cd;

 

ŚRODA:

v     „Fryzjer”- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin