style_uczenia_sie.doc

(2402 KB) Pobierz
PODSTAWY SAMOKSZTAŁCENIA

13

 

PODSTAWY SAMOKSZTAŁCENIA
wykład 3 i 4

 

STYLE UCZENIA SIĘ

 

Ricki Linksman „W jaki sposób szybko się uczyć?

Oba testy zostały zamieszczone na stronie uczelni

 

TEST POZWAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY TOBIE STYL UCZENIA SIĘ:

                    Wzrokowiec

                    Słuchowiec

                    Dotykowiec- typ emocjonalny

                    Kinestetyk

 

TEST POZWALAJĄCY USTALAĆ DOMINUJĄCĄ PÓŁKULĘ MÓZGOWĄ

              - posługuje się głównie lewą półkulą mózgową

              - posługuje się głównie prawą półkulą mózgową

 

WZROKOWCY  Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

                     przyswajają informacje wizualnie, zamieniają je na symbole lub elementy języka, takie jak litery, cyfry, słowa czy idee.

                     zwracają uwagę na materiały drukowane, doskonale radzą sobie z czytaniem

                     chętnie korzystają z tablic, wykresów i ilustracji

                     myślą w sposób linearny,

                     skupiają uwagę kolejno na każdym szczególe

                     starają się zapisywać nowe informacje

 

WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      uczą się szybko, czytając i odbierając informacje wzrokowe w formie języka liter, słów i liczb.

                      potrzebują kontaktu wzrokowego z mówcą

                      nowe informacje powinni porządkować linearnie, zapisywać 

                      podczas nauki języka obcego muszą widzieć dane słowo, jego definicje oraz otrzymać wizualne wskazówki dotyczące jego wymowy

                      reguły, przepisy, formuły i regulaminy zapamiętują najlepiej, jeśli materiał prezentuje im się w określonym porządku. Muszą nie tylko widzieć (przyglądać się, ale i czytać).

                      by dotrzeć do rozwiązania problemu powinni sporządzić listę kolejnych kroków do zrobienia, tak aby mogli widzieć swój plan na papierze i upewnić się, że mają wszystko, czego potrzeba do wykonania każdej części zadania.

                      szczególnie przydatny jest dla nich organizer, kalendarz lub plan dnia.

 

WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU

 

                     przyswajają informacje za pośrednictwem oczu,

                     zwracając szczególną uwagę na wizerunki, obrazy, elementy graficzne, kolory, kształty, wzory i relacje przestrzenne

                     przetwarzają informacje i myślą o tych bodźcach w sposób symultaniczny, dostrzegając od razu globalny obraz całości.

                     myślą i przypominają sobie fakty i zdarzenia głównie w postaci wizerunków,

                     słuchając kogoś, utrzymują z nim kontakt wzrokowy i często obserwują ruchy ust. mówcy i wyraz jego twarzy.

                     lubią wytwarzać ładne rzeczy i upiększać świat kolorami, atrakcyjnymi wzorami i projektami przestrzennymi.

 

WZROKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      najlepiej uczą się, korzystając z pomocy wizualnych o charakterze graficznym i ilustracyjnym, które umożliwią im ujrzenie globalnego obrazu danego zagadnienia.

                      teksty pełne słów i liczb nie są dla nich przydatne, chyba że są prezentowane w atrakcyjnej oprawie kolorystycznej, mają oryginalny kształt, wzór, specjalną kaligrafię lub artystyczną czcionkę

                      mają trudności z koncentracją na bodźcach słuchowych,

                      jeśli nie mają czego oglądać, powinni zwracać uwagę na słowa o charakterze opisowym lub zatrudnić wyobraźnię i stworzyć w głowie odpowiedni obraz umysłowy, odnoszący się zwłaszcza do kolorów, wymiarów czy kształtów.

                      pomaga im lepiej rozumieć i uczyć się oglądanie pokazów na żywo, odgrywanych wydarzeń, filmów, telewizji, slajdów lub zdjęć.

                      zanim rozpoczną pracę, muszą mieć ogólny obraz całości

                      czytają szybciej, jeśli zamienią tekst w sekwencje obrazów tak, aby mogli widzieć w głowie to, co czytają.

                      w notowaniu szczególnie przydatne dla nich są Mapy Myśli .

 

SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

                     najlepiej uczą się słuchając nowego materiału prezentowanego w formie języka albo za pomocą słów lub liczb, w sposób szczegółowy, krok po kroku.

                     myślą, wypowiadając na głos swoje myśli i rozmawiając z innymi.

                     radzą sobie dobrze ze ścisłymi danymi.

                     są wrażliwi na sposób mówienia innych ludzi, na ogół sami są bardzo dobrymi mówcami.

 

SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      przyspieszają proces uczenia się słuchając i mówiąc w jego trakcie.

                      uczą się szybko w czasie wykładów, ustnych prezentacji i dyskusji.

                      szczegóły zapamiętują wtedy, jeśli przedstawia się je systematycznie i krok po kroku.

                      nowy materiał powinni słyszeć, rozmawiać o nim, odczytywać go na głos.

                      szybko chwytają sens werbalnych komunikatów i nie muszą zamieniać ich na obrazy.

                      pomocne są płyty i kasety, filmy, taśmy wideo, a także radio i telewizja.

                      czytając słyszą wszystkie słowa w swojej głowie. W czasie czytania powinni robić częste przerwy i zadawać sobie pytania na temat tego, co czytają.

 

SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

                     najlepiej się uczą słuchając, są wrażliwi na dźwięki, muzykę, rytm, tembr głosu oraz silnie nacechowane sensoryczne słowa, które dają pogląd o ogólnym obrazie całości.

                     mają dobry słuch muzyczny,

                     szybko wyczuwają czyjeś negatywne uczucia - ukryty gniew, złość

                     myślą bez słów, potrafią dojść do odpowiedzi intuicyjnie, odkrywając rozmaite wiązki i relacje, kiedy jednak chodzi o szczegóły, mogą popełniać błędy.

 

SŁUCHOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      przyspieszają proces uczenia się słuchając dźwięków, muzyki lub silnie nacechowanych sensorycznie słów, umożliwiających im przegląd sytuacji lub dających pogląd na ogólny obraz całości.

                      niezbyt chętnie korzystają z tekstów drukowanych, ponieważ nie są wyczuleni na symboliczny, sekwencyjny i abstrakcyjny język.

                      lepiej jeśli sami zapiszą nowe informacje i sami je odczytają, będą o nich mówić lub nagrają je na magnetofon i potem kilkakrotnie odsłuchają.

                      powinni kojarzyć nowe informacje z muzyką, rytmem, rymowanką.

                      powinni korzystać z płyt i kaset, filmów, programów multimedialnych i wszelkich materiałów zawierające efekty dźwiękowe.

                      słowa czytanego tekstu powinni zamieniać w umyśle na ruchome obrazy filmowe z efektami dźwiękowymi, wyimaginowaną muzyką i odgrywanymi przez nich dialogami.

                      powinni wizualizować i mówić, najpierw rozumiejąc ogólny obraz całości, a następnie uzupełniając szczegóły.

                      powinni często powtarzać te same wskazówki lub ważne fragmenty po kilka razy.

                      w notowaniu szczególnie przydatne dla nich są Mapy Myśli .

 

DOTYKOWCY Z DOMINUJĄC LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

                     ucząc się używają rąk, palców, zmysłu dotyku oraz emocji.

                     równoczesne słuchanie i pisanie pozwala im lepiej myśleć i słuchać.

                     są wrażliwi na język sprzężony z komunikatami pozawerbalnymi, takimi jak wyraz twarzy mówcy, język ciała, tembr głosu i nastrój rozmowy.

                     wyrażają myśli w kategoriach uczuć.

                     ważne dla nich jest przebywanie z ludźmi, którzy darzą ich sympatią

 

DOTYKOWCY Z DOMINUJĄC LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      uczą się szybko, wykonując czynności wymagające posługiwania się dłońmi i palcami.

                      potrzebują więc manipulowania i dotykania przedmiotów, budowania czegoś własnymi rękami w sposób linearny.

                      zapisują to, co widzą i słyszą, co sprzyja uczeniu się sekwencyjnemu.

                      nowy materiał powinni łączyć z jakimiś doznaniami fizycznymi lub emocjonalnymi.

                      notują linearne, chociaż rzadko do takich notatek wracają, bowiem sam akt zapisania pomaga ich mózgowi w przetworzeniu i zapamiętaniu informacji.

                      kiedy myślą lub słuchają, powinni mieć coś do bazgrania, rysowania i trzymania czegoś w dłoni.

                      szczegóły o charakterze wzrokowym i słuchowym zapamiętują najlepiej w powiązaniu z emocjami.

                      czytając powinni poczuć to, co opisują słowa i co czują postacie.

 

DOTYKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU

 

                     mają skłonność do myślenia w sposób globalny.

                     postrzegają ogólny obraz całości i uczą się używając dłoni i palców, zmysłu dotyku i emocji.

                     wykorzystują intuicję, wyobraźnię, język wyrażający uczucia i słowa nacechowane sensorycznie

                     aby dobrze funkcjonować, muszą się dobrze czuć emocjonalnie.

                     pracują we własny oryginalny i pełen inwencji sposób.

DOTYKOWCY Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGU - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      uczą się najszybciej, używając dłoni, palców i uczuć.

                      nie są wrażliwi na język symboliczny, uczą się za pośrednictwem języka sensorycznego lub komunikacji pozawerbalnej, co umożliwia im uzyskanie globalnego obrazu całości

                      uczą się szkicując i wykonując rysunki oraz rzeźbiąc i modelując.

                      aby lepiej słuchać i myśleć muszą coś robić z dłońmi lub coś w nich trzymać (długopis, glina, piłeczka lub jakiś inny przedmiot)

                      potrzebują globalnego obrazu całości, a nie drobnych szczegółów - w przeciwnym razie gubią się.

                      uczą się poprzez działanie, eksperymentowanie

                      jeśli użycie rak nie wchodzi w rachubę, powinni wykorzystać wyobraźnię do wizualizowania siebie samych wykonujących dane zadanie dłońmi i odczuwających przy tym doznania emocjonalne.

                      aby szybciej czytać i czytać z większym zrozumienie, powinni zidentyfikować się na poziomie emocjonalnym z tematem lub jakąś postacią.

                      teksty czytane powinni opatrywać ilustracjami i rysunkami.

                      powinni sporządzać mapy myśli

 

KINESTETYCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

                    myślą w sposób zorganizowany i systematyczny,

                    uczą się przez ruchy swoich dużych mięśni motorycznych.

                    lubią dużo i często się poruszać

 

KINESTETYCY Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ - EFEKTYWNA NAUKA

 

                      aby przyspieszyć uczenie się powinni podchodzić do tematu w sposób zorganizowany i systematyczny, krok po kroku oraz angażować ruchowo swoje ciało i mięśnie.

                      powinni czytać lub uczyć się w trakcie chodzenia po pokoju.

                      znakomicie pomagają im gry edukacyjne, symulacje, odgrywanie ról i współzawodnictwo.

                      powinni często wstawać w czasie pracy lub nauki,

                      powinni pisać na tablicy dużymi markerami, co daje zatrudnienie mięśniom całych ramion

                      zapamiętują nie to, co robi nauczyciel lub instruktor, ale to, co zrobią sami.

                      przy rozwiązywaniu zadań i problemów, powinni odnosić je do sytuacji z realnego życia

                      jeśli ruchy ciała nie są możliwe powinni wyobrażać sobie siebie w ruchu, działać w wyobraźni, np. w związku z czytanym tekstem, instrukcją, itp.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin