ORIENTACJA_PRZESTRZENN.doc

(42 KB) Pobierz
SCHEMAT WŁASNEGO CIAŁA I ORIENTACJA PRZESTRZENNA

SCHEMAT WŁASNEGO CIAŁA I ORIENTACJA PRZESTRZENNA

 

 

Scenariusze zajęć:

I.                   Wiem jak wyglądam. Potrafię nazwać części swojego ciała, a także porozumiewać się mina oraz gestem.

Moja buzia okrąglutka, włosy, grzywka bardzo krótka dwoje oczu, uszy, nos z buzi wydobywam głos.

1.     Ustalanie koloru włosów i oczu.

Każde dziecko posiada lusterko, dzieci siadają twarzą do nauczycielki:

-         Weźcie lusterka i przyjrzycie się swoim włosom.

-         Jakiego koloru są twoje włosy? Kto jeszcze ma jasne włosy? Takie włosy to włosy blond, a ich posiadacze to blondyni

-         A kto ma ciemne włosy?

-         Zajrzyjcie do lusterek, niektóre osoby maja włosy pomiędzy ciemnymi, a jasnymi to szatyni, kto jest szatynem?

-         Zaglądamy do lusterek, interesuje nas kolor włosów, dotknijcie ich, jakie są?

-         A może są osoby, które mają rude lub kasztanowe włosy.

-         Do tego kąta sali zapraszam blondynki i blondynów, do tego.. itd.

-         A teraz interesują nas oczy.

-         Popatrzcie w lusterka. Są oczy w różnych kolorach: niebieskie jak niebo

-         Brązowe jak kasztany

-         Zielone jak trawa.

-         Jakie masz oczy??

-         Kto mi powie do czego są podobne jego oczy,

-         Mam oczy jak...

2.Ogladanie głowy i nazywanie części twarzy. Dostrzeganie symetrii twarzy..

-         Zajmiemy się swoimi głowami. Oglądamy teraz czoło, Dotknij palcami, pogłaszcz, zmarszcz., wygładź

-         Brwi. Popatrz w lusterko, dotknij brwi, pod brwiami masz powieki, są bardzo delikatne, zmruż i otwieraj oczy

-         Na końcach powiek są rzęsy, przyłóż palce do powiek, mrugaj, czujesz łaskotanie

-         Teraz oglądamy w lusterku swoje nosy, dotknij palcami, żebyś zapamiętał kształt twojego nosa, masz dwie dziurki w nosie , nosy są różne, zadarte, proste. Zrób tak ( palcem podnosi czubek nosa), teraz masz zadarty nos.

-         Policzki. Połóż dłonie na policzkach, czujesz kości policzkowe, przesuń dłonie w bok, tam są uszy. To czego dotykasz to małżowina uszna, niektórzy noszą w uszach kolczyki, dotknij miejsca, gdzie ś kolczyki

-         Usta, masz górna i dolną wargę, obliż wargi, pokaż język i spójrz w lusterko, umyj  językiem zęby.

-         Symetria twarzy: Dotknij rękami twarzy, zasłoń jedną stronę  twarzy, popatrz w lusterko, odsłoń druga stronę, są podobne?

Ćwiczenia w przekazywaniu komunikatów mimicznych:

-         Jest nam wesoło i uśmiechamy się, pokaż w lustrze zadowolona minę, przestraszoną minę, gniew, niezadowolenie, radość

Oglądanie rąk i nazywanie wyróżnionych części

Palce: - liczymy je

Te palec nazywa się..., palce witają się

Dłoń: To jest dłoń, to nadgarstek, przedramię, ramię, bark. Uwagą będą zagadki. Co to jest nauczycielka pokazuje, a dzieci zgadują?...

Gesty: Pokazywanie gestów palcami,

Popatrzcie co to znaczy:(chodź do mnie). Już wiemy , że palce potrafią mówić, bawimy się dalej, a co teraz pokazuję?, odpychanie, nawlekania igły, zapinanie guzików, czesanie włosów).

Oglądanie i nazywanie wyróżnionych części ciała,

Nogi:

-         Oglądamy nogi. Policzcie palce u nóg.

-         Pokażcie piętę, śródstopie, kostki u nóg, łydki.

-         Przekazywanie wiadomości przy pomocy nóg: Skradam się cicho i ostrożnie Co to znaczy?

-         Kto pokaże jak człowiek jest zmęczony?

Oglądanie sylwetki człowieka

Interesuje nas tułów, dotykamy, oglądamy dalej : ramiona, piersi, brzuch, plecy, pośladki

Teatr jednego aktora, zagadki pantomimiczne.

-         Pokaże wam scenkę. Pani weszła do domu, ...

Rysowanie postaci z dbałością o szczegóły.

Narysujcie mnie, będę opowiadać ze szczegółami jak wyglądam.

 

II  Orientuję się w otoczeniu. Potrafię powiedzieć, co jest po mojej lewej , a co znajduje się po prawej stronie.

1.        Wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała i nazywanie ich. Poruszanie się w różnych kierunkach. .

-         Nauczycielka daje obręcze

-         Tupnij mocno, żebyś poczuł że tu jest twoje miejsce

-         PRZÓD : Wysuń ręce do przodu, spójrz w przód, zrób trzy kroki do przodu wróć

-         TYŁ Wysuń ręce do tyłu, nie oglądaj się do tyłu  zrób trzy kroki w tył, wróć i stań w obręczy

-         GÓRA: Popatrz do góry, wyciągnij ręce do góry, podskocz do góry

-         DÓŁ, Kucnij, połóż ręce na podłodze, spójrz w dół na swoje dłonie, stań i popatrz na swoje stopy ( wszystko przez dotyk),

-         Podskocz 4 razy, Posłuchaj jak bije twoje serce, ono jest po lewej stronie, połóż obie dłonie na sercu, po lewej stronie. Włożymy frotkę

-         Podnieś do góry lewą rękę, Dotknij lewego ucha, przesuwaj wzdłuż lewego boku, po nodze, do stopy, to jest twoja lewa strona

-         Wyciągnij lewą rękę w lewa stronę, spójrz w lewo, pokaż to , co jest po twojej lewej stronie, zrób 3 kroki w lewo, wróć do obręczy To była lewa strona, teraz prawa

Gdzie jest woreczek?

Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie. Podajcie sobie prawe dłonie, Jedno z pary zamknie oczy, a drugie położy mu woreczek, albo z przodu, albo z tyłu, albo z prawej , albo z lewej strony kolegi. Potem spyta, gdzie jest woreczek?

Chodzenie pod dyktando. Wszyscy patrzą w tę sama stronę, n-l też.

Chodzimy pod dyktando:

-         Trzy kroki w prawo, kucnij, i jeszcze dwa kroki w prawo, stań prosto, cztery kroki do przodu, stan na lewej nodze, Wytrzymaj, stań na obu nogach, tupnij prawa nogą, pięć kroków do przodu, ukłoń się, obróć się

-         Popatrz w tył 6 kroków do przodu

-         Wyprostuj się

-         Zamknij oczy policz do 3 cofnij się 2 kroki

II.                Wiem , że inni także mają lewą i prawą stronę, tak, jak ja. Uczę się patrzeć na otoczenie przyjmując ich punkt widzenia

1.     Porównywanie własnego ciała ze schematem ciała drugiej osoby, Ustalanie położenia przedmiotów względem drugiej osoby.

-         Dzieci w dwóch rzędach za sobą. Pierwszy rząd podskakuje, ci za nimi nakładają im frotki.

-         Dzieci parami znajdują sobie miejsce na dywanie, jedno wchodzi do obręczy, drugie kładzie mu woreczek, to co jest w obręczy ma powiedzieć , gdzie jest woreczek, po prawej, po lewej jego stronie , za, czy przed nim.

Ustalanie, co widzi druga osoba i porównywanie tego z własnym punktem widzenia.

-         Dzieci mają misie, miś siedzi plecami do dziecka. Pokaż ręką w którą stronę ty patrzysz, pokaż ręką misia, w którą stronę patrzy miś. Twój miś umie mówić, niech ci opowie, co on widzi.

-         Pokaż lewą stronę. Posadź misia po lewej stronie, spoglądał ty patrzysz w przód. Wysuń rękę przed siebie i pokaż w którą stronę patrzysz. Pokaż w która stronę patrzy twój miś  Teraz miś powie ci, co widzi, a ty opowiesz mu co ty widzisz.

-         Posadź misia po swojej prawej stronie, niech miś patrzy w prawa stronę, pokaż ręką w którą stronę patrzy miś...

-         W przeciwną stronę

Wytyczanie kierunków od osi ciała drugiej osoby.

-         Posadź misia tak, aby patrzył w tę sama stronę , będziemy ustalali kierunki od misia, miś jest ważna osobą.

-         Pokaż kierunek od misia w prawo od misie w lewo, w górę, w tył, w przód.

IV. Potrafię porozumieć się w sprawie poruszania się w otoczeniu: wiem, co do mnie mówią i mówię tak, że inni rozumieją.

1.      Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni zgodnie ze słowną instrukcją,. Zabawa w poszukiwanie skarbu

2.      Ustalenie, co gdzie się znajduje, idą w lewo od przedszkola i ustalają ,

 

Orientacja w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów:

-         Ćwiczenia z krzesełkiem i woreczkiem.

-         Stań za krzesełkiem

-         Usiądź na krzesełku.

-         Popatrz do przodu

-         Popatrz w lewo.

-         W prawo.

-         Zajrzyj za siebie

-         Weź do ręki woreczek i kładź tak jak ci powiem:

-         Połóż woreczek na krzesełku, pod krzesełkiem, z lewej strony krzesełka, z prawej strony krzesełka, z tyłu, za krzesłem, przed krzesłem

Klocek i pudełko:

Na, do , pod, nad, w, dziecko polecenia

Stolik: lewy brzeg i prawy, stań przy stoliku, pokaż le brzeg i prawy, n-l staje naprzeciw, ten jest lewy, a ten prawy, kto miał rację?

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin