ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA 1.pdf

(225 KB) Pobierz
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 1 of 4
ZASADA DZIAŁANIA : WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA
OD OPR 9618
1. Przedmowa
Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponach przekazuje kierowcy następujące informacje :
Nienormalny stan ciśnienia w oponach pojazdu
Ilość nienadzorowanych kół
Następujące elementy wykorzystywane są przez funkcję wykrywania niskiego ciśnienia w oponach :
Czujnik ciśnienia podłączony do nadajnika bardzo wysokiej częstotliwości (UHF) umieszczonego w wentylu
opony (w każdej oponie)
Odbiornik HF wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą
BSI, porównuje informacje o ciśnieniu w oponach z wcześniej zaprogramowanymi progami
Komunikaty określające rodzaj alarmu zostają wyświetlone na ekranie wielofunkcyjnym.
2. Schemat ideowy funkcji wykrywania niskiego ciśnienia w oponach
Rysunek : D4EP0D2D
LEGENDA :
Strzałka prosta : Połączenie drutowe
Strzałka potrójna : Połączenie siecią multipleksową
Urządzenia
Bsi Bsi (inteligentny moduł zarządzający)
CV00 Moduł przełączników pod kierownicą
7215 Ekran wielofunkcyjny (ekran CT lub DT w zależności od wersji)
0004 Zestaw wskaźników
7602 Moduły nadajników kół
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
828332484.020.png 828332484.021.png 828332484.022.png
 
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 2 of 4
Połączenia
Numer
połączenia
Sygnał
Charakter sygnału
1
Sygnał w. cz.
Sygnał wysokiej częstotliwości
433 MHz
2
Informacja o wartości ciśnień w oponach
VAN CAR1
3
Wyświetlenie stanu opon (niskie ciśnienie w oponach lub
przebicie)
Sieć van komfortu
4
Sterowanie lampki kontrolnej stopu
Sieć van komfortu
5
Informacja o kodach identyfikacyjnych opon. Włączenie
sygnalizatora dźwiękowego
VAN CAR1
3. Moduł nadajnika
Rysunek : B2GP00RC
LEGENDA :
(" a") Moduł elektroniczny czujnik-nadajnik
("b") Zawór powietrzny ogumienia
("c") Uszczelnienia
Wszystkie cztery opony są wyposażone w moduły nadajników.
Aby uchronić przed drganiami, układy elekroniczne zatopione są w żywicy.
Zasilanie stanowi jedna bateria litowa, o czasie pracy około 10 lat, co zapewnia autonomiczne działanie.
Moduły nadajników są wyposażone w wyłącznik bezwładnościowy składający się z kulki i sprężyny.
Dzięki sile odśrodkowej powstałej podczas obracania się opony, wyłącznik bezwładnościowy umożliwia ustalenie,
czy samochód jest zatrzymany lub czy jest w ruchu.
Moduły te nadają sygnał o częstotliwości 433 MHz.
Zintegrowany czujnik ciśnienia jest typu piezorezystywnego.
4. Opis elementów systemu
4.1. Moduł nadajnika
Moduł nadajnika przesyła sygnał UHF :
Pomiar ciśnienia
Kod identyfikacyjny
Kod funkcji
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
828332484.001.png 828332484.002.png 828332484.003.png 828332484.004.png 828332484.005.png
 
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 3 of 4
Moduł nadajnika posiada 2 tryby pracy :
Jazda
postój/zatrzymany
Moduł nadajnika pozostaje w trybie zatrzymania do chwili wykrycia początku jazdy pojazdu.
Moduł nadajnika pozostaje w trybie jazdy podczas całego okresu jazdy pojazdu i 30 sekund po zatrzymaniu pojazdu.
4.1.1. Próbkowanie pomiaru ciśnień
Ciśnienie w oponach jest próbkowane w następujący sposób :
Co 10 - 15 sekund w trybie jazdy
Co 15 - 16 minut w trybie zatrzymania
4.1.2. Nadawanie
Działanie modułu nadajnika :
Co minutę, jak tylko prędkość jest wyższa lub równa 30 km/h
Co 60 - 65 minut w trybie zatrzymania
Maksymalnie co 10 sekund jeżeli spróbkowana wartość ciśnienia jest nienormalna
Moduł nadajnika przesyła do odbiornika w. cz. wbudowanego w moduł przełączników pod kierownicą w postaci
sygnału UHF ramkę nadawczą 45 bitów, która składa się z następujących elementów :
4 bitów startu (z wymuszeniem wysokiego stanu przez cały czas trwania)
1 bitu oddzielającego (z wymuszeniem niskiego stanu przez cały czas trwania)
5 bitu kodu funkcji (kod ten opisuje tryb w jakim znajduje się czujnik)
Niniejsza tabela zawiera zestawienie funkcji systemu wykrywania niedopompowania oraz kolejność /priorytet/ ich
działania.
Kod Funkcja Priorytet
11000 Czytanie/uczenie 0
11101 Wzbudzenie na początku jazdy 1
11011 Zmiana ciśnienia
2
11001 Bateria wyczerpana
3
11111 normalny
4
11010 Nieużywany
-
11100 Nieużywany
-
11110 Nieużywany
-
UWAGA : "0" odpowiada najwyższemu priorytetowi.
1 bitu oddzielającego.
24 bity kodów identyfikacyjnych opon.
8 bity wartości ciśnienia.
2 bity sumy kontrolnej (w celu sprawdzenia zgodności ramki).
Ramka ta powtarza się kolejno osiem razy na sekundę, ze zmiennymi przerwami pomiędzy słowami.
4.2. Odbiornik w. cz.
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą zapewnia następujące funkcje :
Odbiera informacje o stanie ciśnienia w oponach
Dekoduje sygnał UHF
Sprawdza zgodność ramki odebranej przez moduł nadajnika
Zatwierdzić ramkę
Przekazuje zdekodowane informacje do BSI poprzez sieć VAN CAR 1
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą odbiera informacje o stanie ciśnienia opon :
10 sekund po przekręceniu kluczyka w położenie +APC, jeżeli pojazd jest zatrzymany
Natychmiast, jeżeli prędkość pojazdu jest różna od zera
4.3. Bsi
BSI wykonuje następujące funkcje :
Filtruje informacje pochodzące od modułu przełączników pod kierownicą poprzez sieć VAN CAR 1
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
828332484.006.png 828332484.007.png 828332484.008.png 828332484.009.png 828332484.010.png
 
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 4 of 4
Określa stan położenia opon
Określa stan ciśnienia w oponach
Określa poziom alarmu
Sterowanie włączeniem lampek kontrolnych modułu wskazującego licznika przebiegu i brzęczykiem
wbudowanym w moduł przełączników pod kołem kierownicy i informowanie o stanie ogumienia na ekranie
wielofunkcyjnym przy pomocy komunikatu alfanumerycznego
Analiza ramki przez BSI umożliwia podanie na podstawie informacji w niej zawartych stanów położenia i ciśnienia
w wybranych oponach.
W zależności od tych stanów, BSI określa następnie rodzaj alarmu :
Alarm ciśnienia, związany ze stanem ciśnienia w oponach
Alarm braku, związany ze stanem położenia opon
Układ BSI ostrzega następnie kierowcę przy pomocy modułu wskazującego licznika przebiegu i ekranu
wielofunkcyjnego poprzez sieć VAN CONFORT o wystąpieniu nienormalnego ciśnienia w kole (zbyt niskie
ciśnienie lub przebicie) lub braku nadzoru kół.
Informacje dla kierowcy
Stan
Moduł kontrolny
hodometru
Ekran wielofunkcyjny
Wbudowany
sygnalizator
dźwiękowy
Przycisk
"check" (*)
Niskie ciśnienie w
oponie
-
Sygnalizacja
niewystarczającego ciśnienia
Dźwięk typu 2
Tak
Przebicie
Kontrolka czerwona.
Sygnalizacja "Stop"
Sygnalizacja przebicia opony
Dźwięk typu 1
Tak
Moduł opony nie
został wykryty
-
Sygnalizacja braku modułu
opony
Dźwięk typu 2
Nie
(*) Przycisk "check" : Przycisk na zestawie wskaźników umożliwiający odczytanie ostatniego komunikatu po
pojawieniu się informacji o niewystarczającym ciśnieniu lub przebitej oponie.
5. Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie
5.1. Opis ogólny
Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie umożliwia uzyskanie informacji o stanie opony (przebicie lub
niskie ciśnienie w oponie) przez pomiar ciśnienia w oponie przy pomocy modułu nadajnika (jeden na każde
nadzorowane koło).
Odbiornik w. cz., umieszczony w module przełączników pod kierownicą, przekazuje przesłane informacje do BSI,
który określa stan położenia i ciśnienie w oponach.
5.2. Opis
Etapy
Szczegóły
A Moduł nadajnika dokonuje pomiaru ciśnienia w oponie i zmierzoną wartość przesyła przy pomocy sygnału
UHF do odbiornika w. cz. umieszczonego w module przełączników pod kierownicą
B Moduł przełączników pod kierownicą odbiera wartości ciśnień oraz informacje o stanie opon i przesyła je do
BSI poprzez sieć VAN CAR 1
C BSI określa stan położenia i ciśnienia w oponach. Jeżeli zmierzone ciśnienie jest niższe od dopuszczalnych
progów, moduł BSI steruje włączeniem lampek kontrolnych modułu wskazującego licznika przebiegu i
brzęczykiem wbudowanym w moduł przełączników pod kołem kierownicy i informuje o stanie ciśnienia w
oponach na ekranie wielofunkcyjnym
UWAGA : Koło zapasowe nie jest wyposażone w moduł nadajnika.
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
828332484.011.png 828332484.012.png 828332484.013.png 828332484.014.png 828332484.015.png 828332484.016.png 828332484.017.png 828332484.018.png 828332484.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin