scenariusz_24_2005_nim_zablysnie_pierwsza_gwiazdka.doc

(31 KB) Pobierz
Informacja dla nauczyciela: zajęcia można przeprowadzić jako podsumowanie bloku tematycznego dotyczącego Bożego Narodzenia

Informacja dla nauczyciela: zajęcia można przeprowadzić jako podsumowanie bloku tematycznego dotyczącego Bożego Narodzenia.

 

Nim zabłyśnie pierwsza gwiazdka na grudniowym niebie…

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

• Uczeń wie, jakie zwyczaje, tradycje i obrzędy bożonarodzeniowe są charakterystyczne dla regionu Polski, w którym mieszka. Opisuje niektóre z nich. Wskazuje, które podobają mu się najbardziej, i uzasadnia swój wybór.

• Swobodnie prowadzi rozmowę na określony temat, z uwagą słucha wypowiedzi innych uczniów.

• Czyta różne teksty ze zrozumieniem i wykorzystuje zdobyte informacje w swoich wypowiedziach ustnych lub pisemnych oraz działaniach praktycznych.

Przydadzą się:

Świerszczyk” nr 24/2005

klej, nożyczki,

różne materiały do ozdobienia aniołka: papier kolorowy,

kawałki różnych koronek, koraliki,

piórka, cekiny, brokat

 

 

• Samodzielnie składa elementy aniołka, korzystając z instrukcji. Twórczo rozwiązuje problem plastyczny – planuje i wykonuje elementy zdobnicze.

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

◙ Głośne czytanie przez nauczyciela wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej „Wigilijna noc” („Świerszczyk” nr 24/2005) jako wprowadzenie uczniów do tematu zajęć.

Ustalenie przez dzieci, jakich świąt dotyczy wiersz, oraz głośne czytanie wybranych wersów utworu, uzasadniających wypowiedzi. Udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte w wierszu: Dlaczego tak trudno jest zasnąć tej nocy?

 

◙ Rozmowa z dziećmi na temat: Jakie zwyczaje, tradycje i obrzędy bożonarodzeniowe są obchodzone w naszych domach i w regionie Polski, w którym mieszkamy? Wskazanie przez dzieci wybranych tradycji, zwyczajów, obrzędów świątecznych, dokonanie krótkiej charakterystyki, opisu. Wybór tych, które podobają się dzieciom najbardziej, i uzasadnienie swojego zdania.

 

◙ Zachęcenie dzieci do zapoznania się z tradycją opłatka i jemioły – świątecznych symboli w polskich domach. Indywidualne ciche czytanie przez dzieci tekstów: „Chcę wiedzieć więcej… o opłatku” , „Jemioły i jemiołuszki” („Świerszczyk” nr 24/2005).

 

◙ „To wiemy o opłatku i jemiole” – uzupełnienie tabeli na podstawie przeczytanego tekstu. Indywidualne ustne układanie zdań opisujących wigilijny opłatek lub świąteczną jemiołę z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa. Informacja dla nauczyciela: można zaproponować uczniom napisanie w zeszytach kilku zdań opisujących opłatek lub jemiołę.

 

OPŁATEK WIGILIJNY TO:

JEMIOŁA ŚWIĄTECZNA TO:

 

 

 

 

◙ „Nim zabłyśnie pierwsza gwiazdka na grudniowym niebie, każde dziecko zrobi aniołka dla bliskich lub siebie” – wykonanie przez dzieci aniołka według instrukcji w „Kolorowych zabawach” (aniołek dołączony do „Świerszczyka” nr 24/2005).

 

◙ Samodzielne projektowanie i wykonanie elementów do ozdobienia aniołka, planowanie jego przeznaczenia (upominek dla kogoś z rodziny, własny anioł świąteczny do udekorowania choinki itp.).

 

◙ Wystawa prac dzieci, ocena i samoocena, podsumowanie zajęć w kręgu, wspólne zaśpiewanie wybranej kolędy lub piosenki świątecznej z repertuaru programu nauczania danej klasy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin