J.SZELKA_K.HOLOWNIA.pdf

(1623 KB) Pobierz
Krzysztof HOŁOWNIA1
Janusz SZELKA 1
Krzysztof HOŁOWNIA 2
WYKORZYSTANIE KONSTRUKCJI SKŁADANYCH
W BUDOWNICTWIE MOSTOWYM
1. Wstęp
Wraz ze zwiększonym dostępem do środków finansowych z Unii Europejskiej,
znaczna ich część przeznaczona jest na rozwój infrastruktury drogowej. Oznacza to
modernizację dróg, a tym samym przebudowę mostów poprzez poszerzenie jezdni, przy
jednoczesnym zwiększeniu ich nośności i polepszeniu warunków bezpieczeństwa ruchu.
Cechą charakterystyczną mostów składanych jest łatwość i szybkość montażu w
różnych układach konstrukcyjnych. Dostosowane są one do obowiązujących obciążeń
normatywnych, przyjętych w gospodarce narodowej, przez co nie wymagają dodatkowego
wzmocnienia jako mosty tymczasowe. Zmiana rozpiętości przęseł wykonywanych z tych
konstrukcji nie nastręcza trudności i jest w granicach modułu, który wynosi 3 m (Bailey.
Mabey, DMS-65). Stosunkowo niewielkie gabaryty elementów i ich masa pozwalają na
dogodny transport jak też montaż, przy użyciu lekkiego sprzętu i urządzeń pomocniczych.
Powyższe walory konstrukcji składanych były zasadniczą przesłanką do wykorzystania ich
przy odbudowie zniszczonych mostów w warunkach kryzysowych – po powodzi w 1997
roku w Kotlinie Kłodzkiej [3] oraz po zniszczeniach wojennych w byłej Jugosławii [1,4].
Budowa nowych mostów, jak również remonty starych, nie spełniających nowych
klas nośności lub z różnych przyczyn zniszczonych, wymaga zapewnienia ciągłości
komunikacyjnej w sposób szybki, prosty i skuteczny. Według autorów sposobem na to mogą
być właśnie konstrukcje składane. Dlatego też istnieje uzasadniona potrzeba wdrażania prac
projektowych nad modernizacją i adaptacją istniejących wojskowych konstrukcji typu
składanego do powszechnego użytku cywilnego jako mostów objazdowych bądź
technologicznych.
W niniejszym artykule zaprezentowane są niektóre z możliwości ich wykorzystania
w cywilnym budownictwie mostowym.
________________________________
1 Dr hab. inż. prof. WSOWL i UZ, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych we Wrocławiu
2 Dyplomant, Instytut Budownictwa UZ
277427029.004.png
2. Wymagania stawiane konstrukcjom składanym przez nowego użytkownika
Pierwotne, tylko militarne zastosowania systemów mostów składanych już od wielu
lat są adoptowane na obszary gospodarki narodowej, a firmy projektujące i produkujące
coraz to nowsze generacje tego typu konstrukcji są coraz bardziej nastawione na nowego
użytkownika, którym jest transport i komunikacja zbiorowa.
Wymagania tego typu ruchu, jaki miałby się odbywać po tych konstrukcjach, jest
nieco inny od tego pierwotnego - wojskowego. Komfort jazdy musi być wyższy czyli przede
wszystkim hałas generowany w czasie przejazdu powinien być niższy, prędkość przejazdu
wyższa, a nośność mostu i szerokość jezdni większe. Równie ważne są sprawy utrzymania i
eksploatacji, tzn. materiały, które zastosowane są w tych konstrukcjach muszą mieć
odpowiednią żywotność, po to by ograniczyć do minimum zabiegi konserwacyjne i
remontowe, czy w ostateczności wymienność elementów.
Zmiany w projektowaniu doskonale widoczne są na podstawie ewolucji mostów
składanych firmy Mabey & Johnson (rys. 1), która jest obecnie jedną z największych firm
zajmujących się projektowaniem, produkcją, dostarczaniem i budowaniem konstrukcji
składanych. Ich pozycja na rynku z pewnością ma przełożenie na asortyment jaki oferują, nie
skupiając się tylko i wyłącznie na mostach stricte wojskowych ale również na dostarczaniu
systemów dla budowy mostów drogowych, specjalnych konstrukcji przejazdowych dla
ruchu ciężkiego, np. na placach budów, kładek dla pieszych czy podpór tymczasowych.
Rys. 1. Rozwój konstrukcji składanych firmy Mabey & Johnson [7]
Jest normalnym, że zmieniające się ciągle warunki życia oraz gospodarka
wymuszają tworzenie nowych lub modyfikację starych rozwiązań. Również w Polsce od
kilku lat zauważa się pewien postęp w modernizacji konstrukcji mostów składanych jakie
już posiadamy, a to zapewni możliwości ich szerszego zastosowania. Aktualnie trwają prace
nad modernizacją konstrukcji DMS-65, pod względem poszerzenia jezdni z początkowej
wartości 4,2 m do 6,2 m szerokości (rys. 2). Za sprawą dłuższej belki poprzecznej będzie
możliwe wybudowanie mostu dwukierunkowego znacznie szybciej i łatwiej, zużywając tym
samym znacznie mniej elementów składowych, co w rezultacie da mniejszy ciężar własny
konstrukcji, a więc pozwoli na przenoszenie większych dodatkowych obciążeń.
277427029.005.png
Rys. 2. DMS-65 w układzie podstawowym z przedłużoną belką poprzeczną [5]
Oprócz poszerzenia jezdni istotna jest także kwestia nawierzchni, która również ma lepsze
parametry aniżeli ta pierwotnie stosowana. Wraz z modernizacją belki poprzecznej
zaprojektowano dwa typy nawierzchni: lekką – do zastosowania na drogowych mostach
tymczasowych oraz stałą – dla mostów wykorzystywanych jako trwałe[2].
Powyższe projekty pozwolą na adaptację tych konstrukcji wojskowych do budowy
mostów drogowych zgodnych z potrzebami ich potencjalnego użytkownika.
3. Mosty objazdowe
Zasoby konstrukcji wojskowych mostów składanych w naszym kraju są
stosunkowo duże, ale nadal bardzo rzadko wykorzystywane. Autorzy artykułu uważają, że
konstrukcje składane posiadają wystarczające walory konstrukcyjne i eksploatacyjne do
budowy mostów objazdowych na czas remontu bądź przebudowy obiektów stałych. Właśnie
w przypadku awarii lub remontu mostu stałego ruch z reguły kieruje się na drogi objazdowe,
najczęściej o dużo gorszych nawierzchniach, wydłużając trasę zasadniczą. Ponadto, przy
dużym natężeniu ruchu w miastach, wytyczanie dodatkowych dróg objazdowych jest bardzo
kłopotliwe. Dlatego też w takich sytuacjach celowa byłaby odbudowa doraźna w starej osi
lub budowa mostów objazdowych z wykorzystaniem konstrukcji składanych, które
zapewniają przeniesienie obciążeń klasy MLC 70 (Military Load Class), odpowiadające
obciążeniu normowemu klasy C [5].
Przykładem takiego zastosowania była m.in. budowa mostu składanego z
konstrukcji DMS-65 przez Wisłę w m. Kiezmark, niedaleko Gdańska (rys. 3). Była to
wyjątkowa konstrukcja z uwagi na fakt, że miała niemal 1200 m długości, która za zgodą
Ministra Obrony Narodowej, została wypożyczona z rezerw państwowych i z pewnością jej
amortyzacja w czasie eksploatacji była mniejsza aniżeli podczas bezużytecznego
składowania.
277427029.006.png
Rys. 3. Dwujezdniowy most składany DMS-65 nad Wisłą w m. Kiezmark o długości ok.
1200m [2]
Szczególnym przypadkiem zastosowania mostu składanego MS-54 jako przeprawy
tymczasowej, mającej utrzymać ruch na czas budowy stałej konstrukcji był Most Syreny w
Warszawie, zbudowany w 1985 roku na zakładany okres 3 lat. Niespodziewanie most istniał
i funkcjonował przez 15 lat aż do 2000 roku.
Konstrukcje składane, znajdujące się w państwowych rezerwach mobilizacyjnych
powinny być wykorzystywane częściej i być może będą, świadczy o tym wypowiedź
przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury płk. Ryszarda Piwowarskiego z 2003 roku:
Minister Infrastruktury zatwierdził specjalny program, który ma sprzyjać tego rodzaju
przedsięwzięciom. Takie rozwiązanie jest nader korzystne dla gospodarki narodowej.
Konstrukcje mostów składanych nie zalegają bezużytecznie w magazynach, a jednocześnie są
dużym ułatwieniem dla kierowców przy poważniejszych remontach obiektów inżynierskich
[6].
4. Sposoby wykorzystania konstrukcji składanych
Coraz częściej elementy konstrukcji składanych wykorzystuje się do budowy
stałych kładek dla pieszych (rys. 4) lub jako rusztowania czy podpory, a także jako elementy
składowe większej struktury (np. kraty L-36 składanego mostu kolejowego zostały
wykorzystane do budowy stałego Mostu Wandy w Krakowie (rys. 5)). Zdarzyło się już
nawet zastosowanie elementów mostu składanego Bailey’a do budowy wyrzutni rakiet
kosmicznych, a nawet największej na świecie huśtawki, wysokiej na niemal 20 m, długiej na
prawie 80 m. Stosowanie elementów z konstrukcji składanych do budowy podpór, bądź
rusztowań czy konstrukcji nietypowych z pewnością świadczy o potencjale jaki w sobie
posiadają i zdolności do przenoszenia dużych naprężeń działających w różnych kierunkach.
277427029.007.png 277427029.001.png
Szczególnie pożądanym byłoby stosowanie konstrukcji składanych do budowy
mostów w małych gminach, w których często ze względów ekonomicznych brak jest
przepraw stałych lub są one w bardzo złym stanie technicznym, nierzadko będąc nawet na
granicy użytkowalności. Konieczne jest jednak przeprowadzenie dokładnych opracowań i
analiz pozwalających na adaptację starych istniejących konstrukcji do budowy nowych,
trwałych i tanich obiektów inżynierskich.
Rys. 4. Kładka dla pieszych nad drogą w miejscowości Walim (Rzeczka) [8]
Rys. 5. Most Wandy w Krakowie, w którym wykorzystano elementy konstrukcji L-36 [9]
277427029.002.png 277427029.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin