Plan tygodniowy w grupie IV od 08.doc

(121 KB) Pobierz
Plan tygodniowy w grupie IV od 08

 

Plan tygodniowy w grupie IV od 08.12. do. 12.12.2008

Temat: „ Nadchodzi zima”

Cele ogólne:

·         Obserwowanie i wyjaśnianie zjawisk atmosferycznych i zachodzących zmian w otaczającym środowisku.

·         Dostrzeganie zależności pomiędzy temperaturą, długością dnia i porą roku.

·         Przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności chronienia własnego ciała przed zimnem.

·         Kształtowanie świadomości prozdrowotnej obejmującej: właściwe ubieranie się dostosowane do warunków atmosferycznych,

·         Tworzenie warunków dla przeżywania i wyrażania doznań estetycznych związanych z późną jesienią.

·         Rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez nasłuchiwanie dźwięków późnej jesieni w otaczającym środowisku, słuchanie i odtwarzanie układów rytmicznych, a także poprzez słuchanie muzyki i śpiewanie piosenek

·         Doskonalenie sprawności ruchowej

 

Podstawa programowa  ;

Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwienie udziału w grach, zabawach ruchowych, i gimnastyce, Umożliwienie zdobywania doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym. Umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.

 

 

Mowa i myślenie -metody, formy, środki

 

 

Cele operacyjne-  dziecko

1.„Smutne dni”- recytacja wiersza J. Kulmowej„Nasze nastroje” – rozmowa na temat wiersza.
- O czym opowiadał wiersz?
- Jaki był nastrój tego wiersza?
- Co możecie opowiedzieć o dzisiejszym dniu?
- Jakie mieliście miny podczas słuchania wiersza? Smutne dni”- recytacja wiersza ilustrowanego przez dzieci podzielone na trzy grupy :
- „Grupa wiatru” ilustruje odgłosami dźwiękonaśladowczymi- dmuchanie w butelkę, kartkę papieru, folię; (usprawnianie narządów mowy);
- „Grupa drzew” ilustruje ruchem- skłony, skręty tułowia; (usprawnianie sprawności ruchowej);
- „Grupa deszczu” grą na instrumentach- wygrywanie na bębenku i trójkątach podanego rytmu; (usprawnianie funkcji słuchowej).

2.Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Szaruga jesienna w Plastusiowym ogródku”-poszerzenie wiadomości przyrodniczych dotyczących zmian w związku z porą roku. Założenie kalendarza  w kąciku  przyrody-obserwowanie  pogody  przez okienną szybę i znaczenie jej odpowiednimi symbolami na kalendarzu

 

 

 

 

3. "Jesienna pogoda" - poznanie zjawisk charakterystycznych dla okresu późnej jesieni Szare niebo za oknem-wysłuchanie fragmentu wiersza E. Szelburg – Zarembiny „Szara godzina”; wysłuchanie wiersza w ciszy; analiza treści wiersza, zwrócenie uwagi na nastrój jesiennego dnia; określenie kolorów dominujących w wierszu.„Pogodowa zgaduj – zgadula”- rozwiązywanie zagadek słuchowych oraz zagadek związanych tematycznie z porą roku, jaką jest jesień oraz z jesienną pogodą.

uważnie słucha wiersza, doskonali koncentrację uwagi

wzbogaca wiadomości na temat późnej jesieni

wypowiada się na określony temat i umie budować poprawnie zdania

rozwija zainteresowania przyrodnicze

aktywnie uczestniczy w zajęciach.

ćwiczy umiejętność słuchania innych dzieci

doskonali umiejętność swobodnego wypowiadania się

umie zarecytować wiersz modelując przy tym głosem

usprawnia narządy mowy
dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie

 

 

 

 

 

poszerza wiadomości przyrodnicze związane z aktualną porą roku

rozumie treść opowiadania i potrafi wypowiedzieć się na jego temat.

potrafi udzielać odpowiedzi na pytania

uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczycielkę

poszerza wiadomości o nowe informacje, wzbogaca słownictwo

rozwija procesy analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, uwagi, pamięci i wyobraźni.
wie jak należy ubierać się w jesienną szarugę dz potrafi dopasować garderobę do zmieniających się warunków atmosferycznych
rozpoznaje różne części garderoby

założy kalendarz pogody i będzie zaznaczał go odpowiednimi symbolami

 

dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
wypowiada się na temat treści wiersza,

wie, jak wygląda kolor szary, odnajduje go w otaczającej  przyrodzie

do rozpoznanych zjawisk dobiera odpowiednią ilustrację;

uważnie słucha tekstu zagadki czytanej przez nauczyciela; rozwiązuje zagadki

 

 

 

 

Edukacja matematyczna - metody, formy, środki

 

 

Cele operacyjne- dziecko

„Jesienne dodawanie” - zabawy matematyczne.

manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;

umie dodawać na konkretach i w pamięci;

przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;

rozumie polecenia nauczyciela;

potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;

jest aktywne podczas zajęć;

rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie

doskonali umiejętność określania wyniku dodawania;

doskonali umiejętność współdziałania w grupie

 

Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Jesienny deszcz. Malowanie deszczu do muzyki Antoniego Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień

 

 

Kiedy niebo płacze” – malowanie techniką  „mokre na mokrym”

 

potrafi opisać słownie jesienną pogodę

wyróżnia szczegóły na obrazie

posługuje się pędzlem, farbami

porządkuje miejsce pracy

rozwija inwencję twórczą;

poszerza doświadczenia plastyczne;

czerpie radość z zaskakujących efektów pracy;

próbuje mieszać  kolory i określa stopień ich nasycenia.

 

Edukacja muzyczna-metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Jesienna szaruga- nauka piosenki

 

 

 

Z wiatrem tańczę, z deszczem gram

 

 

 

 

 

poznaje nową piosenkę

wyraża swoje odczucia poprzez różne formy

ekspresji ( ruchowa, werbalna, słuchowa )

rozwija zainteresowania muzyczne

rozwija spostrzegawczość
kształci umiejętności słuchania utworu muzycznego

ze zrozumieniem

nabywa umiejętność wypowiadaniu się usłyszanego

utworu

rozwija myślenie twórcze
aktywizuje myślenie przez próby formułowania

wniosków na podstawie

doskonali umiejętność płynnego poruszania się

w rytm muzyki, reagowanie na zmiany występujące

w muzyce
 

 

Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Zabawa ruchowa przy spokojnej muzyce – naśladujemy wiatr, chmurę, lot, drzewa, liście.

Zabawa z elementami równowagi „Omiń kałużę”

Ćwiczenia poranne - zestaw VII wg K. Wlaźnik

Ćwiczenia gimnastyczne

Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas wycieczek i spacerów

 

Ćwiczy spostrzegawczość i zwinność.

Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych.

Poprawnie korzysta z przyborów do ćwiczeń.

Reaguje na sygnały słowne i słuchowe.

Prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń.

Rozwija poszczególne części ciała.

Zachowuje prawidłową postawę ciała w czasie ćwiczeń.

Potrafi pokonać trudności.

Umie ubrać się odpowiednio do warunków atmosferycznych.

Zna zasady bezpieczeństwa wycieczek i spacerów

 

Przygotowanie do nauki czytania i pisania

metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Zabawa w rytmiczne echo.

 

Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk- wydzieranie z gazet dowolnych kształtów; określanie, co one przedstawiają.

Zabawy ruchowo-graficzne –rysowanie kropelek deszczu i parasolki w takt rymowanego tekstu :deszcz pada, deszcz pada , parasolka się rozkłada.

Indywidualne rozmowy z dziećmi na temat pogody i sposobu ubierania się późną jesienią- wzbogacenie słownictwa dzieci

Zabawa „Prawda czy fałsz”. Nauczyciel mówi zdania, dzieci jeśli się z nim zgadzają podnoszą rękę do góry, jeśli nie kładą na kolanach);

Ćwiczenia ortofoniczne na sylabach:
- KAP KAP KAP (dzieci uderzają rękami o kolana)
- KAPU KAPU KAPU (-//- -//- -//- -//- o podłogę)
- SZU SZU SZU (dzieci machają rękami nad głową)

Ćwiczenia uwagi wzrokowo-ruchowej

Łączenie takich samych elementów w pary (np. fi gur geometrycznych).

Droga („przejechać” kredą, kredką przez drogę tak, aby nie dotykać brzegów wyznaczających

jej granicę).

Łączenie kółek, łączenie za pomocą kredki odpowiednich punktów (np. wszystkich

czerwonych).

Przewlekanie – nitki, sznurka, zgodnie z podanym wzorem.

Rysowanie fi gur geometrycznych według wykropkowanych konturów.

Szlaczki – kontynuowanie rozpoczętego ornamentu.

Rysowanie według wzoru – dziecko otrzymuje wzór i wykonuje podobny rysunek.

słuchają wyklaskiwanego rytmu przez nauczycielkę, a następnie powtarzają rytmy

usprawnia drobne ruchy rąk w czasie wydzierania dowolnych kształtów z gazet

 

doskonali umiejętność rysowania za pomocą ruchu deszczu i parasolki w takt rymowanego tekstu

 

swobodnie wypowiada się na temat sposobu ubierania się jesienią

 

 

wie ,które zdanie jest prawdziwe a które fałszywe

 

gimnastykuje język

utrwala właściwy tor oddechu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin