13
PODSTAWY SAMOKSZTAŁCENIAwykład 3 i 4
STYLE UCZENIA SIĘ
Ricki Linksman „W jaki sposób szybko się uczyć?”
Oba testy zostały zamieszczone na stronie uczelni
TEST POZWAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY TOBIE STYL UCZENIA SIĘ:
– Wzrokowiec
– Słuchowiec
– Dotykowiec- typ emocjonalny
– Kinestetyk
TEST POZWALAJĄCY USTALAĆ DOMINUJĄCĄ PÓŁKULĘ MÓZGOWĄ
- posługuje się głównie lewą półkulą mózgową
- posługuje się głównie prawą półkulą mózgową
WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
• przyswajają informacje wizualnie, zamieniają je na symbole lub elementy języka, takie jak litery, cyfry, słowa czy idee.
• zwracają uwagę na materiały drukowane, doskonale radzą sobie z czytaniem
• chętnie korzystają z tablic, wykresów i ilustracji
• myślą w sposób linearny,
• skupiają uwagę kolejno na każdym szczególe
• starają się zapisywać nowe informacje
WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA
• uczą się szybko, czytając i odbierając informacje wzrokowe w formie języka liter, słów i liczb.
• potrzebują kontaktu wzrokowego z mówcą
• nowe informacje powinni porządkować linearnie, zapisywać
• podczas nauki języka obcego muszą widzieć dane słowo, jego definicje oraz otrzymać wizualne wskazówki dotyczące jego wymowy
• reguły, przepisy, formuły i regulaminy zapamiętują najlepiej, jeśli materiał prezentuje im się w określonym porządku. Muszą nie tylko widzieć (przyglądać się, ale i czytać).
• by dotrzeć do rozwiązania problemu powinni sporządzić listę kolejnych kroków do zrobienia, tak aby mogli widzieć swój plan na papierze i upewnić się, że mają wszystko, czego potrzeba do wykonania każdej części zadania.
• szczególnie przydatny jest dla nich organizer, kalendarz lub plan dnia.
WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU
• przyswajają informacje za pośrednictwem oczu,
• zwracając szczególną uwagę na wizerunki, obrazy, elementy graficzne, kolory, kształty, wzory i relacje przestrzenne
• przetwarzają informacje i myślą o tych bodźcach w sposób symultaniczny, dostrzegając od razu globalny obraz całości.
• myślą i przypominają sobie fakty i zdarzenia głównie w postaci wizerunków,
• słuchając kogoś, utrzymują z nim kontakt wzrokowy i często obserwują ruchy ust. mówcy i wyraz jego twarzy.
• lubią wytwarzać ładne rzeczy i upiększać świat kolorami, atrakcyjnymi wzorami i projektami przestrzennymi.
WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU - EFEKTYWNA NAUKA
• najlepiej uczą się, korzystając z pomocy wizualnych o charakterze graficznym i ilustracyjnym, które umożliwią im ujrzenie globalnego obrazu danego zagadnienia.
• teksty pełne słów i liczb nie są dla nich przydatne, chyba że są prezentowane w atrakcyjnej oprawie kolorystycznej, mają oryginalny kształt, wzór, specjalną kaligrafię lub artystyczną czcionkę
• mają trudności z koncentracją na bodźcach słuchowych,
• jeśli nie mają czego oglądać, powinni zwracać uwagę na słowa o charakterze opisowym lub zatrudnić wyobraźnię i stworzyć w głowie odpowiedni obraz umysłowy, odnoszący się zwłaszcza do kolorów, wymiarów czy kształtów.
• pomaga im lepiej rozumieć i uczyć się oglądanie pokazów na żywo, odgrywanych wydarzeń, filmów, telewizji, slajdów lub zdjęć.
• zanim rozpoczną pracę, muszą mieć ogólny obraz całości
• czytają szybciej, jeśli zamienią tekst w sekwencje obrazów tak, aby mogli widzieć w głowie to, co czytają.
• w notowaniu szczególnie przydatne dla nich są Mapy Myśli .
SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
• najlepiej uczą się słuchając nowego materiału prezentowanego w formie języka albo za pomocą słów lub liczb, w sposób szczegółowy, krok po kroku.
• myślą, wypowiadając na głos swoje myśli i rozmawiając z innymi.
• radzą sobie dobrze ze ścisłymi danymi.
• są wrażliwi na sposób mówienia innych ludzi, na ogół sami są bardzo dobrymi mówcami.
SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA
• przyspieszają proces uczenia się słuchając i mówiąc w jego trakcie.
• uczą się szybko w czasie wykładów, ustnych prezentacji i dyskusji.
• szczegóły zapamiętują wtedy, jeśli przedstawia się je systematycznie i krok po kroku.
• nowy materiał powinni słyszeć, rozmawiać o nim, odczytywać go na głos.
• szybko chwytają sens werbalnych komunikatów i nie muszą zamieniać ich na obrazy.
• pomocne są płyty i kasety, filmy, taśmy wideo, a także radio i telewizja.
• czytając słyszą wszystkie słowa w swojej głowie. W czasie czytania powinni robić częste przerwy i zadawać sobie pytania na temat tego, co czytają.
SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
• najlepiej się uczą słuchając, są wrażliwi na dźwięki, muzykę, rytm, tembr głosu oraz silnie nacechowane sensoryczne słowa, które dają pogląd o ogólnym obrazie całości.
• mają dobry słuch muzyczny,
• szybko wyczuwają czyjeś negatywne uczucia - ukryty gniew, złość
• myślą bez słów, potrafią dojść do odpowiedzi intuicyjnie, odkrywając rozmaite wiązki i relacje, kiedy jednak chodzi o szczegóły, mogą popełniać błędy.
SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA
• przyspieszają proces uczenia się słuchając dźwięków, muzyki lub silnie nacechowanych sensorycznie słów, umożliwiających im przegląd sytuacji lub dających pogląd na ogólny obraz całości.
• niezbyt chętnie korzystają z tekstów drukowanych, ponieważ nie są wyczuleni na symboliczny, sekwencyjny i abstrakcyjny język.
• lepiej jeśli sami zapiszą nowe informacje i sami je odczytają, będą o nich mówić lub nagrają je na magnetofon i potem kilkakrotnie odsłuchają.
• powinni kojarzyć nowe informacje z muzyką, rytmem, rymowanką.
• powinni korzystać z płyt i kaset, filmów, programów multimedialnych i wszelkich materiałów zawierające efekty dźwiękowe.
• słowa czytanego tekstu powinni zamieniać w umyśle na ruchome obrazy filmowe z efektami dźwiękowymi, wyimaginowaną muzyką i odgrywanymi przez nich dialogami.
• powinni wizualizować i mówić, najpierw rozumiejąc ogólny obraz całości, a następnie uzupełniając szczegóły.
• powinni często powtarzać te same wskazówki lub ważne fragmenty po kilka razy.
DOTYKOWCY Z DOMINUJĄC LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
• ucząc się używają rąk, palców, zmysłu dotyku oraz emocji.
• równoczesne słuchanie i pisanie pozwala im lepiej myśleć i słuchać.
• są wrażliwi na język sprzężony z komunikatami pozawerbalnymi, takimi jak wyraz twarzy mówcy, język ciała, tembr głosu i nastrój rozmowy.
• wyrażają myśli w kategoriach uczuć.
• ważne dla nich jest przebywanie z ludźmi, którzy darzą ich sympatią
DOTYKOWCY Z DOMINUJĄC LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA
• uczą się szybko, wykonując czynności wymagające posługiwania się dłońmi i palcami.
• potrzebują więc manipulowania i dotykania przedmiotów, budowania czegoś własnymi rękami w sposób linearny.
• zapisują to, co widzą i słyszą, co sprzyja uczeniu się sekwencyjnemu.
• nowy materiał powinni łączyć z jakimiś doznaniami fizycznymi lub emocjonalnymi.
• notują linearne, chociaż rzadko do takich notatek wracają, bowiem sam akt zapisania pomaga ich mózgowi w przetworzeniu i zapamiętaniu informacji.
• kiedy myślą lub słuchają, powinni mieć coś do bazgrania, rysowania i trzymania czegoś w dłoni.
• szczegóły o charakterze wzrokowym i słuchowym zapamiętują najlepiej w powiązaniu z emocjami.
• czytając powinni poczuć to, co opisują słowa i co czują postacie.
DOTYKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU
• mają skłonność do myślenia w sposób globalny.
• postrzegają ogólny obraz całości i uczą się używając dłoni i palców, zmysłu dotyku i emocji.
• wykorzystują intuicję, wyobraźnię, język wyrażający uczucia i słowa nacechowane sensorycznie
• aby dobrze funkcjonować, muszą się dobrze czuć emocjonalnie.
• pracują we własny oryginalny i pełen inwencji sposób.
DOTYKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU - EFEKTYWNA NAUKA
• uczą się najszybciej, używając dłoni, palców i uczuć.
• nie są wrażliwi na język symboliczny, uczą się za pośrednictwem języka sensorycznego lub komunikacji pozawerbalnej, co umożliwia im uzyskanie globalnego obrazu całości
• uczą się szkicując i wykonując rysunki oraz rzeźbiąc i modelując.
• aby lepiej słuchać i myśleć muszą coś robić z dłońmi lub coś w nich trzymać (długopis, glina, piłeczka lub jakiś inny przedmiot)
• potrzebują globalnego obrazu całości, a nie drobnych szczegółów - w przeciwnym razie gubią się.
• uczą się poprzez działanie, eksperymentowanie
• jeśli użycie rak nie wchodzi w rachubę, powinni wykorzystać wyobraźnię do wizualizowania siebie samych wykonujących dane zadanie dłońmi i odczuwających przy tym doznania emocjonalne.
• aby szybciej czytać i czytać z większym zrozumienie, powinni zidentyfikować się na poziomie emocjonalnym z tematem lub jakąś postacią.
• teksty czytane powinni opatrywać ilustracjami i rysunkami.
• powinni sporządzać mapy myśli
KINESTETYCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
• myślą w sposób zorganizowany i systematyczny,
• uczą się przez ruchy swoich dużych mięśni motorycznych.
• lubią dużo i często się poruszać
KINESTETYCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA
• aby przyspieszyć uczenie się powinni podchodzić do tematu w sposób zorganizowany i systematyczny, krok po kroku oraz angażować ruchowo swoje ciało i mięśnie.
• powinni czytać lub uczyć się w trakcie chodzenia po pokoju.
• znakomicie pomagają im gry edukacyjne, symulacje, odgrywanie ról i współzawodnictwo.
• powinni często wstawać w czasie pracy lub nauki,
• powinni pisać na tablicy dużymi markerami, co daje zatrudnienie mięśniom całych ramion
• zapamiętują nie to, co robi nauczyciel lub instruktor, ale to, co zrobią sami.
• przy rozwiązywaniu zadań i problemów, powinni odnosić je do sytuacji z realnego życia
• jeśli ruchy ciała nie są możliwe powinni wyobrażać sobie siebie w ruchu, działać w wyobraźni, np. w związku z czytanym tekstem, instrukcją, itp.
...
FILMY.KINOWE.FILMY.XXX