Test FUM nr 4-2008.doc

(52 KB) Pobierz

Test FUM

Nr 4/2008

 

1. Umiejętności techniczne menedżerów polegają na:

a) znajomości inżynierii i technologii stosowanej w firmie,

b) znajomości zasad i procedur związanych z zajmowanym stanowiskiem,

c) biegłość w posługiwaniu się urządzeniami stosowanymi w zarządzaniu (np. laptopami ).

 

2. Kompromis to metoda radzenia sobie z konfliktami, która:

a)      jest niezwykle skutecznym sposobem rozwiązywania prawdziwych problemów;

b)      nie prowadzi do rozwiązywania prawdziwych problemów;

c)      pozwala rozwiązywać tylko konflikty jawne. 

 

3. Nowoczesne organizacje budowane są obecnie z wykorzystaniem:

a)      struktur procesowych,

b)      struktur funkcjonalnych,

c)      struktur lokalnych.

 

4. Władza to zdolność do wpływania na zachowania innych. Może być ona:

a)      realizowana wyłącznie dzięki autorytetowi formalnemu związanemu ze stanowiskiem 

             kierowniczym w organizacji;

       b) wypełniana w różny sposób, w tym także przy pomocy wykorzystania posiadanych

           informacji lub wiedzy fachowej;

       c) wypełniana w różny sposób, ale zawsze związana jest z możliwością wymuszenia

           określonych działań.

 

5. Zasada, że w firmie: „Stanowiska są zorganizowane w hierarchii autorytetu formalnego” została opracowana  przez:

a)      M. Webera,

b)      F. Taylora

c)      H. Fayola.

6. W koncepcji ról menedżerskich H.Mintzberga rola łącznika została zaliczona do:

a)      ról interpersonalnych,

b)      ról informacyjnych

c)      ról decyzyjnych.

 

7. Proces delegowania  sprawia, że menedżer:

a) traci kontrolę nad zadaniem i jego rezultatem,

b) zawsze ma pełną kontrolę nad zadaniem i rezultatem;

c) w różnym stopniu traci kontrolę na zadaniem i rezultatem.

 

8. Cechą gospodarki postindustrialnej jest to, że:

a)      towary i usługi produkowane są z myślą o indywidualnych klientach;

b)      towary i usługi produkowane są z myślą o masowych grupach  klientów,

c)      towary i usługi produkowane są z myślą o jak największych zyskach.

 

9. Włączenie pracowników w proces podejmowania decyzji jest obecnie:

a) realne i pożądane w każdych działaniach organizacyjnych;

b) niekiedy nierealne i niepożądane.

c) całkowicie zbędne.

 

 

 

10. W warunkach dzisiejszego zarządzania w procesie funkcjonowania zespołów spotkania twarzą w twarz:

a) są całkowicie zbędne;

b) są pożądane, ale nie mają zasadniczego znaczenia;

c) nadal mają zasadnicze znaczenie.

 

11. W procesie projektowania pracy metoda rozszerzania pracy polega na:

a) zwiększaniu zakresu odpowiedzialności i możliwości decydowania;

b) możliwości przechodzenia od jednych zadań do drugich na podstawie jakiegoś harmonogramu;

c) zwiększaniu liczby zadań wykonywanych przez pracownika.

12.Podstawą przywództwa organizacyjnego jest:

a)      charyzma;

b)      zaufanie;

c)      władza formalna.

 

13. Firma, która wykorzystuje zespoły samokierujące się:

a) powinna podjąć decyzję, że będą one działały w całej organizacji;

b) powinna zapewnić, by niektórzy pracowali zespołach, a inny indywidualnie;

c) może działać w oparciu o pracę indywidualną, wzbogacając ją od czasu do czasu pracą zespołową.

 

14. Nowa forma organizacyjna zwana „wspólnotą praktyków” to:

a) grupy ludzi formalnie powiązanych ze sobą wspólną wiedzą ekspercką i pasją do wspólnego projektu;

b) grupy ludzi nieformalnie powiązanych ze sobą wspólną wiedzą ekspercką i pasją wspólnego projektu;

c) grupy ludzi powiązanych ze sobą wspólnymi codziennie razem rozwiązywanymi zadaniami zawodowymi.

15. W klasyfikacji modeli zarządzania wg. R.E.Quinn’a okres od 1951 do 1975 roku został nazwany:

a) modelem racjonalnego celu;

b) modelem otwartych systemów;

c) modelem industrialnym.

 

16.W pięcioczynnikowym  model osobowości ( McCrae i Costa) nie znajdziemy czynnika:

a) neurotyczność;

b) życzliwość;

c) empiryczność.

 

17. Obszar „ślepy” w oknie Johari oznacza:

a) rzeczy, o których wiesz, ale których nie ujawniasz innym;

b) aspekty, które widzą inni, ale których ty nie dostrzegasz;

c) aspekty tego, kim jesteś, z których sam nie zdajesz sobie sprawy i których nie znają inni.

 

18. Jedną z pięciu reguł działania empatycznego nie jest:

a) stosowanie słuchania refleksyjnego;

b) szybkie reagowanie na nieprecyzyjne stwierdzenia dotyczące faktów;

c) sprawdzanie samego siebie.

 

19. W działaniu menedżerskim wizja jest:

a) obiektywną, realistyczną stroną zarządzania;

b) tożsama z misją;

c) mistyczną stroną zarządzania.

 

20. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:

a)      członkowie mogą przesadnie troszczyć się o osiąganie kompromisu;

b)      różne punkty widzenia ograniczają możliwość osiągnięcia kompromisu;

c)      tworzenie zbyt wielu okazji do zaistnienia konfliktów organizacyjnych.

 

21. Skuteczne działanie rutynowe:

a)      wymaga dyscypliny i postępowania według opracowanego planu,

b)      dużej elastyczności i kreatywności,

c)    selektywnego stosowania reguł i częstego przeformułowania planów.

 

22. Jedną z form aktywnego słuchania jest:

a) emocjonalne reagowanie na wyrażane poglądy;

b) przewidywanie, co rozmówca ma zamiar powiedzieć;

c) powstrzymywanie się od przewidywania, co rozmówca ma zamiar powiedzieć.

 

23. Zjawisko o japońskiej nazwie „karoshi” to inaczej mówiąc:

a) wycofanie się „z twarzą” z niekorzystnej sytuacji;

b) radość z pracy dla firmy, traktowanej w kategoriach rodziny;

c) śmierć z przepracowania.

 

24. Słuchanie refleksyjne jest działaniem opartym na:

a) empatii;

b) asertywności;

c) relakcyjności.

 

25. Motywacyjna teoria sprawiedliwości opiera się na założeniu, że w motywacji ważnym czynnikiem jest:

a) obiektywna zewnętrzna ocena dotycząca sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary;

b) indywidualna ocena pracownika dotycząca sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary;

c) menedżerska ocena sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin