ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA 1.pdf
(
225 KB
)
Pobierz
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 1 of 4
ZASADA DZIAŁANIA : WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA
OD OPR 9618
1. Przedmowa
Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponach przekazuje kierowcy następujące informacje :
Nienormalny stan ciśnienia w oponach pojazdu
Ilość nienadzorowanych kół
Następujące elementy wykorzystywane są przez funkcję wykrywania niskiego ciśnienia w oponach :
Czujnik ciśnienia podłączony do nadajnika bardzo wysokiej częstotliwości (UHF) umieszczonego w wentylu
opony (w każdej oponie)
Odbiornik HF wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą
BSI, porównuje informacje o ciśnieniu w oponach z wcześniej zaprogramowanymi progami
Komunikaty określające rodzaj alarmu zostają wyświetlone na ekranie wielofunkcyjnym.
2. Schemat ideowy funkcji wykrywania niskiego ciśnienia w oponach
Rysunek : D4EP0D2D
LEGENDA :
Strzałka prosta : Połączenie drutowe
Strzałka potrójna : Połączenie siecią multipleksową
Urządzenia
Bsi Bsi (inteligentny moduł zarządzający)
CV00 Moduł przełączników pod kierownicą
7215 Ekran wielofunkcyjny (ekran CT lub DT w zależności od wersji)
0004 Zestaw wskaźników
7602 Moduły nadajników kół
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 2 of 4
Połączenia
Numer
połączenia
Sygnał
Charakter sygnału
1
Sygnał w. cz.
Sygnał wysokiej częstotliwości
433 MHz
2
Informacja o wartości ciśnień w oponach
VAN CAR1
3
Wyświetlenie stanu opon (niskie ciśnienie w oponach lub
przebicie)
Sieć van komfortu
4
Sterowanie lampki kontrolnej stopu
Sieć van komfortu
5
Informacja o kodach identyfikacyjnych opon. Włączenie
sygnalizatora dźwiękowego
VAN CAR1
3. Moduł nadajnika
Rysunek : B2GP00RC
LEGENDA :
(" a") Moduł elektroniczny czujnik-nadajnik
("b") Zawór powietrzny ogumienia
("c") Uszczelnienia
Wszystkie cztery opony są wyposażone w moduły nadajników.
Aby uchronić przed drganiami, układy elekroniczne zatopione są w żywicy.
Zasilanie stanowi jedna bateria litowa, o czasie pracy około 10 lat, co zapewnia autonomiczne działanie.
Moduły nadajników są wyposażone w wyłącznik bezwładnościowy składający się z kulki i sprężyny.
Dzięki sile odśrodkowej powstałej podczas obracania się opony, wyłącznik bezwładnościowy umożliwia ustalenie,
czy samochód jest zatrzymany lub czy jest w ruchu.
Moduły te nadają sygnał o częstotliwości 433 MHz.
Zintegrowany czujnik ciśnienia jest typu piezorezystywnego.
4. Opis elementów systemu
4.1. Moduł nadajnika
Moduł nadajnika przesyła sygnał UHF :
Pomiar ciśnienia
Kod identyfikacyjny
Kod funkcji
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 3 of 4
Moduł nadajnika posiada 2 tryby pracy :
Jazda
postój/zatrzymany
Moduł nadajnika pozostaje w trybie zatrzymania do chwili wykrycia początku jazdy pojazdu.
Moduł nadajnika pozostaje w trybie jazdy podczas całego okresu jazdy pojazdu i 30 sekund po zatrzymaniu pojazdu.
4.1.1. Próbkowanie pomiaru ciśnień
Ciśnienie w oponach jest próbkowane w następujący sposób :
Co 10 - 15 sekund w trybie jazdy
Co 15 - 16 minut w trybie zatrzymania
4.1.2. Nadawanie
Działanie modułu nadajnika :
Co minutę, jak tylko prędkość jest wyższa lub równa 30 km/h
Co 60 - 65 minut w trybie zatrzymania
Maksymalnie co 10 sekund jeżeli spróbkowana wartość ciśnienia jest nienormalna
Moduł nadajnika przesyła do odbiornika w. cz. wbudowanego w moduł przełączników pod kierownicą w postaci
sygnału UHF ramkę nadawczą 45 bitów, która składa się z następujących elementów :
4 bitów startu (z wymuszeniem wysokiego stanu przez cały czas trwania)
1 bitu oddzielającego (z wymuszeniem niskiego stanu przez cały czas trwania)
5 bitu kodu funkcji (kod ten opisuje tryb w jakim znajduje się czujnik)
Niniejsza tabela zawiera zestawienie funkcji systemu wykrywania niedopompowania oraz kolejność /priorytet/ ich
działania.
Kod Funkcja Priorytet
11000 Czytanie/uczenie 0
11101 Wzbudzenie na początku jazdy 1
11011 Zmiana ciśnienia
2
11001 Bateria wyczerpana
3
11111 normalny
4
11010 Nieużywany
-
11100 Nieużywany
-
11110 Nieużywany
-
UWAGA
: "0" odpowiada najwyższemu priorytetowi.
1 bitu oddzielającego.
24 bity kodów identyfikacyjnych opon.
8 bity wartości ciśnienia.
2 bity sumy kontrolnej (w celu sprawdzenia zgodności ramki).
Ramka ta powtarza się kolejno osiem razy na sekundę, ze zmiennymi przerwami pomiędzy słowami.
4.2. Odbiornik w. cz.
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą zapewnia następujące funkcje :
Odbiera informacje o stanie ciśnienia w oponach
Dekoduje sygnał UHF
Sprawdza zgodność ramki odebranej przez moduł nadajnika
Zatwierdzić ramkę
Przekazuje zdekodowane informacje do BSI poprzez sieć VAN CAR 1
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą odbiera informacje o stanie ciśnienia opon :
10 sekund po przekręceniu kluczyka w położenie +APC, jeżeli pojazd jest zatrzymany
Natychmiast, jeżeli prędkość pojazdu jest różna od zera
4.3. Bsi
BSI wykonuje następujące funkcje :
Filtruje informacje pochodzące od modułu przełączników pod kierownicą poprzez sieć VAN CAR 1
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
C5 - D4EA5HP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 4 of 4
Określa stan położenia opon
Określa stan ciśnienia w oponach
Określa poziom alarmu
Sterowanie włączeniem lampek kontrolnych modułu wskazującego licznika przebiegu i brzęczykiem
wbudowanym w moduł przełączników pod kołem kierownicy i informowanie o stanie ogumienia na ekranie
wielofunkcyjnym przy pomocy komunikatu alfanumerycznego
Analiza ramki przez BSI umożliwia podanie na podstawie informacji w niej zawartych stanów położenia i ciśnienia
w wybranych oponach.
W zależności od tych stanów, BSI określa następnie rodzaj alarmu :
Alarm ciśnienia, związany ze stanem ciśnienia w oponach
Alarm braku, związany ze stanem położenia opon
Układ BSI ostrzega następnie kierowcę przy pomocy modułu wskazującego licznika przebiegu i ekranu
wielofunkcyjnego poprzez sieć VAN CONFORT o wystąpieniu nienormalnego ciśnienia w kole (zbyt niskie
ciśnienie lub przebicie) lub braku nadzoru kół.
Informacje dla kierowcy
Stan
Moduł kontrolny
hodometru
Ekran wielofunkcyjny
Wbudowany
sygnalizator
dźwiękowy
Przycisk
"check" (*)
Niskie ciśnienie w
oponie
-
Sygnalizacja
niewystarczającego ciśnienia
Dźwięk typu 2
Tak
Przebicie
Kontrolka czerwona.
Sygnalizacja "Stop"
Sygnalizacja przebicia opony
Dźwięk typu 1
Tak
Moduł opony nie
został wykryty
-
Sygnalizacja braku modułu
opony
Dźwięk typu 2
Nie
(*) Przycisk "check" : Przycisk na zestawie wskaźników umożliwiający odczytanie ostatniego komunikatu po
pojawieniu się informacji o niewystarczającym ciśnieniu lub przebitej oponie.
5. Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie
5.1. Opis ogólny
Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie umożliwia uzyskanie informacji o stanie opony (przebicie lub
niskie ciśnienie w oponie) przez pomiar ciśnienia w oponie przy pomocy modułu nadajnika (jeden na każde
nadzorowane koło).
Odbiornik w. cz., umieszczony w module przełączników pod kierownicą, przekazuje przesłane informacje do BSI,
który określa stan położenia i ciśnienie w oponach.
5.2. Opis
Etapy
Szczegóły
A Moduł nadajnika dokonuje pomiaru ciśnienia w oponie i zmierzoną wartość przesyła przy pomocy sygnału
UHF do odbiornika w. cz. umieszczonego w module przełączników pod kierownicą
B Moduł przełączników pod kierownicą odbiera wartości ciśnień oraz informacje o stanie opon i przesyła je do
BSI poprzez sieć VAN CAR 1
C BSI określa stan położenia i ciśnienia w oponach. Jeżeli zmierzone ciśnienie jest niższe od dopuszczalnych
progów, moduł BSI steruje włączeniem lampek kontrolnych modułu wskazującego licznika przebiegu i
brzęczykiem wbudowanym w moduł przełączników pod kołem kierownicy i informuje o stanie ciśnienia w
oponach na ekranie wielofunkcyjnym
UWAGA
: Koło zapasowe nie jest wyposażone w moduł nadajnika.
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA5HP0&refaff=D4EA5HP0
2012-05-16
Plik z chomika:
stasiu1971
Inne pliki z tego folderu:
ZMIANY OŚKA WIDEŁEK WYŁĄCZAJĄCYCH () - PŁYTA OPOROWA ŁOŻYSK.pdf
(193 KB)
ZASADA DZIAŁANIA ZMIENIACZ PŁYT KOMPAKTOWYCH.pdf
(153 KB)
ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA 1.pdf
(225 KB)
ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA.pdf
(114 KB)
ZASADA DZIAŁANIA WYCIERANIEMYCIE.pdf
(239 KB)
Inne foldery tego chomika:
C5 - zawieszenie, hamulce, ukł.kierowniczy
Citroen C5
Citroen C5 Service Box
Citroen Service Box 11.2013
DiagBox
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin